Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hmmm :?
Nåt knas är det onekligen :!: Problemlösning:
:?: Flyttade du lunchluren till 13.15 idag?
:?: Kanske borde du bara köra 20 min lur på morgonen eller slopa den helt? Jag vet att man säger en långlur när dom är runt året men det varierar faktiskt. Kanske hon helt enkelt bara behöver en lur dagtid nu?
:?: Hur mycket är ni ute på dagen nu och hur mycket får hon utforska själv på alla fyra (eller alla två?)?

Jag har faktiskt börjat fundera på om du skulle ta och ringa nån diplomerad kurare där du bor? Tror det skulle kännas skönt för dig att ha nån på plats som kan kolla hur du gör och ge tips och tricks! Kolla in listan med kurare och se om du hittar nån nära dig, alla står inte med (vet inte om den är uppdaterad) så hittar du ingen kan jag forska lite. Men jag tror kanske en lur skall bort...
:!: Jag vet att du har attityd i massor så det brister ju inte där i alla fall 8) Du kämpar på jättebra =D>
Hoppas kvällsläggningen gick bra!
Kramar :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Å med L

Inlägg av Å med L »

Kvällsläggningen gick super, tyst efter en påminnelse och 6 minuter efter läggning. Hör när jag bekräftat att hon mumlar lite, men somnar nog ganska snabbt därefter för det blir alldeles tyst. Så den delen funkar klockrent!

:!: Japp, flyttade till 13.15.

:!: Det du skriver har snurrat i mitt huvud hela eftermiddagen! Jag tror att hon behöver sina 45 på morgonen, hon är verkligen trött då. Däremot tror jag att en kortlur på eftermiddagen (kanske bara en 20-minutare) skulle passa L bättre.
Vi är mer på marken nu, fortfarande ute flera timmar om dagen (har försökt öka på ytterligare). Men hon är verkligen en liten piggelin och jätteglad när jag lägger henne på dagen, och lika pigg när hon som idag bara sov 20 minuter :shock:
Jag gör ett försök med ovanstående - eller fel, nu kör vi med eftermiddagslur istället 8)

Är så lycklig över att nätterna fungerar så bra, det är ju en helt annan tjej vi plockar upp ur sängen på morgnarna nu för tiden!! :sleep: :heart: :heart: :heart:

Kram, kram!
Prinsessan L, född nov -07
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Kul att höra hur glad :thumbsup: du låter :D Visst är det underbart med ostörd nattsömn!

Du, angående dagslurar så tror jag att en långlur är bättre en två korta men kolla vad Bluna säger också.
Jag gör ett försök med ovanstående - eller fel, nu kör vi med eftermiddagslur istället
:thumbsup: :mrgreen: :thumbsup: Säger allt!
Kram, kram :heart: [/quote]
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp! Vad skönt att nätterna funkar så bra! :D

Vet inte riktigt hur du har lurarna nu? Är det 12-45-1,5? Eller 12-20-1,5? Eller något annat...har helt tappat bort ditt schema :oops: ...

Om hon är mer pigg på morgonen så kan en em-lur på 20 min vara bra. Annars tycker jag 20 min på fm och 1,5 tim på middagen. Eller bara en lur som är mitt på dagen och 1,5-2 timmar beroende på hur trött hon är. En långlur bör finnas med i varje fall, det behöver hon. Här kämpade vi länge med just långluren.

Bara att kämpa på med bekräftelsen. :wink: Själv gjorde jag lite annorlunda med den :shock: :oops: :wink: , jag hade inte förstått att man skulle säga den 4 gånger utan sa den bara en låång vers. Och så sa jag den liiite tystare, men så att jag visste att hon hörde (ibland gick hon ju igång igen). Men jag upptaffade det som att hon tog den bättre med en vers, annars blev det mycket "Jaaaa jag VEEEET!" - svar från henne. :roll:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Och hur har det gått idag då :-s
Hoppas att allt är bra med er och att ni får er sömn även på middagsvilan!
Kram :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

Igår sov L ca en timme av luren. Det tog ungefär 20 min att få henne tyst och lugn, men hon sov. Natten funkade bra igen, hurra!! :D

Idag strulade middagsluren åter. Hon höll på att somna vid 12 (hon brukar vara som piggast då) då vi var ute och gick, jag försökte få henne att piggna till igen och det gjorde hon. När jag sedan la henne vid 13.15 tog det ca 20 min att lugna, sedan började hon gnöla igen efter 10 min. Lät konstigt, så jag tittade in. Hon hade bajsat ner sig fullständigt, så det var omöjligt att fixa utan att ta upp henne. Gjorde det, la ner henne direkt och hon blev lite ilsken men tystnade snart. Sedan låg hon och pratade för sig själv i nästan en timme - hon sov alltså ingenting alls!

