Min lilla Elis, som numer är 8,5 månad sover som en liten prins.. om han håller sig på mage!! Problemet är att han har fått en dålig ovana att alltid vända sig om till rygg och han kan inte vända sig tillbaka själv.
Han kryper inte än och inte ålar.. men de gånger han är på mage så puttar han till med ena benet och snurrar över på rygg på ett par sekunder. Sen får han kämpa lääänge för att komma tillbaks till magen. Vet inte vad han har fått för sig för det gick bra för någon månad sen men nu är det plötsligt jättesvårt!?
Nu har vi problemet att istället för sina vanliga 5 minuter att somna på dagslurarna så tar det allt mellan 20 och 40 minuter eftersom han lägger sig på rygg och då är det bara föööör mycket att titta på så då kan han inte somna. Och det här resulterar såklart i att han inte sover alls som han "ska". Och på natten vaknar han i snitt 2 gånger och grinar och har vänt sig på rygg, ett tag petade han ut benen genom spjälorna och fastnade och då blev det ännu mera grin. Det löste vi med att knyta ett stort lakan mot spjälorna så det har inte hänt igen
Vi har försökt med diverse trix för att hindra honom att vända sig.. Till exempel att gå in och vända honom så fort han hamnar på rygg (funkar sådär, ibland bra, ibland blir han bara sur). Lägga en stor avlång kudde i halva spjälsängen så det blir mindre utrymme att vända sig på (fungerade klockrent i 2 veckor men nu vänder han sig ändå).
Det är väl ett svårlöst problem men har ni några förslag på vad jag ska göra?
Han är som sagt drygt 8,5 månad, 9 månader om 12 dagar. Hans schema är 12-45-1,5-20. Luren mitt på dagen är den som han krånglar minst på, kvällsluren den han krånglar mest på. En gång gav jag upp och tänkte att nehej, då vill du inte sova då? Och han blev såååå trött och grinig som han aldrig varit förut så han verkar behöva den lilla powernapen.
Men jag tror nog ändå att han kanske inte riktigt är tillräckligt trött på morgonluren för att somna utan bråk. Kan man starta med 9-månaders schemat lite tidigare och hur ska vi lägga tiderna då tycker ni? Han går och lägger sig för natten 19:30..
PS. Jag har en annan tråd här på forumet som jag pratat i förut men känner att den rubriken inte passar längre, han är trots allt inte 7 veckor längre