Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Enigmia

Standardmodellad som slutat sova

Inlägg av Enigmia »

Hej alla!

Har en liten kille på 6 veckor idag. Han har sovit helt underbart mycket fram till igår med något enstaka undantag. Nätterna kan vara sämre men nu är de riktigt dåliga.

Han sover alltid i sin säng, jag vagnar inte varken på dagen eller natten utan buffar om han inte somnar.

Han orkar sällan hålla sig vaken längre än 1,5 timme och sedan har han fram till igår sovit minst 2 timmar på det. Natten är mellan 20-21 och fram till 6 på morgonen. Jag har inte något schema utan försöker bara följa den rytm som han har. På natten ammar jag 3 gånger, första passet sover han 4 timmar, och sedan 1,5-2 timmarspass.

Jag har lusläst Barnaboken för att försöka hitta något som passar men det enda jag hittar är att när han vaknar för tidigt på ett sovpass så är det mer mat som gäller. Men idag har han bara sovit 45 min varje gång och han somnar inte om när han får en extra slurk. Jag har försökt lägga i vagnen för att få honom att somna om men det ville sig inte... Jag känner mig som en urvriden disktrasa :-( Kan det vara en ökningsperiod som kommit tidigare? Ska ju vara 7-8 veckor... ??

När han vaknar verkar han inte vara hungrig utan kan ligga lugn och tyst 20 min på rygg och bara titta... :roll:

Nyss lade jag honom i sängen och han började gnöla efter en stund. Jag buffade tills ögonen började åka igen och slutade och nu har han sovit ca 10 min. Men jag antar att han vaknar efter 45 min igen.

Hur gör man?? Vad gör jag för fel?
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Två saker kan jag tänka mig:

:arrow: Han vill vändas på mage. Många uppvak och hackig sömn brukar nästan alltid tyda på det.
:arrow: Han börjar bli nyfiken på världen.

Mest troligt det första. Jag skulle låta honom vara om han vaknar utan att säga nått. Avvakta, låt honom vara i fred och se om han somnar om.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack för ditt svar!

Jag glömde skriva att han sover på mage. Har gjort det sedan han var drygt 1 vecka gammal och tycker om det. Och nyfiken på världen är han! Är mycket vaken när han är pigg och tittar sig omkring.

Igår ammade jag varannan timme hela dagen och dessutom hade jag 39 graders feber så jag mådde inte så bra. Idag är febern borta och Gustav får ligga i vagnen så att jag enkelt kan få honom att somna om när han vaknar för tidigt. Men nu har han sovit över 45-minuters skarven så det kanske blir lugnare idag.

När han vaknar låter han ehh, ehh, ehh och grymtar en massa. Kan ligga så i 5-10 minuter men sedan vill han att jag ska komma. Då brukar jag vända honom på rygg och han kan ligga lugn och bara titta en lång stund. Jag brukar alltid vänta så länge det går för att se om han somnar om men när hans ljud stegras och det börjar komma pip så vet jag att han inte kommer att somna om.

Men nu ska vi se om det går bättre idag! Verkar ju bra, han har sovit 1 timme nu :D Han har haft helt omöjliga dagar tidigare också och sedan återgått till sitt säkra sovande och kanske sov han dåligt för att jag inte varit frisk och haft mindre med mat...
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

En annan fråga!

Idag har vi lite angenämare problem. När han har sovit 2 timmar, ska jag väcka då? Tidigare har jag väckt först när han sovit 3 timmar.

Han sover mycket bättre idag. Första passet fick jag vagna om några gånger och tog till slut upp honom 15 minuter för tidigt. Han orkar bara vara vaken 1 timme åt gången så det blir kort umgängestid. Men då ramlar ögonen ihop på honom var han än är. Andra passet sov han 2 timmar och jag fick vagna någon gång på slutet och väckte honom sedan när 2 timmar hade gått. Sedan åt han på 50 min inklusive skötning och jag lade honom på en filt på golvet på mage. Han låg så i ca 10 minuter, knappt utan att röra sig, och sedan somnade han :shock: Jag har tydligen en väldigt trött kille idag. Fast det är ju inte så konstigt med tanke på hur lite han sov igår.

Min fråga är alltså: Hur noga ska jag vara att hålla 2+2? När han inte orkar 2 timmar utan bara 1,5 ska jag låta det vara så då? Och ska jag väcka efter 2 timmar?
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Menar att han är vaken 1,5 timme åt gången... blev ju väldigt kort annars :?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ah, men dåså. Du vet väl att det KAN vara skakiga dagar ibland? :wink: Det betyder inte att allt håller på att gå åt pipan. 8)

Jag skulle väcka efter senast tre timmar. Edvard ville ha ett riktigt låååångt sovpass mitt på dagen, och så länge man får ihop alla vakentimmar så tycker jag att de absolut kan få det.

