Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Å med L

Kura 10-månaders?

Inlägg av Å med L »

Hej hej!

Jag har en liten fröken på snart 10 månader som länge har småstrulat lite med sömnen. Nu är det dock värre än någonsin!
Vi har relativt fasta rutiner på dagarna, mat var tredje timme och promenader, lek eller småpyssel däremellan. En förmiddagslur på ca 30-45 min och en eftermiddagslur på mellan 1 och 1.5 timmar.
Vi försöker somna för natten mellan 20-21, med varierande resultat!! Jag håller även på att försöka sluta amma, så det är lite gnäll och gnöl om det också.

Jag vill så gärna ge mig på SHN-kuren, men är osäker på om jag fixar det! Ni som gjort det med så här stora barn, vilka erfarenheter har ni?

Jag är sååå tacksam för all feedback och alla tips jag kan få!

//Åsa
Prinsessan L, född nov -07
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Åsa med L

Det är inga problem att kura en 10-månaders. Det finns de som kurar 2-åringar. Och det är så fint med kuren - att den funkar oavsett ålder. Tar man som förälder ledningen i en attityd av total självklarhet så köper barnen i stort sett vad som helst. Det väntar på och kräver att vi föräldrar visar och leder dem framåt här i världen. För de har ju inte fötts med kunskaperna om hur saker och ting fungerar.
Och varför skulle inte DU klara av något som 1000-tals andra mammor och pappor fixat? Eller hur :!: :wink:

Mitt enda råd till dig som står inför att kura - och grattis till det beslutet förresten :D - är
:arrow: Läs på, läs på mer och läs på igen.
Du ska veta i ryggmärgen hur du ska agera och inte, när du står där i mörkaste natten med frågvis fröken.
Här på forumet finns snabb och bra hjälp att få, så fråga på bara om det är något du är osäker på eller undrar över.

Lycka till :!:

/Åsa
Å med L

Inlägg av Å med L »

Tack för svar!!

Funderar framför allt över en sak och det är detta med solfjädrandet och buffningen. L är en sanslöst rörlig dam och det är sjukt svårt att få henne att vara stilla. Dagtid kan hon bli vansinnig om man försöker få henne att ligga/sitta stilla! :shock:
Hur får man detta att funka - att få henne stilla? Tips? Hur länge kan man behöva hålla på första kvällen?

Nervöst detta...!

/Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Vill bara säga att det kommer gå jättebra att kura din stjärna :thumbsup:
Dag var 9,5 månader när han påbörjade sin kur och det har gått jättebra! Innan vi började ammade jag mig igenom nätterna och han hade aldrig sovit längre än 4h i stöten... Det tog två nätter, sen sov han mellan 19-07. Ja, du kan ju förstå hur chockad (och urkorkad :D ) JAG kände mig över hur LÄTT och tacksamt han tog emot sömnen :!: Dagslurarna har vi jobbat lite längre med, de första veckorna tyckte han tydligen sig få nog sömn under nätterna :roll: men nu sussar han lika skönt dagtid :D

Jag måste bara förstärka vad Kantarella sa: LÄS PÅ, LÄS PÅ, LÄS PÅ :!: Jag läste nog om säkert 5 gånger innan jag kom till Gastsjön och ändå stod jag där med tuuuusen frågor när han skulle läggas... :? Och träna tillrättaläggning, buffning, och solfjädring på någon innan. Det hade jag inte gjort (man kände ju sig lite löjlig och såååå noga kunde det väl ändå inte vara! :? Det var det!!!) innan Anna visade på mig och det var en verklig Aha-upplevelse. Var det sååå man gjorde!
Gör du detta kommer kurandet gå som en dans!

