Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Å med L

Inlägg av Å med L »

Har nu lugnat och tagit upp L som alltså sovit ca fem minuter av sin en och en halv timmes lur. Känns för j-t.

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Åsa
Prinsessan L, född nov -07
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vännen, andas nu så talas vi vid per telefon. Bara vi börjar nysta i HUR ni går tillväga så skall vi lösa detta. Hon behöver tydliga besked, vilket jag tror att du i din desperation inte riktigt gett (utan att du varit medveten om det). Jag har även bett två av mina mentorer titta in här för att se om dom kan sätta fingret på problemet :thumbsup: Det löser sig!
Kramar i massor!
tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Å med L

Inlägg av Å med L »

Såja, hon sover!

Rapport:
Lade tillrätta 18.48, ramsade mig ut ca 18.49.
Prinsessan började skrika direkt, jag väntade tre minuter (bra tips, TinasDag!) och ramsade 3x4 ggr. Otroligt hurtigt, klämkäckt och glatt! Skrikandet mattades av för att sedan gå upp i varv igen.
Väntade några minuter igen (skrikandet avtog inte) och ramsade på samma sätt, lika många ggr. Samma sak igen med skrikandet.
Väntade ytterligare några minuter, kl var då 18.59, och ramsade igen. Hörde denna gång att det gick ner mycket fortare - hon "tog" verkligen ramsan, kändes det som.
Två minuter senare var det helt tyst, jag bekräftade utifrån vardagsrummet och nu, 19.43 snusar hon fortfarande...! :D

HURRA!! \:D/ Visst har vi hela natten kvar nu, men det här ska jag banne mig njuta hejdlöst av :thumbsup: En stor kopp te och en kexchoklad...ingen nyttig kvällsfika men det är jag värd 8)

Tack snälla Tina för telefonsupport :heart:

Kramar
Åsa
Å med L

Inlägg av Å med L »

...pss...hör dock att hon rör på sig därinne, men inte ett ljud än så länge...

Å
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

=D> \:D/ =D> Inte en varg i sikte! :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

åhhh...en kexchoklad. Det vill jag också ha 8-[
Jättebra jobbat =D> ! Förstår av ditt sista inlägg att du valde att köra på och inte backa tillbaks och det verkar som om du fattade rätt beslut :thumbsup: Jag tror att du genom att ramsa tidigare än du gjort innan (vid 3 istället för 6-7 min) hindrade henne från att bli "onåbar" i ramsandet. Hon visste att du var där, du gav svar på tal, hon frågade mer (asförbannad!) och du gav svar igen! Toppen =D> =D> =D>
Nu väntar jag med spänning på fortsättningen :D
Många kramar, Tina :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Du, här är den där tråden jag pratade om innan (att inte ha E4 trafik i rummet :D och att låta solfjädringen ta sin tid):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tror den kan vara bra för dig att läsa, mycket tänkvärda saker här :thumbsup:
Kram & sov gott
Tina
Å med L

Inlägg av Å med L »

Natten funkade perfekt, inte ett uppvak. Nu har femtio minuter gått av långluren och L skriker/gnäller fortfarande. Jag gick in med exakt samma attityd som igår kväll - kanske ännu mer glad, säker och laddad efter igår kväll eftersom det gick så himla bra. Och trött är hon, hon höll på att somna i bilen för en och en halv timme sedan.
Det här känns ju himla trist, har dock inte tappat vare sig sug eller attityd, men hon kommer att vara astrött i eftermiddag eftersom hon kommer hinna sova max 30 minuter innan 19 ikväll.

Ska jag fortsätta att köra ramsa hela långluren? Hon är ju inte så arg så att jag vill gå in till henne - ännu ialla fall.

/Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Om hon behöver svar på sina frågor så ger du det, och du har sista ordet! :wink: Annars har du ju en hel drös med kossor och bebisar att ta hand om också. :roll: 8)

Stressa inte upp dig över att hon inte sover som hon ska, du kan inte sova åt henne. Men du kan ge henne förutsättningarna och svara betryggande. Stress känner hon säkert av så lugn och fin, du vet preciiiis vad som gäller.

Kram Bea
Å med L

Inlägg av Å med L »

Nu fick jag gå in ändå, det blev ohållbart och mycket värre därinne. Insåg så fort jag närmade mig henne att det hade bajsats... :o Bytte på henne i sängen, solfjädrade och buffade, fick stå ett bra tag m solfjädern. Hon hade nog somnat när jag gick ut men jag bekräftade och gick iväg. Nu känner jag mig som världens sämsta mamma, stackars unge och ligga där med en dyngfylld blöja och försöka sova :cry:
Nu sover hon i alla fall. Och visst kan jag utnyttja marginalkvarten vid ett sånt här tillfälle?

/Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Visst kan du använda marginalkvarten :sleep: ! Bara tänk på att sömncykeln är 5,20 el 45 min så du inte väcker henne i djupsömnen. Precis som Bluna skriver är det viktigt att komma ihåg att du inte kan sova åt henne :!:
:arrow: Du ger henne förutsättningarna, sen är det upp till henne.
Ja, hon kanske inte tyckte det var skitkul :wink: med en full blöja, men sånt händer.... Inte världens sämsta mamma för det! När ni kurat klart kommer du att lära dig höra när det hänt nåt speciellt. Då vet du att du kan gå in och fixa utan att det gör nåt!
Kram Kram
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Du skriver att det gått 50 min av långluren, hur länge väntade du då innan du gick in och buffade/solfjädrade lugn? Jag tycker du skall vänta max tre ramsor i nuläget så hon inte "hinner" jaga upp sig alltför mycket. Speciellt om du hör att hon inte lyssnar alls på dig.
Börjar hon sen lyssna på ramsan så kan du också börja backa, men jag tror hon är lite förvirrad just nu :?
Kram, kram
Å med L

Inlägg av Å med L »

Gick in efter ca 52 minuter. Innan dess, i ca 50 hade hon ju börjat med att skrika som vanligt, de sista kanske 20 min var det ju bara gnäll. Direkt efter att jag skrev första inlägget, dvs ca 50 min, började hon skrika som en vansinnig. (Förmodligen för att blöjan då inte var särskilt trevlig) Så först då gick jag in, innan dess hade hon ju blivit tystare och tystare. Vet inte riktigt hur jag skulle ha resonerat?

Kram Åsa
Å med L

Inlägg av Å med L »

:D Läggningen nu gick super, lades 19.10, skrek direkt när jag ramsade ut, ramsade utanför igen vid 19.13 - högt, glatt och klämmigt 3x4.
Hon fortsatte protestera, men tystnade en stund. Började skrika igen, väntade 3 minuter, ramsade 3x4 igen, hon fortsatte skrika, dock inte så intensivt, och efter bara någon minut tystnade hon. Jag bekräftade från soffan kl 19.19 och nu, ca 15 min senare är det lugnt och tyst därinne.
Härligt!:sleep:

Tror nog nästan att lunchkaoset berodde på bajsandet, hennes lilla mage har haft full fart idag. :shock:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ingen fara med bajseriet, du kunde ju inte veta direkt att det var det. :wink:

Jag tycker som TinasDag att det verkar som att hon är lite förvirrad. Jag skulle nog satsa allt på att verkligen sätta ramsan nu.

Blir hon arg så avvakta tills hon är mottaglig sen en rejäl ramsa, hurtig och glad eller vad som nu tar bäst på henne. Så fort du hör att hon jagar upp sig så att hon inte kan ta ramsan - in och lugna (solfjädra). Smågnäller hon så gör du husljud och är "upptagen", lyssna av ibland så du hör hur hon låter.

När du sen märker att hon lugnar sig av ramsan (eller blir argare) så vet du ju att den tar. Det ska kännas som att ni har en dialog med frågor och svar. Det kanske tar någon dag innan det sitter och då kan du börja att backa mer, göra mer husljud och ramsa istället för att gå in och gå in vid kris.

Kram Bea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"