När hinner man träffa barnen om man pendlar långt till jobb?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ninna76
Kontakt:

När hinner man träffa barnen om man pendlar långt till jobb?

Inlägg av Ninna76 »

Jag har varit föräldraledig i över två år nu och har börjat söka jobb, medan min make nu är föräldraledig. Det går rätt trögt just nu och jag kan ibland känna mig rätt tvär på grund av jobbsökeriet. Men det är inte det den här tråden ska handla om, utan om mina funderingar kring OM jag FÅR jobb. Jag bor i Uppsala och söker även jobb i Stockholm och andra platser med pendlingsavstånd. Nu har jag börjat fundera kring hur jag ska hinna träffa mina två underbara pojkar om jag skulle jobba heltid i Stockholm till exempel. Om jag jobbar 8 till 17 så måste jag åka innan de vaknar (vilket är 7) och så kommer jag troligen hem efter att de har lagts (vilket är 19). Eftersom jag inte har haft jobb på väldigt länge så vågar jag inte riktigt ställa krav, som att inte jobba heltid till exempel. Då blir jag ju direkt ointressant på arbetsmarknaden.
Finns det någon här som jobbar heltid och pendlar och ändå får det att fungera med familjelivet? Eller kan man vara så fräck att man direkt begär att man ska få jobba deltid? A-kassan ser ju inte med blida ögon på detta, men det är det kanske värt?

Hoppas att någon kan ge tips och råd.
:heart: Ninna
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej!
När man har barn under en viss ålder (minns just nu inte vilken ålder.... :roll: typiskt... kolla med försäkringskassan) har man rätt att gå ner i arbetstid upp till 25 %, dvs man kan jobba 75 % (6 tim/dag) eller 80% (4 dagar/vecka) eller hur man nu väljer att fördela arbetstiden. A-kassa är det ju då inte fråga om, förstås. Men i vår familj har vi valt det för att slippa ha så långa och många dagisdagar.
Om en blivande arbetsgivare uppskattar det är ju en annan fråga... kanske kan man börja jobba heltid och sen gå ner efter ett tag.
Lycka till!
Stilla
inger
Kontakt:

Spontan reaktion

Inlägg av inger »

Det är omöjligt att få det att fungera med de tider som du nämner.
A-kassan reagerar bara om du stämplar upp till heltid, om du klarar dig utan A-kassa regarera den givetvis inte alls.
Mitt råd är att du låter bli att försätta dig i den situation du beskriver.
Har du barn under 8 åe och får heltidsarbete har du rätt att gå ner till 75 procent.

Den situation du beskriver kan kompenseras av om deras pappa arbetar deltid och hinner leva tillsammans med dem.

Jag tror på det AW deklarerar.
"Någon måste leva med barnen medan de är små".
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Tack för svar!

Jo, jag visste att det var omöjligt. Och jag skulle egentligen inte vilja leva så, men jag behöver jobb så till en början måste jag kanske leva så... Maken min är ju hemma med barnen till januari, och jag tror nog att han kan tänka sig att jobba deltid om det behövs. På något sätt ordnar det nog sig. Men det känns tungt att inte vara med barnen så mycket som jag vill. Men jobb behöver jag också ha för att må bra. Får hoppas att jag får ett jobb med en chef som är förstående och stöttande.
inger
Kontakt:

Lycka till

Inlägg av inger »

Lycka till.
Det här är absolut ingen lätt situation.

En tanke bara.
Har du funderat på att börja studera?
Jag har upplevt att det ger mer tid hemma tillsammans med barnen.
Två underbara tonåringar

Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jag har redan studerat massor, så det är tyvärr inte en valmöjlighet. :) Men vi ska nog få det att funka på något sätt. Tack för omtanken. :)
inger
Kontakt:

En tanke till

Inlägg av inger »

Nu vet jag inte vilken bransch du vill jobba inom.
Men det finns arbeten där man jobbar även kvällar , helger vilket ger lite luft i vardagen. Då kan man ju ha ledig dag mitt i veckan.
Jag arbetade till exempel extra på kriminalvårdsanstalt(som timvikarie ett tag).
Nackdelen är kanske att man inte ser sin äkta hälfts å mycket, men mycket av tiden med barnen kan räddas på det sättet.

Småbarnsåren är snart över säger jag som i dag har en nioåring och en elvaåring.

Och jag lovar det man ångrar sen är knappast att man inte arbetade mer.
Två underbara tonåringar

Åse

Inlägg av Åse »

Du har ju som sagt lagstadgad rätt att jobba deltid ned till 75 procent - och kanske ska man inte vara rädd för att begära det direkt när man söker jobb? Jag har ett positivt exempel, en kompis som nyligen fick ett informatörsjobb på en av storbankerna på 80 procent (utlyst som en heltidstjänst) direkt efter sin föräldraledighet. Hon har inte känt av några negativa attityder och då är hon ändå ensam i just sin roll på banken. Kanske fler har erfarenhet av att begära deltid direkt vid jobbsökandet?

Lycka till!

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jo, nu gäller det ju inte alla arbetsgivare (inte min, som inte vill höra talas om deltid)... Men som en annan arbetsgivare uttryckte saken:
"Då får man vara bra korkad. För är man cynisk så finns det inget bättre än när någon vill jobba deltid, för jobbar någon 50 % så vet man att man får ut 60-65% av den, och en 75%-are får man ut 85-90% av. Så säger man nej till deltider är man bara korkad." Inte så upplyftande för arbetstagaren att höra, förvisso, och ett ofta återkommande argument för att inte gå ner i tid - man ska ju ändå göra jobbet, fast på mindre lön, ungefär. Men vill man - och själv är bra på att sätta gränser - så tror jag fler arbetsgivare än man tror tycker att deltid kan vara en riktig vinstlott, eller åtminstone helt ok.

Själv har jag gjort som Inger, hittat jobb på kvällar och helger. Och tjänar lika mycket/lite på att jobba 20 timmar på obekväm arbetstid/vecka, som jag skulle gjort på 10 tim normal arbetstid på det jobb jag är tjänstledig från :roll: Men det ville nu inte arbetsgivaren höra talas om, och jag vill hellre träffa ungarna, så så fick det bli för mig.

Lycka till för att få till en bra lösning för dig och er! :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"