Kura 10-månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Å med L

Inlägg av Å med L »

Ok!!

Eftermiddagsluren kördes på samma sätt och det funkade lika bra där - tog 5-6 minuter att solfjädra, buffa och ramsa (annan ramsa).

Nu ikväll somnade hjärtat när jag ammade henne i soffan innan. Jag väckte, nojsade och skojade lite med henne innan hon lades i sängen. Jag gjorde inte ett smack förutom att ramsa fyra ggr (högt och tydligt, precis som jag just läste i din uppmaning Torp-Sara!) + bekräftelseramsa - hon somnade ändå, innan jag ens hann ut ur rummet...det hade jag ju inte väntat mig :shock: Det var exakt samma tid som jag lade henne igår (kanske tre-fyra minuter tidigare).
Någon som har upplevt detta? Skulle jag ha ammat henne tidigare? Jag gjorde precis likadant igår!

Det ska bli mycket spännande att se hur natten blir :)

/Åsa
Prinsessan L, född nov -07
Åsasofi

Lyckokast första natten...

Inlägg av Åsasofi »

Hej Åsa,

Vi har också börjat kura vår 8 månaders son i fredags och det har gått jättebra! Allt har gått över förväntan och jag tror inte att det är ett lyckokast utan att barnen känner att de blir ledda till en bättre vila och följer med efter att deras frågor stillat sig. Jag har varit väldigt osäker på hur det ska gå med amningen då han velat äta var 3:e timme men det har gått superbra. Jag har fått träna buffning och ramsning under dagarna och övat upp ett lite mer bestämdare tag än vad jag först ville använda mig utav... har varit lite blödig... :lol: så därför tog sambon första natten och andra natten. I natt är det min tur. Jag hör gärna hur det går för dig, känns skönt att veta att det är fler som kurar just samtidigt som vi.

Hälsningar Åsasofi
Å med L

Inlägg av Å med L »

Hej Åsasofi!

Vad kul! Samma här med amningen, den delen har löst sig över förväntan. I natt sov L från 19.45 till 01.30 utan avbrott, sedan vaknade hon vid 04.30, 05.45 och fram till 06.11 var hon vaken men låg i sängen.
Morgontimmarna har varit lurigast dessa två nätter. Får jobba mer på dem känner jag!! Även dagslurarna idag har krånglat. Men ingen amning på två nätter - fantastiskt!

Ramsandet är svårast tycker jag. Även om jag övat och övar! :o

/Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Det är så roligt att läsa hur bra det går för er!! :thumbsup: =D>
När man själv nyss kurat och fått ett nytt liv :D så blir man liksom överlycklig när man ser att andra också är på väg åt samma håll!
Å med L skrev:Morgontimmarna har varit lurigast dessa två nätter. Får jobba mer på dem känner jag!!
VILKEN ATTITYD :thumbsup: Med den kommer struliga morgontimmar snart vara ett minne blott! Bara se till att hon lyssnar och tar din ramsa (tystnar) så gör det inget om hon inte somnar om innan du går in och gör GOD, GLAD MORGON :D
Även dagslurarna idag har krånglat.
Dags dagslurar har precis nu börjat ordna sig, men du skall se att dom sitter när uppföljningsveckan är till ända :D
Ramsandet är svårast tycker jag. Även om jag övat och övar
Vad är det du tycker är svårt? Att säga den högt? Glatt? Bestämt? Vi fick öva utomhus och i olika tonlägen vilket jag tyckte var bra :thumbsup: har du nån som kan lyssna när du övar och ge feedback? Bara fortsätt att öva så sitter den snart :D
Morgontimmarna har varit lurigast dessa två nätter. Får jobba mer på dem känner jag!! Även dagslurarna idag har krånglat. Men ingen amning på två nätter - fantastiskt!
Till sist vill jag bara skicka massir av pepp och =D> för enastående attityd! Snart sover ni alla jättegott! Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Å med L

Inlägg av Å med L »

Tina - du anar inte vilket stöd du är :D

Jag tycker att det är svårt att vara tydlig i ramsandet - glad, bestämd osv. Men det är bara att öva vidare :lol:
Dessutom kände jag nu - tredje kvällen - att jag fastnat lite i buffandet. Det hänger väl ihop med att jag tycker att ramsandet är lite svårt, antar jag. Det tog 20 min för L att somna ikväll, jag buffade nog för mycket. Dock körde jag hårt med ramsningen, även bekräftandet som jag nog inte fattat vikten av innan :oops:

En fråga: när man smugit ut ur rummet och L vaknar och gastar, hur mycket är ok att vänta och ramsa innan man går in? Svår avvägning, tycker jag!!