När vi var ute vid 15 igen somnade hon som en sten i vagnen och sov i 40 minuter. Konstig dag....

Hon är alltid trött vid 9-tiden på morgonen så den luren är som klippt och skuren för henne. Men långluren vete sjutton - jag tror nog ändå på en 45-minutare på eftermiddagen. Hon somnade på bara några minuter nu ikväll, så en sovtid på eftermiddagen stör ju uppenbarligen inte kvällsläggningen.

Jag känner mig lite kluven här - och frustrerad!! :shock:

Kram
Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vet inte riktigt hur du har lurarna nu? Är det 12-45-1,5? Eller 12-20-1,5? Eller något annat...
:roll:
Å med L

Inlägg av Å med L »

12-45-1,5 har jag nu. Skulle vilja köra 12-45-45 istället... 8-[
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Låter faktiskt som om ni har arbetat upp en dialog :D :!: Känns det så när du ramsar? 20 min är ju en strålande förbättring mot vad som varit :D eller hur! På rätt väg \:D/ \:D/ \:D/
Igår sov L ca en timme av luren. Det tog ungefär 20 min att få henne tyst och lugn, men hon sov.
Ja, ang långluren så måste du ju göra vad som känns bäst för dig men jag vidhåller att hon behöver en långlur. Kanske köra två kortare då och sen införa en lång när hon blir runt året? Fast jag vet inte...känns inte bra :? :-k

Vad du skall komma ihåg (och jag veeeeet hur svårt det är när man är mitt i kurandet :-s det känns som om det ALDRIG kommer ordna sig och man är sååååå misslyckad :roll: som inte nått bokens 2 min läggningar ) är att ni bara hållt på i några veckor än 8) För oss tog det drygt 4 veckor innan allt flöt som smort och jag vet att det finns dom som kämpar än längre. you'll get there! Soon! Jag lovar! Du kämpar superbra :thumbsup: Tänk vilken tur din dotter har som har en mamma som vill så väl :heart:
Kramar :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

:D Jag går ju fortfarande i ett lyckorus med anledning av våra lugna, sovsköna nätter!

Det knepiga med långluren är ju att hon är så otroligt pigg, leksugen och glad när jag lägger henne. Kvällen är hon trött och morgonluren är hon trött - men det känns ju helknas att lägga henne när hon är i sitt esse!! :shock: Och att ta bort morgonluren fixar vi nog inte, den ligger jättebra. Vi får väl fortsätta att kämpa med middagsluren, men jag tror att den borde ligga ännu lite senare än vad den gör nu - kanske 13.30-45 någonstans...
Å med L

Inlägg av Å med L »

...och återigen, Tina och Bea, TACK för värmande ord och pep-talk :heart:

Kram!!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Håller med Tina, det går jättebra!!! :D

Och jag tycker också en långlur behövs. Det jag skulle göra är att korta ner 45 min till en 20 min istället. Då får hon lite mindre sömn om det nu är det hon signalerar, och hinner bli lite tröttare till långluren. Om du tycker det blir för lång tid mellan lurarna kan du lägga 20 min runt 09.30 istället. :wink:

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

BRA förslag :) Det hade jag inte tänkt på :oops:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det var så jag gjorde och då sov hon långluren utan problem igen 8)
Å med L

Inlägg av Å med L »

07.00 vakna
07.30 frukost
09.30 sova 20 min
11.00 lunch
13.00 sova 1,5
14.30 mellis
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 sova natt

Vad tror ni om det upplägget? Vi är ju alltid ute 1-1,5 timme på morgonen och uppemot 2 timmar på eftermiddagen, ofta mer.

Kram Å
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"