kurat 4 månaders baby, problem vargtimmar och dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jigar

kurat 4 månaders baby, problem vargtimmar och dagslurar

Inlägg av jigar »

Vi började kura vår fyra månaders baby för drygt 2 veckor sen.
Det är stor förbättring på hans sovtider på natten nu.
Schemat jag har lagt upp är 20.00 natt till 7 på morgonen men vi har aldrig lyckats få honom sova fram till kl 7 på morgonen. Han vaknar oftast under vargtimmarna, strax efter kl 4 på morgonen men senaste nätterna har det flyttas sig fram till 5 och ibland 5.30, sen ramsar vi honom till sömns och han klarar av att sova fram till kl 6.15 (vaknar dock ett antal gånger under tiden) men därefter blir han bara hysteriskt om vi försöker ramsa, buffa eller göra solfjädern så jag försöker göra honom lugn först och sen göra en glad morgon vilket oftast blivit runt 6.15. Jag har nu försökt modifera schemat så jag börjar dagen kl 6.30 men även det verkar vara svårt (än så länge).
Han är helt klarvaken runt kl 6.
Vi har också stora problem med dagslurarna. Det enda dagsluren som alltid fungerar jätte bra är mellan kl 8-9.30 då han sover konsekvent 1,5 tim och har gjort så i snart en veckas tid. Sen är det jobbigt resten av dagen då jag aldrig lyckas få honom sova mer än 45 min i taget eller högst 1 tim. Ramsningen under natten fungerar bra då han ger respons med att somna om igen men ramsning under dagtid har sällan gett effekt.
Jag har tidigare vagnat men gått över till spjälsäng och buffning vid behov. Är sovandet på fast schema på dagtid en förutsättning för att nattsömnen ska fungera? Ska jag jobba vidare med ramsning på dagtids tills jag får det och fungera? ska jag buffa vid varje sovtid på dagen och ramsa sen?
tack på förhand för all hjälp jag kan få.
Jigar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej jigar!

Först skulle jag vilja veta hur ert schema ser ut och om liten helammas eller får något annat?
Är sovandet på fast schema på dagtid en förutsättning för att nattsömnen ska fungera?
Ja det är det. Det är en del av SHN-filosofin. :wink:
Ska jag jobba vidare med ramsning på dagtids tills jag får det och fungera?
Ja det tycker jag.
ska jag buffa vid varje sovtid på dagen och ramsa sen?
Nej när du kommit så här långt i kuren så ska buffning i princip aldrig behövas. Det ska endast användas vid riktigt stor KRIS!

Om jag var du skulle jag läsa på om och om igen i boken, trådar här på forum och annas månadskrönikor så att allt verkligen sitter som berget. Man kan ju aldrig läsa på för mycket. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
jigar

schemat och mat

Inlägg av jigar »

Hej,
här kommer svar på frågorna och lite till.
Min son får mjölkersättning. Jag ger också gröt på kvällen, fruk och grönsakspureer under dagen.
Jag följer standardmodellen och ger mat med ca var 3:e timme.
Har försökt att se till att han får sina 1000 ml per dag men sen jag börjat med annan föda så är det inte alltid lätt. Han har börjat äta mindre ersättning sen jag började med gröt och frukt men det kanske är naturligt också.
Jag har följt ett fast schema för mattiderna men sovtiderna har varierat lite eftersom jag inte fått dom att fungera bra.
Så här har jag försökt hålla schemat

6.30 vakna, mat
8.00 sova 1,5 tim (fungerar oftast mycket bra)
9.30 mat
11.30 sova 1 tim (vaknar efter 30 eller 40 min)
12.30 mat
13-30 mellis (frukt och grönt)
14.00 sova 1,5 tim (fungerar sällan)
15.30 mat
16.45 mellis (gröt)
17.15 sova 45 min (vaknar efter 30 min)
19.00 mat
20.00 sova natt
Eftersom sovtiderna inte fungerat under dagtid har jag låtit honom sova lite på andra tider för att ta igen sig men tiderna har alltid varierat så jag har svårt att göra om schemat efter det. Han sover bra på morgonpasset och blir lagom trött till kl 11.30 men sover inte en hel timme vilket skulle vara önskvärt. Sen hade det verkligen varit skönt och få honom sova 1,5 till 2 timmar sammanhängande sömn på eftermiddagen. Eftermiddagsluren får absolut inte bli senare än fram till kl 18 för då får vi ett helvette med nattningen kl 20.00.

