Förtrots och dagisinskolning, problem med sömnen!

Skriv svar
Lisa K

Förtrots och dagisinskolning, problem med sömnen!

Inlägg av Lisa K »

Hej

Min son Cesar är 17 månader och kurades när han var 6 månader. Sedan 2a kurnatten har han sovit som en prins, med några få undantag då han varit sjuk, fått tänder eller liknande. Mornarna har också funkat bra för det mesta. I somras på landet fick vi nog inte till mörkläggningen perfekt så då vaknade han lite tidigt. Ibland har vi väckt honom kl 7. För det mesta har han vaknat nån gång efter kl 6, men skött sig själv, snackat lite och varit nöjd tills klockan ringer kl 7. Han sover i eget rum och det är HELT mörkt. Vi kör samma rutin varje kväll och han nästan dyker ner i sängen och verkar tycka det är sååååå skönt att gå och sova. Antingen är han knäpptyst direkt (oftast) eller så ligger han och snackar nöjd en liten stund innan han somnar.

Cesar skolades in på dagis för 3 veckor sedan. Det var en föräldraaktiv inskolning där jag var med kl 9-15, alltså tog del i alla rutiner och aktiviteter på förskolan, i 3 hela dagar. Den 4e dagen skulle Cesar vara där själv så jag vinkade adjö på morgonen och det gick hur bra som helst, han hade knappt tid att säga hejdå. Efter det blev det lite svårare under några dagar (kändes som en evighet) då han var jätteledsen när vi lämnade och tydligen nedstämd även på dagarna, de sa att han blev väldigt påverkad när de andra barnen var ledsna. Då blev han lite "nere". Eftersom det är en helt ny grupp, med 10 småttingar som skolats in samtidigt var det VÄLDIGT gråting stämning några dagar... Men nu har det vänt igen, gruppen är gladare över lag, och han är lite ledsen när pappa lämnar på morgonen, men sen har han kul på dagen och är på strålande humör när jag hämtar (äter och sover jättebra på dagis).

Men under den lite jobbigare fasen av inskolningen fick jag även en hel del reaktioner i form av raseriutbrott, han var jätteledsen med ville inte bli tröstad, knuffade bort mig och gick iväg gråtandes. Det var kämpigt att försöka bryta och få honom på andra tankar. Det blev även superstruligt med sömnen. Läggningen har fungerade bra hela tiden men plötsligt började han vakna vid 22-23 jätteledsen, typ hysterisk och hulkade så mycket så att han knappt fick luft och eftersom allt var så upp-och-ner så gick jag in och försökte lugna. Ja, jag tog upp honom och vaggade honom lugn och ibland även till sömns. Jag hade sjukt dåligt samvete över hela dagisgrejen och gravid och känslig grät jag också en hel del under de här dagarna!!

Efter hans första hela vecka själv på dagis blev det äntligen helg (fredagen var faktiskt bättre när jag hämtade honom, han var mer sitt gamla glada jag), helgen var supermysig och sömnen ok, i alla fall lör-sön. Veckan efter på dagis var mycket mycket bättre, han var glad och vi hade kul även på em när jag hämtat honom. Lite förtrotsig är han allt, men jag "kände igen" honom igen. Glad och pigg...

Nu vaknar han inte längre på natten, läggningarna har fortfarande funkat helt som vanligt, men mornarna är JÄTTETIDIGA! Han vaknar allt fån 05.30-6.00 Det var nog ett tag sen han vaknade senare än 6. Han ligger inte och snackar nöjd utan börjar gråta direkt och ganska mycket och högljutt. Jag har solfjädrat och ramsat, tröstat och nån gång tagit upp honom alldeles för tidigt, inte helt skött mig. Urjobbigt när man känner att det går åt helt fel håll men inte känner sig tillräckligt säker på sin sak för att stå på sig...

I morse vaknade han kl 6 och jag rusade upp och ramsade direkt. Hjälpte inte. Skramlade i köket och ramsade lite då och då. Han lugnade sig inte. Men jag stod ut och kl 06.50 satte jag igång väckarklockan och rusade in som om inget hänt. Han fick stänga av klockan som vanligt. Superglad morgon och han hängde på! Jag kände ändå att nu är det på väg åt rätt håll

Så ikväll när läggningen urartade totalt blev jag helt paff. Vi gjorde precis som vi brukar och han var med på noterna, verkade tycka att det skulle bli såååå skönt att sova. Men när vi skulle släcka (han brukar trycka på knappen) fick han upp ögonen för något annat och jag kände att nåt blev fel, men körde på och gjorde precis som vanligt, ner i sängen och ut med ramsan. Han klagade lite och efter bara en liten stund började han gråta. Grät och grät, arg/ledsen/förtvivlad. Jag ramsade, men inte alltför ofta, skramlade i köket. Musik på, som vi ofta har här hemma. Men han lugnade sig inte. Tvärtom. i 2 timmar skrek han. Jag var inne 2 ggr under den tiden och la tillrätta, solfjädrade en stund och ut igen. Helt galen blev han! Sista gången solfjädrade jag tills han somnade (tog 2 min) för jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Han var redan så uppjagad så att han hulkade till regelbundet när han låg där, fast han slutat gråta. När jag väl går in och håller på honom ligger han helt stilla och lugn.

Under kvällen letade jag desperat efter tips, men tycker det är svårt att hitta något som passar in helt. jag har 10000 frågor som jag känner att jag bara liksom gissar mig till och det gör att jag känner mig så osäker. Så nu skriver jag detta...

