Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Antonias mamma

Amadeus och en himla massa frågor

Inlägg av Antonias mamma »

Hjälp [-o< - nu behöver jag råd av någon amningsexpert och någon som inte har mjölkhjärna som jag själv för tillfället... :roll:

Amadeus blir imorgon (31.8) 2 veckor gammal. Jag vet att det är smekmånad men en del trubbel har dykt upp och här kommer mina frågor:

:arrow: Hela denna andra levnadsvecka har han krånglat med det första sömnpasset och vaknar efter 45 min. Första vakenpasset är kort - bara 1 h - och kanske beror det på det. Men han ORKAR inte mer heller än 1 h på morgonen. Vad kan jag göra för att slippa söva om x antal gånger första sömnpasset :?:

:arrow: På BB sov han första natten på barnavd. för övervakning. Där fick han förstås flaska och första frukosten drog han i sig 50 ml :shock: . Följden - jag kunde inte få honom mätt på bröstmjölk ens från början. Har alltså gett tillägg vid 75 % av målen ända sedan detta och nu har detta förstås eskalerat så att han numera vägrar allt annat än första omgpången från bröstet. Han är redan för LAT helt enkelt :x ](*,) .
Jag vill absolut inte låta flaskan ta över helt ännu - men den får gärna finnas där som komplement vid behov. Dock inte vid varje mål utan helst bara kvällstid. Men hur ska jag hitta tillbaka dit nu :?: Hur ska jag få honom att öka produktionen då han nu vägrar suga utan bara blir hysterisk och skriker vid bröstet för att det kommer för sakta :?:
Ska jag pumpa :?: När i så fall - jag kan ju inte tömma brösten tills nästa mål :?:
Vad mer kan jag göra :?: Jag kan ju inte bara dra ner på ersättningen heller - det betyder ju en hungrig kille med ostillad överlevnadsångest!

:arrow: Han går nu in i sin tredje levnadsvecka och mot den egentliga födelsen. Jag har dock inte fattat, fast jag läst i BB, om denna sker nu vid ingången till vecka 3 eller vid slutet av den. När ska paketeringen (filten) bort och när kan jag börja lägga honom på golvet med intressanta saker att se på :?: När ska vakentiden förlängas till 2h :?:

Mycket tacksam för svar! :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
kattklo

Inlägg av kattklo »

HEJ!
Ett stort grattis igen till pöjken!
Så här tänker jag! :D

:arrow: Öh? Sömnpass? Inga sömnpass. Smekmånad.
Han ska ha mat när han vaknar. Om det så är efter 45. Och "Orkar bara 1 timme vaken", det låter ändå väldigt länge. Tänk om det kommer en dag när han bara orkar 30?! :wink:

:arrow: Allan skrek hysteriskt vid brösten för det mesta i början. Han hade aldrig fått flaska. Så vana var inte en grej här hemma. Däremot hade han inte fått koll på att mättnaden kom från dessa krångliga tuttar.
Kanske är det inte vanan med flaskan som krånglar utan en viss ovana av livet i stort så att säga?? Ofta är det en rocky road i början med mättnad och matning.
Jag utvecklade tusen amningsknep och du kan få några av dom om du hojtar.
Men det är ju det där, at lära känna honom och att ni ska lära er funka ihop...
Det tog några månader för Allan och mig att få matningarna att funka galant, medan det gick på en dag med min första, Karla.
Helt olika ungar var dom. Och är dom.
Det är så lätt att jämföra och leta fel.
Försök att inte göra det. 8)

:arrow: Jag tycker man märker när det händer. Och det har inte exakt varit vid 21 dag för mina iallafall.
Förlänga vakentiden till 2 timmar?! Ja, det kan man ju börja med att försöka efter 1 månad, men jag skyndar långsammare jag. 8)
Och ofta finns det något pass som alltid blir kortare än så. Till exempel det på morgonen.

KRAM!
Antonias mamma

Tack Kattklo :D
kattklo skrev:Han ska ha mat när han vaknar. Om det så är efter 45. Och "Orkar bara 1 timme vaken", det låter ändå väldigt länge. Förlänga vakentiden till 2 timmar?! Ja, det kan man ju börja med att försöka efter 1 månad, men jag skyndar långsammare jag. 8)
:arrow: Jag skyndar mer än gärna långsamt :D - att förlänga vakentiden till 2 h är aboslut inget jag strävar efter. Men på s.242 i BB står uttryckligen att man efter slutet av andra eller i början av tredje levnadsveckan (efter den egentliga födelsen) ska ta sikte på 2-2. Därför frågade jag.