Jag har läst hela boken och också många inlägg och svar här på forumet. Min man säger att jag har blivit besatt men jag vill kämpa vidare tills jag får detta att fungera. Vi har fått en otrolig bra förbättning på nattsömnen. Han svarar väldigt bra på ramsan dom få enstaka gånger han vaknar, kanske 1 till 2 gånger (max) men efter kl 6 blir det riktigt tufft. Dagsramsningen fungerar inte alls när han vaknar innan sovpasset är över. Om jag fortsätter blir han bara hysteriskt och arg. Jag låter honom bli lugn och tar upp honom sen.

vill verkligen få detta att fungera så jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
/Jigar
jigar

Inlägg av jigar »

Ville bara tillägga att jag gärna ändrar på schemat om ni har bättre förslag.
Egentligen skulle jag vilja få det att fungera så jag kan börja dagen kl 7 och avsluta vid 8 på kvällen så han får 11 timmar nattsömn.
Sen vill jag gärna lägga in 2 längre sovpass ena på morgon och det andra på eftermiddagen mellan 2 och 4.
Nu avvaktar jag snällt svar :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Det är klart att vi ska få ordning på det här.

Bra med mat får han på dagen så där är jag nöjd :D :wink:

Om du vill ha 11-timmarsnatt så är det klart vi ordnar det. Så här kanske ett schema skulle kunna se ut?

7.00 vakna
7.30 frukost
9.00-10.30 sova
11.00 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellis
16.30-17.15 sova
18.00 middag
19.30 kvällslurk
20.00 natt

Jag får inte till något vettigt schema med ett sovapass mellan 2-4. Hur hade du tänkt dig?

Sedan vill jag bara slå ett slag för 12 timmarsnatt. Om ni tänkt att liten ska börja dagis innan tre års ålder så skulle jag redan nu sätta 12 h. För annars måste ni längre fram ändra till det eftersom liten inte kommer ha möjlighet att sova tillräckligt länge på dagen annars. Bara en tanke. :roll: :wink:

Vill bara säga vad bra att du är påläst och att du tycker att ramsan tar. Försök att låte liten ta hand om sina uppvak själv fram till vargtimmen. Efter vargtimmen ger du en pangramsa som upplysning och sedan skulle jag antingen inte göra något mer eller så skulle jag göra husljud. Duggan har i andra trådar klistrat in de tre vanligaste allternativen. Leta runt så kommer du att få många bra råd. :wink:

Nu ska jag gå och sova men finns här imorgon igen. :sleep:

Ida

www.sovgott.net
jigar

Inlägg av jigar »

Hej Ida,
Tack för ditt svar. vi har haft problem med vår uppkoppling så jag har inte kunnat svara föränn nu.
Vår son kommer börja på dagis när han är 1 1/2 år dvs Augusti nästa år och det känns ganska långt till dess så jag tänkte att vi kan försöka göra om tiderna några månader innan han börjar på dagis. Det känns lite för tidigit och lägga honom redan vid 7 eftersom pappa vill få mera tid med honom. Samtidigt har jag väldigt svårt och få honom att sova fram till kl 7, det blir verkligen kämpigt så jag har helt enkelt bestämt mig att han ska få gå upp redan kl 6.30 (en tidigare). Jag följde ditt råd och säger inget när han vaknar innan vargtimmen och han sköter det rätt bra själv, dvs slocknar igen efter 1 eller 2 minuter. Vid vargtimmen (exakt runt 5) vaknar han och då ger vi en pangramsa. Han somnar om till 5.30 och vaknar igen. Senaste två kvällarna har ja vänt på honom så han får sova på rygg efter kl 5.30, då ligger han rätt nöjd vaken och leker för sig själv och somnar om sjävl och vaknar igen runt 6.30. Skulle jag inte vända på honom blir det stora protester och det enda som hjälper är att jag får ramsa ett antal gånger. Hoppas detta är ok och att jag inte skapar nåt fel mönster genom att vända på honom från mage till rygg. På nåt sätt känns det som han trivs bättre och vara på rygg. Han har ju sovit på rygg hela sitt liv enda fram tills han kurades (4 månader).

