Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Å med L

Inlägg av Å med L »

....där fick jag så jag teg...nattningen tog 50 minuter.
L var VANSINNIG för att sedan bli alldeles förtvivlad!! Uselt jobbat av mamman. Väntade tills hon höll på att tappa andan av gråt innan jag gick in och då hade jag verkligen ramsat taket av huset. Inget svar, så jag har solfjädrat lääänge och flera gånger.

Känns superledsamt med en sån här kväll efter en toppendag :(

Åsa
Prinsessan L, född nov -07
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vilken attityd av mamma! Vilken duktig lilltjej! Det här fixar ni ju jättebra! =D> \:D/ :heart: :sleep:

När du promenerar behöver du egentligen inte ramsa alls. Står vagnen still vid läggningen så ramsar du som vanligt. Men jag ramsar alltid fast jag ska gå, som ett litet besked att "nu ska vi gå och du ska få sova under tiden". Känns liksom bäst så för oss. 8)

Litet tips: Powernapen ska helst inte vara mer än 5 min om den ligger utanför schemat :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Såg ditt andra meddelande nu. Upp och ner, som det är i början. :roll: Njut du av den bra dagen, i morgon börjar en ny. Du är jätteduktig! :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej vännen!
Sedan somnade hon igen i vagnen under promenad, fick då en powernap på ca 14-15 minuter vid 15.50.
Säger som Bluna, max 5 min utanför schemat. Det kan kännas tufft när man vet att dom behöver sova men dom behöver strukturen av schemat ännu mer har jag insett :shock:
:arrow: OM du märker att hon inte svarar på ramsan (alls) och att detta kan spåra ur då tycker jag att du går in och solfjädrar (man kan buffa lugn först om det är kris) tills du märker att allt är OK igen. Gå inte ut för snabbt i detta läge, du är ju trots allt inne för att ge ett lugnande besked och hon verkar vara som Dag, MYCKET skall till i detta läge. "Det är ju så synd om mig :cry: " Snyft. Snyft :roll:
:!: :!: MEN, när du gör detta är det viktigt att du kollar så hon svarar på ramsan ut, även om du drar den x6 alt x8, annars är det risk att hon vänjer sig vid din närvaro ochglömmer ramsans innebörd :!: :!:
Lägg nu gårdagens nattning till handlingarna och ge dig själv en klapp på axeln för KÄMPARGLÖD, snart är ni i mål! En ny dag väntar och DET BLIR BRA :D
:thumbsup: Många Kramar,
Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

:!: Vill alltså påpeka att du, om du går in och lugnar, kan få stå 5-6 min. Då skall du också göra det! Men, ta det varligt här, det är lätt att stjälpa hela lasset... Det viktigaste är att hon inte är ledsen! Ingen får vara ledsen om jag bestämmer, varken bebbe eller mamma [-X
:heart: :heart: :heart:
Å med L

Inlägg av Å med L »

HURRAAA!! \:D/

L har sovit sin första HELA natt! Somnade (som bekant efter en del trassel) först vid 19.50 men sov hela natten fram till 07.00!

Vilken känsla! Känns som om man kan gå ut och förflytta berg idag :thumbsup:

Kram kram och tack tack, nu känns det verkligen som om det börjar ge resultat på riktigt! :D

:heart:
/Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Där ser du, du KAN! \:D/

Och gårdagens läggning kanske skulle till för att hon verkligen skulle kunna lite på dig och våga sova HELA natten!

:D Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

=D> =D> =D> =D> :mrgreen: =D> =D> =D>
Måste säga att jag gråter en svätt av lycka! Tack Anna att SHN finns :heart: och fungerar [-o<
GRATTIS och ha en UNDERBAR Dag!
Många kramar Tina :heart:

PS. Vi har haft vår första dag med dagslurar HELT fria från ledsna läggningar :thumbsup: Han har till och med skackat och busat i sängen efter ramsan men inte ett ledset pip! Det tog 4 veckor (Cissii här på forumet sa att det varit likadant för hennes bebbe så jag visste att det skulle gå!) och nu är vi i mål!!!!
Å med L

Inlägg av Å med L »

Ja, det är helt fantastiskt :D

Självklart - ett jättetack till Anna, det här förändrar ju tillvaron helt och hållet, och bara till det bättre :heart: :heart: :heart: Och ett jättetack till er tjejer som peppar, coachar och hurrar - jag hänger kvar ett tag till, för ännu är vi ju inte riktigt i mål :wink:

Ni är alldeles underbara - och underbart är också att ha en glad och nöjd liten fröken som soooover :sleep: på nätterna!

