Blöjfri i ca sex veckor, vill inte kissa i toaletten/pottan

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rubi

Blöjfri i ca sex veckor, vill inte kissa i toaletten/pottan

Inlägg av Rubi »

Hej,
Vi tog bort blöjan från vår tvåårige son för ca fem veckor sen. Han visade på många sätt både mognad och intresse.
Några dagar efter att vi tog bort blöjan helt var han torr varje gång han sov middag så vi slutade med det med en gång.
Andra veckan var han torr på nätterna så vi tog bort nattblöjan också.
Vi har varit ute mycket och tagit med oss massor med ombytten, han håller sig länge inga småskvättar här inte. Han sa till på en gång så fort det hände och hjälpte till att torka. Vi körde hela tiden ”man kissar i toaletten”. Eftersom han inte gillar att använda potta har vi kört med toalettring istället och det funkar bra enda nackdelen är att vi måste övervaka honom när han ska kissa eller bajsa. När han ska bajsa behöver han tid på sig så vi brukar läsa något eller titta tillsammans i någon tidning.
Just nu håller vi på att förlora allt som vi tyckte fungerade bra. :? Igår märkte jag att han inte längre säger till när olyckan hänt och han kan även sitta där i sitt eget kiss en bra stund. Han vaknade vid fem tiden i morse för att han kissat på sig :shock: (det är första gången detta hände sedan vi tog bort blöjan) I lördags kissade han också på sig när han sov middag  När han vaknar brukar jag ta honom till toan direkt och han kissar men nu vägrar han och efter några minuter kommer massor med kiss. :x Jag vägrar att gå tillbaka till blöjan men känner att jag någonstans gått vilse… :cry: jag vill inte hålla på att fråga eller tvinga honom. Jag vill att han ska ta eget ansvar… Det är svårt att få honom att hjälpa till nu när han kissat på sig eftersom han inte tycker om att ta i sina nerkissade kläder. Snälla hjälp mig att hitta spåret igen och veta hur jag kan hjälpa mitt barn på ett bra sätt.
:?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Vi tog bort blöjan för Jacob när han fyllt 3år.Nattblöjan några månader senare och det HÄNDE olyckor.Både på dagen och på natten ibland periodvis som avtog mer och mer.Speciellt då det var mycket runt omkring honom så han inte hadde tid att gå på toa.På natten hände det oxå olyckor ibland och vi ramsade på kvällen."man kissar på toaletten,inte i byxan osv"
Det vi gjorde var att vi ALDRIG gjorde någon stor sak av det.Blev det kiss i byxan eller i sängen så sa vi bara oj då,då måste vi ta reda på det här nu och sedan hjälptes vi åt att bädda rent eller byta byxa och torka upp och sedan tvätta.Med Liw är det samma sak som nu varit blöjfri dagtid sedan i våras.Det händer olyckor ibland och vi gör aldrig någon grej av det om det kommer kiss i byxan utan vi tar hand om det tillsammans.
Jag tänker såhär att det är väldigt sällan man träffar vuxna folk som inte håller tätt :wink: .Ibland så tar saker sin egen lilla tid.Försöker man som förälder att skynda på,så blir det bara motsatt effekt.Sen tycker jag inte att ni ska börja med blöja igen utan se det som olyckshändelser.Låt honom få vara med och ta reda på efter sig bara.
Vet att några brukar ta upp sent på kvällen för att gå på toa.Har aldrig fungerat för oss då Jacob blev jättearg när han drogs upp ur sägnen för att gå på toaletten.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Mitt råd är kort och gott - håll ut! Gå absolut inte tillbaka till blöjan utan låt han känna efter när det är dags. Jag skulle försöka övervaka i smyg, alltså försöka hålla koll och se om han visar signaler på att vilja kissa och "påminna" lite fint att "där är toan om du behöver kissa". Kanske glömmer han sig mitt i leken och inte hinner? Visa på var kisset ska någonstans utan att göra för stor sak av det.

Vår Maja gjorde flera olyckor efter varandra efter det att vi tagit bort blöjan. Hon hade också visat länge att hon var "redo". Hon var torr en tid och sen så glömde hon sig och då kunde olyckor hända, både dag som natt. Men vi framhärdade med att "kisset skall i toan" och byte av kläder. Det tog inte lång tid förrän hon hittade rätt igen.

