Buffning funkar inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här ska du tänka förutsättningar. Du ger honom dem men det är han som väljer vad han gör med dem. Väljer han att inte sova så ger du inget extra för det. Låt honom ligga kvar tills luren är färdig. Det ska helt enkelt hända så lite som möjligt och vara tråkigt. Då ska du se att han snart sover hela luren. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Här skrev man en hel roman och så försvann mitt inlägg... :evil: Ja, ja.
Kul att se att ni har koll på läget och att det går så bra för er :D ! Vi har jättebra nattsömn numera men ännu lite struliga dagslurar... :? Tinis, min coach :thumbsup: :heart: =D> , har en teori om att det barn som är lite äldre när dom börjar kuras (typ Dags 9,5 mån) kan ha svårare att ta till sig dagslurarna i början eftersom dom tror sig vara utsövda efter en lååång härlig natt. Men snart sitter dom med :!: :D 30 min gnäll och tandagnisslan kan vara lite slitsamt... Fast eftermiddagen tog bara 10 min, och kvällsläggningen 8!!! Jippie!
Hur har ni det med skrattet till 'gonattet? Dag är HUMORBEFRIAD tyvärr och kan på sin höjddra lite på munnen :roll:
Skall bli kul att följa ert kurande,
kramar Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för uppmuntran och svar!

Det går fortsatt bra, idag har farmor passat honom och han har sovit helt som han ska. Men vi har problem på morgonen. Han vaknar 6 och somnar aldrig om och jag tror att han är hungrig. Vi har justerat schemat en halvtimme så han sover (ja, ska, rättare sagt) 19.30-7.30. Vi har nog aldrig fått väcka honom, kanske någon enstaka gång när vargtimman varit besvärlig...
:?: Får man ge välling eller amma kl 6? (klart man får, men kan det vara så att det han får i sig inte räcker i 12 h?)
:?: Kan någon tycka till om schemat? Det är väl så att en halvtimme ska kapas? Kanske på morgonen då, lämpligvis... Stackars morgontrötta krakar till föräldrar. ;-)
Så här har vi nu:
7.30 Gomorron, amma
8.00 gröt
10-10.45 sova
11.30 lunch (riktig mat) + amma
13-14.30 sova
14.30 mellanmål fruktpuré el amma
16.30-17.15 sova
17.30 gröt
19.00 bada, amma eller välling
19.30 sova

Han somnar på ett kick! Och Tina, Elis skrattar inte heller och vi ligger och pratar om bland annat hur olika djur låter och pratar om småsaker och sen säger vi gonatt till lampan och så somnar han bums! Men han skrattar mycket under dagen, det gör han. Dag hittar nog humorn! :-)

Tina
Mamma till Elis född jan -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, han ska inte ha välling 06. Stora karln. :shock: Klart han klarar 12 timmars natt. Slopa dina hungervargar bums!

Jag tycker att ni kapar tiden på sista luren. Antingen plockar ni den helt, (han är nio månader snart va?) eller så lämnar ni 20 minuter. Morgonen kommer att ge sig, välj ett alternativ och följ det. Och inför väckarklocka! :D
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Tack för svar!

Vi använder väckaklocka! Men vi kör på då. Den tysta varianten. Vi bor i lägenhet och kan tänka mig att dammsuga kl 5 inte blir populärt. Men igår morse skrek han mellan 5-7.15, så "väckte" jag honom 7.15, med marginalkvarten... Blir tyvärr tvungen att gå in och buffa, och då blir han lugnare, men arg så snart jag går ut. Till slut satt jag utanför och bara stod ut och han var ARG.

Idag var han mer ledsen och ynklig. Sitter upp och biter i sin gosefilt. Hoppas det går bättre snart!!

Han är 7 månader. Född i slutet på januari.

