Behöver hjälp med att säkra dotterns sömn!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Täbybo1

Behöver hjälp med att säkra dotterns sömn!

Inlägg av Täbybo1 »

Jag började kura vår dotter för 5 nätter sedan och börjar tappa siktet. Behöver få svar på mina frågor så jag kan stilla hennes med besked!!

Lite bakgrund: Kurade min son (född feb -06) då han var 7 månader och han har sovit som en prins sedan dess :D
Dottern (född 7 maj-08) är född 4 veckor för tidigt men var stor (53 cm, 3350 g). Hon fick ingen ordentlig smekmånad då komplikationer (Rh-immunisering) gjorde att hon var tvungen att ligga i solbädd de 5 första veckorna i sitt liv (dygnet runt förutom 20 min för att äta varannan/vartredje timme). Även mycket stucken och petad på och in och ut på sjukhus för transfusioner.
Nu innan kuren hade hon (o)vanan att sova som längst 1½ timme vissa nätter medan hon ibland fick ihop 4 i sträck (inte ofta). På dagarna vaknade hon oftast så fort man tog bort henne från bröstet. Ibland sov hon en 20 min, men oftast bara 5. Hon har haft tutten som napp :oops: och ibland nöjt sig med ett finger. Hon sover i vagn i vårt rum.

Igår natt sov hon från 21 till jag tog upp henne för mat 05.30 (vaknade knappt) och lade tillbaka henne efter ca 8 min och gjorde morgon (hon sov än) kl 8! Men inatt var det lite cirkus igen. :( Inte oväntat är det vargtimmen som spökar. Hon vaknar, får sig en ramsa och håller sedan låda mellan 30 min och 1 timme. Jag har provat att ramsa tryggt, bestämt, glatt, argt osv, och hon bara vrålar. Jag har även provat att avvakta efter den första ramsan och då lugnar hon ner sig så småningom med längre och längre pauser och mindre och mindre ilska och kraft, hon tar sedan emot bekräftelsen och sover gott till jag gör morgon. Men det känns inte bra att hon skriker så länge, särskilt inte som maken gör mig osäker på om jag gör rätt. Han ligger bredvid och ifrågasätter mig hela tiden "nu har hon väl ändå skrikit för länge" "hon kan ju inte må bra av att ligga så där" osv. Och då sviktar min tro. Skadar jag henne när jag låter henne ligga och svära för sig själv i alla tonarter? Ska jag ramsa oftare (även om hon bara blir argare)? Ska jag lägga tillrätta på en gång när hon vaknar istället för att bara ramsa? Ska jag låta bli att ramsa ett tag när hon vaknar och se om hon skriker upp sig först? Känner mig helt förvirrad just nu, vill ju bara att hon ska få lika bra sömn som bror sin :cry:
Min man vill sätta sig och hålla handen med henne när hon har skrikit länge och vill att jag frågar er om han får det?

Alltid när jag lägger henne (dag som natt) skriker hon alltid en stund innan hon somnar (någon/ett par minuter), gör jag något galet då? Gör attlid snabb och distinkt tillrättaläggning, larmet på och ramsar iväg. Går sedan och fixar i huset och gör ljud till hon somnar.

Sena dagluren 15.45-17.15 sover hon inte mer än 45 sedan vaknar hon och ligger och skriker resten oavsett ramsor. Om jag låter henne vara ifred somnar hon om ibland men gapar en bra stund först. Sista luren somnar hon ibland inte alls. Även här blir jag ifrågasatt och börjar då tvivla på att det är nyttigt för henne att ligga där och vråla... Samtidigt är hon ju inte ledsen utan bara förbannad, men jag vill ju att hon ska vara glad :cry:

Tycker också det är svårt att få till något riktigt skratt innan läggdags, då hon är så trött efter nattslurken (hon försöker alltid somna när hon äter varje mål). Tips?

Jag har kvar matningen på morgonkulan då jag fått för mig att det blir för länge utan mat annars i och med att hon är för tidigt född... När tar jag bort det och hur gör jag då, ramsar igenom eller vad?

Schemat ser ut så här:
05.30 snabb matning
08.00 Morgon!
08.15 mat
09.30-10-15 Lur
11.15 Mat
11.45-13.45 Lur
14.15 Mat
15.45-17.15 Lur
17.15 Mat
19.00-19.20 Lur
19.45 Mat
20.45 Nattslurk
21.00 Natt

Behöver verkligen konkret handledning i hur jag hjälper henne på bästa sätt de gånger hon bara fortsätter skrika i omgångar, vet inte vad jag ska säga när maken inte är med på det här. Jag har inget stöd någonstans :cry:
Täbybo1

Skulle behöva hjälp inför nattens vargtimme!!!

Inlägg av Täbybo1 »

Jag fasar för vargtimmen! Hon är arg så himla länge, och inga ramsor biter då hon är på det humöret. Så vad gör jag då hon troligtvis vaknar vid fyra-fem rycket??? Ska jag ramsa först och sedan avvakta in i det längsta om hon inte är ledsen även om det tar henne 40 min att varva ner helt och somna om? Hon blir bara argare när jag ramsar åt henne..
Hjälp någon!
Mamma till Elliot februari-06 & Leona maj -08, världens bästa!!! ;o)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Och grattis till er lyckade kur! Sömn från 21-05.30 hade ni inte för en vecka sedan. Fråga maken om han vill ha det så igen.... :wink: Annars kan du ju alltid berätta för honom att han så gärna får ta över nätterna framöver. Det brukar råda "bot" på ifrågasättande och annat. :D
Jag tycker att du varit JÄTTEDUKTIG!
Du gör ju helt rätt.