Lycka till!

Kram från Ottilia :D
Mamma till flicka född 040903.
Ewa

Re: Blöjfri i ca sex veckor, vill inte kissa i toaletten/pot

Inlägg av Ewa »

Hej!

Du tänker rätt och har gjort ett gott jobb genom att låta honom själv ansvara för att känna sina signaler :thumbsup: Och bra råd och erfarenheter har du fått av ulrikaj och Ottilia. Och jag bidrar gärna med några av våra erfarenheter också.
Rubi skrev:Eftersom han inte gillar att använda potta har vi kört med toalettring istället och det funkar bra enda nackdelen är att vi måste övervaka honom när han ska kissa eller bajsa. När han ska bajsa behöver han tid på sig så vi brukar läsa något eller titta tillsammans i någon tidning.
Utmärkt :thumbsup: Vår stora gillade inte heller pottan, och båda ungarna har klarat toaringen utan bekymmer. Har du en liten pall också, så att han själv kan gå upp och sätta sig? Min lilla släppte blöjan vid 2, precis. Första veckan, då jag tyckte hon kändes ostadig, satt jag med henne, men sedan såg jag istället till att finnas i närheten, ex i rummet bredvid och pyssla med tvätten, så att hon uppmuntrades att sköta sitt ifred. Och det fick hon snabbt koll på. När hon skulle bajsa trodde hon ofta att hon var klar bara hon satt sig, som när man kissar, och hoppade upp utan att allt bajs hunnit komma. Så då införde vi också bok. Det tog inte lång stund förrän hon, precis som storebror, ropade "FED!" (ifred) och "BOK!" när hon skulle bajsa. Så vi lade några böcker på en liten pall bredvid henne, så att hon själv kunde nå dem, men ändå sköta sitt ifred.

Självklart ska du ju inte gå tillbaka till blöjan. Och inte ska man ge sig på att styra och fråga en massa heller. Men just inför sovstunderna (middagsvilan och gonattet) så är det rutin för mina barn att kissa. Så jag frågar inte om de är kissnödiga, utan "Och så får man gå på toaletten innan man ska sova :D". Och det har aldrig ställt till det på något sätt. Så gör vi ju själva innan vi går och lägger oss. Då tror jag också att man minimerar risken med kiss under själva vilan.

Vad gäller natten, så gör alla olika. Jag tog upp ett par nätter innan jag gick och lade mig, som många gör här, men det kändes inte rätt för mig, för dels blev hon rejält sur, även om hon snabbt sov vidare förstås. Men sedan skulle jag ju på det sättet aldrig se om hon faktiskt var förmögen att sova hela natten utan kiss. Så jag gav henne förutsättningarna. Sågade av ett par spjälor i sängen, ordnade med potta, toarulle och liten nattlampa nedanför sängen och visade och visade och ramsade och ramsade - och lät henne visa mig att hon visste hur man gjorde. 7 nätter av 10 sov hon då hela nätterna igenom utan att kissa, 2 nätter ropade hon på mig för att hon ville kissa, och då visade jag och lät henne tända själv, torka sig själv osv. och någon natt kom det kiss i sängen. Men det gick på bara ett par veckor så sov hon nästan alla nätterna rakt igenom utan att kissa. Har man dubbelbäddat i sängen så är det ju lätt att bara dra undan översta lagret om det kommer kiss under natten. Och sedan får de ta hand om den tvätt som blir när det blir morgon.

Så har vi gjort. Rapportera gärna hur det går för er.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rubi

Inlägg av Rubi »

Tack så jätte mycket för att ni tog tid att svara. Ni har verkligen bekräftad och uppmuntrad mig! :heart:

Hela familjen har varit sjuk så det var lite svårt för mig att sitta vid datorn.
Jag uthärdade och körde som om det vore första dagen vi tog bort blöjan och påminde var man kissade och försökte få honom att hjälpa till att torka och det har blivit bättre. :D
Nu säger han till när han känner sig kissnödig och då hjälper vi honom att komma till toaletten så fort det går(vi kanske borde backa här lite :?: ) Det enda vi ser som ett problem just nu är när han vid läggdags vill gå och kissa 4-5 gånger i streck. Ibland kommer det kiss, ibland ingenting och ibland bajs så det är lite svårt att neka och säga stopp till det. Vi gjorde det i början någon gång och då kissade han på sig i sängen efter en liten stund. :shock: När vi vet att han inte bajsat på hela dagen sätter vi oss ner och läser en bok tillsammans och det funkar bra men sen kan han börja igen att vilja gå fram och tillbaka till toan när vi ska lägga honom.
Natten till fredagen hände det också att han vaknade mitt i natten tre gånger och ville gå och kissa. Vi tänkte: ”en gång är ingen gång…” Vi hoppas att det inte händer fler gånger.

