Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hade inte tänkt att det skulle bli en gnäll-tråd, men nu blir det lite till...

Idag är en jobbig dag för både mig och Ivis. Han sover korta pass och äter småsnuttar. Så fort han ätit så slocknar han. Har jobbat för att hålla honom vaken. Trugat på lite extra mat. Det vill han inte ha. Så lägger jag honom och PING så är han vaken. Slumrar till lite, men sover 5, 20 eller 45 minuter. Och han kommer inte till ro på riktigt.

Själv har jag haft ett obefintligt tålamod. Så när jag tappade lunch-tallriken på golvet bröt jag ihop - eller grät hejdlöst i alla fall :cry:

Men nu är familjen hemma och Ivar är hos pappa. :heart: Nu ska Vera och jag bygga koja.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är klart man får gnälla, liiiiite :wink:.
Och vissa dagar är ju bara sådär, att vad man än gör så blir det inte bra :shock:
När man SM ar, och vet att man fyllt upp behoven med råge, och det likafullt är det där tråkiga skriket.
Inte är det roligt inte :(
Jag vet.

Men ett litet tips från mig, om du kan utesluta att det är maten som spökar.
Så håll koll under vakenpasset att han inte ligger och smygsover medans han äter :shock:
Här hos oss har jag lagt märke till att om det slumrades en minut här och en minut där :roll: så blev sömnpasset lika hackigt det.
Och om det är riktigt riktigt svårt att hålla vaken, så låt hellre den där lilla sovminuten under matningen, som en del bebisar tycks tjuva till sig :lol: komma så tidigt som möjligt istället för så sent som möjligt.
Om du märker att han redan efter 45 minuter slumrar, så ge en minut, kanske två, men håll sedan vaken hela tiden ut.

Förstår du hur jag menar :? det är så svårt i bland att förklara hur man menar, man vet ju själv vad man vill förmedla, och sen att få ner det, så det blir begripligt :oops: är ju också ett konststycke :shock:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Sonica.
Jag förstår vad du menar, men när Ivar somnar under eller precis efter måltid, så svimmar han. Ögonen rullar upp och han kan verkligen inte hålla ögonen öppna. Jag killar, lyfter upp, busar och pratar med honom - han sover som en gris :sleep: Eller tittar upp en kort stund och tittar på mig som om jag är helt knäpp...

jag har fått lite perspektiv på denhär dagen. Han är fortfarande liten. Det går bra vissa dagar, vilket tyder på att han är på väg mot rutinerna. Vi tar det sakta - vilket jag fick lite tips om på annat håll på forumet. (Tack Jannika och MiaR70)

Nu är det dags att sova, för hela familjen (jo Vera sover redan, såklart)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

/LO skrev:
jag har fått lite perspektiv på denhär dagen. Han är fortfarande liten. Det går bra vissa dagar, vilket tyder på att han är på väg mot rutinerna. Vi tar det sakta - vilket jag fick lite tips om på annat håll på forumet. (Tack Jannika och MiaR70)
:heart: :-({|=

många smekmånader små.. :wink:

Puss, min vän!

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

/LO: Jag förstår precis :wink: Hur det är med avsvimmande bebisar.

Jag brukade bjuda mina bebisar på både en och 5 minuter,
men lät då det infalla så långt ifrån sovningen som möjligt.
Alltså att försöka hålla vaken mot slutet,då det annars sovs kanske en minut, och man förmår kanske hålla vaken en halv minut, och sen tuppar de av igen och så håller man på :shock: Det blir omöjligt tillslut. Och så har man en bebis som sovit hackigt i en halvtimma, och sen så blir den "riktiga sömnen" likadan.

Så bjud på någon minut så tidigt som möjlig, och håll vaken mot slutet i stället.

Men du förstod ju säkert hur jag menade redan förra inlägget.

Ta det i er takt. Och NJUT :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi jobbar vidare på vakenhållandet. Det går ibland :)

Men nu måste jag berätta om gårdagen.
Maken och hans svärisar (jo, mina föräldrar...) åkte och spelade golf på förmiddagen. Släktmästerskap!!!
De åkte vid 9-tiden.
Kl 10 var det Boll-i-bompa, som Vera är med på (fotbollsträning för knattar). Ivar sov faktiskt nästan hela tiden, så det gick superbra!
Tyvärr var det lika mycket getingar denna veckan, så den obligatoriska fikan fick intagas i rask promenadtakt hemmåt.