Återigen - tack för allt stöd :heart: :heart: Det är svårt att inte känna sig laddad och peppad här :D

Kram!
Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

En fråga: när man smugit ut ur rummet och L vaknar och gastar, hur mycket är ok att vänta och ramsa innan man går in? Svår avvägning, tycker jag!
tyckte jag också :? i början! Tänk att du skall vara tyst mer än du ramsar först och främst. Min coach Tinis sa alltid till mig att när det känns som att "NU vill jag gå in" då skall jag ramsa en gång till! Tystnar han sen inte efter det (avvakta :D ) då kan du gå in, lägga tillrätta, buffa (som markering gjorde jag) och solfjädra tills det är lugnt. Tänk på att ANDAS själv så att du förmedlar lugnet :-$ som behövs för att komma till ro.
Dessutom kände jag nu - tredje kvällen - att jag fastnat lite i buffandet. Det hänger väl ihop med att jag tycker att ramsandet är lite svårt, antar jag. Det tog 20 min för L att somna ikväll, jag buffade nog för mycket.
Det svåraste med kurandet är att BACKA och inse att dom klarar sig bäst själva UTAN en massa inblandning och störningar från oss :shock: Vad jag gjorde var att börja gå ut lite tidigare (innan Dag hade blivit helt tyst) och ge en hög, GLAD ramsa. Ofta x8. Som regel brukade jag vara tvungen att ramsa en eller två gånger igen efter en stund, lite mer bestämt ("alla 17 korna som skulle mjölkas och 18 andra bebisar att natta" som Anna skriver :D ) Sen blev han alltid JÄTTEARG när jag bekräftade vid tystnad för då hade han ju nästa somnat och jag STÖRDE :roll: men det lönar sig i längden, jag lovar! Även om det inte kändes så ibörjan... :wink:

Vi hörs :thumbsup:
Kram
NlNA

Inlägg av NlNA »

Heja, heja :!: :!:
Härligt att du nu håller på att köra upp :D .
:heart: Låter som att du har en strålande attityd :heart: . Fortsätt med det :D .
Det svåraste med kurandet är att BACKA och inse att dom klarar sig bäst själva UTAN en massa inblandning och störningar från oss.
Detta är jätteviktigt nu :!: Precis som TinasDag säger så måste du nu (eller i morgon) börja backa :wink: .

Jag fastnade själv med solfjädern innan jag upplystes med att backa :shock: .
Och då är det bara ramsan som ska gälla.
Tösen lärde sig /vande sig vid att det inte gick att somna om jag inte gick in och solfjädrade :o . Det märktes tydligt eftersom hon tystnade så fort jag klev in i rummet :? . Men det var inget jag fattade :oops: , utan de kära, kloka gubbar och gummorna :heart: här på forumet upplyste mig om det :D.

:arrow: Tänk på att du även måste ramsa så högt att den kan nå fram till henne :!: De första gångerna fick jag ramsa så högt och mycket att jag rent utav blev hes på köpet :roll: .
En fråga: när man smugit ut ur rummet och L vaknar och gastar, hur mycket är ok att vänta och ramsa innan man går in? Svår avvägning, tycker jag!!
:arrow: Hallå...hur var det med smygandet :D [-X.

Hon måste höra dig lämna rummet :roll: . Annars vet hon inte var du vaktar någonstans :!: Och det ska du ju göra vid "grottöppningen", eller hur :?:
Så här tänker jag:
Vi bor i en grotta, och vakten (du) måste ju sitta vid öppningen för att kunna spana efter vargarna och ha liv i ev. brasa :wink: .
Ju mer du springer in i grottan för att lägga tillrätta, buffa, solfjädra, lägga på täcke... desto större chans att vargarna kommer närmre :shock: .
Du måste nu övertyga barnet om att du måste/kommer att sitta vid brasan och spana, lägga på ved och då får det bli en ramsa därifrån :D .