Sen detta med maten. Mat igen efter 45 min. om uppvak :?: Då är det nog närapå omöjligt att få ner ett fullgott mål enligt SM. Alltså blir det bara lite snuttande och sova igen. Och ska man då göra så varje gång han vaknat efter 45 min. - dvs på alla tre sömnpass idag - så är man ju ganska snabbt mitt uppe i en snuttcirkel - och så har SM havererat. Har också läst i flera trådar här att man ska vagna om i dylika fall, så nu känns det lite som om man får dubbla budskap.

Nåja, detta är inte hela världen. Strösta bekymret är nog balansen bröst - flaska...

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Allt om vagna och annat är efter smekmånaden! Nu är det mat vid varje pip så att vi inte drar på oss överlevnadsångest. SM går inte att tillämpa innan den egentliga födelsen, mer än nått enstaka mål.

Om tutte/flaska, känner du till tillmatningset? Det verkar funka för många. Annars kan man gå tillbaka till tutte the hard way också. Inte erbjuda flaskan alls under två dagar eller tre eller bara på ett visst mål. Då kommer han att vara hungrigare, men tuttarna får en chans att hänga med.
Antonias mamma

TorpSara skrev:Allt om vagna och annat är efter smekmånaden! Nu är det mat vid varje pip så att vi inte drar på oss överlevnadsångest. SM går inte att tillämpa innan den egentliga födelsen, mer än nått enstaka mål.

Om tutte/flaska, känner du till tillmatningset? Det verkar funka för många. Annars kan man gå tillbaka till tutte the hard way också. Inte erbjuda flaskan alls under två dagar eller tre eller bara på ett visst mål. Då kommer han att vara hungrigare, men tuttarna får en chans att hänga med.
Okej... Då ska vi lugna ner oss då. Antar att det inte är med våld man ska upp til 1½ h vakentid nu då heller :?:

Tillmatningsset - VAD är det :?:
The hard way är väl enda sättet antar jag annars. Har läst TorsMammas ökningstips men är chanslös där. Det är omöjligt för mig att sitta 40 min. och pumpa efter varje amningsmål då jag har en 2-åring som mår dåligt på flera sätt att ta hänsyn till också.

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Antonias mamma skrev: Okej... Då ska vi lugna ner oss då. Antar att det inte är med våld man ska upp til 1½ h vakentid nu då heller :?:
Nix. Edvard var vaken högst tio minuter i taget sina första 10 dagar. Sen vaknade han till ordentligt när han var rätt precis 28 dagar. 2-2 fick vi till efter jul, då var han 7 veckor... Tröttmössa. :roll:
Tillmatningsset - VAD är det :?:
*frieda*, tror jag att det var har ett. Står i Ivars tråd.
The hard way är väl enda sättet antar jag annars. Har läst TorsMammas ökningstips men är chanslös där. Det är omöjligt för mig att sitta 40 min. och pumpa efter varje amningsmål då jag har en 2-åring som mår dåligt på flera sätt att ta hänsyn till också.
Nej, det kan jag tro. Mata på och var envis som en åsna som Anna skriver. Och sänk kanske en flaska till natten om det behövs.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack TorpSara :heart:

Länken till /LO:s tråd:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Sid. 4 har jag skrivit litet om tillmatningssetet samt skickat med en länk som man kan beställa setet från :wink: Jag har dock inte mitt set kvar tyvärr. Men jag funderar på att skaffa ett nytt till bebis tre och sedan kan man ju donera runt det till folk på forumet :-k :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D Hej Anna och välkommen till SoS! :D

:arrow: Jag ville mest välkomna dig och säga att vägen till rom är lite kringenkrokig. Men se rom byggdes inte på en dag, men se så stadigt det står där än idag.