Första natten skall du in på varje pip, låt henne inte fråga alls!
Funderar framför allt över en sak och det är detta med solfjädrandet och buffningen. L är en sanslöst rörlig dam och det är sjukt svårt att få henne att vara stilla. Dagtid kan hon bli vansinnig om man försöker få henne att ligga/sitta stilla!
Hur får man detta att funka - att få henne stilla? Tips? Hur länge kan man behöva hålla på första kvällen?
Dag spände sig som en båge i början men då andades jag högt och lungnt (så att han skulle höra uhur lugn JAG var) och tänkte "åh så skönt du skall sova". Man fik hålla emot ganska bra (!) men det är som det står i boken "Du använder inte mer våld än du skulle för att spänna fast en motsträvig unge i bilbarnstolen" I början kan du stå kvar till hon nästan (eller helt) somnat och då gå ut med ramsan. Succesivt så backar man och går ut tidigare, men ta en sak i taget.

DU BEHÖVER INTE VARA NERVÖS det kommer gå jättebra.

Dags schema ser ut som följer:
07 Godmorgon och amning
08.30 grötfrukost
9.30-10.15 sova
11.45 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 mellis
17.30 middag
18.00-19.00 bad, skoj och nattslurk (gröt)
19.00 Godnatt

Skall bli jättespännande att följa er!
Kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Å med L

Inlägg av Å med L »

TACK Tina!

Jag ska följa era råd och läsa på och riktigt ladda för detta några dagar nu. Det som gör mig orolig är att jag inte ska fixa att lugna henne rent fysiskt (solfjäder och buffning) och att jag inte ska fixa eventuellt gråt/skrik i en timme eller två första natten...! Nu är jag ju så trött så det finns inte på kartan :(
Ska jag tänka på något mer inför uppstarten? Hur länge är "ok" att hon frågar första natten? Hur länge och hur många gånger som helst?

Kramar till er som svarar så snabbt och så utförligt! :heart:

//Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Jag håller med Tina, klart du fixar detta! Och det är jättebra att du förbereder dig ordentligt. :wink:

Om du ska tänka på något så skulle jag föreslå att inte tänka :shock:. Jag menar att inte tänka på just det du skrev "hur många gånger...". Hon kommer att fråga en del, ja, eftersom detta är helt nytt. Men du kommer att kunna lugna henne och hon kommer att få svar på alla hennes frågor eftersom du alltid kommer att ha sista ordet. :wink: Jag tror det är helt olika hur mycket barnen frågar, vissa vill ha fler svar än andra. Så oroa dig inte över hur mycket eller hur lite det ska frågas. Följ lathunden så fixar du det! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:

Självklart kommer du att fixa detta :D
Ta inte med dig vargarna in i sängkammaren nu, utan inta attityden av att här är det säkert, här är det lugnt 8), nu kan du sova, medan mamma vaktar :!:

:arrow: Buffning/solfjäder kan ta lång tid den första natten :shock: . Inte ovanligt med 45 min-1 timme :!: Men så lång tid kommer det inte att ta nästa gång :) . Klart att tösen måste reagera på det du nu gör, det är ju nytt och ovant men hon kommer snart att njuta av det istället och vara enormt tacksam för att du hjälper henne att sova så gott :sleep: .

När jag buffade och solfjädrade och hade samma tankar som dig så försökte jag istället att tänka: "Okej, detta känns jobbigt i hjärtat :cry: , men jag är ju ändå helt närvarande hos henne, håller på henne, rör henne, ser henne. Hon blir ju inte övergiven och lämnad ensam med sina frågor" :!:
Sen försökte jag mentalt att föra över mitt lugn till henne via händerna som låg på ryggen både för att hjälpa mig själv att behålla lugnet och på det sättet lugna henne.

:arrow: Andningen som du fick som tips från Tina är jättebra :D .
När man utsätts för med stress, rädsla, oro m.m kan andningen alltid hjälpa en att må bättre. När du andas lugnt och rofyllt så förmedlar du till hjärnan att nu är faran över, nu är här tryggt m.m och på så sätt "lura" hjärnan att ställa in kroppen på rätt "läge". Då utsöndras även hormoner som hjälper kroppen ännu mer att bli avslappnad och lugn :!:
Så lura dina tankar och hjärna med att allt är bra och på så sätt även övertyga damen om det :D .