Lycka till nu och fortsätt rapportera :!: :heart: . Snart är du nära...
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Å med L

Inlägg av Å med L »

Hallå alla goa proffs :D

Denna natt blev både bra och lite dålig...! Jag har lyckats minska ner buffandet mycket, markerar mest bara i början. Solfjädrar dock en liten stund, och ramsar. Har verkligen övat mig på att ramsa mig ut ur rummet - inte smyga, alltså! - och det verkar sakta men säkert att sätta sig :)

L somnade vid 20.10 igår, det tog 20 min att få henne att somna. Känns ok! Sedan sov hon oavbrutet till 01.20, underbart, men då höll jag på att ramsa och vänta fram till 02.04 :shock:
Därefter vaknade hon både 02.10 och 02.20, då räckte det dock med att gå in en gång och solfjädra och ramsa (ja, jag väntade och ramsade glatt utanför först, men det eskalerade därinne :oops: )
Sedan sov hon till 05.45 och var då vaken och frågade i ca 5 min. Samma sak vid 06.00. Här ramsade jag bara utanför dörren :D Hon sov sedan till 07.30 då hon väcktes med klang och jubel!! :thumbsup:

Vad tror ni timmesvakenheten mitt i natten berodde på?

Är så stolt över mig själv som lyckats ramsa mig ut och även ramsa utanför :!:

Kram
Åsa
Å med L

Inlägg av Å med L »

För övrigt har L varit otroligt gnällig och mammig idag. Kan det hänga ihop med kurandet?

Åsa
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej :D

Du har fått jättebra hjälp redan, vill bara ge lite =D> , vad BRA ni jobbar på! \:D/

Jadu, vad det uppvaknandet berodde på kan man ju fundera och fundera på. :-k 8) Antagligen vaknade hon till och blev lite osäker på om mamma verkligen har koll. 8-[ Och det fick hon ju svar på :wink: . Ett litet tips, fundera inte så mycket vad/varför, man kan lätt föra över sina små funderingar på barnet. Varför somnar du inte nu? Det gick ju så bra sist, vad är det som är fel nu? Gör jag fel nu? Är du inte trygg när jag gör så? :roll: :wink: Bättre att bara tänka "Ok du har vaknat och behöver lite hjälp att känna dig trygg, det fixar jag" :D .

Mycket utevistelse och social delaktighet brukar bita bra på gnällighet tycker jag.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Å med L

Inlägg av Å med L »

Usch, idag har det gått bakåt :cry:

Dagsluren på fm - inga problem, då sover hon i vagnen. Men eftermiddagsluren, direkt efter ett BVC-besök, gick fullständigt åt skogen :-s Jag skäms för att säga det men efter 60 minuters ramsande och så vidare och gallskrik hela tiden gav jag upp :oops: och grät en tår jag också...

Nu ikväll tog det följaktligen bara 6-7 minuter, då var hon förmodligen alldeles utpumpad. Fick solfjädra de första 5, sedan ramsade jag mig ut och bekräftelseramsade utanför.

Vad gick så fel på em, tro? Känns jättetungt, är rädd att jag förstört kurandet nu!! :?:

Kram
ledsen och misslyckad Åsa
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
:heart: Det går ju alldeles lysande ju... :-({|=

Självklart ska du vara stolt över dig själv :heart: . Detta är verkligen ett sätt att testa sig själv och visa vad man kan.
Det är ju som att ta körkort och när man lägger ner så mycket tid på att lära sig teorin så ska man givetvis ta åt sig äran när man fixar det och verkligen suga åt sig allt beröm man kommer över :wink: .
För det är verkligen nu man förtjänar den där lilla extra stoltheten och när man är mitt uppe i kurandet behöver man massvis med pepping \:D/ .
Och det får du ju som bekant här på forumet 8) .

:arrow: Härligt att du nu inte går in till henne lika mycket :!:
Fortsätt så... :) .
Och nu i natt så kanske du inte ska göra det alls.. :wink: .
:arrow: Ha som mål för natten att nu kanske det endast ska somnas om med hjälp av ramsan.
Därefter vaknade hon både 02.10 och 02.20, då räckte det dock med att gå in en gång och solfjädra och ramsa (ja, jag väntade och ramsade glatt utanför först, men det eskalerade därinne )
:arrow: Har du börjat att backa även vid ramsandet för att se om hon kan somna om själv nu :?:
När du säger att det "eskalerade därinne" så kan det tyda på att du faktiskt störde henne med ditt ramsande :roll: .

