Hjälp! Insomningsproblem baby 5 veckor nybörjare p

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saara

Hjälp! Insomningsproblem baby 5 veckor nybörjare p

Inlägg av Saara »

Hjälp vad är det som händer? Nu får jag inte vår 5 veckor gamla flicka att somna in på kvällen.

Vi har för ca en och en halv vecka sedan börjat med standardmodellen med varierande framgång. Dagslurarna strular, förutom den mittersta, hon vaknar till flera gånger.

Det två sista kvällarna har vi haft stora problem med insomnandet på kvällen. Hon somnar inte vid bröstet, utan antingen är hon överpigg eller så gnällig för att hon är för trött. Jag har matat mycket men tycker att hon suger inte så frenetiskt. Igår försökte jag ge ersättning men det var tvärstopp.

Hon somnar först bra in, sen vaknar hon med ca 15 minuters mellanrum. Hon skriker inte genast utan gnyr och grymtar, sen kommer det skrik efter en stund. Jag har försökt avvakta och inte vagna för mycket, men...hon tystnar ändå genast vaggan är i rörelse (jag vagnar i en vagga med hjul, försöker få till snärten och tycker det går). Igår somnade hon två gånger mitt i ett gnäll utan att jag vagnade.

Onsdag och torsdag kväll somnade hon in bättre, "frågade" bara några gånger. Sov sedan till ca 2 då hon åt, nästa nattmål ca 5. I förrgår kväll vaknade hon upp med ca 15 minuters mellanrum i en och en halv timmes tid, förrän hon gav sig. I går kväll var hon extra trött, så jag lade henne redan 21.15, normalt har vi lagt oss 22.00. Men igår kväll pågick uppvaknandet i två och en halv timme, då gav jag upp, trodde att hon var hungrig, tog upp henne och gav bröstet. Hon tog några tag och somnade in sedan! (behöver hon månne napp för att somna?). Då var klockan lite över tolv. Nästa gång åt hon först klockan halv fyra (ganska lite tror jag) och följande gång halv sex (mycket lite, jag tog upp henne då hon låg och gnydde, jag trodde att det var dags för nattmål, men tydligen inte).

Vårt program har hittills sett ut så här:

Natt 22-8.00 nattmål, första mellan 1.30 och 2.00, det andra fem-sextiden.
Första luren, som skall äga rum 10-12, trasslar. Brukar bli kortare än 2 timmar. Jag får gå ut och vagna efter nästan varje klassigt sovpass, 20 min, 45 min., 90 min.
Andra luren 14-16, som hon gärna börjar lite tidigare, verkar sitta fint. 2,5 timme utan att behöva vagna.
Tredje luren 18-20 trasslar också, brukar bli kortare än två timmar. Därav följer att det blir lång tid tills det är läggningsdags. Förut trodde jag att hon är kvällspigg, men nu ser jag nog att hon blir övertrött på kvällen. Men jag vill inte få till några smålurar, hon somnar inte vid bröstet och blir rätt arg då jag försöker få henne att somna. Hon lugnar nog ner sig i vagnen, men efter en liten stund lyfter hon huvet och börjar gny igen. Och om jag envisas med den lilla luren och det tar länge, så är vi ju nästan framme vid läggdags.

Det är tydligen nåt som går fel nu, men vad? Hon är en stor tjej, har ökat från födelsevikten 4 kg till 5,4 på en månad. Jag bjuder henne bröstet enligt standardmodellen, alla gånger är hon inte så intresserad. Igår pumpade jag ur för att se hur mycket hon tar på första målet, det var 80 ml. Hon kräks för övrigt mycket, skall inte det vara ett tecken på att hon får tillräckligt? På kvällen ammar jag tills hon inte verkar vara så intresserad av bröstet längre, men eftersom hon inte sväljer så friskt heller har jag några kvällar försökt bjuda ut flaska utan framgång. Annars tar hon nog flaska så jag tror inte det är flaskan hon protesterar mot.

Vad är det som går fel här nu? Jag måste medge att nu har vargen mig i sitt grepp, jag kan inte sova själv då hon sover utan ligger och vrider mig och funderar vad som gått snett. Är ganska trött....