SM är ju just att man hjälper barnet till en bra rytm efter deras tendenser, och vissa är tröttare och andra piggare. En del behöver flera sovpass medan andra vill sova färre men längre. Etc, etc. Klarar han inte 2 timmar vaken alla pass så lägg honom då. Men se till att han får sina timmar vaken under dagen i sin helhet.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack för ditt svar!

Är det 8 timmar vaken som gäller, eller?

I natt har vi haft vår första 6-timmarsnatt!! :D Sedan matatde jag från ena bröstet bara och han sov 2 timmar till. De gånger jag har försökt att mata från båda brösten på natten har det slutat med att han blivit klarvaken och vill umgås mitt i natten trots totalt mörker. Han kan då vara vaken 1,5 timme. Och när han somnar, sover han ändå bara 2 timmar, så jag matar alltid bara ena bröstet på natten.

Får inte till matning inom en timme varje gång, och ibland blir lillen övertrött innan 1,5 timme ens har gått så jag tvivlar på att vi har tillräckligt många timmar vakentid ännu. Men det är vad vi strävar mot och snart orkar han säkert vara vaken lite mer.

Mitt största problem just nu är att jag har även storebror hemma som är 17 månader. Det gör att amningsstunderna inte blir så lugna och koncentrerade som de skulle behöva vara. Jag tror att det är därför som matningen ofta tar mer än en timme och att jag tror att han är mätt fast han inte är det...

Hur gör andra som har två småbarn hemma?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Så här gjorde jag! :D
1. Planerade amningarna så att jag ammade före "stora" gått upp på morgonen, efter "stora" lagt sig för kvällen samt när stora sov lunchlur. Kvällsmålet gav jag när mannen var hemma och kunde använda stora i viktigt matlagande.
2. Förbredde varje amningsstund för den store. Så där alltid fanns något att göra.
Populärast var en handväska full med spännande saker samt ätbar muta. Handväskan satt hon sedan och pillrade med i samma säng som jag ammade.
3.Ammade på golv eller i säng där den stora alltid fick plats.
4. Körde youtube-klipp med hästar. :lol:

Vet inte om det hjälper dig just nu men den perioden ni är inne i just nu är försvinnande kort. Snart äter de snabbt och sitter med vid bordet. :D

KRAM!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Kattklo för jättebra tips!! Ska också se vad jag kan göra för att få ett fungerande schema vid tvåmånadersdagen där amningarna hamnar så att storebror slipper "sitta och titta på" hela tiden. Blir så tråkigt för honom.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu stämmer inte rubriken alls för min lillkille sover 16-18 timmar per dygn :o

Jag lyckas sällan hålla honom vaken 2 timmar i sträck på dagarna utan det blir snarare 1-1,5 timme. Oftast 1,5. När han har ätit klart, vilket alltid tar mindre än 1 timme, med skötning och umgänge, får han ligga på mage eller sitta i babysittern där vi andra är. Men han blir fort gnällig och jag tar upp honom i famnen. Sedan blir det att snabbt lägga honom i sängen för att han inte ska somna i famnen. Ibland somnar han i famnen på väg uppför trappen till övervåningen och sovrummet :roll:

På nätterna sover han som en prins. Han brukar somna vid 20-21 och sover i 6 timmar. Ibland vaknar han innan men somnar om själv utan att jag går upp ur sängen ens. Sedan snabb amning och tillbaka i sängen. Sedan sover han till 06.30-07.00. Samma sak där, han kan vakna till ibland och stöka kring i sängen men somnar om själv. Han är aldrig hungrig. Knappt ens när jag tar upp honom på morgonen. Vilken underbar kille jag har!

När han vaknar på dagarna är han aldrig ledsen som hans storebror var. Han bara skrek och skrek. Det gör aldrig Gustav. Jag vänder över honom på rygg i sängen och får största solskensleendet tillbaka :D

Nu har vi tagit oss igenom den sista ökningsperioden också så nu hoppas jag att det fortsätter så här!

Ni som kan det här: Tycker ni att jag gör rätt på dagarna som inte håller honom vaken längre? Han sover ju så bra på nätterna i alla fall. Han verkar ju behöva mycket sömn... :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Enigmia och varmt välkommen till Forumet :D

Grattis till juvelen :heart: Jag tycker att ni verkar ha toppendagar och nätter där hemma så fortsätt i samma stil. Du märker snart när han orkar vara vaken lite längre. Vad härligt att mötas av ett solskensleende! Han vet att du har koll, att han får den mat och sömn han behöver och han kan bara NJUTA :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu behöver jag hjälp!!!