:arrow: Avvakta mer nu även med att ramsa. Hon vet nu vad ramsan betyder eftersom det går så bra och nu kan du backa lite med att inte ramsa vid minsta pip :!:
Se om hon kan klara det själv, hör om frågorna bara går upp för att lite senare avta. Skulle hon fastna i frågorna och snarare öka i styrka utan att det tyder på att hon avtar så ska hon givetvis ha svar :wink: .

Detta går precis så bra som det kan gå och du sköter dig alldeles utmärkt :!:
Och inatt kommer det att gå lika bra :wink: .
NINA
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Läste ditt nya inlägg efter att jag fått i väg mitt som syftade på natten som var.
Jag förstår dig så väl och jag har upplevt precis det samma :cry: .
Det känns jättejobbigt, men kom ihåg att det finns bakslag och det är inte helt ovanligt att det sker just nu :? .
Har inte boken hemma (utlånad till en kompis :D ) men någonstans så står det precis detta.

Mitt problem var alltid dagslurarna och jag kämpade länge med dom och även med läggningen när jag fastnade med solfjädern.
Har försökt med att få den länkad hit men lyckas uppenbarligen inte :roll: .
:arrow: Någon som kan ge mig handledning...

Min historia finns skriven på "Säkra sovare med fnurra på sömntråden".
Mitt inlägg heter "Sova längre på dagen" och kanske kan det ge dig lite tips om ramsandet och hur man kan "fastna" :wink: .
(Det är mot slutet av historien, sid 4, 5, som poletten hos mig trillade ner. Den är ganska lång men jag var nog lite trögfattad :lol: ).

:arrow: Ta en paus, andas lugnt och så ta vi nya tag imorgon...se framåt och bara framåt. Håll i huvudet "en gång är ingen gång, två gånger är en vana".

Du har definitivt inte förstört kurandet :D Det är snarare nu du måste odla attityden av självklarhet (och jag har för mig att det är under just det kapitlet "Självklarheten" om bakslag, som jag syftade på ovan, finns).

En stor KRAM skickas också :heart:
NINA
Å med L

Inlägg av Å med L »

Tjohoo!! :D

Natten gick jättebra! Lite stök första timmen, men enkelt att lugna ner henne, solfjädrade ngn gång men annars var det ramsan som gällde. Inte massor av den, dock.
Så prinsessan sov från ca 20.30 helt och hållet, kort uppvak vid 02.30 som solfjädrades (hon kröp omkring i sängen), ramsades superkort och somnade inom en minut. Sov sedan till 07.15 då hon vaknade själv!! :thumbsup:

Känns underbart!

Nu gäller det att jobba vidare på dagslurarna [-o<

Kram :heart:
Åsa
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Sorry att jag inte var inne och peppade igår...fullt upp i ösregn med buspojke och svärfar :roll: :D Plus en extremt dominant hanhund som påbörjat sin nya kurs... :? Där har jag nåt att bita i :!: Turatt sömnen hittat hem till oss :shock: för en månad sen hade jag inte ORKAT :P ta tag i det problemet.

UNDERBART att höra hur bra natten varit :thumbsup: =D> du ser att det krävs mycket för att "förstöra" :wink: kuren! Din attityd är så självklaratt du inte behöver oroa dig :thumbsup:
Jag skäms för att säga det men efter 60 minuters ramsande och så vidare och gallskrik hela tiden gav jag upp och grät en tår jag också...
Ja du, där har jag också varit... :oops: Så hemskt som det känns just i det ögonblicket så VET man ändå att dom små BEHÖVER sin sömn och att du verkligen vill henne väl nu när du ger henne verktygen att somna själv :!: Dag har tagit låååång tid på sig att anamma dagslurarna, MYCKET stök ibörjan (länkar vår tråd från Gastis där du kan läsa om MIN desperation... :oops: :? :D )
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Precis som Nina skriver så KOMMER DET ATT KOMMA BAKSLAG, det är helt naturligt och barnens sätt att fråga "ÄR det verkligen säkert att du har koll??? Så här har vi ju inte haft det tidigare?" Bara behåll din attityd :thumbsup: så kommer hon att fråga kortare snart! Jag vet av egen erfarenhet :wink:

:!: Ninas länk kommer här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Lycka till under dan och tänk på vad Bluna sa: MYCKET utevistelse och social delaktighet (finns SUPERBRA tips här
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=)
Kramar Tina :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"