Snälla, kan någon hjälpa mig att hitta felet?
:?
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt svar till Tessan här nedan :D

Det här verkar vara väldigt rörigt, om du ursäktar :x Här behövs enkel och självklar struktur, i en lugn och säker attityd :idea:

Man "kurar" inte ett så litet barn. Man inför med säker hand Standardmodellen, där A och O är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Det handlar först och främst om att lindra, helst eliminera, överlevnadsångesten.

Du måste ta ledningen, lyssna till din egen inre övertygelses röst och inte vädra "problem" på det här viset - all kunskap du behöver finns här (och i Barnaboken) :!:

Så lugn nu. Minns att små barn ska njutas - och njuta själva. Få henne på rätt spår men också och inte minst dig själv på rätt spår. NU :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Saara

Inlägg av Saara »

Anna, du har så rätt, jag är en riktig rörig hysterika för tillfället, men glad att du svarade. Min mor sa detsamma, lugn! Men för tillfället känner jag mig inte så lugn.

Får jag fråga ännu om Standardmodellen? Jag har Barnaboken och har läst i den och här på Forumet, men vill inte få till det riktigt.

Jag förstår ju tanken med Standardmodellen och tror på den, men får tydligen inte till det. Har jag missförstått nånting med den? Det är alltså så att mat, mat och åter mat (med umgänge) skall ge sammanhängande sömnpass om 2,5 timme utan att babyn vaknar till (visst var det 1,5 vaken/2,5 sömn som gällde fram till två månader). Vad gör man då om hon vaknar för tidigt? Börjar på ny kula eller försöker få henne att somna om (genom att vagna)? Och omvänt, om hon vissa pass klarar att vara vaken längre än t.o.m. två timmar, skall hon vara det då eller skall jag lägga henne och försöka få henne att somna genom att vagna efter 1,5 timme? Hon äter alla gånger inte så piggt heller, det är väl där en hel del sitter, hon orkar inte suga. Men tycker om att sova vid bröstet så jag misstänker att jag håller på att göra mig till hennes tutt.

Skall jag göra upp en schema med klockslag eller försöka följa Standardmodellen så gott det går och se vart det leder?

Jag vore mycket tacksam om du ville svara,

en hysterisk mamma :cry:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Såja :lol: Rörig kan man bli för mindre än att man fått ett litet barn, men hysterisk - ånä :lol: Lilla älsklingen förväntar sig att du ska ta ledningen (borga för överlevnaden) och då får du inte hispa till det. Det finns ingen anledning till oro här :!:

Först och främst är det mat det handlar om, så mycket som någonsin går ner och lite till (överflödet kommer ut i endera änden), och mer alltså än du kanske tror. På 1,5 timmes ätande och trugande brukar följa 2,5 tim sömn hos en nyfödd/under smekmånaden, men nu är det snarare principen 2-2 som gäller och ätande under en timme så smått, inte 1,5 längre.

Men ingenting går av sig självt här :shock: Om du vill införa Standardmodellen måste du ha lite tålamod och vara systematisk och ge projektet några dygns chans att landa. Lilla barnet vet inte vad som gäller och kan inte leda dig. Tänk på att inte ens det ofrånkomligt stabila dygnet har timmar som "stämmer" med vare sig Standardmodellen eller människans egen rytm :roll:

Så ta ledningen, gör upp ett schema utifrån barnets tendenser och håll dig till det utan att darra på handen. Har hon fått allt hon någonsin behöver under ett "mål" med allt vad därtill hör, kan du också hjälpa henne att sova vidare om det skulle behövas utanm att tro att något är fel, att hon är hungrig etc. Men läs på om vagningen som ska vara kort och effektiv, inte sövande utan rogivande och punktsättande och lugnande på stubinen :idea: (Verktygslådan.)

Läs också "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" i femte delen av Barnaboken (Bekymmer? Sömn) och studera allt som skrivits här, igen och noga.