Nu till schemat,
Eftersom våra dagar har hela tiden startat vid 6.30 har jag tänkt om till följande:
6.30 vakna (mat strax därefter)
8.00 sova (1.5 h)
9.30 vakna mat
11.15 mellis
11.30 -13 sova (1,5 H)
13.15 mat
16-17.30 sova (1,5)
17.30 mat gröt
19.30 nattslurk
20.00 sova natt

Tror du att det kommer fungera med tre 1.5 timmars sovpass eller är det jobbigare? han vaknar oftast efter 45 min men jag har kämpat med att får honom att somna om.
Mattiderna är rätt lätta och hålla men sovtiderna är kämpiga men jag tänkte ge det 2 veckor och se om jag märker nån skillnad. Jag har i vilket fall hela tiden försökt se till att han får den sömn han behöver även när han vägrar sova på sina bestämda tider.

Nu har det varit rätt jobbigt med nattningen senaste 3 nätterna. Han får nattslurk, rapar, vi leker och får honom skratta och går sedan till han säng och lägger honom tillrätta, ramsar och går ut från rummet. Det tar ca 15-20 min innan han somnar och då skriker eller gråter han. När skriker stegrat har jag gått in och buffat och då brukar det lätta lite. Jag vet att jag egentligen inte ska buffa nu längre men det känns jobbigt och låta honom skrika så när han inte blir lugn med enbart ramsningen.
Ska jag låta bli och buffa eller är det ok att buffa honom en kort stund när han skriker så?
Det känns fantastiskt att han nu sover så gott som hela natten. Problemet nu är efter kl 5 men som jag har förstått så kommer det ta en stund innan han vänjer sig och klarar sig även under vargtimmarna.
Tusen tack igen för hjälpen.
kram
Jigar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Din natt du lagt är på bara 10,5 h och han behöver minst 11 h natt, så kanske ett schema som liknar detta:

4 mån 15,5 h
5 mån 15 h
Detta schema totalt 15, 15 h, vilket innebär att det inte behöver ändras när han blir 5 månader utan du kan köra på med det ända till 7 månader, då du tar och kortar första luren till 45 min, eller sista till 20 min.

6.30 God morgon, frukost
8.00 - 9.30 sova 1,5 h
10.30 Lunch
12.00 -14.00 sova 2 h
14.00 mellis
16.15 -17.00 sova 45 min
17.30 gröt
19.00 nattslurk
19.30 sova natt

Kom ihåg att om barn ska kunna sova som folk på nätterna så måste dom han mätta magar, så mata på som mycket mat du kan under dagen!

Verkar det som att gossen förstår ramsan?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
jigar

Inlägg av jigar »

Jag försöker ge så mycket mat som möjligt. som jag skrivit tidigare får han gröt och pureer förutom mjölkersättning men han är ändå rätt hungrig när han vaknar och får mat runt 6.30. Jag får inte i honom mera mat helt enkelt.

Tack för förslaget till schemat. Jag har aldrig lyckas få honom sova hela två timmar så det lär bli en utmaning.

eftersom jag inte fick svar på mina frågor ställer jag dom igen:

Varje nattning tar en stund och har börjat bli lite pina eftersom han skriker och är jätte orolig. Han blir inte lugn om jag inte buffar.
Jag vet att det sägs att man ska använda buffning vid kris men ska jag verkligen låta honom skrika så mycket vid varje nattning?
Det kan ta upp till 25 min innan han somnar och då verkar det som han somnar av utmatthet (av gråtandet).
Min ramsa har tagit mycket bra tidigare, den verka ta jätte bra även mitt i natten eller vargtimmarna när han vaknar men vid nattning tar det inte direk.
Hoppas jag kan få lite tips.

tack
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Varje nattning tar en stund och har börjat bli lite pina eftersom han skriker och är jätte orolig. Han blir inte lugn om jag inte buffar.
Jag vet att det sägs att man ska använda buffning vid kris men ska jag verkligen låta honom skrika så mycket vid varje nattning?
Ja det går väldigt fort för ett litet barn att lära sig att det är så ssskkkööönnt
att bli buffad. Jag tror att du behöver bryta buffandet på kvällen. Annars kommer du att få göra det många månader framöver och även så småningom på nätterna, det luktar aningens buffningsträsk här. :wink:

Så nu ikväll skulle jag i första hand jobba med ramsan, som när man sätter den och om han skriker upp sig solfjädern. Husljud brukar vara rogivande på kvällen också. :wink:

Ida
Ida

www.sovgott.net
jigar

Inlägg av jigar »