Ska försöka svara på dina frågor.
Vargtimmen:
Gör upp en handlingsplan och håll dig sedan till den, morgon efter morgon. Efter 4-5 morgnar brukar det vara över. Ett förslag:
Pangrams vid första pip. En hög, tydlig och punktsättande ramsa som talar om att morgonen inte har kommit än. Föreställ dig själv (i hjärnan) att klockan är 02 på natten - då är det lättare att jobba för ett omsomnande. För däri ligger nyckeln.
Låt henne sedan vara. Avvakta, avvakta, avvakta.
Skulle hon fastna i en evig klagosång som vare sig går upp eller ner ger du en ramsa till. I det här läget är det många som tar till Mozart eller husljud. Detta skapar en ridå mellan dig och barnet som får barnet att lyssna på något annat än sin egen stämma och dig att tänka på något annat och hålla överkoncentrationen borta. Skulle TOTAL kris utbryta kan du gå in och lägga tillrätta - men bara en gång/uppvak.
Ha sedan en väckarklocka som ringer när tiden för glad morgon inträffar. Då vet hon snart när det är dags att gå upp.

Bekräftelseramsan tycker jag du kan lägga åt sidan nu. Baka in den som ett avslut på den "vanliga" ramsan genom att gå ner i tonläge på sista versen/verserna. Har hon varit ruggigt ledsen kan du fortsätta att köra bekräftelsen separat men inte i vargtimmen. Så här långt in i kuren stör den mer än gör nytta. Poletten har redan trillat ner.
Hon vaknar, får sig en ramsa och håller sedan låda mellan 30 min och 1 timme. Jag har provat att ramsa tryggt, bestämt, glatt, argt osv, och hon bara vrålar. Jag har även provat att avvakta efter den första ramsan och då lugnar hon ner sig så småningom med längre och längre pauser och mindre och mindre ilska och kraft, hon tar sedan emot bekräftelsen och sover gott till jag gör morgon. Men det känns inte bra att hon skriker så länge, särskilt inte som maken gör mig osäker på om jag gör rätt. Han ligger bredvid och ifrågasätter mig hela tiden "nu har hon väl ändå skrikit för länge" "hon kan ju inte må bra av att ligga så där" osv.
Det är inte hur LÄNGE hon skriker som är intressant utan PÅ VILKET SÄTT. Ledsen ska man aldrig behöva vara. Men förbannad kan man gott få vara ifred. Svära och hålla på. Så gör vi vuxna när vi är arga. Då vill vi inte ha någon som sitter bredcid och håller handen. Då vill vi svära och slå i kuddar tills ilskan lugnat ner sig. Barn är gjorda av detsamma som vi.
Alltid när jag lägger henne (dag som natt) skriker hon alltid en stund innan hon somnar (någon/ett par minuter), gör jag något galet då? Gör attlid snabb och distinkt tillrättaläggning, larmet på och ramsar iväg. Går sedan och fixar i huset och gör ljud till hon somnar.
Vissa barn säger inget när de läggs, vissa måste svära ett tag först innan de kan komma i ro, och andra sjunger en skvätt och ytterligare några andra pratar sig till sömns. Du gör helt rätt! En vacker dag somar hon utan minsta pip. Eller så är hon helt enkelt en "låtare" :wink:

Angående schemat och de sena lurarna. De flesta vittnar om att eftermiddagslurarna är svårast att få till. Ju senare det blir frampå dagen desto kortare pass sover barnen. Och er läggtid är lite i senaste laget för tösen. MEN, schemat ska passa övriga familjen också och du har bara kommit in på femte dygnet av kuren så ännu är det för tidigt att utvärdera. Håll schemat klistrat på näsan och kör på i samma stil som hittills tycker jag.

När du tar bort nattmålet ramsar du dig igenom det.

Fortsatt lycka till nu!
Du har jobbat på jättebra. Fortsätt så!

Kram
/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Svar på ditt andra inlägg som jag missade först :oops:

Du har rätt i att inga ramsor biter på förbannade barn. Ilskna ungar lämnar man ifred. Se ovan.
40 minuter är helt ok. Natten efter tar det bara 30, eller 15 ellr 5. Vargtimmen kan vara besvärlig men ger sig snart om du är konsekvent och intar den berömda attityden. Det bästa botemedlet är nog om du själv lyckas lägga dig och somna. Då gör tösen det också. Och skulle kris utbryta så HÖR du det och vaknar - jag lovar :!: :D

/Åsa
Täbybo1

Inlägg av Täbybo1 »

Tack för svar!!!
I natt gick det mycket bättre: ett pip vid fyra, somnade om själv. Sedan yl vid fem, en ramsa som svar, lite gnöl en minut och sedan tystnad :D
Väckte sedan för mat, och gjorde morgon kl 8 då hon sov fortfarande!
Underbart!
En undran: du menar att jag ska baka in bekräftelsen i ramsan även om hon inte tystnar under den? (för det gör hon nästan aldrig, ligger alltid och svär ett tag innan hon tystnar)
Och när kan jag ta bort morgonmålet då hon är för tidigt född?
Tack igen, nu ska här sovas! :sleep:
Mamma till Elliot februari-06 & Leona maj -08, världens bästa!!! ;o)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur går det :?:

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"