Vardag med Ivar
Nu har vi klarat första natten själva.
8)
Det gick bra, även om jag tycker att det börjar bli trist. Pappan och Vera är hos farmor och kommer hem imorgon. Saknar dem och vill att de ska fylla huset med ljud.
Nu hör jag mest Jacob Hård...
Han, Ivar alltså, sov som vanligt 4 timmar första passet, 3,5 andra och sedan var han hungrigare än vanligt. Vaknade och kom inte till ro av vagning både kl 8 och kl 10 och fick mat båda gångerna och åt hungrigt.
Jag är lite fundersam på hans mage. Han är inte riktigt tillfreds längre. I början var han så lugn och pep till lite när han var hungrig. Nu kan han illskrika och kurmbukta sig när han nästan har ätit färdigt och ofta kommer det rejäla pruttar efter det.
Ska kolla om det går att byta ersättningen. Antingen till lemolac eller Nutramigen.
Samtidigt som när man ger både ock, så undrar man ju var felet är, om det är något fel. Det kan ju vara något jag äter också...
Någon som vet något om dem? JennyH kör väl med Lemolac? Har du koll på innehållet? Tyvärr verkar det inte som om företagen ens får ha information om sin ersätting på sina hemsidor. Där står bara att man ska amma den första tiden
Som om man inte vill det
Både i förrgår och igår har jag tagit ordentliga kvällspromenader. Det har varit jätteskönt. Att få röra på sig.
Nu har lilleman kommit till ro och sover gott i vagnen på balkongen. Det blåser en del, men den står rätt skyddat. Jag ska fundera på att stoppa något i magen...
/LO
Det gick bra, även om jag tycker att det börjar bli trist. Pappan och Vera är hos farmor och kommer hem imorgon. Saknar dem och vill att de ska fylla huset med ljud.
Nu hör jag mest Jacob Hård...
Han, Ivar alltså, sov som vanligt 4 timmar första passet, 3,5 andra och sedan var han hungrigare än vanligt. Vaknade och kom inte till ro av vagning både kl 8 och kl 10 och fick mat båda gångerna och åt hungrigt.
Jag är lite fundersam på hans mage. Han är inte riktigt tillfreds längre. I början var han så lugn och pep till lite när han var hungrig. Nu kan han illskrika och kurmbukta sig när han nästan har ätit färdigt och ofta kommer det rejäla pruttar efter det.
Ska kolla om det går att byta ersättningen. Antingen till lemolac eller Nutramigen.
Samtidigt som när man ger både ock, så undrar man ju var felet är, om det är något fel. Det kan ju vara något jag äter också...
Någon som vet något om dem? JennyH kör väl med Lemolac? Har du koll på innehållet? Tyvärr verkar det inte som om företagen ens får ha information om sin ersätting på sina hemsidor. Där står bara att man ska amma den första tiden
Både i förrgår och igår har jag tagit ordentliga kvällspromenader. Det har varit jätteskönt. Att få röra på sig.
Nu har lilleman kommit till ro och sover gott i vagnen på balkongen. Det blåser en del, men den står rätt skyddat. Jag ska fundera på att stoppa något i magen...
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Lotta, för mig och Tor (även katten och hennes knodd) var det ägg som var den största boven. Jag kunde inte äta NÅGOT med ägg över huvud taget i ca 3-4 mån. Men sen gick det bättre när magen hade vuxit till sig. Även choklad var en buse hos oss.
Hoppas du inte har en mjölk känslig kille, för er skull. Det låter så jobbigt...
Hoppas du inte har en mjölk känslig kille, för er skull. Det låter så jobbigt...
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Det är mest jobbigt INNAN man vet vad som orsakar besvären. Och möjligen själva omställningen. När man väl gjort det, så är det som med allting annat. Inte minsta jobbigt. Bara en del av livet. Och man kan njuta en unge som mår bra. Lite som med föräldrar med barn som ska kuras, innan man bestämt sig, så låter det kanske väldigt jobbigt. Men när det väl är gjort är ju livet på topp. Och oändligen mycket mer njutbart för alla parter.TorsMamma skrev: Hoppas du inte har en mjölk känslig kille, för er skull. Det låter så jobbigt...
Nu får vi väl ändå hoppas att det inte är det som ställer till det, mjölken alltså, men jag ville bara ha sagt det
Kram båda!
PS. JennyH kör Nutramigen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack för era svar.
Om ägg är vårt problem, så tror jag att jag får sluta amma... Det är min huvudföda och jag vet faktiskt inte vad jag skulle äta istället... Då ser jag ju mjölken som betydligt enklare. Även om jag äter en del mjölk nuförtiden.
Jag har levt ihop med en laktosintolerant, så även om det är över 15 år sedan, så har jag ju tänket. Inget bekymmer. Skulle han vara allergisk mot mjölkprotein är det ju jobbigare såklart, eftersom det brukar vara allvarligare, eller man behöver vara mer strikt...
