Börjar bli stor, vänder sig på rygg!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sofin

Börjar bli stor, vänder sig på rygg!!!

Inlägg av sofin »

Hej,

Min lilla Elis, som numer är 8,5 månad sover som en liten prins.. om han håller sig på mage!! Problemet är att han har fått en dålig ovana att alltid vända sig om till rygg och han kan inte vända sig tillbaka själv.

Han kryper inte än och inte ålar.. men de gånger han är på mage så puttar han till med ena benet och snurrar över på rygg på ett par sekunder. Sen får han kämpa lääänge för att komma tillbaks till magen. Vet inte vad han har fått för sig för det gick bra för någon månad sen men nu är det plötsligt jättesvårt!?

Nu har vi problemet att istället för sina vanliga 5 minuter att somna på dagslurarna så tar det allt mellan 20 och 40 minuter eftersom han lägger sig på rygg och då är det bara föööör mycket att titta på så då kan han inte somna. Och det här resulterar såklart i att han inte sover alls som han "ska". Och på natten vaknar han i snitt 2 gånger och grinar och har vänt sig på rygg, ett tag petade han ut benen genom spjälorna och fastnade och då blev det ännu mera grin. Det löste vi med att knyta ett stort lakan mot spjälorna så det har inte hänt igen :D

Vi har försökt med diverse trix för att hindra honom att vända sig.. Till exempel att gå in och vända honom så fort han hamnar på rygg (funkar sådär, ibland bra, ibland blir han bara sur). Lägga en stor avlång kudde i halva spjälsängen så det blir mindre utrymme att vända sig på (fungerade klockrent i 2 veckor men nu vänder han sig ändå).

Det är väl ett svårlöst problem men har ni några förslag på vad jag ska göra?

Han är som sagt drygt 8,5 månad, 9 månader om 12 dagar. Hans schema är 12-45-1,5-20. Luren mitt på dagen är den som han krånglar minst på, kvällsluren den han krånglar mest på. En gång gav jag upp och tänkte att nehej, då vill du inte sova då? Och han blev såååå trött och grinig som han aldrig varit förut så han verkar behöva den lilla powernapen.

Men jag tror nog ändå att han kanske inte riktigt är tillräckligt trött på morgonluren för att somna utan bråk. Kan man starta med 9-månaders schemat lite tidigare och hur ska vi lägga tiderna då tycker ni? Han går och lägger sig för natten 19:30..

PS. Jag har en annan tråd här på forumet som jag pratat i förut men känner att den rubriken inte passar längre, han är trots allt inte 7 veckor längre :D Men här är den i alla fall om någon vill titta 7 veckors med svårt att sova på dagen!
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej!

Lite lästips tills någon annan hinner svara:

Vändningscirkus:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Själva körde vi strategi 2 när vår minsta körde det racet. Alltså göra så lite som möjligt. Sett i backspegeln gick det ganska snabbt över och numera somnar hon oftast på mage men sover sedan i alla möjliga lägen och ställningar :wink: .

Sedan gäller som det står i tråden förstås magläge HELA tiden i vaket tillstånd så han får möjlighet att lära sig. Det finns massor av bra trådar med tips om det också om du behöver inspiration.

Lycka till!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
sofin

Inlägg av sofin »

Tack för tips :) De där har jag läst förut och man kan väl säga att vi har kört taktik 2 i de första 2 veckorna och efter det provat lite annat eftersom det inte blev bättre. Problemet är ju bara att på dagslurarna så vänder han sig på en gång efter han hamnat på mage, tar inte mer än en sekund!! Och förmiddagsluren är ju bara 45 minuter så håller han på och vänder sig i 40 av dem så somnar han ju inte alls i tid och får bara sova 5 minuter innan han ska upp igen. Grejjen är ju att jag märker på honom att han VILL sova men han lyckas inte eftersom han hamnar på rygg hela tiden. Och vi kan ju inte gå in och vända på honom hela tiden!!!!! Har försökt med att inte gå in och vända på honom men då blir han jätteledsen efter ett tag, tystnar direkt när han blir vänd på mage...

