Mina små barn. Mina stora barn. Mina älsklingar

{|=

(Ja, det är er jag talar om, inte mina egna små svin

)
TACK, alla ni kära. Denna SHN-kurs, den sista i min regi, gjorde ni till en Grande Finale som kommer att gå till historien, om den inte redan gjort det =D>

=D>
Gastsjön hälsar er. En strålande morgonsol steg upp över sjön i morse och undrade var ni var. Ni kom ju för en vecka sedan? Drygt! Så tomt det blev, så alldeles märkligt tyst

Lone, kära Lone, tog farväl i onsdags morse; sedan var det hela oåterkalleligen slut. Utom lilla efterjobbet, förstås. Första tvättomgången hängde jag ut, varpå himlen öppnade sig. Under tre ösregniga dagar blev den sköljd ordentligt, om man säger

Men i dag lyser solen efter en natt som var stjärnklar. Natten till torsdag sov jag som en gris, klämde 12 timmar - lyckliga barn som får ha det till vana

- och vaknade till ett nytt liv, som stavas korrektur (samt till fortsatt tvättande förstås; här hängs över stolar och överallt och manglas med kärlek). 16 tim blåjobb i torsdags, 15 tim dito igår; i dag ska femte delen av jubileumsutgåvan av BB bli färdigkorrigerad, är meningen, och Bibban hjälper mig med sina ständigt och förunderligt nya ögon. Så här vilar inga dö'a hundar, om man säger

Men underhand, hela tiden lycklig (sedan dygnet behagade vända på sig) har jag läst och följt denna sanslöst ljuvliga, kärleksfulla tråd med alla era oförglömliga vittnesbörd om vad som sig här tilldragit haver. Och mina ögon har tårats ungefär lika många gånger som era inlägg fyllt dessa åtta sidor med över hundratalet hjärtevarma utsagor
Kära alla - vad ska jag säga. Mer än TACK. Det var inte "bara" en fantastisk kurs, en storartad upplevelse (som pappa Lars skulle ha sagt: STORARTAT

). Det var också ett oförglömligt möte av kärlek, mellan så många, gentemot så många. En gemenskap som omfattade alla. En enda stor kärleksfull famn där ingen, absolut ingen, kan ha känt sig utesluten, osäker eller ensam. Inte jag heller. Jag fick känna mig som den överdjävul jag är, haha

Det sitter, som ni förstår, inte så illa. Att få bekräftat att jag kan mina saker, att jag förvaltat det de små barnen lärt mig under så många år på ett sätt som låter mig förmedla kunskaper och insikter med - eller utifrån - DERAS röst, de som ingen röst har, offentligen. Det är mycket, mycket stort. Jag förstår dem. Jag kan tolka dem. Jag kan svara dem. Jag kan betrygga dem. Jag kan, och får, vara deras vän, som arbetar i DERAS intresse. Och detta arbete övertar nu ni, alla ni kära, skickliga, lika målmedvetna, kärleksfulla Diplomater, kurledare, kurare och kurföräldrar. Jag kan lugnt lägga mig ner och dö. (Vilket jag dock inte hade tänkt göra riktigt än. Det finns mycket kärlek kvar att leva i, av och för

)

SusanD - innerligaste vän. Mera

Jannika - dina kärleksbrev...

Förstummande.

Sagalinda - du läromästare av sådan tålig styrka. Grattis till nya lilla barnets utomordentliga val

{|=

ab73 - jag är så innerligt tacksam och stolt över att ha fått möta dig och att du kom.

KajsaIE - ditt arbete, din person

En livets bonus för mig.

Miar 79 - Det finns ingen som du. Jag önskar jag vore karl (schh, akta Filip

) eller åtminstone barn till dig

Kiki - LEVA MED BARN

Det är du som ska ha tack!

Hönsmamma - vilken metamorfos. Kom hem

(Till mig.)

Emma80 - En välsignelse är du. Utanpå som inuti.

ilindström - du eldsjäl, slockna aldrig

Lua - inga hinder finns för dig och ska inte finnas. Stora människa.

TorpSara - hade jag förväntningar (och det hade jag) överträffade du dem vida. Oförglömligt.

Tinis - detsamma

{|= Inga tvivel här, huh

Bär med mig ditt öppna leende!

Cissii - lilla stora kurbarn. Som orkade le så vackert, hela tiden. Och det med så klara ögon

(Birgitta Möller är konstnär och en gammal vän för länge sedan. Hon säljer inte men lät mig köpa tavlan när hon var i penganöd. Husskulpturen fick jag när hon besökte mig i Gastsjön, en av många gånger förr i världen. Hon har liksom jag mist ett litet barn, fyra år.)

Ulrikaj - förlåt för det offentliga ramsandet

Men du var, och är, underbar. Jag är så glad att du kom, och jag gläder mig med Jacob

Tessan - älskar dina fullkomligt omotiverade Vän av ordning-talanger

och hela dig

Lone - kära Lone, en klippa, ett vandrande lugn som skrattar så milt. Tack för alla arbetsår du delat som äntligen bär frukt =D>

Liv - lägg nu under dig Köpenhamn så de små barnen får sova

Tack för att Gastsjön fick lysa ännu mer av ditt ljus

Sussi - kärlek.

Bibban - om möjligt ännu mera kärlek.

Kvacke - vilken lycka. Så rätt livet kan bli ibland - och så lätt \:D/

TinasDag - sagolikt att se dig, möta dig, inspireras av dig

En sann glädjekälla, som jag slurpar ur länge, länge

Liten_med_Mindre - två filmstars; frågan är vem som ska överglänsa vem i strålkraft

Bon appetit

TorsMamma

Lilltjejen

Åse

Päivi

Elle

Tove 79

Fjällmor - TACK för alla era innerliga hälsningar, personliga, varma, kära, nogsamt luslästa och så tacksamt emottagna. I andanom - ett väldigt kärleksfullt andanom - var ni med oss alla. Alla.

Vi ses igen, mina kära.