Är det ok med buffning innan kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammatill2skatter

Är det ok med buffning innan kuren?

Inlägg av mammatill2skatter »

Hej håller som bäst på att få Max(min 5 1\2 månaders) att äta på fasta tider enligt ett schema innan jag startar kuren. Tycker att han svarar bra på buffning när jag försöker lägga honom på fasta tider.
Är det lättare att man blir fast i "träsket" senare då?
Sen undrar jag när han inte sover lika långt som tänkt schema, ska man lägga på den tiden senare då?
Är också så osäker på hur mycket gröt och pure jag kan ge honom förutom ammningen som jag börjat trappa ner på.Har svårt att se om han inte vill ha mer eller bara är lite trött. Har ju förstått att Max måste vara proppmätt på dagen för att kuren ska gå att genomföra.
Fick inspiration av : Maria - mamma till underhållaren Adrian...
och har gått mycket efter hennes schema.
Har läst en del i barana boken, lathunden till kuren flera gånger och många "trådar" men det känns mest som det går runt i huvudet än så länge... :(
mamma till max 5 mån & hugo 4 år
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit. :heart: :wink:

Vad bra att du nu bestämt dig för att få ordning på sömn och mat. Du har allt att vinna på att ha ett schema innan kuren startar, så det är superbra att du försöker följa det redan nu.

När du väl börjar kura så ska han inte få kompensationssova senare om han inte sover hela luren. För då följs ju inte schemat. :wink:

Det är mycket lätt att fastna i buffningsträsket så jag personligen skulle inte buffa honom till sömns innan och under kuren.

Ett tips är att köpa Internationella sovahelanatten-boken. Den är suverän och du kommer få bättre ordning på hur det hela ska gå till genom den. Finns att beställa här på forumet. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mammatill2skatter

Tack för ditt snabba svar :D
Läste nu under rubriken "förvirrad" om någon DVD vedebörande verka ha sett, har Anna gett ut något sådant typ instruduktionsdvd?
Sen undrar jag om du har något annat tips att få barn lugna och vilja sova utan buffning, träffar man inte helt rätt och Max inte är tillräckligt trött eller övertrött är han minst sagt arg över att bli lagd i sängen. Fram till jag ska börja med kuren alltså, lydde ditt råd och har precis beställt boken.
Hoppas det tar 3 och inte 5 dagar att få den då jag tänkte starta till helgen :wink:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Grattis till ett bra beslut, att kura ger helt fantastiskt resultat. Men då gäller som sagt att vara ordentligt påläst så frestas inte att börja till helgen om du inte är 100 % säker på vad du ska göra och varför. Innan boken kommer finns mycket bra läsning här som kompement till boken.

DVD:n kom med den förra utgåvan av boken men inte denna. Buffning kan du se här http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -buffning

Kolla även in verktygslådan, http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan där de olika verktygen beskrivs närmare.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammatill2skatter

Tack för ditt svar Emma!
Skulle gärna vilja se buffningen men det gick inte att klicka på länken :?
Ska inte börja i helgen om jag inte är utvilad och känner mig tillräkligt påläst :)
(Lycka till med tillökningen :D )
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vi provar igen!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... a-buffning
(Lycka till med tillökningen )
Tack :heart: !
mammatill2skatter

En liten fråga,
Max har aldrig gillat att ligga på mage trots att jag försökt att "träna" honom på detta. Är lite orolig över "nattmålet", som ska bort. Han brukar äta jättemycket då. Hur snabbt brukar barn gilla "läget" att ligga på mage om det inte gjort det innan. Kan bara föreställa mig "frågorna" som kommer komma vid tvåtiden.... -hallå, ska jag inte få någon mat, och ligga på mage? :shock:
Kan det vara idé att kanske försöka vagna bort nattmålet först?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Bara dom ömma kan fokusera på målet och hålla attityden kommer både nattmål och magsovning gå galant :lol:

Jag skulle ta alla förändringar på en bräde, kör en regelrätt kur rätt upp och ner efter konstens alla regler! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mammatill2skatter