:arrow: Hon måste få ställa så många frågor hon behöver ha svar på - där finns inget max :wink: .
Men ju bättre du svarar, ju fortare litar hon på dig. Därav mycket TEORI :!:
Om hon så ställer 50 frågor så måste du ha 51 svar 8) . Okej :D :?:

:arrow: Ramsan är viktig :!: Öva upp dig på alla tonlägen och styrkor du har.
Hon kommer att lyssna på dig och då måste du vara säker och stark i din röst, helt med attityden av att detta är självklart och inget annat.
Tvivlar du så tvivlar hon :?

Lycka till nu :heart:
Detta kommer att gå galant :!:
Vi är många som stöttar och hjälper dig.
Alla har vi varit i din sits och vet hur det känns :wink: .
Va inte rädd för att göra fel, där har vi också varit :D .
:heart: Det är då det känns så gott att ha forumet som kan räta upp allt igen och ge en tips och råd.
Se framåt - snart har du din skönhetssömn tillbaka - den finns runt hörnet :wink: .
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Å med L

Inlägg av Å med L »

TACK, ni underbara!

Tack Buna för peppning!

Tack Nina! När jag läste det sista du skrev blev jag ju nästan gråtfärdig. Man behöver verkligen höra att man inte är ensam i det här, för så känner man sig ju.Tycker att jag vanligtvis är en stark och stabil människa, men har man inte sovit mer är 2-3 timmar i sträck på ett halvår är man inte helt i balans :cry:

Nu ska jag försöka få lite tid för mig själv imorgon och på fredag och läsa in mig som bara den. Håll tummarna för att jag sedan känner mig redo att ta itu med kuren till helgen!

Tack igen, det är tryggt att ha er här! :heart:
/Åsa
NlNA

Inlägg av NlNA »

Klart vi ska hålla tummarna :D . Men varför skulle det behövas :?: Just nu finns inget annat i blicken att detta ska gå 8) :D .

Tack för orden... :heart: .
Det värmer gott :!:

Snart sitter du själv här och hjälper andra :D - trodde aldrig det själv men när man fått så mycket bra hjälp och sen förstått allt till slut (känt mig trögfattad emellanåt :lol: ) så får man blodad tand och vill då helhjärtat hjälpa alla andra :heart: .

För om det är någon metod som fungerar så är det ju denna :!:
Tack Anna :heart: .
Den måste leva vidare och förmedlas så att fler kan övertyga sina barn om att det är det bästa som finns - att sova gott på nätterna :sleep: .

Man ska inte behöva sitta och höra på föräldrar som häver ut sig om vilket barn som sover minst eller ammas mest på nätterna (förlåt om jag trampar er på tårna som gjort det :oops: ), men ibland känns det som att det är självklart att barnet ska få ha det så...bara för att det accepteras :cry: .
:arrow: Jag vill höra och få säga: MITT BARN SOVER GOTT SOM EN GRIS HELA NATTEN. :sleep:

Ska bli härligt att få höra dig säga det själv Åsa :!:
Ser fram emot rapport snart :!:

Gud vad jag babblar... det är natten även för mamma sen en timme tillbaka men kan ju inte slita mig... :) .
NINA
Å med L

Inlägg av Å med L »

...förlåt...:oops:....såg till min förskräckelse att jag skrivit Buna istället för Bluna - eller Bea som du heter!! Slarvigt - kan man skylla på sömnbrist, kanske :wink:

Jag läser och läser! Känner mig faktiskt riktigt laddad. I natt åker vi till mormor och morfar så att mamman får läsa och sova inför helgen.

Kramar!:heart:
Åsa
NlNA

Inlägg av NlNA »

Du är riktigt smart du :!: =D>
Att läsa på om och om igen kommer att göra allt så mycket bättre och lättare :D .

Heja, heja :!:
Vi står här redo att rycka in om det skulle behövas :wink: .

