Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tycker det ser bra ut! :D

Och det är ingen fara om hon inte sover som hon ska direkt nu. När man gör förändringar kan det ta några dagar innan det sitter. Så sover hon inte hela långluren ändå så kör på bara, snart gör hon det :wink: . Hon kan också vara lite sur när du väcker henne tidigare nu på fm-luren. :roll: Men kör på med en attityd av självklarhet så köper hon det. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ser jättebra ut :thumbsup:
Ha en jättebra dag!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej och grattis :!:

Till nattlurarna då... :roll:

Har haft datorhaveri och inte kunnat följa era inlägg på en vecka :( .
Läser med glädje att allt har gått prima med iaf natten :D .
Verkligen roligt att höra/läsa.

Jag hade jätteproblem med att få tösen att sova långpass och tyvärr så gör hon inte det ens idag :roll: .
Jag har försökt länge med det, flera månader faktiskt och insåg sen att jag fick se till hennes behov.
Tösen somnade aldrig om och det blev jättejobbigt att försöka hålla henne vid gott mod till kvällen i så många veckor så till sist fick vi ta till 3*45 min för det var det sovpass som passade henne bäst :!: Hon älskar att sova just 45 min :) .

Jag framhåller givetvis att ett långpass alltid är att föredra men efter tips från en kurare så kom vi fram till att ha skrik varje dag i ett flertal veckor gör varken tösen eller mig på bättre humör, utan ger snarare gråare hår... :wink: . Tösen är alltid pigg och glad numer, fastän vi har 3 korta pass :D .

Nu ska du inte genomföra mitt förslag än (eller aldrig), för precis som TinasDag säger så har ni inte kurat så länge än och det tar faktiskt flera veckor innan allt sitter och hon har lärt sig :!:
Jag ville egentligen bara säga att det finns andra vägar att gå om det, om några veckor, fortfarande inte skulle fungera :!:

:heart: Du kämpar på otroligt bra :-({|= (hade inte ens hälften av de "problem" du har och jag tyckte det var en pärs om något...).

Lycka till :D
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hmm :roll:
Var lite snabb :!:

Det är inte 3 sovpass du skulle tillbaka till utan jag syftade på att ha 2 korta sovpass som ni diskuterade i tidigare inlägg.
Din tös är ju några veckor äldre en min... :)
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tjoho :D Hur har ni det med sömnen? Finns här för stöd, bollplank & pepp :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

Hallå!!
Vi har haft fullspäckat schema några dagar, därav min frånvaro 8)

Nätterna är fortsatt underbara, prinsessan sover som små prinsessor ska! Långlurarna är fortfarande knepiga, ibland funkar det hyfsat och ibland inte alls - dock aldrig jättebra :shock: Vill ändå ge det en chans till, men jag är villrådig. L är så trött på förmiddagen så att ta bort 20-minutaren helt är inte att tänka på.

Jag inser också värdet av en långlur, men vet inte om jag tycker att det är rimligt att kämpa för den mer just nu. Jag lutar mer och mer åt att testa en 45-minuterslur lite senare istället. Vi har ändå kört i tre och en halv vecka nu! Jag ger det några dagar till, men blir det inte bättre än så här så ändrar jag :?

Kram kram :heart:
Å
Prinsessan L, född nov -07
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Toppen :thumbsup:
Tycker dom råd du fick av Nina var jättebra! Har en kompis som kurar sin 10 mån son just nu, dom började med 2 h långlur men har insett redan under uppföljningsveckan att han klarar max 1,5h så dom bytte direkt :D
Du känner ditt barn bäst 8) Vad du än bestämmer så kommer det bli bra!
kram :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp hur går det med långlureriet? Nyfiken :wink:
Å med L

Inlägg av Å med L »

Dåligt :(

Har bestämt mig för att ge upp det. Inget kul att känna sig misslyckad och genomledsen två timmar varje eftermiddag. Det fungerar helt enkelt inte för oss, det är alltid en genomledsen tjej som ligger i sängen och jag tycker inte det känns bra längre. Senaste gången tog jag upp henne och nu får det räcka med detta. Vi kör på två kortlurar fr o m idag och lättnaden jag känner över det beslutet går knappt att beskriva :oops:

Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ibland måste man göra det som passar barnet bäst :wink:

Vad skönt att ni bestämt er, det kommer gå bra tror jag :D

Kram Bea
Å med L

Inlägg av Å med L »

Ja, vi har verkligen försökt, men det passar henne uppenbarligen inte. Idag gick vi ut istället och lilla fröken sov som en stock 14.00-14.40. Så det blir 45-minuterslur vid 14 istället. Det känns alldeles, alldeles rätt att göra så :D

För övrigt strulade det lite vid läggningen idag - för första gången :shock:
Prinsessans pappa har tagit hand om läggningen några dagar nu och han känner sig nog inte helt trygg och bekväm i det ännu, frågan är om hon kanske känner det? Vi fick faktiskt gå in och bryta och solfjädra och buffa henne lugn, sedan tog jag över och ramsade mig ut och ramsade 3 omgångar under några minuter och hon somnade. Vet inte om det var riktigt att jag tog över, men vi tyckte att det primära var att det inte blev totalcirkus - och eftersom det numera sitter i ryggmärgen på mig kändes det ganska naturligt att ta vid.

Kram Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vet inte om det var riktigt att jag tog över, men vi tyckte att det primära var att det inte blev totalcirkus - och eftersom det numera sitter i ryggmärgen på mig kändes det ganska naturligt att ta vid.
Tycker du gjorde alldeles rätt! Se till att pappa övar lite läggning på dig, tillrätta, ramsa osv. Då kommer han också känna sig 100%. Han kan ju också använda sig av "andningen" (hög & överdriven lugn andnind du vet) för att ta bort sin osäkerhet och kunna förmedla rätta känslan :D
Hoppas att ni får en skön dag!
Kramar :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

Oj! :shock:

Tuff nattning även ikväll - vad har hänt, tro? Är sådana här små bakslag vanliga, eller vad kan detta vara?

Kramar :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Har själv haft tre dagar med lite ledsna läggningar vid alla tillfällen... :( Men pappan sa att kvällens gick smärtfritt så jag hoppas att det var en kort storm 8) Bakslag tror jag kommer och går liksom..."Är det fortfarane ok att sova själv?" eller "gäller detta även i natt?" uppfattar jag det som. Sen kan det ju även vara att det är dags att justera schemat och minska antal lurar, jag tror bara att man inte skall överanalysera utan bemöta gråten med "Jajjamänsan" :wink: svar.
Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"