Dagvilan krånglar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Malin Rosén

Dagvilan krånglar

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Har precis haft natt 3 på SHN-kuren och det går väldigt bra.. på natten, ja, t.o.m. att lägga min dotter (10½ månader) för sin 1,5 H på f.m. :D
MEN, sen kommer e.m. och hon ÄR trött, men bara vägrar somna.. igår sov hon inte alls på en hel timme (vad vi vet, för hon var tyst emellanåt)!! Men, då fick jag gå in och "väcka" när hon var tyst och satt upp och strunta i e.m-sömnen helt, suck.
Idag fick jag gå in 2 ggr för hon tog inte ramsan och blev till slut jätteledsen. Sen somnade hon slutligen 37 min senare (från det att jag la henne)!! SÅ FRUSTRERANDE! Jag vill ju att hon ska få sin vila, den är ju så viktig, men samtidigt måste jag hålla tiderna och hålla mig till schemat!!
:arrow: Här är min fråga: när hon idag inte somnade förräns 15.07, då hon skulle somnat strax efter 14.30 (då jag lägger henne, i sängen), och hon ska egentligen sova till 15.15, alltså 45min, NÄR SKA JAG VÄCKA HENNE? 15.15 iaf, trots att det bara gått ynka 8 min!!? Eller låta henne sova 30 min iaf?? HJÄLP!
TACK! / Malin.
*** Melker 050401 - Kurad 5/12-08
* Ester 071023 - Kurad 12/9-08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit :heart: ! Grattis till en framgångsrik kur, visst är det härligt när man ser resultat så fort.

Vad har ni tänkt för schema?

Om hon somnar inom en kvart så ger du henne lika lång tid som det var tänkt från början. Om det tar längre tid så ge närmaste naturliga sömnpass, i detta fall 20 minuter. 5 min, 20, 45, 1,5 h ,2h ,3h osv är naturliga sömnpass för de allra flesta små.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Malin och Välkommen till forumet :D

Som Emma skriver. Så lång tid som det går för att hamna inom en kvart före eller efter 15.15.

Jag tycker det verkar gå jättebra! (jag som vet lite bakgrund)
Och som jag sa igår! Kämpa med att få tiderna att sitta, men natten är fortfarande prio 1.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

/LO skrev: Som Emma skriver. Så lång tid som det går för att hamna inom en kvart före eller efter 15.15.
Jag menar alltså 5, 20 eller 45 minuter

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Malin Rosén

Dagvilan krånglar

Inlägg av Malin Rosén »

Jag är väl lite trög, sorry.. :? men, om Ester inte somnar förräns 30 min senare än hon skulle, när ska jag då väcka henne? Idag vaknade hon efter 40 min så jag försökte ramsa, men fick gå in & lägga tillrätta etc & sen väntade jag tills hon var tyst & då gick jag in & "väckte" henne för att hon inte skulle va ledsen då jag tog upp henne & alltså sända fel signaler. Men, skulle jag ha väckt henne efter 20 min då istället.. man vill ju hålla sig till tiderna i schemat också, vet inte alltid vad jag ska prioritera.

Ja, det känns iaf härligt att känna att kuren verkligen fungerar, :D men jag är lite orolig att jag kanske gör lite fel. :( T.ex. måste jag nog komma bort ifrån buffandet, men hon har svårt att lugna sig med bara solfjädern.. sen ska jag bara ramsa på väg ut &/eller utanför, eller hur? Och jag har slarvat med bekräftelse-ramsan.. **skäms** :oops:

Måste oxå nämna att vår son krånglar bara mer & mer vid läggdags och vi vill kura honom oxå snarast, men vet inte när & hur vi ska göra det?! Ikväll gapade han & skrek & störde Ester jätte-mycket & hon blev så ledsen flera ggr bara för det, fasen!! Hur ska vi kura Melker.. ska vi vänta lite tills det "sitter" hos Ester, eller köra igång honom nu genast (vilket jag vill, han mår inte bra av detta heller).. och isf vilken tid på kvällen? Han kommer ju störa Ester som sagt med sitt gapande!

Esters schema:
7.00 God morgon
9.30-11.00 Sova 1,5h i sängen (välling precis innan)
12.00 Lunch
14.15 Mellanmål
14.30-15.15 Sova sängen el vagnen 45 min (ska ta bara i vagnen hädanefter så det blir konsekvent, eller hur?)
17.00 Middag
19.00 God natt (välling innan såklart).

Lotta - jag ville inte ringa & störa dig idag, därför skrev jag här istället, men jag uppskattar din feedback JÄTTE-MYCKET! TACK!

