Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej!

Lite frågor har dykt upp. De sista 4 dagarna har våra dagslurar strulat nåt så in i bängen :roll: Jag vet inte vad som händer. Hon har varit så klockren med att somna in under en väldigt lång tid, men nu så kommer hon inte till ro. Det är inget gnöl här inte, utan gråt. Jag vagnar alt buffar och får gå in och ut i upp till 45 minuter för att svara på frågor. Det är knappt så att vagning eller buffning tystar henne så det är svårt att hinna gå ut ens mellan gångerna. Det här är bara dagtid. Kvällarna är inget problem. :?

Hon blir 4 månader imorgon, men inte ska jag behöva ändra schemat än? Jag kör 12 45 2 45. Nätterna sitter som en smäck utan ett knyst mellan 19-07. Hon har tidigare bara sovit i vagn även nattetid, men igår sov hon för första gången i sin spjälsäng och hon somna som ingenting och vaknade imorse kl 7. Så det är bara dagtid det strular.

Smilla växer och växer och började bli för lång för sin ligginsats i vagnen. Då barnvagnens sittdel är omöjlig att sova på mage i, bestämde jag mig för att köpa en ny vagn och sälja den andra. Det här skedde i samband med att hon började strula, kan det vara så att hon har svårt att komma till ro i den nya vagnen tro? :?: Men jag har fortsatt som ingenting och man kunde tycka att det skulle ha givit med sig nu, hon började sova i den nya vagnen i fredags.

Hon äter havrevälling och så får hon gröt alt rejäl smakis eller banan vid två av målen.

Tankar någon?

Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, trot eller ej... MEN vid 4 mån brukar det vara mest maten det hänger på. Se till att hon verkligen är PROPPMÄTT inför lurarna. Social delaktighet och 2 PASS UTE VAKEN/dag. Fram tills nu brukar de små klarar sig på mat och sömn samt liiite passiv social delaktighet.

Men runt 4 mån är det dags att introducera världen. Håll henne framåtvänd, titta på lampor, växter, träd m.m. ute och 2 ggr/ dag.

Hur ser det ut med social delaktighet, man sover gott efter ett hårt dags jobb vet du. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Man tror ju alltid att man matar tillräckligt :D men jag ska prova ett nytt trick imorgon. Hon dricker bara vällingen tills hon tycker att hon fått nog och sen är det nästan omöjligt att truga i henne mer. Jag har provat att rapa, byta, truga. Och jag har provat att rapa, truga. Och jag har provat att rapa, byta, vänta tills nästan 45 min gått och sen truga. Men det hon druckit det är vad hon vill ha och det brukar vara nånstans mellan 140-200 ml.

Men! Hon tycker om alla sorters smakisar; banan, majs, potatis, päron, risgröt osv. Kanske ska jag helt enkelt fylla på med smakis efter varje vällinggång! Istället för att truga med välling så kan jag truga med smakis! Det ska jag prova med imorgon! Alla här i världen kan ju inte tycka om att dricka hur mkt som helst kan man tänka kanske? :wink:

Social delaktighet jobbar vi på. Hon är med hela tiden vart man än är. På golvet ligger hon 90% av tiden på mage - hon tycker inte alls om att ligga på rygg - usch och fy tycker hon om det :lol: Vi brukar förutom att gå på promenad gå ett varv i trädgården och titta på blommor och annat. Och sen hämtar vi pojkarna efter skolan och träffar en massa roliga människor och då sitter hon framåtvänd i vagnen. Men vi får jobba vidare här också.

Man blir bara så ställd när något som funkat i evigheter (i hennes liv räknat) helt plötsligt slutar funka! Men jag kämpar på med ovan så får vi se vad det ger.

Tack TorsMamma för att du alltid finns här! :heart: :heart:

Kram Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack TorsMamma för att du alltid finns här!
Tack själv! :oops: :heart:

Berätta hur det går för er!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej!

Smilla får mild havrevälling och nån månad har hon fått risgröt, banan och lite olika fruktpuréer.

