Jannika skrev:Nemita! Hit me med listan på bra filmer med genusperspektiv!

KUUUUL!
Hehe.

Asså det är både lättare och svårare än man kan tro. Lättare därför att det helt enkelt inte finns så många. Svårare därför att det inte finns så många.

Sen måste jag tillägga att jag utlovade en lista på filmer/tv-serier med bra kvinnliga hjältar, inte alltid bra genusperspektiv. Fast det kanske är samma sak?
Hursomhelst. Vi kan börja lite mjukt med filmen "The Contender". Det är en amerikansk politisk thriller med en kvinnlig senator i huvudrollen.
http://www.imdb.com/title/tt0208874/
Den är naturligtvis jätteamerikansk på det där härliga (...) sättet som bara amerikanska filmer kan vara, med patriotism så det sprutar ut genom öronen. Men den handlar om något så ovanligt som en kvinna som har principer som hon står fast vid när det blåser jädrigt kallt. Inspirerande!
Sen kan man inte annat än konstatera att Sigorney Weavers roll Ripley i Alienfilmerna är fantastisk. Nu törs jag ju knappt se filmerna för jag blir så himla rädd, men jag tar mig igenom dem på grund av henne.

Ripley är så otroligt illa till, livrädd med rätta, men tar trots det kommandot och gör det som behöver göras för att överleva. Hon ger order, tar svåra beslut och räddar andra. Dessutom är hon beredd att offra sitt eget liv för andra och den klassiska kristusmyten får väldigt sällan gestaltas av en kvinnlig skådis. Yey!
En väldigt förbisedd tv-serie är Buffy the vampire slayer (Buffy och vampyrerna). Jag skulle kunna skriva en uppsats om det feministiska perspektivet i Buffy (och det är många som har skrivit böcker om det redan). Skaparen Joss Whedon har medvetet skapat en kvinnlig rollperson som har superkrafter, som tvingas ge upp sitt vanliga tonårsliv som cheerleader, som tar ledningen för att bekämpa monster och ondska, och som ger order och tar otroligt svåra beslut gång på gång. Hon dör flera gånger (!) under seriens sju säsonger och som det står på hennes gravsten (en av gångerna): She saved the world a lot. (Dessutom är språket fantastiskt och har fått många priser, skådespelarna utmärkta och hela serien handlar om att bli vuxen och ta ansvar för sitt liv.) Ja, jag är lite fanatisk när det gäller Buffy.

Jag kan tillägga att min man är manusförfattare och han är närapå lika förtjust som jag, dessutom har jag flera vänner (män som kvinnor) som är lärare och som använder serien i sin undervisning (engelska främst).
Sen finns ju Sarah Connor i Terminatorfilmerna. Mycket intressant roll.
Nu ska jag sova.

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.