Femtontimmarsbarn på dagis...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ulrikaj - ordning på torpet... nja :-k :roll:
Krisse - Tack :heart: Så här kommer då fortsättningen...

Ja, som sagt, så bestämde jag mig för att ge hr Rektor tidsfrist till ett, för jag vet att fredagar brukar betyda kortdagar. Men halvett ringde det! Det var en av fröknarna som förklarade att hon ringde på uppdrag av rektorn :shock: :!:
Då var jag tvungen att avbryta henne och säga att det var då väl själva den att han inte kan lyfta luren själv och ringa :evil: - men det är lättare att skicka sina underhuggare, tydligen.
Nåja, nu hade fröknarna fått nya dirketiv, och det gällde då främst skogsdagen som varit det största problemet. Sist när de var ute i skogen så fick mina flickor gå hem efter bara en timme, för då var det dags för lunch. När de har skogsdagen så går de klockan nio, och kommer hem klockan ett. Och det har verkligen varit veckans höjdpunkt!
Men förra gången var det ledsna flickor, alla barn fick stanna i skogen men en fröken följde Alice och Oline hem till dagiset där vi hämtade dem.

Så nu hade de som sagt fått alterantiv, fröknarna. Det ena vara att skippa skogsdagen!
Johejdu! Snacka om att vi blir jättebovarna på byn, och vi är ju liksom inte ute efter att förstöra för alla andra.
Det andra alternativet var att nån av oss föräldrar kom dit till skogen vid elva, då det är lunchdags, med medhavd fika! Och såklart stannar kvar, eftersom fröknarna inte får ta hand om våra barn efter elva.

Det är helt sjukt! Tjejerna blev erbjudna frukost fem dagar i veckan. Jag sa att vi gärna äter frukost här hemma, om töserna istället får äta en lunch i skogen. För maten de har med sig är maten som serveras på skolan, de tar den med i kantiner så den är varm och god.
Men näe.
Det gick inte.
För det är principen förstår ni! Vi måste vänta tills beslutet ska upp i fullmäktige, den sista oktober.

Ja, för att nu flickorna ska få gå på sin förskola så godtog jag såklart det sista alternativet, jag är gärna ute i skogen jag med.
Men jag undrar ju hur de kommer att reagera när alla andra barn får äta skolmaten, men de får äta maten jag har med mig... Och ni ska veta att jag verkligen peppar mina tjejer och inte lägger några som helst ord i deras munnar, för jag vill verkligen att de ska trivas på dagis!

Fröken jag pratade med var lite lätt förtvivlad, hon kände sig bakbunden och det enda hon ville var att tjejerna skulle komma tillbaka. Jag förstår att det är tufft för dem, och jag vill inte att det är de som ska hamna i skottgluggen, men deras chef tycker tydligen att det är de som ska sköta allt det tuffa jobbet, som han ställt till.

Så så ligger det till - flickorna ska på dagis på måndag, men jag har ändrat tiden till åtta, då frukosten är slut, och så hämtar jag dem halvelva, innan de börjar duka fram lunchen.
Och så kör vi så, tills mötet varit den sista oktober, och DET mötet ska sambon vara med på, och vi kan säga som så att i vår familj är det jag som skriver och han som snackar :wink: och jag lovar att han kommer inte att låta sig tystas av några dumma hittepå-argument!

:heart: Tack alla för ert stöd, och jag hoppas att vi föräldrar, personal, rektorer, skolchefer och politiker alltid har barnens bästa för ögonen när det gäller förskoleverksamhet, och har de styrande fel fokus så är det vår plikt att påpeka det - för den som tiger han samtycker :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Mia!

Hmm, luktar prestige om alltihopa, tycker jag. Jag fattar att det måste vara ett politkerbeslut för att ändra det (tokiga) som dom har bestämt. Eftersom det bara handlar om era två tjejer i er ort, så känns det inte som en omöjlighet att politikerna kan ändra sitt beslut i efterhand den sista oktober för just er.

Har glömt lite vilka ni pratade med i början, men har ni pratat med politikerna i nämnden? Eller bara med tjänstemännen (chefer, rektor mm)? Kan ju vara värt att skicka din skrivelse även till politikerna?

Jag har i flera dagar nu försökt få reda på vilka tider Anton ska gå sina 15 timmar, för att kunna anpassa Abbes schema nu när vi ska kura i helgen. Men allt jag vet är att personalen på avdelningen själva bestämmer, och personalen får jag inte tag på, de anställdes först i måndags :lol:. Dock känns det väldigt bra att personalen själva bestämmer, för då kan de anpassa både utflykter, aktiviteter och deras arbetsbelastning till allas bästa. Det är ju bara dagispersonalen som vet hur deras dagar blir bäst, både för dem och barnen.