Jaja, vi får se. Jag ska börja pröva med att byta ersättning.
Jag har i alla fall utnyttjat att jag är själv. Var lite trött när jag matade Ivar vid 17-tiden, så jag höll på att somna. När jag la honom i vagnen efteråt, så la jag mig på sängen lite. Jag vaknade 1,5 timme senare
Nu sitter vi här och väntar på att nattslurken vill få plats.
/LO
Om ägg är vårt problem, så tror jag att jag får sluta amma... Det är min huvudföda och jag vet faktiskt inte vad jag skulle äta istället... Då ser jag ju mjölken som betydligt enklare. Även om jag äter en del mjölk nuförtiden.
Jag har levt ihop med en laktosintolerant, så även om det är över 15 år sedan, så har jag ju tänket. Inget bekymmer. Skulle han vara allergisk mot mjölkprotein är det ju jobbigare såklart, eftersom det brukar vara allvarligare, eller man behöver vara mer strikt...
Jaja, vi får se. Jag ska börja pröva med att byta ersättning.
Jag har i alla fall utnyttjat att jag är själv. Var lite trött när jag matade Ivar vid 17-tiden, så jag höll på att somna. När jag la honom i vagnen efteråt, så la jag mig på sängen lite. Jag vaknade 1,5 timme senare
Nu sitter vi här och väntar på att nattslurken vill få plats.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Bra gjort Lotta att fixa en natt själv!! Jag är grymt imponerad, som Anton säger./LO skrev:Nu har vi klarat första natten själva.8)
![]()
Någon som vet något om dem? JennyH kör väl med Lemolac? Har du koll på innehållet? Tyvärr verkar det inte som om företagen ens får ha information om sin ersätting på sina hemsidor. Där står bara att man ska amma den första tidenSom om man inte vill det
![]()
Vår resa med olika ersättningar är lite rörig. Och inte slut riktigt än...
Lemolac är ungefär samma som BabySemp, men med lite syra i. Citron (=lemon) tror jag faktiskt. Har ett paket hemma, kan skriva av innehållet om du vill? Det kan väl relateras till syrad mjölk, som filmjölk mm. Lite lättare för magen att smälta.
Vi började med BabySemp och fyllde upp med efter amning, precis som jag förstått att du gör. Gick bra ca 2 veckor, sedan skrek Abbe. Sedan slutade jag amma (av andra anledningar), och Abbe skrek. Ibland av magont, ibland kändes det som att han bara skrek för att han inte var bekväm. Fick rådet av bvc att prova Lemolac. Det blev bättre, tyckte vi. Tills vi insåg att han skrek ju faktiskt väldigt mkt fortfarande. Åt lite, ville inte ha flaskan, åt max 40 ml per gång. Fatta vad vi fick truga... Började fundera på mjölkallergi, men avfärdade tanken.
Till slut provade vi Nutramigen, för några veckor sedan. Omedelbar förbättring, även på saker vi inte insett varit fel innan (utslag, konstig lukt, dålig andedräkt mm). Efter 3-4 veckor var Abbe lugn, glad, tillfreds och pigg. Började äta med god aptit. För att få ytterligare recept på Nutramigen var vi då tvungna att göra en mjölkprovokation för att se så att det verkligen var mjölken. Det gjorde vi tis-tors förra veckan, sedan bröt vi. För Abbe blev skrikig igen, och prickig. Han är fortfarande inte ok efter 3 dagar på bara Nutra. Är så trött på det här nu, och hoppas att mjölken snart är ute ur kroppen på honom. Sedan tänker jag inte provocera på LÄNGE.
Nu har du hela vår historia.
Vad gäller Lemolac så pröva självklart, skadar ju inte. Den sägs vara lite blaskigare än BabySemp, så att dom inte står sig lika bra på det. Jag märkte inte det dock.
Om du bestämmer dig för att prova mjölkfritt, så lovar jag att stötta dig
Kram Jenny
Tack Jenny!
Du får gärna skriva ner innehållet i Lemolac, om du vill.
Jag har fått en mycket intressant förklaring på ett annat forum:
Han är inte så skrikig, och om jag verkligen bestämmer mig för att han visst är hungrig, så äter han. Men han kan krumbukta sig och åma sig rätt ordentligt, och pruttar som sagt massor.
Han kräks lite också, och det luktar riktigt illa. Men huden är jättefin och jag smörjer inte ens i vecken runt halsen eller ljumskarna.
Jag testar med Lemolac, så får vi se. Ska nog köpa lite kokosfett, ekologiskt på hälsokosten, och peta i också. Så kanske den inte blir så blaskig.
Nu längtar jag efter mina övriga familjemedlemmar
De kommer väl lagom till min frukost imorgon.
/LO
Du får gärna skriva ner innehållet i Lemolac, om du vill.
