Både vagna och buffa ??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Både vagna och buffa ??

Inlägg av Mamma L »

Jag undrar om det är fel att både vagna och buffa? t.ex buffa när lillen ska sova för natten och om han vaknar på natten och vagna när han ska sova på dagen?
Blir det kanske rörigt för honom?
Funderar också på om det är helt fel att använda ramsa på barn som är yngre än 3 1/2 månad?
Nu när vi kör igång med kuren om nån dag är min lille kille ganska precis 3 månader.
Han sover ganska okej på nätterna ( somnar ca 20.00, vaknar och äter ca 03.30, somnar om och sover ca 1,5 timme men börjar därefter "knöla" och håller sedan på så tills vi ger upp och kliver ur sängen ca 07.00 )
Det stora problemet för honom som jag ser det är att han sover så väldigt oregelbundet på dagarna, ibland bara 15 minuter här och 15 minuter där, t.ex så fort vagnen blir still om vi är ute och går vaknar han.
Vi har redan börjat använda oss lite av vagning och buffning men det känns som att vi gör fel, eftersom vi inte kört hela "kitet" liksom.
Som det ser ut nu buffar vi honom när han ska sova för kvällen, ser till att sluta innan han somnar och det funkar bra att få honom att slappna av för att kunna somna på det viset, men hittills ( har hållt på så ca 2 veckor ) så måste vi buffa ca 15 minuter varje kväll innan han slappnar av och somnar.
Samma sak när han ska sova på dagen så vagnar vi och han somnar men först efter att vi hållit på ca 10-15 minuter och som sagt så vaknar han ofta efter en liten stund igen.
Jag förstår ju att meningen med kuren är att inte behöva hålla på och buffa/vagna mer än första och kanske, i nödfall, andra natten/dagen.
Jag hoppas att vi inte förstört något genom att ha hattat på det här viset, nu när vi bestämt oss för att genomföra kuren "på riktigt" ? :oops:
Jag undrar också vad man ska göra efter första natten om killen inte vill sluta skrika även om man lägger till rätta och använder sig av solfjädern, när man inte har någon ramsa?
Är man lite mer generös med buffning då? inte antar jag 8-[
Bör vi rent av avvakta tills han blir några veckor till innan vi kör igång och då använda oss av ramsa?
Kände mig stupsäker på allt härom dagen men nu börjar frågetecknen dyka upp.
Vore jätte tacksam för tips från erfarna kurisar, lite kloka ord så att jag gör allt rätt för min lille guldklimp :heart:
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
heltor

Inlägg av heltor »

Hej på er!
Verkar som om forumets riktiga veteraner är på semester, så jag ska försöka svara dig så gott jag kan.

Så här står det i Verktygslådan ” Barn under tre och en halv månad/fyra månader kan ”bekräftelseramsas” mer eller mindre sovande. Mycket små barn, under tre månader, söker bara ansiktet till rösten, blir förvirrade och ska inte ramsas!” Tolkar det som att 3 månader är i gränslandet, ramsan ska fungera, men om jag vore du skulle jag nog vänta ett par veckor till.

Det betyder inte att du inte kan genomföra hel nattsömn och få ordning på daglurarna. Vi började med att söva om m.h.a. vagning redan när Liv var 6,5 vecka och vid 2 månader sov hon 8 timmar per natt. Ramsan införde vi först vid 4 månader, utan några som helst problem. Läs om hel nattsömn m.h.a. vagning på sid 152 i Barnaboken.

Om ni inte använder ramsa ska ni gå in och vagna (kort-kort) tills barnet är lugnt. Börjar barnet fråga igen får du vagna igen, barnet ska inte lämnas skrikande. Vagningen ersätter liksom ramsan som besked till barnet om att allting är ok och att här ska sovas. Det viktiga är att inte bli alltför generös med vagning utan verkligen hålla det kort-kort och låta barnet reagera mellan vagningssekvenserna, så att vagningen verkligen är ett besked, inte en sövningsmetod. Men läs som sagt i Barnaboken!

Tycker alls inte att ni ska oroa er för att ni använt verktygen redan innan kuren! Det går självklart fint att använda buffning och vagning för att få sin lilla att komma till ro även om man inte kurar. Det är väl snarare jättebra att ni övat upp teknikerna!

Under kuren bör man, enligt konstens alla regler, välja den ena eller andra varianten. Efter kuren däremot använder många buffning på kvällen då barnet sover i säng och vagning under dagslurarna. Men om nu lillen är inkörd på både buffning och vagning och båda funkar lika bra kan jag inte se att det skulle vara något problem att köra båda under kuren. Huvudsaken är att man snabbt kan få barnet lugnt. Väljer ni att ”kura” utan ramsa skulle jag dock välja att bara vagna, Det går ofta snabbare att få barnet lugnt och barnet ser och hör dig inte på samma sätt som med buffning.

Ni har väl full koll på vagningstekniken så att ni vagnar kort-kort, gör uppehåll och ”inte-vagnar” längre än ni vagnar? Missuppfattade själv och det gick åt skogen tills jag fick rätsida på det.

Det är lite klurigt att hitta bra info här på forumet om kurning för småttningar utan ramsa. Men använd sökfunktionen och sök på mitt användarnamn, heltor, så hittar du en mängd bra svar som jag fått av Anna W och andra forumister.