Tjohej och kram från mej :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Jag håller med: Det är helt sjukt!!
Det är nog som JennyH skriver att det är prestige med i bilden.

Stå på er! Se till att fortsätta ha med personlen så kommer dem att få ge sig.
Vad fegt av rektorn att inte kunna ringa själv-det tycker jag ni kan påpeka till dem.
Fast det som är viktigast som du själv skriver är ju att man ser till barnens bästa inte vilken vuxen som hade rätt.

Kram :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag håller med Jenny! Blanda in politikerna i detta! Trots allt är den fyrkantige rektorn "bara" en tjänsteman och han följer politikernas direktiv!

För det här är ju inte KLOKT! :shock:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag håller med Jenny! Blanda in politikerna i detta! Trots allt är den fyrkantige rektorn "bara" en tjänsteman och han följer politikernas direktiv!

För det här är ju inte KLOKT! :shock:
Mamma till två pojkar.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Fast nu har jag läst litet bättre... Det är ju nämnden ni skrivit till - dvs. politikerna... :oops: Det bästa vore kanske om ni fick något parti med er så det väcktes en debatt i kommunen... Ta en personlig kontakt med olika politiker...?! Har du koll på vilka som står för vilka åsikter? Kanske du kan få någon i nämnden att föra er talan?
Mamma till två pojkar.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag hade gått i taket alldeles efter ett sånt samtal :evil:
Det är så typiskt översittarbeteende, att inte våga ta konflikten själv, utan skicka nån stackare som bara vill göra ett bra jobb och inte hamna i kläm! Jättebra förlag på initiativ av K-ina! Snacka med dom olika partierna, del "blå" blocket brukar ju vara för flexibilitet och självbestämmande ( :shock: ) så jag skulle börja där!
Håller tummarna!
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag måste nog gå och klippa mig snart - jo inte minst för att det faktiskt behövs :roll:
Men min frisör är aktiv M-politiker och är INTE rädd för att säga vad hon tycker i rätt sammanhang (och inte annars heller...)

SÅ ett litet frö till diskussion där är nog inte fel - innan beslutet fattas i Jönköpings kommun!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

/LO skrev:Jag måste nog gå och klippa mig snart - jo inte minst för att det faktiskt behövs :roll:
Men min frisör är aktiv M-politiker och är INTE rädd för att säga vad hon tycker i rätt sammanhang (och inte annars heller...)

SÅ ett litet frö till diskussion där är nog inte fel - innan beslutet fattas i Jönköpings kommun!
:lol: Haha, bra /LO, det är klart att man ska så frön! Och hos frissan är det ju väldigt lättodlat, tror jag! Hur mycket klokt avhandlas inte där :wink: :?: :!:

JennyH - Jo, vi har skickat skrivelsen till Humanistiska nämnden, det är de som fattar besluten i slutänden, men när något behöver rättas till på stört, typ igår :roll: , på skolan / föskolan då är det skolchefen som har yttersta ansvaret. Men det jobbet sköter inte vår skolchef särskilt bra...
Och jag håller med dig fullkomligt - varför får inte personalen sköta schemaläggning och planering, det är ju ändå de som jobbar och vet hur verksamheten funkar! Jag skulle se det som ett underbetyg till mig själv om jag vore förskollärare och politikerna skulle bestämma hur jag skulle lägga schemat :?
Viken tur ni har så bra dagis! Var rädd om det!

Krisse - Jag är jätteglad över att vi pratat med personalen, och att de verkligen vill att tjejerna ska komma tillbaka. Jag önskar att de hade lite mer skinn på näsan och tuffade upp sig mot rektorn... men där har vi föräldrar ett stort ansvar, som sagt, att inte tiga.

K-ina - Det är inte så lätt att hålla koll på allt jag skrivit :wink: :lol: ... Jag har dålig koll på vad andra politiker står, men det är en god idé du kommer med! Ska prata med sambon, han har mer koll på kommunhuset än vad jag har!

TinasDag - Jo, det är för jäkligt, faktiskt! Att de som fattar besluten inte står för dem när de blir ifrågasatt! Men han kan ju inte gömma sig hur länge som helst :wink: :!:

Tack igen alla!

Kram Mia

(PS: tjejerna är jätteglada över att få gå på föris på måndag!)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LenaK

Inlägg av LenaK »

Hej, nu har jag inte haft ork att läsa igenom HELA tråden :roll: , men jag vill ändå berätta om hur man gjorde här i Upplands Väsby. Förskolorna här gör väldigt olika, ofta i samråd med föräldrar :wink: .

På vår förskola fick vi välja att gå antingen 15 timmar/ vecka (mellan 9 och 14) eller 22, 5 timmar/vecka (ti-fre) men vara alltid lediga alla lov. Och man får välja vilket passar en bäst.