Jag kan tänka mig att du är lite som jag, vill följa "manualen" till punkt och pricka för då blir livet lättast. Men ibland måste man förska att "anpassa" manualen en aning till verkligheten, och det är därför tror jag som AW skriver "sträva" mot 1,5-2,5 i smekmånaden och sen 2-2 efter smekmånaden. Vi kan tyvärr inte säga den exakta dagen då smekmånaden är slut, det bästa sättet tycker jag är att man känner NU måste det till en ändring, ja då är det dags att styra upp mot de nya målen.

Man letar alltså inte fel där inga finns.

Ang. amningen så vet jag att följa mina råd är svårt! MYCKET svårt! Men du kanske i alla fall kan dricka teet, äta fet mat och försöka vila i den mån det nu går för dig?
Kanske i typ 3 dagar försöka amma en aning tätare mest för att stimulera brösten lite extra, få den lille och fatta att det är BRÖSTEN som gäller. Inget annat. När ni sen har kläm på det så kan du försöka dig på lite mera regelrätta SM mål. Vad tycker du om denna tanken?
Jag träffade en mamma med en 3 veckors idag som ammade varannan timme och hon var nöjd med det. Men visst det är ju inte SM i stor stil.

Mest av allt, försök inte följa boken till punkt och pricka för då kommer du att gå vilse tror jag. Utan försök att känna efter lite också vad som faktiskt passar er!

De råd du fått är inte EXAKT enl. boken men det är HUR de har applicerat BB och det är det som nu är erat mål. Hitta eran väg, alla säger att det brukar ta ca 2 mån drygt att hitta dit. SM är din guide och vägmärke! Inget annat.

Kram på dig, i massor!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

TorsMamma skrev:Kanske i typ 3 dagar försöka amma en aning tätare mest för att stimulera brösten lite extra, få den lille och fatta att det är BRÖSTEN som gäller. Inget annat. När ni sen har kläm på det så kan du försöka dig på lite mera regelrätta SM mål. Vad tycker du om denna tanken?
Detta låter bra :idea: - och det verkar dessutom vara min enda möjlighet att överleva just nu :roll:
Amadeus (eller Amadeo, som pappa nu propsar på) vaknar ofelbart efter 45 min. på åtminstone de två första sovpassen på dagen. Men - han SKRIKER inte utan är helt enkelt bara vaken och ligger och pockar på uppmärksamhet med andra småljud.
Jag har ju hittills gett mig på att söva om eftersom mer mat så snabbt inpå föregående mål bara leder till spyor och elände :x men även om jag lyckas få honom att somna om så är det bara för en kort stund. Och så orkar jag bara inte hålla på ](*,) Igen. Så nu ger jag mat, så får ju brösten jobba extra då också samtidigt :idea: :lol:

Vill dock påpeka att AW uttryckligen skriver att SM är till för att tillfredsställa det NYFÖDDA barnets behov, och när är man nyfödd om inte de tre första veckorna? Därför motsätter jag mig starkt påståendet att SM inte kan tillämpas före den egentliga födelsen :!: Målen funkar ju bra för oss - han äter villigt alla omgångarna under utsatt tid - men sover inte den tänkta tiden.
Vår son är allt annat än en "tröttmössa" - han är så vaken man bara kan vara i den åldern och jag ska ha TUR om han ska somna vid bröstet/flaskan ÄVEN efter ett fullgott SM-mål på 1½ h och 4-5 omgångar mat :roll: Inte ens efter nattmålen kan jag bara lägga ner honom igen, utan måste söva honom i famnen :evil: .

Tillmatningssetet verkar ju vara en bra uppfinning men... inget för mig och vår situation tror jag.

Tack för svar!

www.sandsdrommar.com
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej :!:
Antonias mamma skrev:Vill dock påpeka att AW uttryckligen skriver att SM är till för att tillfredsställa det NYFÖDDA barnets behov, och när är man nyfödd om inte de tre första veckorna? Därför motsätter jag mig starkt påståendet att SM inte kan tillämpas före den egentliga födelsen :!: Målen funkar ju bra för oss - han äter villigt alla omgångarna under utsatt tid - men sover inte den tänkta tiden.
Klistrar in en bit av utdraget ur sammanfattningen av SM här på forumet:

AW skriver:

Jag brukar betrakta de första två månaderna efter förlossningen som ett slags förlängd graviditet. Det kan vara praktiskt att se det så. Du hemfaller inte åt missuppfattningen att allting ska fortsätta vara i evighet så som det är nu.