/Helena
Helena
mamma till Liv 050219 och Buster 080206
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Du har fått bra svar av Helena. Fyller på med lite reflektioner,

:idea: Vänta lite med ramsan. På riktiga spädisar funkar vagningen allra bäst.
(Men det är förstås inget fel i att buffa - de verktygen är ju närbesläktade :wink: ) Ni kan dock "plantera" ramsan redan nu genom att säga den x1 vid varje läggningstillfälle (fast inte ordet natt på dagtid) så underlättare det säkert till senare.

:idea: På barn som är i kuren bör man stanna när man är ute och promenera och insomningen sker. Stå stilla några minuter och gå sedan vidare. Annars kommer lillen med stor sannolikhet att vakna när vagnen stannar senare.
För oss har det klockrent varit så att det är de förutsättningar som Simon somnar under som styr hur lättväckt/svårväckt han är. Somnar han när vi spelar opera eller borrar med slagborr, ja då stör inte ens en bomb av större modell. Somnar han när det är knäpptyst så räcker det att man nyser så är det klippt. Förutom på natten då är han inte lika påverkbar. :D

:idea: Som Helena säger; det är inget fel i att använda verktygen innan kurningen. Men han ska inte skrika. Det är er uppgift att lugna honom målmedvetet. Med vilka verktyg väljer ni själva.

:idea: Han är väl riktigt riktigt proppmätt och du matar enligt standardmodellen :?: Det är förutsättningen för kuren och kan lösa mycket enbart i sig självt. Det där med 15 min-sovande kan tyda på att han inte är riktigt mätt, tänker jag.

:idea: Mycket gratis har ni också om ni har tydliga rutiner. Bad t ex innan nattningen och bara då och MÖRKT nattetid så att det blir skillnad.

:idea: Han sover ju riktigt duktigt på nätterna redan. Bra jobbat! :D Det här blir en baggis för er. Vargtimmesperioden är besvärlig för många men det handlar bara om mycket mat på dagtid och rätt attityd (=på natten händer ingenting) nattetid. :wink:

:idea: Läs på ännu mera så att du inte tvekar i någon situation. Lathunden här på sidan är bra och förstås Sova-hela-natten-boken :!:

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma L

Tacksam för svaren

Inlägg av Mamma L »

Tack så jättemycket för fina svar :D
Ja, man tycker att det är en djungel av information men grundprincipen är ju väldigt enkel egentligen.
Jag har nu läst sova hela natten boken och fick även genom den en del frågetecken uträtade.
Har kommit fram till att jag ska vänta ett par veckor med att köra kuren, dels för att killen då har hunnit bli drygt 3 1/2 månad och vi kan använda ramsan och dels för att det är semestertider och risken finns ju att man vill åka bort över dagen och det blir många nya intryck för honom (och det ska man ju undvika under kuren och uppföljningsveckan)
Vi tänker dock fortsätta med att använda buffningen för att hjälpa killen till ro vid läggningen på kvällen och att vagna på dagen när han ska sova middag, då det har fungerat väldigt bra att göra så. (och att ni övertygade mig om att jag inte gjort fel och förvirrat min bebis)
Tipset om att han kanske inte är tillräckligt mätt och därför kanske inte sover mer än småstunder åt gången har jag tagit till mig och ska prova att truga lite mer och se till att det går ett tag mellan måltiderna så att han hinner bli hungrig (det har varit lite svårt nu p.g.a värmen, man har ju varit så illa tvungen att "småamma" lite nu och då) :|
Jag är övertygad om att vi kommer att greja det här och ser fram emot att börja om 2 veckor \:D/
En liten fundering till har jag ändå och det är den här debatten angående att sova på mage/andningslarm , jag har köpt ett larm och börjat lagt killen på mage, men nu tycker jag att det börjar kännas osäkert om man gör rätt efter allt man läser om att det kanske inte är som dom trott, att barnet "glömmer" att andas, utan att det kan bero på att hjärtfrekvensen sjunker farligt lågt och att det är det som orsakar PSD o.s.v.
Läkarvetenskapen å sin sida måste ju gå ut med dessa rekomendationer, att lägga barnet på rygg, eftersom det bevisligen minskar riskerna avsevärt men å andra sidan kan man ju undra vad dålig sömn hos våra små barn leder till i långa loppet?
Man tycker ju att det ultimata borde vara att lägga barnen på mage så att de får den goda sömnen (och slipper plattskalle mm) och att ha ett andningslarm.
Men tänk då om man råkar ut för det hemska att andningslarmet börjar tjuta och det är allvar och man inte kan göra något åt det, att man inte får igång andningen, är det då värt den ökade risken man tar genom att lägga barnet på mage?
Ja, åtminstånde jag kan grubbla halvt ihjäl mig på detta.
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Din plan låter fin! :D

Ja, det här med magläget är det ju bara du som kan ta ställning till. För mig var det aldrig någon tvekan...jag insåg att jag skulle beröva min son (och oss) god sömn som han sprattlade och for på rygg. Smekmånaden gick bra, då sov han med oss i sängen på rygg :shock: (farligt det med) men sen började han sprattla som en liten sköldis på rygg och väckte sig själv hela tiden.

Jag är ju ingen läkare men för mig känns det som ett krystat argument i den här debatten att påstå att andningen inte upphör. Hursomhelst så tänker jag att har jag larmet så larmar det ju NÄR andningen upphör och då bör det ju vara BÄTTRE chans att kunna återuppliva en om inget larm alls kommer. :? Men...jag förstår också hur du tänker. Som sagt, ingen kan besluta åt dig om en så viktig sak.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"