Hej,
Ville bara meddela att nattningen ikväll gick förvånansvärt bra.
Jag la honom i sängen kl 19.30, sa godnatt och ramsade mig ut från rummet.
Avvaktade en stund och då började han låta orolig. Fort därefter satte jag på Mozart. Han lät en stund men lyssnade sedan och somnade gott efter ca 12 min. Observera att under dessa minuter var han rätt lugn till skillnad från tidigare.
Jag testade också med Mozart i morse när han vaknade vid vargtimmen. Först ramsa och sen Mozart när han satte igång för andra gången. Det gick också väldigt bra. Han var lugn fram tills vi skulle göra glad morgon kl 6.30.
Jag tänker köra detta i 4-5 dagar/nätter och se om jag får nåt bra resultat.
Hoppas bara att han inte fastnar alldeles för mycket för Mozart så jag behöver gå upp och spela upp musik varje morgon länge till.
tack för mig så länge :)
duggan

Inlägg av duggan »

Mycket vill ha mer, brukar man säga, och det stämmer ganska bra gällande barn och hjälp in i sömnen.

Börjar man buffa, så blir han vansinnig för att du slutar, han vill ha MER!!! SUPER SKÖNT JU! :lol:

Klassisk musik är helt suverän för små barn som fastnat i någon form av klagan, jätte bra startegi att använda den även på morgonen. Toppen toppen! :thumbsup:

//Malin
jigar

Inlägg av jigar »

nu har jag kört med mozart både vid nattning och morgonen i snart en vecka.
Vid nattningen ramsar jag och går iväg och avslutar ramsningen utanför dörren som vanligt. Efter en stund sätter han igång och då kommer Mozart in och tar över. Det tar ca 10 min och sen somnar han och när Mozart är på låter han inte lika mycket. Han verkar tom lyssna och njuta lite emellanåt.
Alla hans uppvak under nattetid sköter han helt själv. Han brukar vakna ett par gånger och grymtar, gråter lite men somnar om ganska snabbt.
Vid 5 då han vaknar igen ger jag en pangramsa. Han somnar om men sen sätter han igång runt 5.30, 6 osv tills det blir morgon kl 6.30.
Mozart går på runt 6 då hans gråt brukar vara lite värre. Det lugnar honom efter ett tag. Nu undrar jag om jag ska fortsätta med den här metoden, Mozart natt och dag och i så fall hur länge till? Det är nu tre veckor sen vi kurade honom.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
duggan

Inlägg av duggan »

Först måste jag påminna dig om att SHN är en process, som ibland tar två steg fram och ett steg bak, men bara man håller fokuset på målet så är du snart där.

En del barn tackar och tar emot, och redan efter någon natt sover dom glatt sina 12 h, medans det tar ett tag för en del barn att förstå hur riktigt skönt det är att sova. Men det kommer! :lol: Ha tålamod, och någon tidsram för mozart spel kan jag inte ge dig, men var glad över att ni hittat ett ytterligare varktyg att ta till, gossen har köpt det och det hjälper han till ro. Gläds åt det, och sikta på målet, dår kan ni lägga bort mozart.

Gällande morgonen:
Hur är det med mörkläggningen?
Har ni väckarklocka som ringer in morgonen?

//Malin
jigar

Inlägg av jigar »

sen vi började med kuren har vi haft mörkläggnings rullgardiner och ovanför det har jag också hängt överkast eftersom det kommer in lite ljus men jag det är fortfarande inte jätte mörkt i rummet. På morgonen blir det förstås lite ljusare också. Jag vet inte vad mer jag ska göra för att kunna mörka helt och hållet. Läste nånstans om aluminiumfolie och sopsäckar. Ska pröva och se om det blir nån skillnad.

Väckarklocka trodde jag man använder till något äldre barn men jag kanske ska pröva det till min gosse också.
Jag misstänker att han också blir väldigt hungrig runt 5-6 tiden och det är därför han inte får nån ro. Jag försöker verkligen ge honom så mycket mat som möjligt men han tar inte emot det alltid. Nattslurken är väldigt olika hur mycket han äter. Det går ju inte att tvinga in mat i hans mun så visst trugar jag ett tag och väntar upp till en till 1/12 tim ibland men om han inte vill ha mer efter det tvingar jag inte på honom mer.

Jag sätter upp sopsäckar så får vi se om det blir bättre.
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag slår ett slag för aluminiumfolie som reflekterar värmen också så att det blir svalt i sovrummet. Sedan tror jag att du ska släppa matvargen nu för den överför du till liten. Han får tillräckligt med mat på dagen och då klarar han hela natten, jag lovar. Men precis som duggan skrev så är det här ingen mirakelkur utan en process som tar olika lång tid för för olika familjer. Men alla får förr eller senare hela nätter. Så ha målet för näsan och fortsätt jobba så är ni snart i mål. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"