kurat 4 månaders baby, problem vargtimmar och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jigar

Inlägg av jigar »

ok tack
då ska jag prova några kvällar och försöka orka ge en pangramsa vid första pip.
tack igen
kram
jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
duggan

Inlägg av duggan »

Rapportera på ett par dagar! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jigar

Inlägg av jigar »

hej ,
rubriken på den här tråden kan vara något missvisande för min son snart 8 månader och inte längre 4 månader som han var då jag startade den här tråden :)
I vilket fall, tänkte rapportera om det senaste.
vi provade med att lägga honom tidigare ett par kvällar och gav pangramsa vid första pip. Det gick bättre några nätter, han vaknade alltså strax före 6.30 som han ska men nu har han varit tillbaka till det gamla igen.
Han vaknar numera runt 5.30 istället för 6.30 och sover sällan om. Vi ger pangramsa och sen ramsar vi efter en längre stund för att påminna om att det fortfarande är natt. Han blir tyst en stund men sen sätter han igång och jollrar och leker och har sig fram tills vi går in och säger godmorgon.
Jag har även försökt att vara väldigt nogrann med hans dagssömn så han inte sover mer än han ska men det har inte hjälpt.
Vet inget annat sätt än att fortsätta och ramsa så fort han vaknar och hoppas på att han ska somna om. Finns det något annat som vi inte tänkt på?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hur mycket äter han under dagarna nu?

Utevistelse?

Socialdelaktighet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jigar

Inlägg av jigar »

Hej,
Här kommer svar på frågorna.
Mat under dagen:
6.30 Frukost ca 200 ml Välling
7.30 Frukost nr 2 som är en halv portion gröt
10.45 Lunch - 200 g matpurt + lite fruktpure
14.00 Välling eller gröt - det är lite olika hur mycket han äter vid detta mellanmålspasset. Ibland slukar han i sig 200 ml välling ibland bara ca 100 eller 120 ml
17.00 Middag ca 200 g matpure + lite fruktpure
19.00 sista nattslurk som är välling. ca 150. Även här är lite olika hur mycket han äter. Detta beror på hur mycket han har haft aptid vid tidigare målen. I vilket fall är min känsla att han får tillräckligt med mat under dagen. Han får så mycket som han tål skulle jag vilja säga.

Utevistelse: Oftast är han ute två pass på dagen. En ca en timmes promenad strax efter lunch och ytterligare en timmes promenad på eftermiddagen som kan bli lite olika tider, antingen före eller efter maten. Han är alltid minst ute en hel timme om dagen och då är vi på promenad och inte i affärer och shoppar.

Social delaktighet : Jag försöker ha med honom vart jag än är i huset. Lagar jag mat sitter han med i köket. Viker jag tvätt är han med i tvätthögen.
Sitter vi och äter vid matbordet sitter han med i sin stol och får en scorpa och tugga på eller så får han lite av vår mat ibland så han känner sig delaktig.

Generellt är han väldigt otåligt. Jag måste erkänna att han har blivit riktigt jobbig och hantera på dagarna. Han vill hela tiden att jag eller hans pappa är med honom och leker. Ensamlek går bara i korta stunder. På morgonen kan han dock sitta runt 30 min själv och leka, lika så en kort stund på eftermiddagen. Resten av dagen vill han att det ska hända nåt hela tiden annars gnäller han jämt. Det enda som fungerat hittils är att vi går ut på promenader ute. Sen i förrgår har han även börjat bli något otålig i vagnen och kan sätta igång och gnälla efter en stund vilket är lite ovant för mig. Vagnen har varit min räddning på dagarna. Det är därför vi är ute och går mycket men jag är rädd för att även det kanske håller på och förändras.

Jag försöker byta ut hans leksakder lite då och då. Lägger undan en del och tar fram dom igen efter några dagar, försöker ta fram lite olika köksredskap och annat som är ofarligt hemma men det funkar bara i korta stunder. Låter jag honom vara kan kan skrika och gråta med stora tårar länge och det blir inte bättre förän jag går till honom och sitter brevid och tröstar :(

Innan läggdags är vi väldigt noggranna med att locka fram skratt och det brukar inte vara särskilt svårt. Han skrattar väldigt lätt om man bara bjuder lite på sig självt och blir lite pajas åt honom. Det är sällan problem vid läggdags men numera han han som sagt börjat vakna flera gånger under en natt och sover sällan fram till 6.30.
Hoppas svaren är tillräckligt tydliga.
tack för hjälpen
kram
jigar
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Nu hoppar jag in här med, utan att ha läst hela tråden.
Har du läst om 8-mån ångesten i Barnaboken? Det låter ju lite som om han kanske är på väg ditåt.
Det bästa receptet på alla oroliga perioder är ju social delaktighet in absurdum och mycket utevistelse plus femton skopor skratt om dagen.
Jag brukar flytta ner alla sociala delaktighetssaker på golvet i sådana här perioder. Tvätta köksluckor med varsin trasa, släpa pizzakartonger från punkt A till punkt B. Sortera återvinnig. Hacka mat på golvet, eller ja på skärbräda vill säga. Just nu hemma hos mig i förtrots-träsket, så dyker det varje morgon upp samma gammla påse batterier som måste bäras ett och ett till en påse i hallen. Hitta på saker. :roll: Planera minst två dagar fullspäckade med sådana här saker, ingen dötid alls. Kanske kommer han smita iväg för lite "semesterlek" emellanåt.

Under utevistelsen kanske ni kan skippa vagnen och bara gå ut utanför huset. För jag uppfattade det som att ni går på promenad med vagnen? Så får han krypa runt själv? Om han kryper. Eller ålar eller går.

Det var mina bästa tips.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
jigar

Inlägg av jigar »

hej,
javisst har jag läst om 8-månaders ångensten och jag tror att han har haft den ångensten sen han fyllde 7 månader så för hans del kom den lite tidigare.
Tyvärr kan inte min pojk krypa ännu trots att jag har haft honom mycket på mage lekande. Han har nyligen lärt sig sitta själv. Han ligger på mage och stampar och snurrar runt men kryper inte framåt.
Han tar några steg framåt om vi håller honom under armarna så vi tränar på det lite dagligen.
Jag ska tänka på ert tips och planera många fler sociala delaktigheter. Nu har vi farmor och farfar hemma hos oss så dom kan också hjälpa till. Tyvärr vill han inte vara så mycket ensam med dom och blir orolig efter en kort stund och vill komma till mig men det gör inget för jag vet ju att detta kommer förhoppningsvis gå över så småningom. Som Anna skriver i barnaboken bör man respektera barnet i den här perioden så det gör vi som hans föräldrar. Idag ska vi spendera en del tid i trädgården eftersom det är så fint väder.
jag rapporterar om ett tag igen.
kramar
jigar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"