Är det riktigt kris ? Hulkar han som i tyck synd om mig nååån ? Eller är det ett illvrål hjääääälp jag faller utför stupet.
Jaga undan dina egna orosvargar nu gumman! Du VET ju innerst inne att han både vill och kan somna men på nåt sätt har du nu medvetet eller omedvetet (vi gör så mycket omedvetet så ingen skuld nu ) fikat efter hans godkännande tror jag , du har på nåt sätt undrat hur ska läggningen gå ikväll. Det kan behövas så lite. Om det är kris gå in med attityd som inte är av denna världen och solfjädra honom lugn, sen ut med ramsan och låt honom fixa ev kriser själv. Han vet vad som gäller ingen fara !
Pepp,pepp du fixar detta tilltro till dig själv OCH barnet ni kan !!!
Kram
Du har fått jättebra svar Tina, jag vill bara ytterligare trycka på att du måste backa nu, för Dag kan och vet vad som gäller. Du får inte vänta på hans godkännande eller att han ska ge dig svar - han frågar med sitt skrik nu (nåt annat språk har han inte ännu!) och du ska med ramsan och rösten (och att du har bra röst vet jag!) besvara hans frågor.
Så liten repetition:
Massor av skratt och bus, lägg ner tid här! Troll spricker i solsken!
In, lägga tillrätta (här tar du inget för krumbuktande!) max fyra kraftiga buffar och en en stark solfjäder.
Dröj inte kvar! Vänta inte på att han ska slappna av här, utan för dig så är han nöjd - du kan inte somna åt honom!
Mycket hurtig ramsa, ut och gå iväg! Inte stanna kvar och lyssna av! Iväg och gör nåt som låter!
När du känner att nu attan är det NOG, då ramsar du! Och då tänker du dig att ramsan är som din kropp var när du bar honom lugn i selen, din röst ska nå fram, och den ska lugna! Här kan du behöva ramsa gånger 8 eller 10 eller 12 men du ska nå fram!
Och OM du känner att det är mer än nog, det är kris, då går du in, ger en solfjäder som bryter - tänk inte trösta utan bryta, och då står du tills han är lugn!
Och när du haft en sån här läggning så bekräftar du! Du och inget annat i världen ska ha sista ordet!
Jag vet att du kan det här! Har du läst januarikrönikan Om inte så gör det:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Heja på Tina - ni är på så god väg, nu gäller det att skjuta alla vargar innan ni är i mål!
Kram Mia
Ja Tina du KAN faktiskt detta! Så skärp dig lite nu min vän. Det hela handlar om att Dag nu undrar om det verkligen ska vara på detta viset. Du och maken måste stå raka i ryggen och säga att ja så här ska det vara. Det är jobbigt att svara på frågor från de små, men det finns ingen annan väg att gå. Se till att ta i honom på ett kärleksfullt men väldigt tydligt sätt när du lägger tillrätta, han behöver inte ligga kvar i den ställningen, det är upp till honom. Sen är det ramsan som ska få sista ordet.
Du vet allt detta men jag vet själv hur hur man påverkas av små killar som frågar med tårar i ögonen. Helst vill man bara krama om dem, vilket bara leder till elände med sömnbrist och skilsmässa (lite överdrivet kanske det sistnämnda, men inte omöjligt om man lider av sömnbrist.) Så kämpa på, ni vet vad det bästa är för Dag, eller hur? Att sova natten lång.
Detta är en övergående tid, snart litar Dag på att du och maken står för allt ni gör och säger, lugnet kommer infinna sig och läggningarna förändras till en mer positiv tillställning.
Kram Susan