Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Tack, blomman och miar70! Bra, då fortsätter vi på utstakad linje. Jag tycker nämligen att barn ska få vara på bordet. För sjutton - jag vill ju själv sitta på bordet ibland!!!

Rufus äter bra och alldeles själv, men ibland hinner vi inte klart middagen innan han behöver äta och då får han burkmat. Det går ju bra, men resultatet är att han är klar när vi ska äta och då blir det lite klättring om man inte ser upp. :) Vi ska försöka bli lite bättre på tajming, helt enkelt.

För övrigt har jag inte sett Mamma Mia men är sugen. Läste en intressant kolumn i DN om att den var ett inlägg i den feministiska debatten med sina starka kvinnoroller, och då blir jag genast intresserad. Inte för att jag (längre) orkar tänka så mycket på genus och feminism, men för att det är så jädrans ont om bra kvinnliga hjältar och förebilder på film. Men jag ska inte gå igång på det (mer än jag just gjorde), för då blir det ett lååååångt inlägg. :lol:

(Om någon vill ha tips på filmer/tv-serier med bra kvinnliga hjältar (på min skala) så kan jag återkomma till ämnet.)

/E
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Help :shock: Letar efter surödletråden - är inte det denna :?: :!: Skulle läsa om Elles bröllop, tänkte jag :lol: Och hon hänvisar till "surödletråden". Ge mig en hand i mörkret :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Älsklings Anna :heart:

Detta är surödletråden. Gå till denna sidan och rulla ner till mitten ungefär. Där finns det! :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... start=2130

De är ju så aktiva med och skriva här att man hinner helt enkelt inte med. Jag bara läser ibland men letade också upp bröllopet efter att ha läst hänvisningen. :shock: :roll: :roll: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Men vilket storfrämmande! :D Anna OCH Torsmamma! :heart: Det är hiskelig fart på tråden och svårt att hitta specifika inlägg. Register? :lol: Jag rullar mest med...

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

Nemita! Hit me med listan på bra filmer med genusperspektiv! :thumbsup: KUUUUL! :D

Kram igen! Jannika
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jannika skrev:Nemita! Hit me med listan på bra filmer med genusperspektiv! :thumbsup: KUUUUL! :D
Hehe. :lol: Asså det är både lättare och svårare än man kan tro. Lättare därför att det helt enkelt inte finns så många. Svårare därför att det inte finns så många. :) Sen måste jag tillägga att jag utlovade en lista på filmer/tv-serier med bra kvinnliga hjältar, inte alltid bra genusperspektiv. Fast det kanske är samma sak?

Hursomhelst. Vi kan börja lite mjukt med filmen "The Contender". Det är en amerikansk politisk thriller med en kvinnlig senator i huvudrollen.

http://www.imdb.com/title/tt0208874/

Den är naturligtvis jätteamerikansk på det där härliga (...) sättet som bara amerikanska filmer kan vara, med patriotism så det sprutar ut genom öronen. Men den handlar om något så ovanligt som en kvinna som har principer som hon står fast vid när det blåser jädrigt kallt. Inspirerande!

Sen kan man inte annat än konstatera att Sigorney Weavers roll Ripley i Alienfilmerna är fantastisk. Nu törs jag ju knappt se filmerna för jag blir så himla rädd, men jag tar mig igenom dem på grund av henne. :) Ripley är så otroligt illa till, livrädd med rätta, men tar trots det kommandot och gör det som behöver göras för att överleva. Hon ger order, tar svåra beslut och räddar andra. Dessutom är hon beredd att offra sitt eget liv för andra och den klassiska kristusmyten får väldigt sällan gestaltas av en kvinnlig skådis. Yey! :)

En väldigt förbisedd tv-serie är Buffy the vampire slayer (Buffy och vampyrerna). Jag skulle kunna skriva en uppsats om det feministiska perspektivet i Buffy (och det är många som har skrivit böcker om det redan). Skaparen Joss Whedon har medvetet skapat en kvinnlig rollperson som har superkrafter, som tvingas ge upp sitt vanliga tonårsliv som cheerleader, som tar ledningen för att bekämpa monster och ondska, och som ger order och tar otroligt svåra beslut gång på gång. Hon dör flera gånger (!) under seriens sju säsonger och som det står på hennes gravsten (en av gångerna): She saved the world a lot. (Dessutom är språket fantastiskt och har fått många priser, skådespelarna utmärkta och hela serien handlar om att bli vuxen och ta ansvar för sitt liv.) Ja, jag är lite fanatisk när det gäller Buffy. :) Jag kan tillägga att min man är manusförfattare och han är närapå lika förtjust som jag, dessutom har jag flera vänner (män som kvinnor) som är lärare och som använder serien i sin undervisning (engelska främst).

Sen finns ju Sarah Connor i Terminatorfilmerna. Mycket intressant roll.

