Fragor innan vi kör kuren!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jonatans_mamma

Fragor innan vi kör kuren!!!

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Nu har det blivit dags att kura Isak som snart blir 6 manader. Han sover pa magen med larm sedan födseln. Det finns en trad om honom i Späda barn... Storebror kurades ocksa när han var 6 manader. Mycket framgangsrikt och han njuter av sin goda sömn varje natt sedan dess! :D
Nu har jag lite fragor innan vi börjar imorgon kväll... Vill vara hundra pa att jag agerar rätt!

:arrow: Isak blir nästan aldrig helt tyst innan han somnar, han gnyr, morrar och gnäller sig till sömns. Hur vet jag när jag ska sluta buffa?

:arrow: Ibland när vi lägger honom för natten är han alldeles tyst först en stund och börjar sen grata. Ska jag da snabba mig ut och ramsa medan han är tyst och sen först ga in och buffa om/när han reagerar med skrik?

:arrow: När han vaknar pa natten (hittills 1-3 ggr) är han alltid först tyst och börjar grata först efter ett tag. Jag har hittills ammat kort varje gang han vaknat, lagt ner honom vaken i sängen och han har somnat om själv utan gnäll. Hur ska jag göra här? Bara ramsa först och vänta pa reaktionen?

:arrow: Dagslurarna har han hittills tagit i vagn utomhus stillastaende. Ska jag köra samma här att jag vagnar och när han tystnar ramsar jag eller kan jag köra bara vagna och ga därifran utan ramsa? Känns som att grannarna skulle tuppa av om jag gastade ramsa pa terassen... :shock:

Isak är väl inget typiskt kur-barn som vaknar stup i kvarten, vart största problem är och har varit nattningarna sedan han var tre veckor. Vi vet sedan ca 2 manader att han lidit av sned hals och sned ryggrad vilket har fört med sig smärtor i nacken när han skullat somna. Det ska vara atgärdat nu men han är fortfarande inte glad när han hamnar i sängen :(
MEN, det ska vi ändra pa nu!!!

Tacksam för svar innan vi kör igang, sa att mina vargar kan jagas ut!

Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
cissii

Inlägg av cissii »

Godkväll :D

Dags att kura alltså, tycker jag låter bra det. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Fråga 1:
Gå på andhämtningen här skulle jag tro. När andhämtningen är lugn och skön, och kroppen är helt avslappnad så slutar du buffa. Stå hellre 30 sek för länge första natten, så du är helt säker på att han är lugn och avslappnad.

Fråga 2 & 3: Här skulle jag gå efter principen att är man lugn och tyst (eller inte så tyst, men inte ledsen ivf) så behöver man hjälp. Dvs inget förebyggande buff/ramsa. Tänk på att skriken är frågor. Frågar man inte behöver man inga svar.

Fråga 4: Hm, känner mig osäker där. Antingen så får han somna i vagnen inomhus med ramsa, så kör du ut honom när han sover. (Eller så gastar du på med ramsan, så grannar oxå somnar..) Eller så kanske man kan köra utan ramsa. Någon annan?

Tråkigt att höra att han har haft ont! Men skönt att det är bättre nu.
Lycka till, fråga gärna mera om det behövs och jag ser fram emot kur-rapport sen!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Haha :D
Är man lugn och tyst så behöver man INTE hjälp skulle det ju stå.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tänker att du ska vara generös med buff första natten och om han vaknar så gå in och markera med buff så att han vet att du är utanför och har koll, han gott tryggt somna vidare. Så buffa honom lugn första natten vid uppvak, ramsa dig ut och avvakta sen. Men börja inte med att avvakta och ev. ramsa redan första natten, då har inte ramsan hunnit sätta sig ännu.

På dagarna behöver du inte ramsa om du inte vill. Tänk samma där, första dagen vagnar du honom lugn, skakar sedan vagnen i sidled som besked och gå sen därifrån. Avvakta. Sen får du vagna igen om han skriker upp sig. Backa sedan mer och mer för varje dag.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Jonatans_mamma

Nu fick jag tva olika svar tycker jag.... :shock:

Emma, menar du buffa även om han inte är ledsen men jag hör att han är vaken. Buffa lite som markering och sen ga med ramsan eller?

