Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt! Många underbara fantasifulla tips! :D tack!

Så har jag lärt mig följande av era eminenta tips:

det räcker inte med att barnen har adekvata regnkläder. :roll:

Skall genast handla in vad som krävs "till mej osså" som Sofia säger. 8) Stövlar har jag.

Jannika - vi har MÅNGA hästhagar häromkring och när jag läst vad du skriver så blir jag lite sugen att åtminstone SE om barnen är intresserade när de blir lite äldre! För... de måste de vara... väl? :roll: I vilken ålder kan man börja rida :?:
Jannika

Inlägg av Jannika »

För killar tror jag så fort det går! Så de slipper hinna få en massa förutfattade meningar om vad killar SKA göra respektive inte göra. Tex rida då... :roll: Kurserna på travet har nästan fler småkillar än tjejer, iaf de vi gått. Båda mina killar är hästentusiaster och nu har Jaja en bästis i skolan som har hästar hemma. Heja, säger mamma. :lol:

Nybörjarkurserna på travet här i Gävle är för smått mellan 3-6 men på vår "vanliga" ridskola får man börja vid 7. Mias variant med ponnyridning (helst då mer än ett varv runt nån stubbe) kan ju vara bra att hålla intresset vid liv med tills de har åldern inne att börja "på riktigt". Finns det inte nån med en tjock och snäll ponny i närheten som ni kan gå och hälsa på? Kanske provborsta lite och insupa dofterna. Mmmm...

Ridning är ju också en av få sporter där tjejer och killar tävlar i samma klass. Och hingstar, ston och vallacker med. (Fallskärmshoppning är en annan.) Och man behöver inte tävla för att kunna njuta av hästlivet, det finns sååå mycket roligt du kan göra på hästryggen eller på stallbacken. Och tänk vilken allsidig träning för kroppen! Koordination av de båda kroppshalvorna, balans, uthållighet, hållning, råstyrka och finlir. Allt.

Igår var vi på stallet och lämnade tre säckar med fallfrukt, noga utvald, som hästarna fick dela på. De kan få ont i magen om de är för skruttiga äpplen eller om de äter för många.

Värst vad jag gick igång på hästarna då. :shock: :lol: En livslång kärlek. :heart:

Kram Jannika
blomman

Inlägg av blomman »

Jannika skrev:Jag hade inte tid, jag skulle till stallet. Hästarna gick alltid först.
Hm.. känner igen det där :wink:
Man har haft en och annan pojkvän som känt sig lite utanför..
Håller med om allt du skrev om hästar!
Hamnar man dessutom "rätt" och kanske kan få lära sig om Natural Horsemanship, så får man dels en kroppkontroll utan dess like (eftersom man måste det för att kunna komunicera med hästar på rätt sätt) och dessutom en mjukhet och ett tålamod som man annars kan missa. Tyvärr finns det fortfarande idag folk som tror att hästar måste slås på för att de är stora. Att straff är enda sättet att hantera olater och som inte förstår hur ofantligt känslig en häst är om man inte bara trubbar av den. Att man inte behöver styrka för att rida den, varken i skänkel eller hand.
Det har varit mitt kall i många år, att få folk att kommunicera med hästar istället för att kräva lydnad..

Miras testade Aikido dag! Vilken grej! De större barnen instruerade henne i varje moment efter att läraren gått igenom det, det var sammanhållning, glädje, lek, koncentration, disciplin och tystnad i en underbar kombination!
Det är en försvarsteknik, både mot person och vapen, och jag ser gärna att min dotter dels lär sg kordinera sin kropp och sin balans och dessutom kan försvara sig, även om jag hoppas att hon aldrig behöver använda det!
Och hon tyckte det var sååå kul!
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Oj vad ni låter lyriska över hästarna! Jag blir faktiskt lite avundsjuk, jag som bara har ridit en enda gång. Minns att jag undrade var säkerhetsbältet satt :lol: , men att det var en väldigt häftig känsla... Ja, jag hoppas vi får in lite sånt intresse i familjen, så kanske jag också kan prova lite...
Stilla
Gablex

Inlägg av Gablex »

Stilla skrev: Minns att jag undrade var säkerhetsbältet satt :lol:
:oops: :oops: :oops: Jag också, faktiskt.... :oops:

I dag är jag L-E-D-B-R-U-T-E-N men lycklig - ungefär samtidigt som Elle blev fru plågade jag mig igen en halvmara. Hörde jag någon viska 40-årskris??? För mitt inre ser jag åtminstone två blivande krisare se lite småbekymrade ut... :wink: :lol:

Trevlig söndag på er allihop!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Elle

Inlägg av Elle »

Fru Samuelsson steppar in :wink: :lol: Åååååh vilken underbar dag, kväll och natt vi har haft, ja efterföljande dag också. ALLT blev precis som vi hoppats! Dagen var verkligen fylld av kärlek, värme, närhet, glädje och gemenskap :heart: Utfärdar härmed en varning för novellen som kommer här :wink: :