Nu ska jag sova. :lol:
/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ewa skrev:K-ina, pms är ett jävla skit. Vet inte om du får några användbara tips i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10299
TACK! En så bra länk!
Och ni som testat Jättenattljusolja... Jag blev totalt övertygad över att detta var lösningen på mitt problem. Marscherade in på hälsokosten och kom ut med piller som hette Femal Balans... :? :? Hon i affären var ännu mer övertygande! :lol: 8) 8) Nu ska jag stoppa i mig 4 piller om dagen i två månader innan jag vet om detta är bra för mig... OM den är bra är det lika bäst att vänja sig med den eftersom att den underlättar vid klimakteriebesvär också... 8) Å dit är det väl inte så långt om tiden ska fortsätta rusa på som den gör...

Vilket för mig in på nästa ämne:
Ewa skrev: Än annan fråga K-ina, har du någon koll på Mastersutbildningen i Borås (bibliotek alltså)? Jag har ju en filkand redan, och blev lite intresserad av den istället, men hoppas att jag därmed inte blir ointressant för biblioteken här på landsbygden. Vad tror du?
Vet inte... Vet inte nått om den där världen längre... Jag gick ut 1996 och det gjorde jag i Umeå... Jag har en magisterexamen i Biblioteks- och Informationsvetenskap så jag tror inte ens att jag fått titeln bibliotekarie med utblidningen... Kanske man inte kan få? :? :? :roll:
Kan bara gissa alltså: Jag tror att man är intressant om man har en färdig examen. Hur den ser ut, längd och innehåll tror jag är mindre intressant. Men man nyanställer inte folk som inte är färdiga.
Nej, som sagt. Vet inget om utbildningar längre. Åldern ni vet...
Tilltagande PMS
Hårstrån på hakan
40-års kriiiiiiiisen (eller hur Gablex och Jannika?! :wink: )
Mastersutbildning... :?: Minns inte om nått hette så då?! :roll:

Nu lockar min tilltänkte från sänghalmen :lol: Han vill att jag ska sova alltså - ett PMS-monster med sömnbrist är värre än ett dito monster med många timmars sömn i kroppen! :!: :!:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
blomman

Inlägg av blomman »

Intressant med filmer ur genusperspektiv. Jag har stört mig oerhört på att filmer som produceras 2008 fortfarande innehåller stereotypa könsroller. Men samtidigt känner jag ofta att det är tråkigt att det "manliga" hela tiden ska vara norm. Tjejerna ska bli tuffare, ta för sig och slåss. Men kan inte de stereotypt kvinnliga få vara norm? Kan inte mjukhet få vara något positivt?
Som det är idag, så är det häftigt med en tjej som spelar hockey eller boxas, medan en kille som dansar balett är gay?? För så tänker folk idag, fortfarande!
Men jag tänkte på att utvecklingen faktiskt går framåt när jag ser på mina barns fritidsintressen. I Miras Aikidogrupp igår var det fler tjejer än killar och i Felix ridgrupp är de tre killar och en tjej!
Buffy, ja, herregud.. :lol: jag har nån slags hatkärlek till den serien..

Apropå hästar, så måste jag visa er hur jag anser att hästar ska jobbas!
Här är en video med Honza Blaha där han rider ett dressyrprogram i full frihet! Inget tvång, allting hästen gör, gör sen för att de har ett bra förhållande! I slutet visar han det jag älska mest , Markarbetet. Då kan man verkligen kommunicera eftersom hästar kommunicerar visuellt.
http://www.youtube.com/watch?v=1m2gOWvj ... re=related

Sen finns det en video som är fruktansvärd och underbar samtidigt. OM man ska se den MÅSTE man se hela, annars fattar man inte. Jag gråter varje gång, för att människans grymhet blir så uppenbar men också för att det finns fantastiska människor!
Här är den: http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_s ... re=related

Det här kommer mer och mer, tack och lov, folk får upp ögonen för att även om det är ett 500 kilo tungt djur, så är det lika känsligt som en katt!

Som ni märker går jag igång ordentligt på just de här ämnena, genus och hästar! :lol:
(Vill man ha igång mig ännu mer ska man dra igång en diskussion om prostitutionslagen och trafficking.. :wink: )

Glad torsdag på er! Puss
blomman

Inlägg av blomman »

blomman skrev:medan en kille som dansar balett är ***??
Det där gick inte igenom filtret! Ni får gissa.. :lol:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Mamma Mia! Here I go again.... WOW - jag tyckte filmen var ännu bättre andra gången!!

Och vilken balsam för en 40årskrisande själ att se Meryl Streep! Hon måste väl vara i 60-årsåldern? Det är inte utan att man nästan längtar dit! Om man kan vara lika snygg som Meryl alltså :wink: Herre gud, tanten hoppar i sängen! Och är snygg MED rynkor!! (K-ina, hårstrån på hakan kan man RYCKA BORT :lol: :lol: :lol: om man vill, alltså!). Genusperspektivet i filmen har jag inga åsikter om... :roll:

Min kollega, som arbetar i samma projekt som jag, håller på att avveckla sig själv. Jag ska vara kvar i projektet till maj. Det känns som mycket lång tid. Samtidigt är det ju begränsat. Det känns UNDERBART att veta att jag inte ska jobba med detta hela mitt liv!! :lol: :lol: (är det inte bättre att se det så än att tänka på hur jobbigt det är?)
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

blomman skrev:(Vill man ha igång mig ännu mer ska man dra igång en diskussion om prostitutionslagen och trafficking.. :wink: )
JAG är intresserad! Vad tycker Blomman om dessa frågor? Kanske framför allt lagen, eftersom det är mitt gebit..?
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
blomman

Inlägg av blomman »

Hej tjejen!
Har läst halva betänkandet av "din" lag, sen kom semestern emellan. Såå himla intressant. Jag trodde det skulle vara mest paragrafer, men det är ju så mycket bakgrund, andra länders hantering av frågan etc! Jag ska fortsätta snart, känner jag.