Hon har aldrig varit pigg på att dricka särskilt mycket, varken när hon ammades eller när hon får välling och 2-3 av hennes 4 mål mat per dag så dricker hon inte mer än kanske 120-140 ml. Därav att jag började med gröt och banan tidigt för att försöka få henne riktigt proppmätt. Något som funkat bra. 8)

Nu försöker jag dock med lite andra puréer än frukt och alla tas emot som att det vore den mest omänskliga föda som finns.. Jag sitter glatt bredvid och säger uppmuntrande saker såsom "Ja men visst var det där en spännande smak, det var du inte beredd på. Gott va?!" med självklar attityd. Men hon gråter, kniper ihop munnen och vägrar sen att ta något alls. Och då vet jag inte riktigt hur jag ska tackla det hela eftersom jag ju försöker proppa henne full för att liten ska sova sina lurar gott. Det spelar ingen roll om jag ger puré först och välling sen eller tvärtom.

Finns det någon som har lite råd? Jag vill ju proppa henne full varje mål och då har det funkat bra att ge så mycket välling hon kan få i sig och sen fylla på med banan eller fruktpuré. Ska jag kanske sluta helt med fruktpuré ett tag och bara köra potatis etc så att hon vänjer sig enbart vid denna typ av puré? Då blir bara problemet att hon inte äter sig helt proppmätt med förrätt, varmrätt, efterrätt och kaffe med kaka.

Eller ska man fortsätta proppa med välling och sen fruktpuré och tänka att hon nog äter annat när hon tar studenten i alla fall så det löser sig nog? :wink:

Ställde först frågan i Matforumet, men kom på att det är nog mer rätt att ställa den här eftersom ni har historiken.

Hälsar,
Kajsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kajsa!

Svarar så att TorsMamma ser att frågan är ställd även i mat, mage-forumet. Och besvarad, typ.

Hur går det med matintaget idag? Har det gått bättre? Kanske en förkylning som börjar med ont i halsen?

Abbe äter både kött och fisk-burkar nu, raketkarriär inom smakis-området för honom :D. Annars går det lite upp och ner för oss, han är fortfarande ingen solstråle-bebis. Vissa dagar är han mer missnöjd än nöjd, andra dagar, som idag går det rätt så bra. Jag TROR att han mest är irriterad på att han inte kan krypa, gå, förstå allt, göra själv, lösa världsproblemen. Vanlig hederlig frustration alltså. Men jag har faktiskt beställt en läkartid åt honom på måndag för att kolla så jag inte missat något fysiskt fel på honom. Hade önskat att han kunde njuta lite mer av livet. Han sover inte jättebra (inte så dåligt heller), och kommer kuras om några helger. Bort med nappen då.

Kram J
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Vet du, jag tror också att hon har ont i halsen för en sån här kovändning när det gäller all typ av mat, finns bara inte.

Jag har haft lite känning av halsont och idag kom yngsta sonen och sa att han hade ont i halsen, så jag tror nog det är där felet ligger även för Smilla.

Jag särade lite på mattiderna igår också så att hon verkligen ska vara riktigt hungrig och då drack hon i alla fall något mer välling.

Min äldsta son, Oscar, han var så där som Abbe. Skrikig och frustrerad och arg, missnöjd mest hela tiden. Varje gång han lärde sig nåt nytt, att sitta, att krypa, att gå - så var han nöjd ett par veckor, sen var det tillbaka till missnöjdhet igen. Vissa barn är ju otåligare än andra helt enkelt.

Berätta hur det går när du kurar!

Kram! :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej!

Nu börjar det bli kyligt när man går på promenader och då undrar jag, om man har en tumsugare, klipper man av en tumme på vanten då? :shock: :!: Eller finns det speciella tumsugarvantar?! :D

Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kajsa!

Hoppas att ni kryat på er hela familjen! Vad jag vet så finns det inga vantar där just tummen är borta, så det är väl ett kanonförslag att klippa i vantarna :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Elle!

Stort grattis och välkommen tillbaka!

Lycka till!

Elle

Inlägg av Elle »

TACK :heart:
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej!

Har sådana problem med skarvande under långluren. Hon har alltid haft problem vid 40-45 min skarven men sen är ju vissa perioder sämre än andra. :(
Just nu är en sån period. Jag läste på nån tråd att man kunde smyga in och mota olle i grind några minuter innan beräknat uppvak. Kan det vara något att prova? Väcker man inte barnet om man helt plötsligt går in och börjar vagna?