KRAM!!
Åsa
Å med L

Inlägg av Å med L »

...och - glömde mitt i glädjeyran - grattis till dagsluren!! =D>
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det tog ca en månad att få alla lurar att funka för oss med. Hon gillade inte att sova långlur :roll: och om hon någon gång signalerar för mycket sömn så är det långluren som krånglar. Nu har vi haft felfritt i flera veckor (ev något litet uppvak i långluren :roll: :wink: som fixas med ramsning och husljud) så nu tror jag att hon är i perfekt sömnbehovsfas :lol: . Ni kommer dit ni också, helt underbart att hon aldrig gråter vid läggning eller när hon vaknar. :D
Å med L

Inlägg av Å med L »

...mitt uppe i nattningen...det går inte som en dans, direkt. Precis som igår så är det hysteriskt ledset (inte argt) i ca 30 min. Har solfjädrat henne lugn 3-4 ggr, buffat vid ett par tillfällen (mycket lite) och hon har varit så nära att somna då jag naturligtvis väckt henne med bekräftelseramsan. Hon blir inte arg, hon blir förtvivlad!!
Jag fattar ju att bekräftelseramsan är viktig, men det känns alldeles bakvänt att väcka henne 4 ggr på en halvtimme!! :shock: :cry:

Hjälp mig...vad går snett här?

Kram
Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

"Jaga undan dina egna orosvargar nu gumman! Du VET ju innerst inne att han både vill och kan somna men på nåt sätt har du nu medvetet eller omedvetet (vi gör så mycket omedvetet så ingen skuld nu ) fikat efter hans godkännande tror jag , du har på nåt sätt undrat hur ska läggningen gå ikväll. Det kan behövas så lite."

Detta är ett litet citat från det TinasDag bad dig läsa igenom. :wink: Hela texten är ett kanonsvar så läs det igen tidigare här i din tråd. :wink: Jag tror att det är just det som det handlar om nu. Du undrar (kanske omedvetet) hur läggningen ska gå nu, när det inte gick så bra igår...kommer hon skrika igen nu? Undrar hur länge? Varför gör hon så nu, varför bara på kvällen, vad gör jag för fel? osv... :roll: Jag vet själv, jag funderade varje lunchlur eftersom det var den som krånglade mest.

Trixet är att du ska lugna henne. Punkt, och du vet att du KAN lugna henne. Och hon vet att du vet vad du gör, om du visar det. Attityden den självklara, du vet. :wink: Som att du bestämmer dig för att "Ok, det är kväll och hon ska läggas. Strunta fullkomligt i om förra läggningen gick bra eller dåligt, det är NU som gäller. Och tänk att du SKA lugna henne, du ska. Om hon så håller på i 5 timmar så ska du banne mig kunna lugna henne och visa att det är det här som gäller och jag har fuuuull koll! 8) Då kommer hon att inse det också, precis som hon gjorde igår, för hon sov hela natten, eller hur?! :wink:

Frestande att strunta i bekräftelsen, men ge dig inte där heller. Du ska ha sista ordet! När du senare känner att ramsan tar bra så bakar du ihop den med själva ramsan, det behövs då ingen separat bekräftelse.

Läs nu TinasDag:s svar en gång till och koppla på den där attityden du hade nyss så fixar sig detta! Du är sååå duktig, tänk vad långt ni kommit redan! :D

Styrkekram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Känner igen det där med bekräftelseramsan... :roll:
Har solfjädrat henne lugn 3-4 ggr, buffat vid ett par tillfällen (mycket lite)
Hur länge stod du inne hos henne? Hade hon nästan somnat eller bara tystnat? Det ÄR svårt att veta när man skall gå ut. Många gånger har jag stått med solfjädern och tänkt att NU, nu går jag ut...och så piper han till...och då står jag kvar lite till tills jag är säker :? på att han är lugn. Går man in och ställer sig med solfjädern så måste man nog stå kvar tills andningen är lugn och sömnen till 85-90% infunnit sig... Tanken är ju att när du går in och bryter så är det "för gott", ingen mer trafik efter det.

:idea: Dags sovrum ligger på andra våningen och när jag går ut med ramsan så brukar det bli x4 + 2st bekräftelser i följd medans jag går ner för trappan. Väl nere börjar jag damsuga (den står alltid framme... :roll: Just nu har vi ganska rent :wink: ) ett par minuter. Sen kollar jag läget. Vid behov ramsar jag igen. Dessutom har Martin och jag upptäckt att det allra bästa är att sitta i soffan utanför och prata, normal samtalston. Han ligger och lyssnar på oss och somnar lugnt och tryggt. Prata i telefon funkar också om jag är ensam. Bar några knep att testa :idea:
Hjälp mig...vad går snett här?
Inget som gått snett :!: detta är helt normalt. Du kommer ha igen det i slutändan, det viktiga är att DU har sista ordet. Pröva att stå liiiiite längre nästa gång du bedömmer att du måste gå in och bryta, då tror jag att det kommer räcka med bekräftelse ggr1 (i värsta fal x2).

Ta ett bad eller njut av nåt gott och slappna av nu! Du vet ju att du är på väg åt rätt håll =D>
Vi finns här imorgon med om du har fler frågor :heart: eller bara behöver ösa ur dig alla känslor!
Tina
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Bea,
vilket svar :thumbsup: =D> :thumbsup:
Precis så är det! Det är så lätt att släppa in undermedveten oro... :oops: [-X
Kram :heart: