Feber under kurning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Halloj, ny dag, nya funderingar... 8-[

Nu har jag lagt min skatt i hans säng för långlur (12-13.30) Eftersom det var första gången så buffade jag lite, solfjädrade och ramsade ut. Han satte sig ju upp innan jag hann ut (tror jag, kollade inte utan gick bara ut och stängde till lite) och började gråta. Jag ramsade på och han lyssnade tyckte jag. Sen frågade han en del fram och jag svarade med jämna mellanrum fram till 12.20 då det blev helt tyst. Tror han somnade då. Så hur gör jag nu med sömnen eftersom marginalkvarten blev övertrasserad...? Om ingen hinner svara så är min plan att låta honom sova till kl. 13.25, d.v.s. 45 min + 20 min.

Sen undrar jag - han har (i 2 dagar) vaknat strax före kl. 06 och tyckt att livet varit rätt härligt i ca 30 min då han blir sur för att det inte är morgon eller nåt. Han börjar att klaga och gråta.Till slut har vi ramsat honom men han svarar inte på det. Kan det bero på att han "bara" är sur? Ska vi helt enkelt strunta i att svara honom när han är en surgubbe i stället?

Det blir ju så tråkigt för honom att vara sur varje morgon (och varje gång jag väcker honom i övrigt för den delen). Vi försöker och är tror jag, glada och icke-daltande med honom.

Och sista frågan (för nu): När kan man våga hoppas på första 12-timmarsnatten? Även om han sover bättre nu och sover sina pass på dagarna så kommer han ju inte upp i sina 14,5 timmar som han behöver eftersom han vaknar tidigare.....

Tack för att ni finns! :heart:
Mamma till Sigge, född 080101
kiki

Inlägg av kiki »

Hej emmy79, det här går ju strålande :lol:

Jag skulle ha låtit honom få 1,5 timme idag på vilan, pettimeter minuter bryr vi oss inte om :lol:

Sök på vargtimmen så kommer du få massor med trådar som du kan plöja igenom. Men tålamod är det som du behöver. Rom bygdes inte på en dag. :lol:

Bra jobbat
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Ok, då får han alltså sova till kl. 13.50 i stället för 13.30? Mellis snabbt som attan, det ska han ju ha kl. 13.30 egentligen. Men jag försöker väl ändå att få honom att sova kl. 15.30 igen? Undrar om jag ska göra det enkelt för mig och ta vagnen på affären då. Även om han inte somnar så vilar han ju då.

Usch, det är lite svårt med dagslurarna när dagarna kan se så olika ut. Nej men jag får banka i mig lite mer jävlar anamma och hålla tider och ATTITYD så ska det här nog gå bra till slut. Man stirrar sig ju blind på alla de som får till 12-timmarssömnen på typ 4 nätter..... Lite dumt kanske. Det är ju som sagt en process! :roll:

Och det är klart att han undrar vad tusan som händer när jag lägger ner honom i sängen mitt på dagen! "Jo, du min finaste skatt, det ska jag tala om för dig", tänkte jag. "Nu j-r ska du sova"! Fast vänligt och bestämt förstås. :lol:
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Halloj,

Sitter och söker och läser lite om vargtimmen... Jag undrar om den "bara" infinner sig mellan kl. 04-06 eller om den fortsätter till morgonen? För våra "problem" infinner sig vid kl. 06 ungefär.

Lille prinsen i detta hushåll sov förvisso till ca 6.30 i morse (morgon är 07.00 här) men kort därefter så börjar han klaga och gråta. (Det händer varje morgon). Eftersom han inte låter uppriktigt ledsen (fast det har jag lite svårt att avgöra ibland) så väntar jag in i det längsta med att ingripa. Han kan gå lite upp och ner men är hela tiden ledsen/gråtande. Får göra glad morgon i en paus...

Hur ska vi göra här?

Dessutom så har han inte sovit den sista luren (på 20 min). Han ligger tyst i vagnen och vilar verkar det som och när jag dragit bort skynket (efter ca 15 min) så flinar han bara. Tänkte försöka att hålla det här schemat ändå i någon vecka till för att se om det blir bättre. Bra idé eller?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag tycker att du har jätte bra tankar king em luren, bra plan! :wink:

Jag skulle nog ge en pangramsa när gossen vaknar på morgonen och fastnar han i en klagan så på med hög klassisk musik, det brukar göra susen. Har du någon väckrklocka, annars så installer aen som ringer god morgon utanför rummet!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Tack, tack, tack för att ni finns!

Väckarklocka åtgärdas omgående. Och pangramsan ger jag så fort han börjar sura men den är glad i tonen och upplysande utan någon bekräftelse, eller har jag fattat fel?

Och om han skriker upp sig och/eller blir ledsen då? :?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Du har fattat pangramsan helt rätt.

Skriker han upp sig, så då kör du på klassiks musik, och skulle han blir rent av ledsen (vilket faktiskt är ganska ovanligt på morgonen, ilska vanligare) så skulle jag ge en solfjäder för ingen ska behöva vara ledsen. :lol:

//Malin
emmy79

Inlägg av emmy79 »

:thumbsup: :heart:
emmy79

Inlägg av emmy79 »

God morgon alla glada!

Nu har jag nya funderingar kring natten som var. Sigge sov inte så bra som han gjort de tidigare nätterna (även fast de inte har varit klockrena heller). Vi fick lov att ramsa vid 3 tillfällen (annars kanske 1 gång på sin höjd).