Blev långt, men ville få med allt i ett inlägg.
TACK!!!
Mvh, Malin
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen!
Jo, om hon somnar inom tiden för då hon ska sova så får hon sova så länge (antingen 5, 20 eller 45 minuter) så att hon väcks inom marginalkvart för sovtiden enlgt schemat.
Alltså hon ska sova kl 14.30-15.15. Somnar hon då kl 15 så får hon 20 minuter, eftersom det blir 15.20, som är inom en kvart från 15.15. Så för att få 45 minuter ska hon somna inom en kvart. OK?

Vaknar hon efter 40 minuter på 45-minutaren så se det som färdigsovet - glad väckning! Natten är viktigast just nu !!! (Igen!)

Ja, buff är BARA krisverktyg - om ens det just nu! Du kan buffa några sekunder när du lagt henne, men inte ens det ska du behöva. Utan lägg henne tillrätta, solfjädra några sekunder. Nu behöver hon inte vara sömntung, utan ska bara veta att det är dags att sova. Ramsa dig ut ur rummet.
Nu ska ramsan vara enda sättet att svara på hennes frågor! Så du måste svara henne! Det känns som ni varit lite fast i buffning redan innan kuren, så låt bli det. Helst helt.
Låt henne vara så länge du bara står ut. När du verkligen vill gå in och buffa, så skickar du in en punktsättande ramsa! Och ramsa inte innan dess!

Och bekräfta! När hon är lugn!

Jag känner att jag inte är rätt person att hjälpa till att kura en så stor kille som Melker.
Men tänk på att det är du som blir orolig att han ska störa henne. Du svarar henne på hennes frågor oavsett om han låter och lever runt eller inte. Hon ska kunna sova var och när och hur som helst. Det du ska göra är att övertyga om att hon inte behöver bevaka situationen, utan att du har koll på den - vilken den än är.

Ska han kuras så kör på samma tiden som Ester och ramsa dem över en kam. Båda på en gång eller en i taget.
Han behöver 12 timmars nattsömn, så 19-7 är jättebra tider för honom också.

Kör på nu! Det kommer att gå bra!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Nu förstår jag, tack!
Guess what??!! Ester sov 11½ timmar inatt, utan ett knyst!!!!!!!!!!!!! JIIPPIIEEE!!! Jag är SÅÅÅÅÅ LYCKLIG!!!! Och stolt över både min lilla sötnos, som klarade detta så fint, och lite över mig själv faktiskt som lyckats vara konsekvent och haft en självklar attityd.
Ester lyckades inte somnade förräns 19.30 igår kväll och det berodde ju på lilla brorsan som förde ett himmelens liv. Jag har nu startat en tråd om hans sömn i forumet för de lite större barnen, får se om jag får lite hjälp där kanske? Men, jag känner absolut att vi bör sätta igång & kura honom genast. Han somnade nämligen igår vid ca 19.35 helt slut efter all ilska & gråt.. suck.. sen vaknade han 3 ggr inatt!
Angående Esters dagvila: hur ska jag göra när hon ska sova i vagnen i e.m.? Ligga på mage i den vete sjutton om det går.. och sen får jag alltså inte gunga den? Jag skulle vilja att hon sover ute, det mår man ju bra av.. så jag klär på henne och går ut i trädgården tänkte jag.. sen då?
När jag la henne för dagvila nu vid 9.30 buffade jag inget alls utan bara tryckte till lite med solfjädern och gick ut med dagramsan x2, helt tyst. Men, jag vet att hon sätter sig upp.. sen gnydde hon bara till och från till 9.43, då jag skickade in bekräftelseramsan 1 gång, tyst sen gnyr lite, lite. Somnat definitivt 9.45, sittandes framåtlutad upptäckte jag sen, haha! Går in efter en stund och lägger skönt på magen. :) Somnade iaf på 15 min.
Hörs snart igen.
Tack och kram! ** Malin.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad duktiga ni är =D> ! Låter som ni grejat dagvilat jättebra också, det går ju faktiskt att somna lite hur som helst. Om du tycker att dagvilan ska ske på rygg så går det också bra, använd ramsan på dagen och se till att den sätter sig.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Nu har jag lagt Ester att sova ute i sin vagn i trädgården & för första gången skulle den stå still. MEN.. som jag visste blev det problem.. jag VET att hon ska somna i vagnen som STÅR STILL.. men.. så här gjorde jag: jag lade ner henne på rygg (sover alltid på mage i sin säng annars) & sa dagramsan "Vi ses om en stund, sov så gott" som vanligt. Sen hängde jag för sarongen på vagnen som vi använt för att mörklägga lite & stänga ute alla synintryck utifrån (ska jag fortsätta med det?). Jag körde iväg med vagnen och ställde där den brukar då hon sover i den annars. Hon gnäller naturligtvis och försöker sätta sig upp, som vanligt.. jag ramsar påminnelse sen bekräftelse då hon är tyst.. men minuterna går och hon blir argare & argare & till slut förtvivlad.. suck.. jag tar vagnen och tänker att jag låtsas som om vi är ute och går. Går bort till brevlådan och kollar efter post.. går tbx mot huset.. sover nästan.. ställer tbx vagnen & ramsar bekräftelse.. gnyr lite, men tystnar med en gång och sover sen.
Är detta ok, inte ok? Vad kan jag göra annorlunda isf?