Kram :heart:
NINA
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Å med L skrev:Tycker att jag vanligtvis är en stark och stabil människa, men har man inte sovit mer är 2-3 timmar i sträck på ett halvår är man inte helt i balans
Du...under 9,5 månader sov jag 5h i sträck 3 ggr. Annars mest 2-timmars pass. Kunde gå och lägga mig 20 för att få sova 3 timmar innan Dag satte igång :? Jag trodde det skulle vara så :!: Man hörde ju inget annat från BVC :roll: Men nu...herregud vad livet är HÄRLIGT. Och så BRA Dag mår! Du kommer få ett nytt liv! Och vi har bara levt med SHN i 3 veckor!!! Du kommer okså vilja frälsa världen sen! :D :thumbsup: :heart:
Nina skrev:När jag buffade och solfjädrade och hade samma tankar som dig så försökte jag istället att tänka: "Okej, detta känns jobbigt i hjärtat , men jag är ju ändå helt närvarande hos henne, håller på henne, rör henne, ser henne. Hon blir ju inte övergiven och lämnad ensam med sina frågor"
Sen försökte jag mentalt att föra över mitt lugn till henne via händerna som låg på ryggen både för att hjälpa mig själv att behålla lugnet och på det sättet lugna henne.
Detta är precis vad du skall tänka :thumbsup: Dag tog 26 min att lugna första gången första natten, andra gången första natten tog det 8 min! Sen har vi räknat ned från det. I kväll skall vi ha barnvakt för första gången och gå ut och äta middag. Kan du fatta!!!
Kram, Tina
:D BARA KOM IHÅG ATT VI FINNS HÄR ALLIHOP SÅ FORT DU HAR FRGOR! :D D
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

...förlåt.......såg till min förskräckelse att jag skrivit Buna istället för Bluna - eller Bea som du heter!! Slarvigt - kan man skylla på sömnbrist, kanske

:D Ingen fara, det ska bli spännande att få följa er! Det här forumet är verkligen bra när det gäller stöd och peppning och råd. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Å med L

Inlägg av Å med L »

Vi har startat! :D

Igår körde vi igång - jag har inte läst på så mycket som jag kanske hade velat, men tycker ändå att jag haft körordningen klar för mig. Så vi vågade!

L lades i sängen 19.45. 20.35 gick jag ut ifrån en lugnt sovande fröken! Solfjädrandet (svårast!! L vred sig som en mask så jag fick hitta på en egen variant - hålla mer på sidorna, men det funkade), buffandet och ramsandet kördes i omgångar i ca 45 minuter, hon skrek och grät i stort sett hela den första halvtimmen, sedan kunde jag känna att hon faktiskt började slappna av. Vid 20.30 borrade hon ner sig i sängen, kikade på mig och somnade :sleep:

Jag (fegis) vågade inte riktigt gå ut förrän några minuter senare, så jag stod och smög i ett hörn av rummet. Men hon sov vidare!!

Prinsessan vaknade sedan i tur och ordning 00.43 (buffning och ramsning i ca 10-12 min), 02.03 (6-7 min), 03.10 (9-10 min) och 05.35 (15-16 min). Därefter sov hon till 07.45.

Kan knappt tro att det är sant!!! Hade räknat med en MYCKET tuffare förstanatt, det här var ju INGET jämfört med våra "vanliga" nätter... :shock:

Jag har inte ramsat så jättemycket, hon slappnade av så fint bara vid ett par omgångar. Sista gången jag var inne ramsade jag bara någon gång.

Vad tror ni, kära stöttepelare - är detta nybörjartur eller kan det verkligen vara så här lätt? Jag räknar med bakslag, för så här lätt kan det ju bara inte vara :?: Vår första hela natt i spjälsängen!! Närapå så att man skulle baka en tårta i eftermiddag! :D

Jag återkommer...!

KRAM!!:heart:
Åsa
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Det är inte alls ovanligt att de tar emot kuren med viss lättnad.

Dagens läxor:

:arrow: Du får inte hänga kvar inne i hennes rum. Du ska UT! Men ramsan hög och klar. Sömnen och insomnandet ska vara hennes egna angelägenhet, inte din.
:arrow: Ramsa. Var inte feg med den, utan lita på den. Du kommer att märka att den stör henne inledningsvis, men ge aldrig upp den kampen. Använder du ramsan som det är tänkt kommer du att kunna svara på hennes frågor var som helst, när som helst. Välkurade´(eller välsamsade) barn kan ramsas till sömns på flygplan, på fester och 06.55 på morgonen, så fega inte ur den!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"