Är det ok med buffning innan kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammatill2skatter

Inlägg av mammatill2skatter »

Tack för era svar, behövde verkligen pepping idag, Max vaknade 04.30 efter en hel del ramsande och några solfjädrar så somnade han om vid 5.20 för att vakna (av sin hosta tror jag) vid 5.50. Då orkade jag inte höra honom gråta och hosta mer utan gjorde glad morgon fastän jag egentligen skulle hålla på minst till 6.15. :cry:
Ska prova dammsugar tricket, och försöka vara lite coolare. Vill ju svara honom när han legat länge och är på väg "ner" i skriket, typ lugnande att just så gå du tillbaka och sov. Men det resulterar bara i ett "varv" till tror jag. Fy vad svårt det är, och lyssna med njuren! :(
mamma till max 5 mån & hugo 4 år
mammatill2skatter

Jag förstår inte :? Tycker att han tar emot ramsan dagtid och sommnar efter ett tag själv, hittils iallafall.
Men den där kommunikationen som man läser om att föräldrar "hör", den saknar jag nästan helt under vargatimmen. Känns mest som 5-minuters teorin när jag står där och försöker lyssna och vara cool :( . Funderar på om det gick för lätt att kura, men då borde det väl inte funka att lägga honom dagtid. 'Hur gör man om man ska börja om?
mammatill2skatter

Den där ökade aptiten, vill inte riktigt infinna sig :?
Tar inte lång tid innan han inte vill ha mer gröt och då är det ett mellanting mellan smak- och full portion för 4-mån han får, går visserligen att distrahera honom för att få i lite till men ändå! Idag blev jag riktigt orolig, visserligen är han förkyld men han vill inte ha ersättning eller bröstet heller. Han fick "riktig mat vid 10.15 och lite bröstmjölk, men nu vi 14.00 efter han sovit 2timmar ville han inte ha mer än 20ml ersättning och han ville inte ha bröstet han bara bet mig istället :( från att ha druckit ca 120ml så gick det ner till 80ml och nu 20ml. Fick bara i honom lite banan.
Någon som har någon teori?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Alltså maten skall du inte oroa dig över 8) Dag började med smakportioner när han var dryga 5 månader, och även om han är en typisk "semla" (älskar mat) så bytte jag inte ut ett mål förrän han var dryga sex månader. Sen lade jag på kvällsgröt, men jag ammade alltid en skvätt efter också :D (var lite nervös att han inte fick tillräckligt med vätska... :oops: :roll: ) G, Dags kompis däremot tycker mat är nåt som enbart skall intas för överlevnadens skull (sparris...) och behöver trugas både länge och väl om man inte distraherar v ä l d i g t skickligt så han inte märker att han äter :wink: Stressa inte, deras järnreserv är inte s l u t vid 6-mån, börjar bara användas då så den vargen kan man släppa (vet inte om du oroade dig för den iofs :? ) Han får säkert i sig vad han behöver, och vätska ser det ju ut som om du får i honom bra och det är det viktigaste. Gillar han banan så tryck in lite extra. dag gillade päron, katrinplommon, melon, annanas, mango, papaya så allt det rekomenderar jag att du testar. I gröten/maten kan du alltid ha extra fett :thumbsup:

Nu till sömnen :D
Nu vet ju inte jag hur han låter men om han gråter "ihållande" utan paus så är det troligtvis ledsen gråt som behöver brytas. Gå då in och solfjädra men se till att verkligen stanna tills han är helt lugn och sömntung. Du har ju gått in för att b r y t a och slippa störa mer. Om det är pauser i gråten är han troligtvis arg/förbannad och behöver svar på tal! Ramsa när det är "på väd ned" och inte "på väg upp" (fattar du vad jag menar :? ) då har han som störst chans att ta ramsan. Det viktigaste är att du överröstar gråten, det är bara du som skall höras, han skall inte höra sig själv så här gäller det att ramsa :thumbsup:

Lyssnar han? om inte ramsar man straxt igen kanske lite mer bestämt. Om han tystnar/går ned av din ramsa avvaktar du etc.
Funderar på om det gick för lätt att kura, men då borde det väl inte funka att lägga honom dagtid. 'Hur gör man om man ska börja om?
Den vargen skjuter jag hemmifrån oss! Släpp den och begrav den, här måste du odla attityden! Kanske läsa om "säkerhet" i SHN boken :D Han vet vad ramsan innebär men jag tror att du tvekar i din ramsa i vargtimmen och då kommer många tveksamhetsvargar in... :shock: Jag ramsar "PANG" från vår säng tvärs över hallen, helt sakligt men upplysande högt och tydligt och sen skall det vara bra. Nu vet jag att det kan vara lite "meck" :wink: med detta i början, men se till att dra ihop ramsan u t a n pauser emellan (man tappar nästan andan :shock: av 4-6 verser) och förmedla:"på natten sover man och INGENTINGannat. Vi kommer när det är dags älskling! Tills dess är du helt trygg :thumbsup:"
fattar du vad jag menar :wink:
Med hopp om en underbar nattsömn :sleep:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
mammatill2skatter