Vi har kämpat med det här i strax över en månad nu och det blir inte bättre, snarare värre.. okej, vi är nog lite dåliga på att ha honom i magläge på dagarna men han blir så himla sur när vi lägger honom på mage (också ett nyligen tillkommet fenomen, för ca 2 månader sen gick det bra). Sitter gör han alldeles perfekt men han är ju vig som en liten gummisnodd tyvärr så han når ju typ ALLT även om han sitter. På något sätt hasar han sig runt på rumpan!? Och lägger sig raklång med benen rakt ut... Vårt mål nu är att försöka lära honom att lägga sig på mage från sittande och det har han lyckats med ett par gånger nu. Lägger han sig på mage själv blir han inte lika arg. Och det är då den verkliga krypövningen börjar, hjälper mamma eller pappa till så blir det vilda protester.

Puttar sig baklänges gör han också, glider på knäna liksom :) Har provat att ta av byxorna och då blir det gallskrik DIREKT! Har försökt med alla trix tycker jag men hjälper jag honom inte då blir han helt hysterisk och jag får trösta i flera minuter. Han verkar vara en väldigt bekväm liten man (brås säkert på mor sin).

Det jag egentligen undrar är om ni tror att han kanske inte är trött nog för att sova på dagsluren och eftermiddagsluren och jag bör ändra schema? Nu är det bara 2 timmar från att han vaknar till första luren, det kanske är för tight? Kan man skjuta på det? Finns det någon som har några tider att dela med sig av?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

du skriver att han har så mycket att titta på när han vänder sig på rygg, men då har ni för ljust inne i rummet. Är det becksvart så finns det ju inte så mycket skoj att roa sig med annat än att sova.

Tycker liten inte att det är så roligt att ligga på mage så får du allt lägga ner din själ på att han ska tycka det. Magläge ute på en gräsmatta, i en skogsglänta, på ett litet berg, på en grusgång, på matbordet (men passa noga så att han inte trillar ner). Om du envisas och verkligen själv tycker att det är roligt så kommer han att köpa det. Magläget är otroligt viktigt för hjärnans utvecklings så jobba på med det.

Jag har faktiskt bara vänt mina killar vid något enstaka tillfälle för övrig har de fått sköta det hela på egen hand. Är det mörk somnar de om på rygg eller så vänder de sig. Arg får man bli, då får man i sig lite mer luft och kraft att kämpa för att vända sig om ifall man vill sova på mage. Ge liten tid att lösa problemet själv. Och du, träna mycket magläge på dagarna och vändningar, det senare är väldigt roligt att träna i en skogsbacke för då får de ju lite hjälp på traven.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
sofin

Inlägg av sofin »

Ah, knasigt av mig att inte tänka på det!! Att gå ut borde nog göra susen! Jag är nog lite för praktiskt (han blir ju smutsig om jag lägger ner honom utomhus, haha). Men nog med det!!

..fint väder är det idag också. Kanske ska ta och prova lite i eftermiddag :D

Tack tack...

PS. Läste runt lite på forumet också och inser att jag nog ska köpa en matta, parkettgolv är faktiskt ganska halt... DS.
sofin

Inlägg av sofin »

Förresten.. ska jag se till att det är bäcksvart även på dagslurarna???? På natten somnar han ju utan tjafs (mörkt) men vaknar och grinar när han inte lyckas vända sig tillbaks på mage. Men på dagarna har det alltid funkat bra trots att det är ljust.

Ska jag mörklägga på dagen också tycker ni?
Nillan

Inlägg av Nillan »

Instämmer med Susan D. Mer magträning! Ner på golvet själv när du lagar mat t ex.
sofin skrev: Ska jag mörklägga på dagen också tycker ni?
Absolut! Mörklägg inne eller begränsa synintrycken med filt över vagn om han sover ute, om du frågar mig.

Ute funkar galonbyxor och tossor eller galonvantar på fötterna bra så här års tycker jag. Vi går ut i stort sett samma tider varje dag. Då är det lättare att komma ut oavsett väder tycker jag.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Just det ut och andas frisk luft och träna kroppen. Att bli skitig är inte farligt, :wink: jag lovar. Sigge rullade runt i bokskogsbackarna redan vid fyra månaders ålder och kom alltid in med skitiga kläder men välrullad och mycket glad.

Vi har det mörklagt även på dagen, så pass att inga synintryck stör eventuella uppvak. Funkar bra.

