Hej!
Du tänker rätt och har gjort ett gott jobb genom att låta honom själv ansvara för att känna sina signaler

Och bra råd och erfarenheter har du fått av ulrikaj och Ottilia. Och jag bidrar gärna med några av våra erfarenheter också.
Rubi skrev:Eftersom han inte gillar att använda potta har vi kört med toalettring istället och det funkar bra enda nackdelen är att vi måste övervaka honom när han ska kissa eller bajsa. När han ska bajsa behöver han tid på sig så vi brukar läsa något eller titta tillsammans i någon tidning.
Utmärkt

Vår stora gillade inte heller pottan, och båda ungarna har klarat toaringen utan bekymmer. Har du en liten pall också, så att han själv kan gå upp och sätta sig? Min lilla släppte blöjan vid 2, precis. Första veckan, då jag tyckte hon kändes ostadig, satt jag med henne, men sedan såg jag istället till att finnas i närheten, ex i rummet bredvid och pyssla med tvätten, så att hon uppmuntrades att sköta sitt ifred. Och det fick hon snabbt koll på. När hon skulle bajsa trodde hon ofta att hon var klar bara hon satt sig, som när man kissar, och hoppade upp utan att allt bajs hunnit komma. Så då införde vi också bok. Det tog inte lång stund förrän hon, precis som storebror, ropade "FED!" (ifred) och "BOK!" när hon skulle bajsa. Så vi lade några böcker på en liten pall bredvid henne, så att hon själv kunde nå dem, men ändå sköta sitt ifred.
Självklart ska du ju inte gå tillbaka till blöjan. Och inte ska man ge sig på att styra och fråga en massa heller. Men just inför sovstunderna (middagsvilan och gonattet) så är det rutin för mina barn att kissa. Så jag frågar inte om de är kissnödiga, utan "Och så får man gå på toaletten innan man ska sova

". Och det har aldrig ställt till det på något sätt. Så gör vi ju själva innan vi går och lägger oss. Då tror jag också att man minimerar risken med kiss under själva vilan.
Vad gäller natten, så gör alla olika. Jag tog upp ett par nätter innan jag gick och lade mig, som många gör här, men det kändes inte rätt för mig, för dels blev hon rejält sur, även om hon snabbt sov vidare förstås. Men sedan skulle jag ju på det sättet aldrig se om hon faktiskt var förmögen att sova hela natten utan kiss. Så jag gav henne förutsättningarna. Sågade av ett par spjälor i sängen, ordnade med potta, toarulle och liten nattlampa nedanför sängen och visade och visade och ramsade och ramsade - och lät henne visa mig att hon visste hur man gjorde. 7 nätter av 10 sov hon då hela nätterna igenom utan att kissa, 2 nätter ropade hon på mig för att hon ville kissa, och då visade jag och lät henne tända själv, torka sig själv osv. och någon natt kom det kiss i sängen. Men det gick på bara ett par veckor så sov hon nästan alla nätterna rakt igenom utan att kissa. Har man dubbelbäddat i sängen så är det ju lätt att bara dra undan översta lagret om det kommer kiss under natten. Och sedan får de ta hand om den tvätt som blir när det blir morgon.
Så har vi gjort. Rapportera gärna hur det går för er.
Kram Ewa