Jo, nu gäller det ju inte alla arbetsgivare (inte min, som inte vill höra talas om deltid)... Men som en annan arbetsgivare uttryckte saken:
"Då får man vara bra korkad. För är man cynisk så finns det inget bättre än när någon vill jobba deltid, för jobbar någon 50 % så vet man att man får ut 60-65% av den, och en 75%-are får man ut 85-90% av. Så säger man nej till deltider är man bara korkad." Inte så upplyftande för arbetstagaren att höra, förvisso, och ett ofta återkommande argument för att inte gå ner i tid - man ska ju ändå göra jobbet, fast på mindre lön, ungefär. Men vill man - och själv är bra på att sätta gränser - så tror jag fler arbetsgivare än man tror tycker att deltid kan vara en riktig vinstlott, eller åtminstone helt ok.
Själv har jag gjort som Inger, hittat jobb på kvällar och helger. Och tjänar lika mycket/lite på att jobba 20 timmar på obekväm arbetstid/vecka, som jag skulle gjort på 10 tim normal arbetstid på det jobb jag är tjänstledig från

Men det ville nu inte arbetsgivaren höra talas om, och jag vill hellre träffa ungarna, så så fick det bli för mig.
Lycka till för att få till en bra lösning för dig och er!