* Det tar ungefär två månader för amningen att fungera gnisselfritt (om problem alls uppstår, vilket de inte behöver göra).

* Det tar ungefär två månader innan kroppen börjar likna någonting och du känner dig någorlunda som en människa, psykiskt, efter den omstörtande förlossningen.

* Det tar, inte minst, två månader innan du har ett regelbundet schema att sköta barnet efter, vilket låter tillvaron ta form och ge rum åt annat.

* Efter två månader är också det lilla barnet överens med mycket som tidigare var en gåta. Hon eller han känner sin kropps funktioner - eller är i varje fall van vid dem. Hon är förtrogen med omgivningen. Har hon fått all mat hon behöver och lite till, är överlevnadsångesten stillad, och hon vågar tro att hon ska klara livhanken. Hon börjar på allvar kunna kosta på sig att ha trevligt, och hon låter sig tryggt inlemmas i den vardag som är din under de villkor som gäller för dig (”flocken”).

Men vägen dit fram, till tvåmånadersgränsen, kan vara slingrande ibland. För att du då lugnt och fint ska kunna ta dagen som den kommer, utan att tro att eventuella svårigheter ska förbli, kan det underlätta att se första tiden som en förlängning av havandeskapet. Så kan du också låta första månaden nu verkligen vara en smekmånad, fylld av njutning och glädje!

Jag kan berätta att jag inte heller haft nån "tröttmössa" och min teori är att jag gått över tiden så länge med mina barn. Och jag inbillar mig också att de här pigga barnen kräver lite mer mat i börja, lite mer av allting! Jag har matat på när barnen vaknat, även om det bara gått 45 minuter.

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

och... Det är ingen mening med att lägga en nyfödd förrän hon redan sover. (Tro nu inte att detta gäller i evighet – från och med den egentliga födelsen, vid eller strax före tre veckors ålder, både kan och bör den lilla somna själv i så att säga medvetet tillstånd.) Skulle hon nu ändå protestera och vakna när du lägger henne, krävs ytterligare en extraslatt. Det är fråga om så ytterst lite, kanske inte ens fem gram. Sedan är det som om barnet fått ett klubbslag och somnar som en stock.

:D
Vad jag menar är att det (oftast) inte går att tillämpa fullständig SM innan den egentliga födelsen eftersom många sover så jäkla mycket då. :roll: Och äter tätare. Målen kan däremot ha en struktur som SM, i allafall vissa av dem. :wink:
Antonias mamma

Ur askan i elden... :roll: :(

Den här dagen har varit för jäklig :cry: .
Den började med att jag måste ge tillskott efter andra nattmålet också innan han var nöjd. Sen började han strula vid bröstet direkt vid första målet i morse. Han beter sig likadant varje gång: Suger glupskt tag, drar några tag, släpper frustrerat och skriker och krumbuktar sig. Så håller han på tills han är helt hysterisk och bara skriker med vidöppen mun, med bröstet i munnen.
Jag begriper inte vad detta betyder annat än att det kommer för sakta och för lite :?:

Måste alltså ge flaskan igen vid första målet. Såg till att han var proppmätt - och så vaknade han ändå, igen, efter bara 45 min :x .
Lydde de råd jag fått här och förskte amma igen. Samma kaos. Gav flaska igen - han spydde upp det mesta och fick helt klart magont då inga rapar någonsin kommer upp för honom och han redan var mätt.

Dagen har sedan fortsatt i samma stil. Efter tredje målet satte jag honom i bilstolen för att åka till pappa och sen till mamma också. Då var kl.16.00. Målet hade börjat kl.14.45. Han vaknade direkt vi kom dit (efter 20 min. i bilen), somnade aldrig om ordentligt utan sov sen bara korta snuttar i min famn, och var hysteriskt övertrött när vi kom hem kl.18.30. Påbörjade ett nytt mål då, han började skrika direkt vid bröstet och jag gav upp och gav flaskan direkt. Sen skrek och spydde han omvartannat, precis som om magen var proppfull redan från början. Inte före kl.20.30 lyckades jag få honom att somna - då han äntligen hade rapat!