Tack för svaret!
Döm av min förvåning :shock: när han inte alls protesterade som jag hade förställt mig när jag la honom på mage. (kanske kommer inatt)
Nu har jag en fråga ang bekräftelseramsan, den ska man ju ge dem när de är tysta så de får med sig den in i sömnen eller hur man nu ska säga. Men kan man bekräfta för tidigt? Svårt och veta precis när insommningsögonblicket infaller om han tystnar men inte somnar genast. :?
Sen undrar jag vad är en pangramsa som jag förstått är bra att ha till hands i vargatimmen (den är mellan 4-6 va?) Är det bara att man säger ramsan väldigt bestämt?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bekräftelsen kan följa in i sömnen men det är nästan bättre att ge den lite tidigt, du får pröva och se. Även om han brusar upp igen så är det bara att köra på, ramsa och bekräftelseramsa tills bekräftelsen verkligen haft sista ordet. Det är ju så den sätter sig, så därför tycker jag nog du kan ge den tidigt efter att han tystnat.

Pangramsan är en käck, glad och hög ramsa x 4 som ges i vargtimmen (som är kring de tidpunkter du skrev) vid första pip.

Kram Emma
mammatill2skatter

Tack snälla Emma för svaret! :D
Nu en liten fundering till, är inne på tredje natten.
När max vaknar och går från att gny till att bli lite ledsen och jag säger bekräftelse ramsan x4 och han fortsätter att vara ledsen men på samma nivå så att säga, det trappas inte av och det ökar inte. Ska jag bekräfta igen då eller ska jag bara avakta tills det går åt någon riktning. och välja vilken ramsa jag ska ta då. Känns hårt att bara stå där och inte "svara" men man vill ju inte "fastna" med ramsan heller :?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Om du hör att han är ledsen och det stegras så ramsa (inte bekräftelseramsan som är mjuk utan den ramsan med kraft i). Avvakta sedan! Du har då givit besked och överlåter till honom att reagera. Men han ska inte ligga och vara ledsen en längre stund så lyssna av.

Lycka till i natt :) !
Kram Emma
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Kul att det går bra för er! Grattis till beslutet :D
Ang. bekräftelseramsan så ger du den så fort det är helt tyst. Om det gråts lite tyst så avvakta precis som emma80 säger. Skriker han upp sig ramsar du igen, tystnar han så bekräfta 8)
Kram :heart: från en som nyss nåt målet och sover gott :wink:
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
mammatill2skatter

Tack båda för svaren!
Ojdå :o Lite sömnbrist tror jag, jag, menade ju förstås ifall jag skulle sätta in påminelse ramsan igen (och inte bekräftelseramsan) om han låg och va ledsen länge även fast han inte va jätteledsen. Men enligt svaren jag fick förstod jag det som att jag skulle påminna efter en stund om han fortfarande va ledsen.
Sen fundera jag lite på dagramsan, är det ok att den är rätt olik nattramsan eller ska man försöka ha rätt så samma fast utan natt (har för mig jag läst att Anna sagt att det ordet ska inte vara med)
och ska man få dem och skratta då också?
Läste i barnaboken (tror jag det va) att barnet skulle kläs lätt gärna sockar (pga dålig cirkulation, kanske bara va nyfödda) och en tjock bommulsfilt samt svalt i rummet. Hittar bara massa fleecefiltar, någon som har något förslag på någon bra ?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tror du läst om nyfödda i BB, Anna beskriver där hur man ska svepa in dem i en filt osv. Du kan ha pyjamas eller lite tunnare och täcke (eller bomullsfilt) på natten och typ body och filt på dagen när han ska sova inne. Svalt i rummet är bra! :)

Jag tror inte dagsramsan behöver vara väldigt lika nattramsan. Men den ska som du skrev inte innehålla ordet natt. Om man inte har ordet natt i nattramsan så kan man ha samma dag som natt. :wink:

Man gör dagsläggningarna som kvällsläggningen, bus och skratt innan och en ramsa som man går med. Verktygen är också lika, första dagen följer första natten osv... :thumbsup:

Hoppas det var svar på dina frågor.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"