I fortsättningen vill jag gärna kunna ta en promenad i samband med denna sovstund & ha med mig sonen & vi kan leka ute då. MEN, det betyder att vi inte kommer att promenera HELA hennes sovstund, för jag måste ju stanna med Melker i lekpark & hjälpa honom etc. Och då kommer ju vagnen stå still efter att hon somnat med den i rörelse.. dubbelsuck.

Annars känner jag verkligen att detta är HELT SUVERÄNT! Och jag tycker att schema frigör mer än hindrar mig, när det väl flyter på, för då vet man ju som sagt precis när hon ska sova, och barnen ska äta och gå och lägga sig och gå upp på morgonen etc. Det är en trygghet på nåt vis.

Just det.. Ester somnade 14.44 nu och lades 14.30.. det är ju inom en kvart hon somnade, så då ska jag ta upp henne 15.15 som planerat?
TACK! ** Malin.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Detär jätte bra att du täcker för sufletten för att hålla borta syn intrycken, men lägg för den innan du ramsar.Oh komihåg att du ramsar dig bort, alltså flytta dig från vagnen när du ramsar.

Sen kommer det att ta ett par tagar troligtvis innan hon accepteraratt somna i stillastående vagn, men trägen vinner, så jobba upp dialogen med dagsramsan, frågar hon 100 gånger ska hon ha 101 svar, du ska alltid ha sista ordet, jobbar hon upp sig för mycket kan du vagna lugn och ramsa sen.

Somnar hon i stillastående vagn är det inga problem att promenara iväg till lekparken för att låta den stå still igen, helt perfekt!

Ha tålamod, låt henne fråga, ge henne svaren, hon kommer att acceptera det, var bara lugn!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Usch, ser inte fram emot att i princip få kura igen.. fast i vagnen. :(
Hon blir ju så arg när hon "sitter fast" :x & inte kan sätta sig upp, hon försöker, men kommer inte upp & kan heller inte vända sig om i den byllsiga overallen.
MEN, om jag gör så här: :)
Imorrn kan jag ställa vagnen i tvättstugan, för då behöver hon inte ha några ytterkläder på sig & kan röra sig bättre. Och jag kan dra för persiennerna lite och ha dörren på glänt så jag kan försvinna & hon inte ser mig. (Hon kan ju lyckas sätta sig upp utan ytterkläderna & drar bort sarongen, som hänger över suffletten, vilket är mkt troligt, men det gör ju inget.)
Låter det bra?
Tack för hjälpen.
Kram, Malin.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HÄRLIGT jobbat Malin!
Men ge int upp nu för en ynka 45-minutare. Klart att du fixar det också. Hon behöver ju sömnen även då, eller hur?
Du ska inte börja om, du ska fortsätta!

Tänkte bara förtydliga igen. Somnar hon inom en kvart så ska hon SOVA 45 minuter. Så somnar hon 14.44 så är det väckning 15.29 (om man ska vara minutpetig). Somnar hon 14.50 så blir det väckning 15.10 eftersom det bara ryms en 20-minutare inom den återstående tiden.