Nu har jag pumpat för en gångs skull för att få veta vad som egentligen finns i brösten. Det var 125 ml, eller 90 + 35. Dvs 70% mindre på den sida där jag från början var tvungen att använda amningsgummi den första veckan.

DAGENS FRÅGOR:

:arrow: Ska 125 ml räcka åt en 2 veckors grabb eller inte :?:
:arrow: Vad betyder hans beteende vid bröstet om inte lathet :?:
:arrow: Hur ska jag vid dessa situationer göra för att "vara envis som en åsna" - hur jag än trugar så slutar det med hysteriskt gråt från honom och inget diande :?:
:arrow: Vav tror ni om denna plan :?:

* Byta ut alla flaskor + nappar till den moell som har MINST hål och också är speciellt utvecklad mot sk kolik :roll: (Dr. Browns finns inte här i landet men Avent har nåt liknande system).
* Alltid amma då han vaknar för fort men inte ett helt mål igen så tätt inpå utan bara en omgång från varje sida för att undvika magont och spyande.
* Pumpa varje kväll då han somnat.(Omöjligt att hinna under dagen pga Antonia)
* Skärpa till mig angående mitt eget vätskeintag.
* Börja ge Disflatyl

www.sandsdrommar.com
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Det låter som en bra plan.

Annars skulle jag tycka att oxytocin-spray kunde vara på sin plats :?: Du verkar ha problem med utdrivningsreflexen rent krasst. Amadeus är nog inte "lat", det är nog dina bröst som inte hänger med.

Ett test: Gör någonting som får dig att fullständigt slappna av. Sitt i bastun, ta ett bad eller vad som helst. Märker du då att brösten börjar att läcka ymnigt är det inte produktionen det är fel på utan utdrivningsreflexten som är knas. Påverkas väldigt lätt av t.e.x. stress :wink:
Antonias mamma

*frieda* skrev:Annars skulle jag tycka att oxytocin-spray kunde vara på sin plats :?: Du verkar ha problem med utdrivningsreflexen rent krasst. Amadeus är nog inte "lat", det är nog dina bröst som inte hänger med.
Kan nog inte hålla med här :!: Amadeus börjar svälja direkt han suger tag, och när han sen släpper och börja grina och sparkas så ser man hur mjölken rinner bredvid. Så den rinner nog till direkt.
Eftersom det också alltid är först ANDRA omgången som han börjar bråka så tycker jag det ytterligare tyder på lathet/trötthet ALTERNATIVT luft som inte kommit upp från omgång 1.

Avent-nappar och -flaskor är nu inhandlade liksom Disflatyl. Själv gör jag inte annat än dricker och pumpa ska jag göra ikväll igen. Återkommer med rapport, men tar förstås också emot fler idéer och svar på mina frågor ovan :D

www.sandsdrommar.com
kattklo

Inlägg av kattklo »

Andra omgången, ja.
Jag kämpade och grät mycket med andra omgången... och landade till slut i att sluta truga. :shock:
Som att svära i kyrkan kanske. :lol: Men vi som är införstådda i SM vi trugar nog rejält ÄNDÅ.
Och för mig blev det så att jag tyckte att det var så viktigt att truga att jag glömde bort att lära känna min unge!!!

OM Allan inte hade hunnit bli övertrött när jag erbjöd andra omgången mat så var han M Ä T T.
Och det var när jag vågade lita på det (efter goda antalet veckor... 8) ) som det började räta upp sig vårt liv ihop.
Barn äter olika snabbt, men får i sig samma mängd. Brösten kan leverera olika från unge till unge, sugtekniken kan variera mellan syskon.
Jämför du mycket med stora A? Det är ju lite ofrånkomligt kanske, men det hjälpte inte mig ett dugg.

(På tal om att bli "säkrare" med andra barnet... :wink: )

Jag hade en massa knep för att få i honom så mkt mat som jag tyckte var lämpligt... :roll: :D
men om vi hade varit duktigare med flaskan hade jag gladeligen låtit Ludvig ta hela mål för det var rejält svettigt och gråtigt här hemma ett tag.
Och gick prestige i maten! Det får aldrig gå prestige i maten. Läxa till mig själv.

Sorry för svammel, hoppas du kan bli lite hjälpt.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"