Tack för svaren!
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tänker att dag 1 på kuren så ska man ingripa tidigt, även om det inte hunnit bli superledset eller så. Annars kommer inte poletten trilla ned att ni faktiskt har koll och det är lugnt att sova vidare. Om han vaknar på natten så skulle jag lyssna och hellre gå in för tidigt än för sent - OBS gäller bara första natten. Så om det är ett gnöl som knappt kan räknas som en fråga så behöver du inte göra något men om det är ett mer vaket skrik så skulle jag gå in och buffa lugn, ramsa mig ut och därefter avvakta. Men inte börja med att avvakta.

Kram Emma
Jonatans_mamma

Rapport natt 1:

I säng 19:40, tio min för sent. Fragor och svar till 19:40, da han somnar. Vaken mellan 22 och 24. Sover till 5:15 och är vaken till 6:25. Morgonen ska vara 6:30 men vi använde marginalkvart och väckte 6:45.

Han var inte speciellt ledsen utan mer gnäll som mattades av och tystnade emellan da han fick bekräftelse. Under eller direkt efter den drog han igang igen som sen mattades av. Bekräftelse igen och drog igang igen osv... Han hade ju somnat snabbare utan bekträftelse men jag tjatade pa! Det betyder ju att han inte fick sa mycket buff och regelrätt ramsa- Har jag varit för sparsam med det? Vet inte om jag agerade rätt här. Förstod han galoppen?

Nagra ganger när jag gick in lag han pa rygg. Da lät han ledsen och kunde inte vända själv.
Lite feedback tack!
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: :lol: Där var du ju :lol:

Vad bra du kämpar med ramsan, heja heja. Det är ju så att känslan man kan ha är att han "skulle somnat bättre utan bekräftelse" MEN det måste vara den (du) som har sista ordet så bekräfta på du :lol:

Vilken kanonbra natt 1 ni haft, bra jobbat.

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup: \:D/

/Emma
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Hej, jag hoppar hit :lol:

Jo ramsningen, jag har ju haft förmånen att lyssna på AW IRL och visst är det så att man behöver höra, verkligen höra någon annan ramsa för att förstå hur högt man ska ramsa.

Tänk, högre än vanlig samtalston men inte skrikigt, MAGSTÖD och med bestämdhet.

Kram Kristina

Social delaktighet
Jonatans_mamma

Tack för hjälpen!

Det känns sa tryggt att det finns tjejer som ni som hjälper och stöttar!
Ska spänna magmusklerna extra inatt :D

Jag blir sa inspirerad att föra denna super-sov-metod vidare här i Österrike där jag bor! Kanske ska komma till Gastsjön pa nästa kurs för att sen agera kurare? Österrikiska barn borde ju ocksa ha möjligheten att sova tryggt om nätterna!!! Vad säger ni?

Kram Malin
Jonatans_mamma

Sag precis när jag läste min rapport fran natt 1 att jag klyddat till det lite...
Skulle vara, lades 18:40, fragade till 19:20.
Sömnbrist.... :shock:
kiki

Inlägg av kiki »

Det är klart att du en dag blir diplomerad :lol:
Du kan kolla på listan för diplomerade, där hittar du Lone som bor i tyskland och är Danska :lol: hon för budskapet vidare med den äran.

Kristina

Social delaktighet
Jonatans_mamma

En fraga angaende bekräftelseramsan...
Sa här har jag gjort: bekräftat 4gg sa fort han tystnar, sen gnälls det igen och tystnar, bekräftar direkt det blir tyst, gnäll, bekräftelse, gnäll, bekräftelse. Sa har jag hallt pa tills jag fatt sista ordet. Alltsa bekräftat ofta ganger 4. Är det rätt eller tjatar jag för mycket?
Och ska jag alltid bekräfta ganger 4 eller kan jag nöja mig med säg 2 ggr för att inte störa för mycket ? Ska det vara lika hög volym pa bekräftelsen som den riktiga ramsan eller jag säger den mjukt och lite tystare i dörrspringan?
Hade varit bra att fa svar nu inför natten, om det nu är ngn som är pa forumet sahär en lördagkväll! :wink:

Kram Malin
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Helt rätt så Jonatans_mamma, bekräftelse x 4 alltid, lite långsammare och lugnare men inte för tyst, utan mer i vanlig samtalston, så att det inte smyger sig in något "puttinutt" utan saklighet ska råda.

Du är ju strålande :heart: :-({|= :-({|= :-({|= :heart: :heart: :thumbsup: :thumbsup:

Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"