:?: Ska jag öht ramsa när han är 17 månader?
:?: Ska jag låta honom skrika i 2 hela timmar (eller mer)? Om inte, hur ska jag bryta det?!
:?: Han sover 19-07 + 11.45-13.15 (på dagis blir det ca 1-1,5 tim). Ska jag testa att lägga honom 30 min tidigare som jag läste nånstans?
:?: Behöver jag göra en minikur??
:?: På morgonen. Ska jag ramsa öht, bara pangramsa, eller fortsätta ramsa som när man kurar (natt 3 & 4)
:?: Hur ska vi göra för att komma tillbaks på banan igen??

Åh, jag hoppas att någon orkar läsa detta, jag inser att det blev väldigt långt.

Tack på förhand
Lisa
Mamma till
Cesar, 17 april 2007 Kurad vid 6 mån
Ingrid, 17 jan 2009 SM från början
annica72

Inlägg av annica72 »

Jag kan känna igen en del i det du skriver, dock inte i samband med dagisinskolning. Vårt strul kom innan inskolningen och hann ordna upp sig. Lägger till länk till den tråd jag startade.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16501
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Bästa Lisa K! Att din son reagerar som han gör är inte det minsta konstigt. Läs följande trådar så kommer du att inse var det verkliga problemet ligger :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16197

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11698
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Tack annica72 och Sagalinda för era svar. Vi har varit både sjuka och bortresta så vi har haft lite upp och ner på tillvaron tyvärr.

Sagalinda, jag läste de trådar du tipsade om och jag vet hur många här på forumet ser på förskola och jag är inte själv helt övertygad om vad som är bra och inte för de små barnen som börjag vid 1,5 års ålder. Men nu har vi det så här ett tag och det är inga jättelånga dagar på dagis, så jag försöker att inte ha för dålit samvete.

Jag vet att de dagarna efter inskolning absolut var en reaktion på dagis (en del vredesutbrtt och ledsna nätter). Det som kändes som en evighet varade i ca 5 dagar och sen var det mycket bättre ett tag igen. Han somnade utan problem och sov hela nätterna. Ingen eller väldigt lite gråt vid lämning på morgonen och glad och sprallig vid och efter hämtning. Sen kom sjukdom och vår resa till ett bröllop. Totalt 1vecka + 1 dag borta frn dagis, och jag märkte en reaktion igen i tisdags när vi var tillbaka i vår vardag.

Nu är insomningarna svåra igen och jag har svårt att låta bli att gå in och solfjädra honom till sömns. Såklart dåligt samvete. Men jag är inte säker på att det är bara dagis, han är väldigt "förtrotsig" över lag. Pratar redan ganska mycket och väldigt bestämd med hur de ska vara och inte vara (inte alls alltid argt, utan bara tydlig med hur han vill att saker och ting ska vara). Säger gärna nej och titar på mig för att se reaktionen.

Oavsett om det är dagis eller inte (det KAN inte vara enbart det!) så skulle jag uppskatta tips om andra trådar om läggnings- och sömnproblem vid förtrots. Cesar är nu 17,5 mån.

Tacksam för lite tips
Lisa
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig! Jo jag har undrat om mina länkar skrämde iväg dig... :shock: :lol: Glad är jag att de inte gjorde det :!: :D

Om du tittar uppe i vänstra hörnet på dataskärmen ser du funktionen "Sök". Klicka på den och skriv in ett sökord. Jag provade just med "förtrots" och fick 130 träffar. Man ser rubrikerna och på vilket forum frågorna ligger. Pröva själv, du kommer att hitta massor med bra läsning!

Kram :D
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Tack snälla, då ska jag testa det!
Mamma till
Lisa K

Inlägg av Lisa K »

Hej igen

Måste bara berätta att det känns som att vi kommer hitta en väg ur detta...

Jag har nu kört stenhårt med attityden 2 kvällar. Oj vad roligt vi har innan läggning och åh vad gossigt att krypa ner i sängen, åh vad skönt att sova. Som jag brukar, men ännu mer överdrivet!

Efter att ha läst om andra förtrotsare med problem vid läggning, så "vågade" jag låta honom hojta. Muisk på och skrammel skrammel här hemma. Han VET att han ska sova, han VET att jag är här och han VET att jag är här imorgon bitti när det är dags att gå upp.

Igår tog det över 1 timme. Jag la honom, sen ingenting. Han ropade och ropade, men faktiskt inte så ledsen efter ganska kort tid. Ropade mamma mamma... Jag vet att han står upp i sängen och ENVIST vägrar lägga sig och slappna av (förut somnade han typ när han la huvudet på kudden!!)

Han sov hela natten, hörde att han hostade till mitt i natten och tänte att hjälp nu vaknar han... Men han klarade sig själv och sov vidare. I morse väckte jag honom med väckarklockan (han var vaken innan, men inget gråt) och han var en liten solstråle hela morgonen! :-)

Ikväll tog det ca 40 min att somna. Får se hur natten blir.

Känns skönt att läsa hur andra resonerar och alla tips. Hjälper det dåliga samvetet att inse att det faktiskt är sämre för honom om jag "gör" honom beroende av att jag ska komma, solfjädra, sitta hos honom, vagga och allt vad det kan vara man i svaga stunder känner att man kanske borde...:heart:

//Lisa
Mamma till
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Härligt Lisa :thumbsup:

Tack för att du delar med dig :D Med den Attityden är ni strax på banan igen!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"