Sedan var vi hemma ett tag, för så småningom skulle vi åka och vara med på efterfesten till golfen. Ivar sov exemplariskt långa pass och Vera var barnvakt när jag duschade och fräschade till mig.
Vi bytte kläder på Ivar. Vera ville ha fotbollskläder på sig och byta om på golfbanan - helt ok för mig.

Vi packade och försökte komma ihåg allt som vi skulle ha med oss. Extrakläder, blöjor, mat, varmt vatten, flaskor, handduk till kräkungen, minihaklapp... Kläder till Vera, skor till mamma...
Och en färdig flaska mat.

Vi packade in oss i bilen. Ivar var på gränsen till mattid, så jag trodde inte vi skulle klara hela vägen, ca 50 minuter i bilen. I synnernet inte eftersom jag lyft över honom till bilbarnstolen.
Så jag förvarnade Vera att vi säkert skulle få stanna på vägen.
När vi svängde in på uppfarten till golfbanan hörde jag ett öhöeheheh från baksätet. Då ville han ha mat :D Perfect timing!

Sedan fick han mat, ren blöja och var redo för släktpresentation. Vilket skedde helt utan knorr. Bara solen i ögonen störde ibland ;)

Iväg i bilen igen och "finmiddag". Bara någon kilometer bort.
Ivar somnade i vagnen och sov en bra stund. Vera skötte sig givetvis charmerande exemplariskt som enda barnet på middagen. Det var ju släkten, så det var ju ingen som var främmande.

VI var så nöjda när vi åkte hem. Väl hemma var Ivar klarvaken och helnöjd :D 8) Så efter lite god mat somnade han strax före midnatt, då vi också gick och la oss.
Vi räknade med att vi fick ta det somdet blev på natten. Han grymtade till en gång vid 3-tiden, sedan vaknade han strax efter 6. Åt och blev bytt på och somnade sedan igen.
Kändes inte som han åt så mycket, så jag igen tänkte jag att det får bli som det blir.. Och han sov till 9 :D

Vera vaknade och kom upp och frågade om det var morgon kl 9.30. Jo det fick vi väl erkänna att det var :lol: OCh hon gick ner i källaren och väckte mormor, som också hade sovit lika länge :)

Dagen idag har varit sömnig för en liten bebis. Inte konstigt efter gårdagens äventyr, men han är nöjd med tillvaron.
Vi får se hur natten blir.
De senaste dygnen har varit mat runt 22, sedan vid 3 och 6.30. Det funkar för mig.

Imorgon börjar vardagen. Vera ska gå hos dagmamman 4 dagar i veckan, maken ska jobba heltid.
Jag hoppas att jag hittar lite aktiviteter, för jag är ingen "sitta hemma och gosa"-människa. Men jag är inte orolig. Det kommer att funka bra! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad härligt ni haft det /LO :D :!: Det andas coolhet över din text, och vilken sovmorgon ni fick!

Och nu börjar vardagen. Själv tycker jag det är rätt skönt, faktiskt :wink: :!:

Kram på er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack Mia!
Jo jag känner mig faktiskt rätt cool. Och det var flera som sa det igår också, som träffat mig tidigare, att jag såg mycket piggare och friskare ut.
Det är jag :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härligt att du känner det så :D :!:

Hur gärna man än vill, och hur förberedd man än är, så tar det sina modiga veckor att komma på banan. Lite besviken och ledsen över det kan man ju bli när det är andra barnet (eller tredje, eller sjätte :roll: ) och man tror att allt ska sitta som en smäck direkt... Jag hade det jobbigt första veckorna med Frida, med MEGA amningsstrul, julen för dörren, nysnittad osv, så visst kände jag mig snuvad ibland - jag menar med SJÄTTE barnet ska ju allt liksom bara flyta problemfritt :wink: :roll: ... Det tog sina sex, sju, åtta veckor innan jag var "som folk"!

Hoppas ni får en härlig höst :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har han vänt sig TRE gånger. Är det vanligt? Tror ju inte det är med vilja, men ändå :lol:
Lite häftigt är det.