Fundera sedan fram ett schema så får jag se :!:

Hon ligger väl på mage med larm :?:
Saara

Inlägg av Saara »

Tack snälla Anna för att du svarade. Jag läser och kämpar vidare, skrev just ut lilla Sallys schema som jag tror kunde funka för oss, eftersom hon visat tendens till att sova 22-8. Svårt bara att få henne att somna in ordentligt. Vad tror du, kan vår kris i går kväll ha berott på brist på mat :?: Hon ville varken ha bröst eller flaska, men gnölade trött då jag lade henne. Men varav dessa uppvaknande med 15 min. emellan och visst är det vagning som gäller då jag skall lugna henne. Jag fick nog henne lugn men lugnet varar bara 15 min. :? Konstigt att hon bara tog några tag på bröstet och sedan somnade in. Då tycker man ju att hon inte borde ha varit hungrig i alla fall. Är det bara att vara enveten med vagnandet (jag har läst din mejl till anna om hur man inte skall fastna i vagnandet)?

Jag skall ladda på nytt nu med lugn och attityd, och gardera med att bjuda ut en flaska ersättning i kväll.

Och javisst sover hon på mage med larm :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hon vet inte så noga vad hon "vill" - annat än överleva och det är vad hon MÅSTE, ingen medveten vilja. Det är du som ska bevaka hennes intressen här, det kan hon inte själv. Du är överlevnadsgaranten. Så tratta i henne, håll henne vaken, truga :!: Vänta inte på att hon ska "verka" det ena eller det andra. Jag vet att det sägs att man ska följa barnet, men lilla barnet kan inte ta ledningen. Det måste vi - vi vuxna som kan och vet hur man inte bara klarar sig här i världen utan också mår så bra som möjligt - göra åt de små människobarnen.

Därför måste oron bort och överkoncentrationen, som blir så jobbigt känslomässig för ett litet barn som först och främst behöver sina allmänmänskliga basbehov fyllda, innan något annat - kärlek, lek, lycka - blir möjligt.

Läs på och läs på igen, också det jag skrev till dig förut. Och odla tålamodet, ambitionen att verkligen genomföra det du bestämt, och förtroendet för denna lilla människounge som varken vill eller vägrar utan bara försöker leva och begå världen med din och er hjälp. För hon vet inte hur man gör. Hjälp henne med säkerhet och lugn :!:

Och glädje, glädje :!: Att vagna och hjälpa i ro - igen - är väl inte hela världen :?: Men mätt ska hon vara! Då sover hon bättre, djupare och längre. Men kan ändå behöva lite hjälp ibland, särskilt i starten. Det är varken fel eller farligt.

Njut nu av lilla älsklingen! Och hjälp henne njuta själv :lol:
Saara

Inlägg av Saara »

Tack igen Anna!

Kanske korrespondensen hjälpte, för läggningen och natten gick mycket bättre :?: Hon somnade med bara en vagning 22.15, sov över ett nattmål :!: , åt först 4.00, för att sedan vakna på gott humör klockan sju.

Det var uppmuntrande, nu tar jag nya tag och jobbar vidare.

Tack för de stödjande och lugnande orden :)
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan Saara!

Du har redan fått svar av Anna, vilket väl är de bästa svar man kan få... Tänkte dock lägga till några ord, för din flicka verkar vara lik min då hon var nyfödd.

Vår flickas tider såg precis likadana ut, och problemen var samma. Kvällsgnället (som hos oss var VRÅL) löste vi med hjälp av tillägg (då jag till sist hade vett att ge det...) och bad varje kväll. Badet var underbart lungnande och hon kom liksom inte igång med gnället/skrikandet.

Vad gäller lurarna kan du nog slå av lite på ambitionerna och inte totalt bryta samman om hon inte sover så länge som det är tänkt (vilket jag gjorde!). Själv kom jag till slut fram till att en bra tumregel i den där åldern var att hon skulle sova minst 1,5 h, annars har så små bebisar svårt att orka genom ett helt mål. Och så ska man alltid lyssna på gnölandet; är det just gnölande, eller skriker hon (och är alltså hungrig) och så agerar man därefter.

Hoppas nu att jag inte rör till det för dig... men det verkar ju gå bra!
Glöm inte att njuta av lillan!

Kram
mamma till nova f?dd i januari -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"