Jo, prostituionslagen..
För mig är köpet av nån annans kropp fel, rent grundläggande. Problemet är bara att jag "tvingats" inse att det finns människor som trivs med att sälja den här typen av tjänster. Som ser det som ett arbete, och som i vilket annat arbete som helst är det kul ibland och mindre roligt vissa dagar.
För dessa personer fungerar lagen dåligt. De tvingas gömma sig och anser att de utsätts för mer risker p.g.a detta.
Men sen har vi den störst delen av de prostiuerade, som gör det av tvång, som kanske är traffickingoffer, som är missbrukare, som inte har nåt annat val. Som far illa, som inte kan välja sina kunder.
Men frågan är hur lagen fungerar för dem? Skulle inte riksdagen genomföra en speciellt undersökning av den nya lagen? Har för mig att jag läste det i våras.

Jag anser att man ska ha en lag MOT sexköp, därför att det inte ska vara lagligt att köpa en annan människas kropp. Visst att vissa ser det som ett arbete, men det finns folk som ser knarkhandel som ett arbete också. Och det vill jag heller inte legalisera.
Men användandet av lagen verkar inte ha gynnat de den skulle skydda, som jag har förstått det. Kanske bör den omarbetas? Kanske är det polisens och åklagarnas arbete som bör omstruktureras?

Sen är jag oerhört nyfiken på vilka som köper. Vilka är torskarna? De kommer sällan till tals. Jag skulle vilja veta vad som driver någon att köpa en annan människas kropp. Makt? Ensamhet?

Jag har diskuterat det här mycket förut, och blivit mer och mer kluven i frågan. Som jag känner just nu vill jag ha kvar lagen, men den måste användas mer och bättre.

Vad tycker du?
blomman

Inlägg av blomman »

Jo, och ur rent genusperspektiv tycker jag att det är fel också!
Jag vet att det finns män som säljer, men oftast till andra män.
Men största delen är kvinnor, och att legalisera det anser jag ger en tydlig signal till att det är acceptabelt att köpa en kvinna.

(Hur många tjejer har inte blivit erbjudna pengar nångång under sitt liv? För att utföra vissa saker de sagt nej till.. och det är :evil: inte ok)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Amen K-ina, hårstrån på hakan har jag haft i eeeevigheter så det kan INTE vara ett åldertecken i alla fall. O:) :lol: Och PMS får du också räkna bort för det finns det ju småtånnisar som har från start.

Apropå min fejk-40-årskris...
Mia Skäringer och jag delar uppfattning i sexfrågan; nio av tio problem löser sig med sex. Hon hade i övrigt väldigt kloka synpunkter på just det sexet. Inget trams med sexleksaker och dylikt. Det är kåtheten och känslan man vill åt. Äkta vara. :thumbsup: Hon är dj-ligt cool alltså! Jag har ingen uppfattning om hennes humorprogram för det har jag knappt sett/hört men hon verkar vara en skön människa.

Tycker inte ni att vi har väldigt många humorkvinnor i Sverige? Som tar rätt mycket plats inom ett område som är rätt inpinkat av killar? Sundhetstecken för Sverige.

Prostitutionslagen ja. Vad tycker DU Gablex? Jag har så himla svårt att fatta varför inte alla dessa kåta karlar inte kan runka istället? Varför måste de ha en mänsklig kondom att tömma sig i? Hur svårt ska det vara? Varför ska den problemlösningen ligga i knäet, bokstavligt och bildligt, på en massa brudar? Och HUR kan man VILJA ha sex med någon som inte vill ha det tillbaka? Obegripligt. Men det är ju en annan fråga förstås.

Jag är HELT för en samtyckes-lag, apropå juridik. Vad säger du om den då Gabban?

Tack Nemita. Men de där läskiga är inget för mig. Contender ska jag däremot kolla in vid tillfälle.

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev:Och HUR kan man VILJA ha sex med någon som inte vill ha det tillbaka? Obegripligt.
Ja, det undrar jag med. Det är därför jag skulle vilja höra mer från torskarna. Hur de tänker.
För vad jag har förstått så är långt ifrån alla elaka sadister med maktbegär. Utan också ensamma, vanliga män..
Men att kliva över den moraliska barriären måste änså tyda på att man tappat respekt för en annan människa? Eller tänker jag fel?
För om kvinnan ifråga valt sitt yrke och gör det av fri vilja, fast mot betalning, är det då bara en vara som levereras?

Som allt annat i livet är det inte svart eller vitt, men i det rent grundläggande anser jag att det brister i respekt att köpa någon.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"