Tack snälla Tinasdag, för svar och hjälp, betyder jättemycket.
Ska försöka göra som du föreslår.
Stor Kram!!! :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

How's it going 8) ??
mammatill2skatter

Hej "Tinasdag", tack för att du frågar.
Tyvärr inget vidare,, är bara trött och ledsen just nu :cry: .Kändes som det gick så bra ett tag.
Max har hostat och vaknat varannan timme natten till söndag och natten till idag försökte vi ha honom sittandes sovande i bilstol bla. rekomendation från sjukvårdsupplysningen för att förhindra svullnad ibröstet som framkallar hosta. När han vaknar och jag försöker somna om honom blir han bara ledsen.
Så kurandet har varit svårt att upprätthålla.
Värst är nog tanken på att storebror hostar fortfarande efter 3 1/2 vecka :(
Har du någon bra huskur i bakfickan?
(kanske kan höra i mat & kroppforumet)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp! här kommer "husmorstips" till sjuklingarna :D
Kokat vatten+hackad lök+lavendel+timjan (antar att de sista två tar bort löklukten :-& dessutom är lavendel både antiseptiskt och sömnbefrämjande och timjan slemlösande)
Hoppas det hjälper :-k :?
Dag var SUPERTÄPPT för nån vecka sen men eftersom han anamat magläget funkade sömnen bra ändå. Min morbror läkaren (ALLA borde ha en läkare i familjen! Gudasänt...) säger dock att vid snuva/hosta skall små barn sova sittandes. Fast jag vet inte om Dag hade accepterat det... :?
Jag förstår att kurandet är svårt just nu, man kämpar ju på så gott man kan :? Dock behöver ju dom små sömnen ännu mer vid sjukdom så det är ett tveeggat svärd :-k
Många kramar och hopp om snabbt tillfrisknande!
mammatill2skatter

Tack snälla "tinasdag" du är guld värd :heart:
mammatill2skatter

Hej har nu försökt inhandla "receptet", men fastän att vår ica är rätt välsorterad hittade jag ingen lavendel. Var hittar man det lättast?
Sen är jag superdålig på att "höfta", jag är en riktig receptmänniska. :oops: Har du möjligtvis någon liten riktlinje att ge mig hur mycket det ska va av varje? :wink:
mammatill2skatter

Hej igen har fått lite tips från fjällmor ang. "recepten".
Sov gott om du läser detta innan du lägger dig!! :)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vilken tur att fjällmor finns :thumbsup: :D Tror faktiskt det var hon som tipsade mig om receptet från första början :idea:
Hoppas att ni fick en lugn och "hostfri" natt :sleep:
mammatill2skatter

Hej Tinasdag!
Ja det är tur att ni alla finns, tyvärr har jag svårt att förklara vad jag menar till Ewa på mat och kropp tråden så hon verkar ha tröttnat på att svara på mina frågor :( .
Försöker få min 4-åring att kissa i toaletten men det går inget vidare.
Han blir mest arg av den "repiga gramofonskivan".
Tack för din hjälp med kurandet iallafall, Max hostar och är ledsen fortfarande så jag får försöka ta upp kurandet igen när han är bättre.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Men du, om han inte vill kissa i toaletten kanske pottan funkar bättre :? ? Nu har ju jag ingen egen erfarenhet av 4 åringar :wink: men jag kör stenhårt på BB-filosofin om att inte göra stort väsen av "vad-det-nu-gäller" utan bara säga "åh, så bra att du gjorde si el. så" och så låta det vara sen. Då tror jag både förälderns och barnets stress förvinner och problemet löser sig lite mer av sig självt liksom :D Vad tror du?
Paus...Läser i din tråd på Mage, barnakropp....
Det där att han lägger kalsongerna i tvätten i smyg tror jag man kan bemöta med att förebyggande tala om vad han skall göra OM det kommer bajs. "Då kan du lägga byxorna i tvätten eftersom jag ändå skall tvätta sen" Liksom så där vid sidan om, när man pratar om annat. Anna tar upp en liknande situation i BB boken under pottträning (?) tror jag, fast då gäller det kiss i sängen, men båda är ju lite skamfyllda och det är ju din kille medveten om nu. Ewa hör säkert av sig snart, kanske är bortrest :?: För att du inte skall behöva läsa hela boken nu när det är sjukdom i familjen :cry: så läs problem-kapitlen där bak (finns om mat/sömn osv), jag tror i alla fall det var där potträningen beskrevs...återkommer om detta :thumbsup:
Många stärkande kramar!
Tina :heart:
mammatill2skatter

Hej Tina!
Vad skulle jag göra utan dig, blir alltid så glad och upplyft av dina svar :)
Återkommer med rapport :wink:
Stor kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"