Vi har för ca en och en halv vecka sedan börjat med standardmodellen med varierande framgång. Dagslurarna strular, förutom den mittersta, hon vaknar till flera gånger.
Det två sista kvällarna har vi haft stora problem med insomnandet på kvällen. Hon somnar inte vid bröstet, utan antingen är hon överpigg eller så gnällig för att hon är för trött. Jag har matat mycket men tycker att hon suger inte så frenetiskt. Igår försökte jag ge ersättning men det var tvärstopp.
Hon somnar först bra in, sen vaknar hon med ca 15 minuters mellanrum. Hon skriker inte genast utan gnyr och grymtar, sen kommer det skrik efter en stund. Jag har försökt avvakta och inte vagna för mycket, men...hon tystnar ändå genast vaggan är i rörelse (jag vagnar i en vagga med hjul, försöker få till snärten och tycker det går). Igår somnade hon två gånger mitt i ett gnäll utan att jag vagnade.
Onsdag och torsdag kväll somnade hon in bättre, "frågade" bara några gånger. Sov sedan till ca 2 då hon åt, nästa nattmål ca 5. I förrgår kväll vaknade hon upp med ca 15 minuters mellanrum i en och en halv timmes tid, förrän hon gav sig. I går kväll var hon extra trött, så jag lade henne redan 21.15, normalt har vi lagt oss 22.00. Men igår kväll pågick uppvaknandet i två och en halv timme, då gav jag upp, trodde att hon var hungrig, tog upp henne och gav bröstet. Hon tog några tag och somnade in sedan! (behöver hon månne napp för att somna?). Då var klockan lite över tolv. Nästa gång åt hon först klockan halv fyra (ganska lite tror jag) och följande gång halv sex (mycket lite, jag tog upp henne då hon låg och gnydde, jag trodde att det var dags för nattmål, men tydligen inte).
Vårt program har hittills sett ut så här:
Natt 22-8.00 nattmål, första mellan 1.30 och 2.00, det andra fem-sextiden.
Första luren, som skall äga rum 10-12, trasslar. Brukar bli kortare än 2 timmar. Jag får gå ut och vagna efter nästan varje klassigt sovpass, 20 min, 45 min., 90 min.
Andra luren 14-16, som hon gärna börjar lite tidigare, verkar sitta fint. 2,5 timme utan att behöva vagna.
Tredje luren 18-20 trasslar också, brukar bli kortare än två timmar. Därav följer att det blir lång tid tills det är läggningsdags. Förut trodde jag att hon är kvällspigg, men nu ser jag nog att hon blir övertrött på kvällen. Men jag vill inte få till några smålurar, hon somnar inte vid bröstet och blir rätt arg då jag försöker få henne att somna. Hon lugnar nog ner sig i vagnen, men efter en liten stund lyfter hon huvet och börjar gny igen. Och om jag envisas med den lilla luren och det tar länge, så är vi ju nästan framme vid läggdags.
Det är tydligen nåt som går fel nu, men vad? Hon är en stor tjej, har ökat från födelsevikten 4 kg till 5,4 på en månad. Jag bjuder henne bröstet enligt standardmodellen, alla gånger är hon inte så intresserad. Igår pumpade jag ur för att se hur mycket hon tar på första målet, det var 80 ml. Hon kräks för övrigt mycket, skall inte det vara ett tecken på att hon får tillräckligt? På kvällen ammar jag tills hon inte verkar vara så intresserad av bröstet längre, men eftersom hon inte sväljer så friskt heller har jag några kvällar försökt bjuda ut flaska utan framgång. Annars tar hon nog flaska så jag tror inte det är flaskan hon protesterar mot.
Vad är det som går fel här nu? Jag måste medge att nu har vargen mig i sitt grepp, jag kan inte sova själv då hon sover utan ligger och vrider mig och funderar vad som gått snett. Är ganska trött....
Snälla, kan någon hjälpa mig att hitta felet?