Så kom vargtimmen. Pangramsa hjälpte en gång. Sedan började han om att gråta, klassisk musik hjälpte inte heller. Sambon var in och solfjädrade en gång men så fort han slutade och ramsade ut så studsade Sigge upp igen och började gråta. Till slut somnade han om vid 06.30 och vi väckte en glad kille (för första gången) vid 07.15. Annars så brukar han vakna och gråta tills vi gör glad morgon.

1. Vi tycker båda att det är svårt att höra om han är arg eller ledsen. Kan vi bara "konstatera" att han är arg och låta honom vara om inte ramsan tar (vilket den inte verkar göra på morgonkvisten i alla fall)? Är ju rädd att göra fel här. I morse lät han ledsen men ramsan tog ju inte...

2. Han verkar inte riktigt ha fått in tiderna i kroppen än trots att vi följer schema (sånär som på marginalkvart vid behov). Han kan bli riktig sur vid läggning av långlur. Kan förvisso bero på jag de två senaste dagarna lagt honom i sängen och inte i vagnen. Den sista 20-minutersluren har han inte sovit på alls, bara legat och kollat, de två sista dagarna. Ska jag fortsätta med schemat ändå i någon vecka till va?!
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Jaha, tredje dagen med långlur i sängen...

Han har som sagt inte fått in tiderna i kroppen. Han var jättepigg och glad när det var dags för tupplur. Jag la ner honom i sängen och på en gång blev han skitarg/ledsen och det blev lite av en kamp där inne. Han snurrade och skrek hela tiden. Buffade på bestämt och solfjädrade när han lugnade sig lite. Så började han om, jag likaså. Så när han var tyst i en sekund så skyndade jag mig att solfjädra och ramsa mig ut. Han satte igång direkt.

Ganska kort efter att jag gått ut lugnade han dock ner sig och jag bekräftade. Sedan satt han och snackade ett tag innan tystnad ca 12.20.

Ska jag bara sätta ner honom i sängen och ramsa ut eftersom han blir så arg/ledsen när jag lägger tillrätta? Och om han är arg/ledsen så ger jag besked och påminner först den sekund han lugnar sig lite.

Gör jag fel eller ska jag bara blicka framåt och ge det tid? :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Använda du klassisk musik i morse för det är när han blir förbaskad den behövs, du ska inte ramsa och ramsa på morgonen utan du ger 1 pangramsa, skriker han upp sig så kör du på med hög klassisk musik. Och sedan väcka med väckarklocka. Nu hade en jobbig morgon i morse men det jag tyckte var positivt var att ni faktiskt fick väcka, han fick se att vi faktiskt har koll på klockan! :wink: :lol: 8)

Ge långluren lite mer tid? Skrattar ni ordentligt inna lurarna?, och flyg ner i sängen och en snabb tillrättaläggning och ut, fast hinner han protestera ska han givetvis lugnas först, men många gånger tar dom mer tacksamt emot sängen och man har busat ordenligt innan gärna uppemot 10 min, och sen ett snabbt flyggplan ner.

//Malin
emmy79

Inlägg av emmy79 »

Hej,

Ja klassisk musik hjälpte inte ett dugg. Men som sagt, vi har så svårt att höra skillnad på arg och ledsen gråt. Och långluren nu blev bara pannkaka. Han vaknade efter ca 30 min och grät. Jag ramsade. Hjälpte inte. Gick in och la tillrätta men samma procedur som vid läggning. Han jätteledsen och jag likaså (fast utanför). I en mindre intensiv gråtattack gjorde jag glad eftermiddag.

Nej, usch, nu är jag verkligen nere på botten. Han gråter ju jämt både vid läggning och väckning känns det som. Måste nästan ha lite hjälp av någon som kan innan jag bara sätter mig ner och storgråter. :cry:

Visst finns det någon som bor i närheten?
kiki

Inlägg av kiki »

Hej emmy79

Ja det är tufft ibland speciellt när det tar lång tid för polletten att trilla ner, man känner sig ensam och kan behöva någon att prata med. Det finns en lista på diplomerade kurare och där står mailadresser så då kan kontakta om du vill.

Kram Kristina

Social delaktighet
emmy79

Inlägg av emmy79 »

God kväll.

De senaste dagarna har flutit på bra. Tills ikväll. Läggning i vanlig ordning kl. 19, inga konstigheter. Han lekte en stund ca 15 min sen blev han sur. Somnade efter ramsor ca 19.40. Vaknade vid 21.15 och lät ledsen. Ramsade men det gick inte hem. Gick in för att lägga tillrätta, buffade och solfjädrade utan framgång. Han låg och blundade och kravlade mest med benen. Grät mycket. Undrar nu vad detta var för något? Nattskräck? Jag tror han har haft det 2 ggr trots sin ringa ålder. Gråter hysteriskt, ålar sig och går inte att väcka. Nu stod jag bara hos honom och solfjädrade (för att se att han inte gjorde sig illa). Efter ca 30 min "somnade han om" och snyfthickade. Tassade bara ut sedan eftersom han aldrig verkat vara vaken.

Men som sagt, är det någon som har några erfarenheter av detta och vad göra i så fall?
kiki

Inlägg av kiki »

Hej emmy79

Jag skulle vara försiktig med att dra några växlar och kalla det nattskräck. Ett klassiskt bakslag är det nog. Har du läst på ordentligt? Vill du följa kuren bör du också göra det, att buffa och solfjädra tills han sover och sen lämna rummet utan ramsa dessarmerar ju dina verktyg som du försöker bygga upp eller vad tycker du?

Jag förslår en återgång till boken så att du verkligen vet vad du gör.

Kram Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"