Nu har vi kommit till det läge där det började spåra ur med storebror och jag till slut gav upp. Så nu måste jag få hjälp så att inte samma sak händer igen.

De senaste veckorna har vi haft en tendens till 3-4 bra dagar som följs av 1-3 riktigt dåliga dagar. Idag är det en dålig dag, den andra denna vecka.

Gustav orkar inte vara vaken länge åt gången. Åtminstone har jag tolkat hans gnäll och skrik efter 1-1,5 timme som att han är trött och behöver sova. Han äter snabbt, tar bara ca 15-20 minuter och om jag försöker truga mer efter skötsel och umgänge så skriker han och stretar emot. När han blir gnällig efter redan 1 timme försöker jag ge honom påfyllning men han stretar emot och blir alldeles galen. Så jag antar att han är mätt. En bra dag sover han 2-3 timmar efter ett sånt mål.

En dålig dag sover han bara 45 minuter. Jag lägger honom då i vagnen och försöker få honom att somna om när han vaknar för tidigt. Men idag har det varit totalt omöjligt. Jag har vagnat i 20 minuter utan att få honom att somna om. Vagnar honom lugn, går ut... och håller på så... i all evighet känns det som. Jag har även försökt vagna honom tills han somnat men han vaknar till igen efter 2-5 min. Till slut har jag gett upp och låtit honom vara vaken. Han är glad en stund men efter en timme börjar skriket komma tillbaka. Jag försöker få honom att somna men det är nästan omöjligt. Bra dagar lägger jag honom bara i sängen så somnar han själv.

Vad ska jag göra?? Orkar snart inte mer nu. Jag har ju två som jag ska ta hand om och Adrian blir väldigt eftersatt när jag står vid vagnen hela tiden. Men jag kan ju inte låta honom ligga och skrika heller...

Snälla hjälp!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejsan :heart:

Tack för medelandet på FL, jag hoppas att du har samma nick här som där, så det inte blir fel person jag svarar :wink: Jag är ledsen att jag inte sett din tråd tidigare :(

Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Har du fört anteckningar över de dagar som varit bra :?: Försök hitta ledtrådar... försök att hitta skillnaden på de bra dagarn och de dåliga.

Gustav är säkert trött som du skriver, och låt honom få några minuter där efter 1 timma, max 5 minuter.
Men sen håller du vaken, gärna 2 timmar om det går, (bortsett från pausen)

Du kan hålla honom vaken genomat visa honom runt, titta på tavlor, visa skåparna, och sen kan storebror kanse underhålla :)
och sen så ger du påfyllning, prova dig fram här, när är han redo?
Är det kanske strax innan det är dags att sova :?:

Och visst kan det hända att han vaknar i alla fall, mitt tips är att hugga vagnen på studs, så fort som möjligt, och inte vänta och se om han löser det själv.

Kram på er, och jag ska följa denna tråd, det lovar jag :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Enigma,

Har ni passerat 7-8 v ökningsperiod, annars skulle jag sätta en slant på att det är den ni är inne i men sonen din har inte fattat att det är MER MAT som skall till.

Här är mina mjölkökningstips.

Det var också vid denna tiden som min son inte var så "trugningsbar" så jag efterjagade med flaska pumpad BM vissa dagar.

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som "förstärkt brösmjölk" bröstmjölk med NAN pulver i. Dubbla kalorier, samma mängden

När du sen är säker på att ni passerat denna ökninsperiod kan vi tillsamman spika ett schema åt er om ni vill?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Enigmia skrev: När han vaknar låter han ehh, ehh, ehh och grymtar en massa. Kan ligga så i 5-10 minuter men sedan vill han att jag ska komma.
När Klara var liten hade vi ENORM hjälp av Dunstan's Baby Language. Det är en DVD av en kvinna som är språkexpert och inriktat sig på bebisars "språk".

Bebisar över hela jorden låter likadant när de t ex behöver rapa "EH EH". När Klara lät så tog jag upp henne och lät henne rapa, för att sedan lägga ner igen.
Hungriga bebisar låter "NEH NEH". Kul att börja amma sin bebis och folk säger att hon säger NEJ till tutten... :roll:
Det fanns även ljud för obehag: HEH
Ont i magen: AEIR

Dessa ljud måste man uppmärksamma innan barnet blir förtvivlat och börjar gråta. Läste i Vi Föräldrar att DVD:n skulle ges ut i Sverige, men om den inte gjort det kan man säkert beställa den från damens hemsida. Googla på mina vänner! :lol:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"