Är det ok med buffning innan kuren?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammatill2skatter

Inlägg av mammatill2skatter »

Tack Bea för ditt snabba svar!
Tänk va man glömmer på 4år men så sov Hugo över av sig själv också :D
då blir det lite skillnad. Vill så väldigt gärna att det ska funka, att jag vill försäkra mig om att jag har tänkt på allt :wink: (förutom det självklara attityden, tålamod och målet)
mamma till max 5 mån & hugo 4 år
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vill så väldigt gärna att det ska funka, att jag vill försäkra mig om att jag har tänkt på allt
Känner igen mig själv :D Man vill veta att man har stenkoll på allt så att inget kan gå snett :wink: I och med att du skriver detta så kommer kuren gå som smort för er :thumbsup: Du har attityden som krävs och vill ditt barns allra bästa (god sömn & pigg vakentid)!
Ha en underbar dag!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
mammatill2skatter

Tack Tinasdag för din support!
Visst va det så att dagslurarna kan strula lite längre?
Har tagit de tre första dygnen själv och nu skulle pappa lägga Max för sin 45min lur 16.00 till 16.45. Gick käpp rätt åt..... vi försökte hjälpas åt när pappa kände sig lite osäker men han ville inte ta åt sig ramsan överhuvudtaget.
Vet inte om jag gjorde fel men jag gick in och la till rätta två gånger med en snabb solfjäder, till slut när det var 5min kvar på luren så somna han.
Så det var den sömnen han fick nu på eftermiddagen, va rädd att det annars skulle bli för tätt in på "natten".
Vårat schema ser ut som följande:
6.30 Morgon & frukost
8-10 sova
10.30 lunch
12-13.30
14.00 Mellis
16-16.45 sova
17.30 middag
19.30 Natt

Max har alltid vaknat efter 1.5 timme på 8:a luren och gärna sovit längre på 12-luren han fick en kvar extra där idag, kan det va det också ha bidragit till att han inte ville sova?
Vet att man inte ska ändra schemat nu innan uppföljningsveckan men då får han ju bara 14 timmar och 45 min sömn?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Visst va det så att dagslurarna kan strula lite längre?
Vi kämpade med ledsna läggningar på dagen i nästan en månad (tog allt från 5-20 min...) men sen en dag så slutade han gnälla helt plötslig och sen dess somnar han pang bom! :D

Tycker du gjorde rätt som gick in och solfjädrade. Jag fick tipset här att när jag känner att NU, nu orkar jag inte höra hans frågor/gråt mer då skulle jag ramsa en gång till och om den inte tog kunde jag gå in. Tänk på att när du går in då skall du också lugna och bryta gråten så se till att det är helt lugnt när du går ut, i alla fall nu i början. Då först har han förutsättningar att "ta in" ramsan

Jag tycker själv att man skall vara restriktiv med att ändra schemat under kur men kanske skulle ni byta plats på 2h och 1,5h luren? Kan vara att det är tajt att såva 2h så nära inpå natten, men det tror jag du skall be om extra synpunkter på. Är själv rätt ny... 8)
Lycka till,
mammatill2skatter

Tack för ditt svar (igen)!!!
Så skönt att ha er att bolla med, va bra att du sa det där om att han skulle vara lugn innan jag gick ut. Va så inne på fort ut, att jag hade för bråttom där, TACK! :)
Om jag tyckte att hjärnan har varit långsam innan (i och med amningen), är det inte något emot efter 3 kurnätter :wink:
mammatill2skatter

Hej igen!
Med tanke på vårt schema, är det någon som har några inlägg hur jag ska göra med "lurarna"? (se två steg bak)
mammatill2skatter

Har också funderat på hur länge "skrattet till godnatt" ska vara, fatta jag rätt i sova hela natten kuren-boken att det ska vara ungefär 2 minuter?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

2 h skulle nog passa bättre efter lunch gissar jag, det kan vara en nog så långlur direkt efter natten, så jag håller med föregående talare :wink:

Jag tycker skrattet till gonattet inför natten ska vara minst 10 min, och man kan nöja sig med 2 min inför dagslurarna! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mammatill2skatter

Tror också att 2 timmar efter lunch skulle bli bra, men det känns som om jag skulle behöva göra om hela schemat, nu när han sovit skapligt (va vaken mellan 4.00-4.55) så sover han bara 45 min vid 8. Så nu får han ännu mindre sömn :cry:
Hur går man tillväga efter uppföljnadsveckan när man börjar se att schemat inte riktigt passar?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag gjordetre ändringar i vårt schema (varav en mitt i kurningen... :shock: ) Flyttade natten från 19.30 till 19, morgonluren från 09 till 09.30 och strök helt den "erbjudna" vagnsluren under rask promenad vid 17. Det var inga problem. Jag tror det viktiga i kråksången är att göra det med besked, dvs "nu gäller dessa tiderna och det blir så bra så bra!" Jag tror faktiskt inte det behöver vara svårare än så. Bara man bestämmer sig för vad man vill så anammar barnet det på en gång :D Attityden du vet 8)
Kram
mammatill2skatter

Hej Tinasdag!
Tack för ditt svar!
Det här med att man solfjädrar när man lägger barnet för att sova, gör man det bara under en tid? Eller gör man det för all framtid? :?
mammatill2skatter

:( Någon som har några tips om hur man får älsklingen att somna om igen vid 5.30- 6.00 har provat pangramsa och ramsat och ramsat och ramsat men icke! Dagslurarna går rätt hyfsat nu (peppar peppar) men på morgonen så känns det stört omöjligt att få honom att somna om. Hur länge ungefär ska man forsätta och försöka?
Är inne på sista halvan av uppföljningsveckan, imorse slog han i huvudet i sängramen så då gav jag upp 5.45, Fast frukosten serverade jag inte förrän 6.30 som det var tänkt. :wink:
mammatill2skatter

Glömde nämna att han är snorig och fått storebrors elaka hosta också (storebror har hostat i över 2 veckor nu) :cry:
duggan

Inlägg av duggan »

Min bästa kur mot tidiga morgnar:

* Kolsvart i rummet!
* EN pangramsa vid första pip (tänk mentalt att klockan är 02.00)
* Is i magen, var cool
* Kommer det protsester så på med HÖG klassisk musik alt HÖGA husljud ex dammsugaren
* Slå av när han somnat om
* Ställ en väckarklocka utanför rummet som ringer go morgon.
*Party VARJE morogn! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tidiga uppvak kan hänga med ett tag, det är bara att kämpa på :D Som sagt, våra "problem" tog 4 veckor att jobba bort och så här i efterhand känns det som ingenting men när man var mitt uppe i det... :? ja då var det tufft och det kändes som om det ALDRIG :wink: skulle ta slut
Jag säger som jag sagt till C i "vill kura Gurra", ramsa & solfjädra som du tycker det behövs (man kan använda sig av amrginalkvarten här) och även om han inte somnar om så gör det inget,. Gå in när det är tyst, alt. när det är kort uppehåll i gråten och DÅ är det glad, god morgon :D
Det här med att man solfjädrar när man lägger barnet för att sova, gör man det bara under en tid? Eller gör man det för all framtid?
Jag solfjädrar alltid Dag kort, kort vid läggningarna. Våra tar numera ca 1 min men jag tycker den där lilla solfjädern ger den sista sköna puffen in i sömnen :sleep: Lugnande och trygg. Det viktiga är att dom inte vänjer sig vid att du står där läääänge och blir beroende av solfjädern för att somna.
Ha en skön, lugn natt
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"