Tina
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Behåll då sista luren ett tag till, som 20-minuters. Vaknar han 05 skulle jag för all del gå in och solfjädra honom nästan hela vägen till sömns igen eller i värsat fall ända över kanten, men bara då och bara ett par tre nätter och sedan se till att få väcka. Att väcka är en stor del av nyckeln.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag sitter och undrar om inte grötmålet kommer lite snabbt inpå amningen? Dags schema ser ut så här (men han är två månade äldre):
7.00 väcka, amma
8.30 gröt
9.30-10.15 sova
11.45 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 mellis
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova
Eftersom han inte sover innan 10 igen kanske du skall skjuta på gröten till 8.30/9.00? Men jag är ingen expert (ÄN :D ) så det är bäst att dom som kan saken bättre kommentera också!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det beror p typen tror jag. Går den ner gröt så tätt på tutte så är det ju inga problem. Annars är ditt schema ett utmärkt val, Tina!
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Hej!
Nu har vi inte varit inne på ett tag. Ett tecken på att allt går som det ska. Ja, det mesta. Han är glad och nöjd för det mesta och det är så skönt! Men vi har två frågor:
:?: Sonen sover fortfarande inte 12h och har aldrig gjort. Som senast vaknar han 6.30 (ska vakna 7.30) Vi ramsar, går ibland in och lägger tillrätta, för han sitter upp, men bara en gång per uppvaknande, sas. Imorse gav sambon en ramsa, sen fick han vara, för han satt bara upp och lekte, och sonen somnade om, men vaknade 7.20 så då ringde vi klockan och gick in. Men han kan vakna med väldigt olika humör, men alltid för tidigt. Hur får vi bukt med det? Vi började kura för 2,5 vecka sedan.

:?: Enligt hans schema ligger 45 min luren på förmiddagen, men vi undrar om vi kan göra den till 1,5 h luren istället. Vi får nästan alltid väcka honom efter fm luren och sen är han hängig och klängig fram till mitt-på-dagen luren. Och denna lur sover han aldrig 1,5 h hur vi än gör. Han vaknar efter 40-60 minuter. Jag tror det skulle passa honom att få sova 1,5 h på förmiddagen istället men undrar om det spelar detta någon roll? Eller är han bara trött efter att bara ha sovit 10-11 h på natten och... se frågan ovan. :)

Vårt schema:
7.30 Gomorron, amma
8.00 gröt
10-10.45 sova
11.30 lunch (riktig mat) + amma
13-14.30 sova
14.30 mellanmål fruktpuré el amma
16.30-16.50 sova
17.30 gröt
19.30 sova

Tack så länge!
Tina
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att det går så bra för er. Om du söker på tidiga uppvak/mornar (hur det nu stavas) så kommer du få upp massa bra tips.

Angående schemat så har jag ingen egen erfarenhet av att ha långluren på fm. Men just nu är det många här på forum som har de funderingarna så det kan nog funka. Det ända jag tänker är att det blir långt till kvällen med få sömntimmar. Kanske riskerar man att få övertrötta barn, men det är bara mina funderingar. :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Vi kämpar på med tidiga uppvak. Kör en tyst variant eftersom vi bor i lägenhet, så det blir ingen musik eller dammsugare kl 5. :? Men det funkar varannan morgon ungefär. Igår morse var en värdelös en, men imorse somnade han om efter 5.30 uppvak med hjälp (ramsa, buffning, solfjäder, ramsor i ca 10 min)

Sen vaknade han 7.05 och jag gick in och "väckte" en stående :shock: (första gången) glad son 7.15. Det är då klockan ringer, vi kör marginalkvarten än så länge...

Vi har justerat schemat så att han tar långluren klockan 9.45-11.15 och det funkar bättre än mitt på dagen, men han blir allt trött på kvällen, men vi har ju samtidigt kortat ner sista luren till en 20 minuters för han är snart 8 månader. Ska vi ha kvar 45 då kanske? Nu är det 1,5h+45+45+12. Vad tror någon är bäst?

Vårt schema nu:
7.30 Gomorron, amma
8.00 gröt
9.45-11.15 sova
11.30 lunch (riktig mat) + amma (väldigt sällan)
13.15-14.00 sova
14.30 mellanmål: amma
16.30-16.50 sova
17.30 gröt
19.30 sova

Tacksam för hjälp!

Tina
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej och grattis till ett lyckat kurande :-({|= .