Hon sover alltid daglurar i vagnen men natten i spjälsängen. Hennes schema ser ut så här:
7 Gomorron och frukost
08,30-09,15 Sova lur
10,45 Äta lunch
11,45-13,15 Sova lur
14,45 Äta
15,30-16,15 Sova lur
17 Äta middag
18,30 Bad, kvällsslurk
19 skratt o gonatt

Drog ner långluren en halvtimme för drygt 1 vecka sen just för att hon strulat så länge med den, men det verkar inte ha hjälpt.

Hon får massor av gröt, puré och välling och trugas och trugas, allt under 45 minuter.

Några spontana tankar? :roll:

Kajsa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det finns faktiskt några små som behöver kunns vifta ordentligt med armar och ben när de sover och då kan en tanke vara att man går över till sängen och helt mörklagt rum.

Hänger du ett skynke över vagnen när hon sover på dagen? Byta från ligginsats till sittdelen med fullt liggläge kanske?

Om man sen skall vagna förebyggande så görs detta mjukt och försiktigt precis innan de där 45 min som besked att här skall sovas.

Har du infört ramsan? Då kan man "smygramsa dem" genom uppvaket. Det gjorde jag. Tog dessa tips från Päivi...
Päivi skrev:Hoppar in här en sväng... :roll:

TorpSara, min Hugo hade en liten fnurrperiod första julen; då var han sju månader. Helt plötsligt vaknade han med ett galltjut från långa middagssömnen, och hej-å-hå. Jag åtgärdade det hela så här:

1) Jag återinförde "nock-out"-slurken. För att vara helt säker på att han var absolut proppmätt inför luren gav jag honom en liten skvätt välling :!: innan han skulle sova. Det finns ju exempelvis majsvälling som är mild och bra, kan det vara en tanke..?

2) Jag lade honom en kvart senare än vanligt - ville att han skulle vara trött på allvar.

3) Jag parkerade mig i en stol utanför med en bok när han hade sovit i 40 minuter, cirka. Vid första minsta oroliga öh ramsade jag lite mjukt, så att han fick ramsan "i sömnen". Då vaknade han aldrig på riktigt... :roll:

Detta höll jag mig till i en vecka, sedan var lugnet åter.

Jag ser ju att du har provat det mesta, ett sista litet tips till bara:

som absolut sista kris-kris-verktyg har jag använt klassisk lugn musik. En upplysningsramsa, sedan inget. Vid riktiga sorgligheter på med CD;n. Saken är den, att de börjar lyssna alldeles oavsett om de avser eller ej... och det lugna tempot tar ner pulsen, man börjar andas lugnare och djupare helt automatiskt... :wink: och snart sover man. Fast man inte alls skulle. Nej. :shock:
Musik är bra för att tagga ner sig själv också, har jag märkt... :oops:

Lycka till!

Jag gav en mjuuuuuuk fin ramsa precis när jag hörde början på skarven och då somnade Tor oftast om. Men vi höll också på i någon vecka och även husljuden var avgörande för oss och är fortfarande. Tor GILLAR husljud = säkerhet.
Tor 2006

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack TorsMamma! Jag hade provat med att hon sov även daglurarna i spjälsängen men det var ingen skillnad. Jag bytte också från ligginsatsen till att ha en madrass i sittdelen för ett tag sen för att hon skulle ha ordentligt med rum. Däremot får hon snart börja sova med sele..
Skynke för vagnen, husljud och musik är också naturliga ingredienser för liten skruttunge. :wink:

Däremot funkar det kanonbra att vagna efter typ 35 min! :D Helt super! Tack för det tipset! :thumbsup:

Teknisk fråga, är det ok att man är kvar på S o S trots att hon blir 5 mån nu eller ska man flytta sin tråd nånannanstans då?

Hej hej! 8)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart du är kvar här, här har vi barn till minst något år eller så. Så länge du känner att vi behövs här. Efter något år brukar man hamna mera på barnafostran och fnurra på tråden. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"