Kämpa på nu! Och SOV så gott! på natten :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Inatt gick det åt skogen med Melker (Natt 1), :cry: se under "Kura storebror samtidigt som lillasyster?" i forumet för barn över ett år. Får se vad vi ska göra åt det.
Ester vaknade 2.35 & var förtvivlad, troligen mardröm gissar jag. Tog ej ramsan, fick gå in 3 ggr, varav 3e stå nerböjd i spjälsängen & hålla om en liten stående ledsen tös en stund. Sen gick det bra & hon somnade om själv ngn min senare. Kl. 4.00 vaknade hon igen & tog ramsan & somnade om - mkt bra.
Kl. 9.30 (idag) lades hon i sin säng för f.m.vilan & hon somnade efter några min, bara gnydde litegrann - jättebra! Hoppas nu att jag kan få e.m.vilan att funka oxå i vagnen, håll tummarna. Men, det är klart jag kan - ska attityden vara, jag vet. :wink:
Tack för att du förtydligade hur länge man ska låte henne sova på dagen om hon inte somnar med en gång, då hade jag INTE fattat rätt.. herre gud, vad jag är trög. SÅ BRA att du hjälpte mig med det, nu förstår jag & kan göra rätt! :D (Men, lite komplicerat ÄR det när man precis håller på & lär sig. :? )
TACK för hjälpen. / Malin. :)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra jobbat med Ester! (Lillebror har jag inte koll på - än).
Fundera inte så mycket på varför hon vaknar. Gör det som behövs, men så lite som det går, så funkar det ju!

Det är en process, hela kuren och hela livet ;) . Man lär så länge man lever och man lever så länge man bär - klyschigt värre var det här :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Malin Rosén

Inlägg av Malin Rosén »

Hej!
Vi tar det lite lugnt med storebror, så vi är pålästa innan & ser till att vi vår vila på dagen iom att det lär bli 2 vak-nätter, suck.
Nu rapport om Ester: :)
Uppföljningsvecka, dag 2:
Sovstunden på f.m. gick ju jätte-bra. MEN, jag klantade till det.. :( visst är det väl så att om man måste lägga barnet tillrätta, lägga på täcke o.s.v. efter barnet somnat, måste man göra det efter 10 min?! :!: Iaf så glömde jag detta & gjorde det vid helt fel tillfälle så hon vaknade.. suck.. men, hon fick iaf drygt 1h sömn. :?
E.m. däremot blev inte som jag tänkt. Jag fick veta per tfn imorse att det var fotografering på Melkers dagis idag, & det visste varken min man eller jag om innan. (De hade enbart satt upp en liten lapp på insidan av ytterdörren, där typ INGEN tittar!) :!: Jag åker dit 13.30 för att sätta på Melker en finare tröja (det är ju trots allt ett foto för evigt, då ska man vara fin tycker jag.) DÅ får jag veta att fotograferingen är slut kl. 14.30 & då ska han hämtas!! Det är precis då Ester ska sova! :(
Personalen sa att vi föräldrar kunde gå en promenad så länge & komma tbx sen. Jag började gå lite med några andra mammor (ngt förvirrad) & såg hur Ester satt i vagnen & hängde med huvudet. Hon tittade hela tiden, men såg ju ut att kunna somna när som helst i den ställningen & kl. var ca 13.45 då. När vi gått en liten bit inser jag vad jag håller på med & vad som måste göras. Hej då mammorna, säger jag. Jag måste hem & ge Ester mellanmål & SEN ska hon sova. Fick ta bilen & åka hem & gå in & ge henne lite gröt, sen satte jag henne i bilen & täckte för med sarongen & ramsade, kl. ca 14.27. Åker iväg till dagis under tystnad, sover inte. Kan inte lämna i bilen själv så jag får sätta bilstolen i vagnen & gå in till dagiset. Hon är på väg att somna men, vaknar till av den knarrande dörren. Jag ställer vagnen en bit bort & avvaktar, ramsar, avvaktar, får gunga lite, lite, sen avvaktar & ramsar & hör & häpna, sen somnade hon & då stod vagnen faktiskt still! :o :D
Sen sov hon gott tills vi kommer hem & Melker börjar trotsa, jag får säga ifrån, han gapar.. hon vaknar.. SUCK!! :roll: Hon somnade till igen en stund, men blev väckt sen igen då han vägrade gå med mig hem till huset från parkeringen, dubbelsuck! Hon satt tyst rätt länge & sen när jag skulle ställa in vagnen i tvättstugan var hon fortfarande vaken & kl. var ca 15.10 tror jag, så jag passade på att "väcka" när hon ändå fortfarande var tyst för jag visste ju att hon inte skulle somna om vid det laget (inte troligt iaf, med 99% säkerhet.)
Så sovstunden på e.m. blev inte som jag tänkt, men ganska ok ändå tycker jag. Jag försökte verkligen göra det bästa av situationen.
Ikväll sa hon inget när jag la henne, men nån min senare var hon ledsen & ramsa funkade inte så jag fick lägga tillrätta igen, men sen somnade hon utan ett knyst efter det. :D
Jag får påminna mig själv om att det är en process & att det bara gått 6 dagar sen kuren började! Hon är ju faktiskt duktig ändå så att säga! :D
Kram, Malin.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"