Vargtimmen kan krångla länge, länge, flera veckor faktiskt och det är ju inte länge sen ni startade kurandet :wink: . Ha tålamod :D

Ger mig kanske ut på hal is här men... 8-[
Jag skulle avvakta några dagar till med att minska ner em-luren tills schemat sitter ordentligt. Du säger ju att han blir grinig på em, var glad att han sover istället :D .
Min tös sover knappt 45 min på något pass :roll: men kan ibland sova 12,5 timme på natten istället :roll: .
Men denna del är jag som sagt inte helt säker på... :?

Inte för att göra för mycket justeringar i schemat men kanske överväga att tidigarelägga natten istället - 19-07 när han nu verkar vara en piggelin :D .

Lycka till :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Ikväll: Bakslag. Han närmar sig åtta månader och ångest? Han har varit väldigt klängig idag och ikväll tog det 40 minuter innan han somnade, sen vaknade han ganska snart igen och jag fick gå in och buffa, han grät så han hostade. Nu har han precis vaknat igen, men nöjde sig med några ramsor. Jag tycker det är skitjobbigt!! Särskilt när man inte vet varför han blir så upprörd, från ingenstans...

Häromnatten vaknade han 1 gång i timmen, så jag vet inte riktigt vad som är på g... Han blir 8 månader den 23 september, men i Barnaboken står det att ångesten infaller vid 8 eller vanligare vid 9 månader. Mot andra är han ljuvlig, men med oss blir han klängig... Ah well... Vad har jag för fråga? Varför vaknar han upp så ofta somliga nätter och sover 9h i sträck andra?

/en smått uppgiven Tina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, vi kan köra en liten felsökning och se om vi hittar nått.

Utevistelse?

Socialdelatighet?

Utvecklingssprång?

Mat?

Skrattet till go nattet?

Hur går nattningarna till?

Hur agerar du när han vaknar under nätterna?

Tänder?

Förkylning på G?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tinasson

Inlägg av Tinasson »

Hej Malin!

Här kommer lite svar!
Utevistelse?
Ett par timmar varje dag. Ibland vid långluren, ibland på eftermiddagen

Socialdelatighet?
Är han bra på, när han inte är klängig. Igår ville han bara vara nära, så då satt vi i hans rum, han i mitt knä och vi grejade med grejer, men idag har han läst spädbarnsnytt medans jag har pluggat.

Utvecklingssprång?
Kanske. Han vill ställa sig upp och gå. Kryper nu för andra veckan, långa sträckor.

Mat?
Äter som en häst. Oftast hemlagad puré.

Skrattet till go nattet?
Nja... Vi försökte men då blev han så uppe i varv och levde runt som en helikopter i sängen länge, innan han kom till ro. Att bara ligga och småsnacka i vår säng innan man lägger över honom i hans har funkat bättre, men vi ska kanske köra skrattet igen?! (Han har sovit i vårt rum och vi har legat i vardagsrummet/hallen i snart tre veckor, men idag ska hans rum vara klart så vi får sova i säng! och han i eget rum. Vi tänkte att vi skulle sova i samma rum och har testat, men det har inte funkat. Han hör oss och störs och vi hör honom och vaknar.)

Hur går nattningarna till?
Sångstund, bad, välling, snack, gonatt. Ca 45 minuter. Sen en ramsa och de gånger det inte funkar får vi gå in och buffa, solfjädra, eller ramsa utanför dörren. Vi brukar avvakta, så klart, innan vi går in.

Hur agerar du när han vaknar under nätterna?
Ramsar oftast kanske mellan 5-7 ggr. Avvaktar. Sen får vi, absolut oftast, gå in och buffa eller solfjädra och då brukar ett par ramsor räcka utanför dörren.

Tänder?
Känner inga. Fick 2 i underkäken i slutet på juli, så överkäken borde vara på gång. Ett tag tyckte jag han hade mer saliv, men nu har det avstannat.

Förkylning på G?
Nej. Han är en frisk skit. :) Har bara varit snörvlig en gång i tvåmånadersåldern.

I förmiddags sov han bara 30 minuter av sin 1,5h lur... No good...

Tack för hjälp!
Tina
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"