Dessutom har våra fröknar alltid ställt upp på individuella lösningar. De säger att man ska helst följa reglerna, men om det verkligen behövs... :lol:

Sen har jag hört att på en annan förskola har man fasta 8-11 tider och ingen vill lyssna varken på föräldrarna eller på barnen som är väldigt missnöjda med de tiderna.

Så det beror tydligen inte på kommunen utan på förskolechefen eller ngt annat :?:

P.S. vår förskola privatiserades i våras och det är först då 22, 5 timmar har blivit aktuella. Tydligen, eftersom de tiderna är väldigt populära i grannkommunen Sollentuna.
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha... nu har jag fått Antons dagistider... :? :-k

Mån-fre 8-11 står dagis till vårt förfogande. Han får frukost kl 8, men ingen lunch. Känns lite meckigt, men det är personalen på avdelningen som bestämt det, och de vill köra så denna terminen för att sen utvärdera. Jag är övertygad att de har barnens bästa för ögonen, men för mig blir det lite meckigt. Tur att dagis ligger 2 minuters promenad hemifrån :lol:. Det är en helt nyöppnad avdelning, så de kommer ha 15 nyinskolade 1-3åringar från mitten på oktober. Kommer ju nästan inte bli lönt att gå hem för mig, så det lär bli mkt caféfrukostar för mig och Abbe i höst/vinter :lol:. Anton kommer gå må-tors eller tis-tors, beroende på hur kul han tycker det är och hur tiderna funkar för oss.

Däremot börjar inskolningen med hembesök av inskolningsfröken :shock: :D!!

Ja, had eju inte så mkt med ditt att göra Mia, men jag behövde ventilera det lite :oops:. Så, nu är det ventilerat! Hoppas att dina tjejer hade det kul idag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men självklart får du ventilera dig, Jenny, här kan vi avhandla allt som har med femtontimmarsbarnen att göra, tycker jag!
JennyH skrev:Jaha... nu har jag fått Antons dagistider... :? :-k

Mån-fre 8-11 står dagis till vårt förfogande.
Hmmm, det är tydligen en epidemi som sprider sig över landet nu då...

Var glad LenaKöhn att elden inte spridit sig till er förskola än! Det allra, allra bästa måste självklart vara att personalen på förskolorna får sätta tiderna!

Tjejerna har haft det jättebra idag, fast det första Alice påpekade i bilen på väg hem var "men varför måste vi alltid åka hem när maten kommer?"...

Nåväl, i helgen har jag och sambon funderat kring det här med skogen och att vi skulle gå dit med mat till tjejerna när det blev lunchdags. Och kom fram till att det måste vara ännu sämre än att låta dem gå hem - tänk er när fröknarna öppnar kantinerna med maten, och börjar dela ut.
Och så får vi lov att säga att "ni får inte äta den maten, ni två måste äta matsäcken som jag har med mig..."

Så sambon ringde rektorn (igen..!) och förklarade för honom vad vi kommit fram till. Och han höll med, den idén tyckte han själv var dum och förhastad, och nu erbjöd han tjejerna EN skogslunch i månaden och få vara kvar till 12.30 när de andra går hem, men bara en!

Resterande gånger får de gå hem till förskolan klockan halvelva...

Ja, det låter helt knasigt, men för oss är det bara ytterligare ett bevis på att herrarna på tronen inte alls har förstått hur det här beslutet drabbar både barnen och personalen, så jag känner mig ganska säker på att det blir ett nytt beslut i slutet på oktober; att personalen själva får bestämma då - det enda rätta!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Men tänk om det kunde vara så som du skriver Lena. 15 timmar i veckan mellan 9-14 Och så får man bestämma själv tillsammans med dagis/dagmamma.
Då kan man ju välja 9-12 fem dagar i veckan eller 9-14 tre dagar i veckan. Eller något annat som passar.
Det måste väl vara bättre om inte alla kommer och går samtidigt... Eller har jag missuppfattat något?

Nä det är trist när beslut tas när man utgår ifrån att barnen inte bryr sig - egentligen. Om de nu ens har tänkt så långt. :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

.....och jag då förstår ju fortfarande inte varför det är så otroligt olika vart man bor i landet någonstans? :-k
Det borde ju faktiskt vara lika vart man än bor att samma regler gäller för alla och inte kan hittas på av bla rektorer.

Dom kan ju inte på fullaste allvar mena att barnen ska tycka det är ok.

Från ulrika som fortfarande inte förstår..... :-k :roll:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Nu har jag precis fått veta hur de gör här.
På vårt enda dagis, som tar emot skolbarn med.. :wink: :lol:

15 timmars går 3 dgr/v JUST för att de anser att det är så viktigt med den sociala samvaron och myset vid måltider och vila..

:thumbsup:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"