Idag har vi varit på jobbet och hälsat på. De verkar klara sig 8) :roll: Sedan åkte jag till dagmamman och matade och bytt på Ivar - ska vi kalla det tidig inskolning :wink:

Imorgon tror jag att jag ska höra med grannen om hon vill gå promenader med oss. Hon har en ännu yngre bebis. För om vi börjar med att gå kanske vi kan fika med gott samvete sen :wink:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Idag har vi varit på BVC igen. Dels för att prata om mig och dels för att mäta och väga Ivar :heart: .
Han växer så det knakar min lille man. 5550 gram och 58,5 cm.
Han har vuxit 8,5 cm och 2,1 kg på 7,5 vecka. Han har klättrat två kurvor. Förra gången sa bvc-sköterskan att han nog skulle plana ut på kurvan, det skulle vi se nästa gång. Men det gjorde vi alltså inte utan klättrade en till ;)

När det gäller mig så skrev jag i svar på några frågor om hur jag mår. Och vi pratade om svaren. Hon sa att när hon träffar mammor som mår som jag, så frågar hon om bvc-psykologen får ta kontakt.
Det sa jag ja till. Jag vet inte riktigt vad jag ska prata med henne om och jag tycker att jag är på rätt väg, men jag är fortfarande trött och gråter alldeles för ofta. :cry:
För till synes helt utan anledning. Så jag har ju inget att förlora på ett samtal.

Jag erkänner ;) att jag fortfarande inte går efter standardmodellen, även om den finns i bakhuvudet, så vi inte spårar ur helt.
Nätterna börjar bli lite rutinartade, men natten som gick var lite annorlunda. Han har ätit 22, 3-4 och 7, men inatt sov han förbi 22-målet. Somnade 20 och sov till strax före 1. Men jag buffade och tutade i nappen (jo, jag (nä, Ivar) har en sån också...) och han sov vidare till strax efter 2. Sedan fick han mat 6.30 nästa gång.
Vi får väl se hur kommande natt artar sig. Om han vill sova vidare kl 10 eller inte. Jag tänker inte styra upp det än i alla fall.

Nu har vi gipsat Ivars fot - alltså en gipsavgjutning - och Veras hand. Hoppas de går att få loss, så att det blir bra. :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vilken härlig läsning, min vän :heart:

:-({|=

/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vår underbara dag!
Måste kackla lite i denna tråd, men kan ju inleda med att säga att Ivar idag har skött sig exemplariskt i allt jag och Vera tagit oss för idag. Han har varit parkerad i vagnen för det mesta, förutom under matning och lite kläm och känn...

Vi började med att promenera till biblioteket, där vi lånade böcker och sedan var det 40 minuters sagostund - de var tre barn som lyssnade :D

Sedan delade vi en pizza på närmsta pizzeria innan vi tog bussen till A6 (köpcentrat här i stan). Vi handlade present till pappa.
Eftersom vi skulle åka med pappa hem och han fick jobba lite längre än beräknat passade vi på att gå till mitt jobb och fjäska till oss lite fredagsfika.

EFter fikat gick vi till leksaksaffären och köpte gips och gipsfigurer för senare pyssel. Så efter allt fikande och pizzaätande tyckte vi att vi var värda var sin glass medan vi väntade på att pappa skulle komma och hämta oss.

Väl hemma tog jag Ivar, som var mätt och nöjd, men vaknade till under bilfärden, och la honom på min mage när jag la mig på rygg i soffan. Vi sov gott i över en timme :sleep:

Vi var så glada och nöjda både jag och Vera över vår härliga dag tillsammans. Och på en bänk utanför köpcentrat satt det en äldre herre och log åt oss, så det syntes nog att vi mådde bra :D .

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:heart: :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att jag knäckte en liten nöt igår...
Ivar är en tretimmars-bebis. När han äter så äter han tills det är fullt i magen. Är inte intresserad av påfyllning. Lyckas jag truga så kräks han ofelbart upp det igen. Jag har inte lyckats få honom att sova i över 1,5 timme någon gång, mer än på natten.

Sedan somnar han till en stund, 5 minuter eller 45. Sover han i 5 så klarar han att vara vaken i 1,5 timme och sover oftast 1,5 tills det är dags för nästa mål - alltså tre timmar efter det förra.
Sover han i 45 minuter så är han vaken en stund och sover 45 till innan det är dags för nästa mål.
Natten har han de senaste nätterna sovit 6 timmar och sedan 3.
Har klara funderingar för att istället för att gå på 8 timmar när han är två månader, ge honom ett par veckor till och köra 9 timmar. Har känsla av att det kommer att passa oss bättre.

Nu är det sovadags för storasyster!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"