Min äldsta son som är fyra år och har fortfarande blöja på natten har sagt till oss att han inte vill ha blöja på natten. Han vill också sova i kalsonger som lillebror gör. Första gången viste vi inte vad vi skulle säga så vi sa att först måste hans blöja vara torr på morgonen och då kan vi ta bort blöjan för honom också. Hans blöja är långt ifrån torr på morgonen och det händer fortfarande olyckor på dagen, :( inte så att han kissar på sig helt men mest att några droppar kommer i kalsongerna innan han går till toan. Han går ganska ofta till toaletten och kan kissa jätte mycket varje gång så det har oroat mig lite om han kanske har svårt att hålla sig. :? Har ni någon/några erfarenheter i detta så vill jag gärna höra lite hur ni gör/gjort.

Tack ännu en gång för att ni finns!
:heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Rubi skrev: Nu säger han till när han känner sig kissnödig och då hjälper vi honom att komma till toaletten så fort det går(vi kanske borde backa här lite :?: )
Nej då, att ni hjälper honom hinna är väl toppen. Inte så lätt alla gånger att hinna. Jag tog min tös i handen och så sprang vi tillsammans. Poängen är ju att han ska känna igen signalerna själv och kunna ta ansvar för det själv - och det gör han ju. Så småningom kommer han att känna signalen lite tidigare och han kommer hinna till toan i tid på egen hand också, men jag ser inga som helst fel med att få lite assistans tills dess.

Vad gäller det myckna kissandet innan läggning, ge honom lite mer tid där kanske :?: Min lilltufsa kan ibland ta oerhört god tid på sig - vilket hon får INNAN läggdags. Och en period skulle hon upp ur sängen för att kissa efter läggning. Då gick vi nogsamt igenom att man kissar INNAN man går och lägger sig. Skulle man mot förmodan behöva kissa mer då så får man sköta det själv på pottan på rummet. Och så fick hon visa att hon förstod. Och det här höll väl i sig någon vecka, sedan var det över och hon gjorde vad hon behövde INNAN hon gick och lade sig. Att man ibland vaknar på natten och behöver kissa - tja, sådana är vi väl alla. Jag kissar ALLTID på natten, men ibland händer det att jag inte behöver. Min man kissar ALDRIG på natten, men ibland händer det att han behöver det. Här har vi gjort det möjligt för liten att själv gå upp, som sagt. Vilket hon ibland gör. Och ibland behöver hon viss assistans, men ibland klarar hon sig helt själv då. Men möjligheten har hon.

Vi har också en 4-åring som inte är nattorr. Blöjan är superblöt. Och efter ett tag när lillasyster varit nattorr ville han också slippa blöja. Vi sade ungefär som ni och att det inte har med ålder att göra. När kisset slutar komma på natten så tar man bort blöjan. Ibland slutar kisset komma när man är 2 år, ibland när man är 8 år. Du är 4. Det är olika. Så har vi gjort.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Rubi

Inlägg av Rubi »

Tack Ewa,
Så enkel och så rak! :) Varför kom vi inte på detta själv? :-k
Idag var han så trött att han inte orkade gå och kissa mer än tre gånger innan vi lade honom i sängen så detta blir en bra utgångspunkt för att köra er variant ” att man kissar INNAN …”

Det var också fint hur ni förklarade för er äldsta dotter. Det måste ha kommit som en stor lättnad för henne. :heart:

Kram, Rubi
Rubi

Inlägg av Rubi »

Förlåt, "er äldsta son/för honom" ska det vara. :oops:
Det är bäst att jag går och lägger mig nu. God natt! :sleep:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:D :thumbsup: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"