Dagen började lugnt med frukost och mys med barnen hos mina föräldrar. Sedan blev jag skjutsad till frisören. Där blev jag och min tärna fixade i håret och sminkade. Frisören är så duktig, jag kände mig så fin! Efter mycket konfererande med fotografen beslutade vi att chansa och bestämde att vi skulle fota bröllopskorten utomhus trots regn. Väl vid fotograferingen utanför kyrkan så var det en del väntan och vi avvaktade för att regnet skulle avta. Till slut, en timme senare än planerat så kunde vi påbörja fotograferingen. Ska bli så spännande att se bilderna! 16.10 var vi klara och fick fösa gästerna bakom knuten så vi kunde smyga ut i bilarna och åka bort till vår svit och pudra näsan lite. Att det blev lite stressigt var faktiskt skönt, då hann jag inte bli så nervös.

16.30 var vi på plats igen vid kyrkan, klockorna ringer och in går Henkan och hans bestman. En kompis till oss sjunger "Idag är jag stark" som tillägnas brudgummen. För er som inte vet så är mannen en riktig hängiven Hammarbyare och den här låten sjunger fansen vid varje hemmamatch. Texten passar SÅ bra på ett bröllop. Nu gjorde vi andra oss klara utanför kyrkporten. Olle höll kusinen Hanna i handen, bakom kom storkusinen Fanny och sedan kom jag och min Lillebror :heart: Bakom gick min tärna och sedan prästen. Vi gick in till "Av längtan till dig". Jag var lugn hela vägen fram till altaret och kunde verkligen se på alla gästerna, men sedan när Lillebror kramade om Henkan och "lämnade över" mig, ja då brast det! Uj, uj! Efter prästens välkomnade så sjöng vår kompis "Always" ackompanjerad av tolvsträngad gitarr. STÅPÄLS! Sedan var det dags för vigselakten och då fick prästen och Henkan fnitterattack :lol: , de hade på repitionen skojat om mitt förstanamn och nu brast det för båda :lol: Efter JA och ringbyte så fick vi höra "Kärleken förde oss samman". Sedan följde välsignelsen och så tågade vi ut till "When I´m 64" som gästerna sjöng med i.

Nu har jag skrivkramp så middagen och festen berättar jag om imorgon. Nu ska jag fundera över vad som ska packas ner inför resan till Portugal på tisdag.

Stora kramen
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Grattis fru Samuelsson :heart:

Det låter som om ni haft det precis helt underbart, ju! Och nu stundar alltså bröllopsresa - så härligt :D :!:

Ha det alldeles toppen, och hälsa mannen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åh Elle!

Nu trillar glädjetårar på Fjällmor!

:-({|= :heart: :D :cry: :heart:

TACK för att du berättar!

Och TOKGRATTIS till fruskapet!

Kram! :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

pssst...

måste göra lite reklam, jag är fullständigt kär :heart:

Forumets egen ottilia är fantastiskt duktig på att sy och har sytt nya Lapplandsfodrade babymössor till Mejagos. De finns att beskåda här:

:-({|= http://www.karinottilia.blogspot.com/

vad tycks..?

Gissa om jag ska beställa mer grejjor?

=P~ :heart:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

De var verkligen jättefina, fjällmor :D :!: vad duktig hon är, Ottilia! (säger jag som bryter ihop bara över tanken på att sy upp ett par byxor :lol: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Åh, Elle! Detlåter helt UNDERBART! :heart: Även om jag inte är gjord för följetonger/cliffhangers/tålamod så kommer jag med spänning att vänta på del två. :D :wink:

Ottilia är URduktig!

Och Sussi med ungar är SÅÅÅ gulliga! De hängde här hela dagen igår och det var så mysigt. Lilla fröken Maja, sockersöt med kanelbruna ögon och blond tofs. Milo visste inte till sig och gjorde sitt bästa för att få hennes uppmärksamhet. Och raraste Wille med bus i blick som mötte med världens gladaste leende när jag öppnade dörren. Han och Nella hade sin egen kemi och myste i soffan på em. ROLIGT att ni kom! En bra bieffekt var att vi fick huset städat också, haha! :wink:

Kram Jannika
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jannika skrev: En bra bieffekt var att vi fick huset städat också, haha! :wink:
Och vilket hus sen!!! :heart: \:D/ :D Jag är helt kär! Och vilken familj... urmysiga hela högen! Tack för att vi fick komma! Kram!

Elle, fru Samuelsson :D återigen stort grattis! Spännande att läsa resten, och HÄRLIGT med Portugal! :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Grattis till Fru Samuelsson! :D *Drömmer mig tillbaka till min egen fantastiska bröllopsdag*

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Elle

Inlägg av Elle »

Svävar fortfarande på moln O:) :heart:.... Ska ta och packa det sista inför resan, kl 08 kommer taxin och hämtar oss. Jag återkommer efter resan, med fortsättningen på berättelsen om vår bröllopsdag. Sorry Jannika :wink:

Natti natt :sleep:
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Grattis Elle! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"