Jobba på.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
sofin

Inlägg av sofin »

Nu har vi varit ute och rullat oss i gräs och löv 2 dagar men han blir riktigt tjurig även fast han har allt i världen att pyssla med, och det bara för att han ligger på mage. Jag vet allvarligt talat inte mer vad jag ska göra för jag försöker med alla medel att visa att det är kul att ligga på mage.

Insomninstrubblet på dagarna är deremot löst, nästan, till priset av ett annat problem :D Jag har länge misstänkt att han inte är tillräckligt trött när det är dags att sova och bestämde mig därför att modifiera schemat. Att bara börja med 9 månaders schema och ta bort 20 minuters luren på kvällen hade ju inte hjälpt morgonluren något så nu blev det helt nytt.

Hittade ett annat schema här på forumet som jag utgick ifrån så nu ser det ut så här:

07:30 Morgon+Välling
9:30 Gröt
10:30-12:00 Sova 1,5 timme
12:30 Lunch
15:00 Mellanmål
15:30-16:15 Sova 45 min
17:30 Middag
19:00 Välling
19:30 Godnatt

För oss vuxna passar det perfekt men Elis är som förbytt, han är jättegrinig hela tiden. Visst, det är bara dag 2 på nya schemat än men jag blir lite osäker då och vill bara kolla med er om det är ett okej schema?

Nu ska jag snart försöka få i honom lite melllis så han inte blir tokhungrig innan middag, igår fick jag i panik ge honom välling för han totalnobbade allt som kom på sked. Jättetrött var han lilla älsklingen och somnade som en liten gris sen när det var sovdags.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej sofin

Reflektioner på schemat:

Jag får det till 6 måltider och det vanliga är att man har fyra stora mål och en nattslurk, där det går 3-4 timmar mellan målen och kortare till nattslurken.

Vad tror du om:

7.30 välling
10 gröt
13.30 mat
17 mat
19 nattslurk

:?: :?: :?:

Det blir lite kort mellan frukost och gröt. Alternativet är att ge gröt 10.30, senarelägga luren en halvtimme, nästa mål 14, 17.30 och 19.

Tröttmössa kommer han nog att vara nån vecka men så sätter sig nya schemat.

Lycka till :!:

/Åsa
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej igen :D ,

Har du läst den klistrade tråden med goda råd om krypning på Frågor och svar om IAHP. Där har bland annat Hege skrivit jättebra om frustrerade bebisar som inte gillar att ligga på mage :wink: .

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15335

Vi hade också 12 - 45 - 1.5 - och 20 fram tills nio månader. När vi ändrade skippade vi 20 minuters luren helt och sköt fram 45 och 1.5 h luren något jämfört med tidigare. Det funkade jättebra för oss. Ganska länge lät vi henne vila vaken i vagnen den tid då 20 min luren infallit.

Jag vågar dock inte råda om hur ni ska göra. Ni känner er kille bäst.
sofin

Inlägg av sofin »

Hej igen!

Tack för tipset om måltiderna.. ja, jag tycker det är lite väl mycket käkande :D och det verkar nog Elis tycka också. Så jag ska nog ta och göra som du skrev och ändra mat-tiderna lite. Då blir det i alla fall en mellis mindre.

Det verkar inte göra något att det är ganska nära mellan vällingen och gröten, han smaskar i sig nästan en hel portion ändå. Även fast han idag och igår fick den redan 9:30 så han blir nog inte sådär tvärmätt av vällingen.

Jag har läst Heges tips flera gånger om och vi försöker göra enligt de råden.. förutom krypbrädan då för den kommer jag inte lyckas bygga ihop :) Nu har vi i alla fall fått hem en lekmatta från IKEA och det går mycket bättre, nu får han lite mer grepp och kan inte glida iväg så som han har gjort nu (den lilla latmasken) den senaste månaden. För glida kan han, baklänges och runt.. men putta sig framåt, nädu, den gubben går inte! Förhoppningsvis börjar han med det nu för det är väldigt svårt att glida på den här mattan :D

Sover gör han i alla fall bra nu, inga problem med insomningen på dagslurarna alls!!! Så min teori stämde nog i alla fall, han var inte tillräckligt trött helt enkelt. Nu är han trött och grinig men det var bättre idag än vad det var igår så förhoppningsvis kan vi fortsätta på det här schemat (med mat-ändringarna dåra).

Tack och hej!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"