Jag har fått en mycket intressant förklaring på ett annat forum:
Här är länken till den tråden som jag startade - http://www.kolhydrater.ifokus.se/Forum/ ... ForumGroupMan skall inte ge artfrämmande...men fettsyrorna i kokosfett är ju inte artfrämmande.....normalt är det proteiner man menar som är främmande, och som går igenom den obefintliga tarmbarriären i oförrändrad form och däför farliga.
Artfrämmande proteiner finns tyvärr i modersmjölkersättning...
...
Fast jag såg att apoteket hade en mjölkersättning (Nutramigen) som inte verkade innehålla varken gluten, laktos eller proteiner (de har delats upp i fria aminosyror)....så utvecklingen går verkligen framåt (skitbra!)!
Han är inte så skrikig, och om jag verkligen bestämmer mig för att han visst är hungrig, så äter han. Men han kan krumbukta sig och åma sig rätt ordentligt, och pruttar som sagt massor.
Han kräks lite också, och det luktar riktigt illa. Men huden är jättefin och jag smörjer inte ens i vecken runt halsen eller ljumskarna.
Jag testar med Lemolac, så får vi se. Ska nog köpa lite kokosfett, ekologiskt på hälsokosten, och peta i också. Så kanske den inte blir så blaskig.
Nu längtar jag efter mina övriga familjemedlemmar
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Och du, Jenny. Jag gissar att den är dyr den där Nutramigenen. Vad kostar den?
Får du något recept?
Och tack för hejjr-ropen för att jag klarat första natten. Jag känner mig faktiskt betydligt starkare mentalt.
/LO
Får du något recept?
Och tack för hejjr-ropen för att jag klarat första natten. Jag känner mig faktiskt betydligt starkare mentalt.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Åh, vad roligt att höra, det förtjänar du! Puss puss!/LO skrev: Och tack för hejjr-ropen för att jag klarat första natten. Jag känner mig faktiskt betydligt starkare mentalt.
/LO
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gäst
Hej igen!
Jo, den är dyr om man köper utan recept (200 kr för en burk som räcker i ca 3 dagar). Apoteket tar inte in fler burkar, utan säljer bara de som de har i lager. När dessa är slut kan man inte köpa utan recept längre. Jag vet inte vad man får betala med recept, för vi har inte fått fakturan än...
. Men ca 20 kr burken tror jag. Vi har fått recept nu, efter några om och men.
Haha, nu har jag kollat på Lemolacs innehåll. Orkar inte skriva alltihopa, för innehållet är identiskt med BabySemp (som jag tror du har hemma?), sånär som på citronsyra. Står efter alla mineralämnena, i övrigt är det precis lika. Då borde det väl inte vara blaskigt heller..., eller åtminstone inte blaksigare än BabySemp.
Åh, vad jag önskar att bebbarna kunde ha en liten display där det stod precis vad som var tokigt. Just nu är jag psykiskt och fysiskt utmattad och helt överkänslig mot skrik. När Abbe skriker så reagerar nämligen Anton med att försöka överrösta. Du kan fatta ljudnivån ibland...
Kram Jenny
Jo, den är dyr om man köper utan recept (200 kr för en burk som räcker i ca 3 dagar). Apoteket tar inte in fler burkar, utan säljer bara de som de har i lager. När dessa är slut kan man inte köpa utan recept längre. Jag vet inte vad man får betala med recept, för vi har inte fått fakturan än...
Haha, nu har jag kollat på Lemolacs innehåll. Orkar inte skriva alltihopa, för innehållet är identiskt med BabySemp (som jag tror du har hemma?), sånär som på citronsyra. Står efter alla mineralämnena, i övrigt är det precis lika. Då borde det väl inte vara blaskigt heller..., eller åtminstone inte blaksigare än BabySemp.
Åh, vad jag önskar att bebbarna kunde ha en liten display där det stod precis vad som var tokigt. Just nu är jag psykiskt och fysiskt utmattad och helt överkänslig mot skrik. När Abbe skriker så reagerar nämligen Anton med att försöka överrösta. Du kan fatta ljudnivån ibland...
Kram Jenny
-
kattklo
Nu behöver jag hjälp!
Eller troligen för att bolla lite tankar fram och tillbaka. För nu behöver vi börja styra upp livet för mini-man.
Han gör det inte själv, vilket jag trodde att dom gjorde, bara man gav förutsättningar
Vera sov 5+5 timmar natt av sig självt när hon var lika gammal. Åt runt 10-11-tiden på kvällen, sedan ett nattmål 3-4 och sov sedan till 8-9.
Ivar börjar sova längre direkt efter nattmålet, som pågår länge. Han äter och äter och äter, vilar en stund och äter och äter och äter. Men det kanske vi får köpa, i alla fall ett tag till.
Alltså det är ett kvällsmål på 1,5 timme och sedan en nattslurk på det inom en inte alltför lång tid.
Sedan sover han runt 4 timmar, inatt 5. Och om jag kämpat hade han säkert klarat 6 timmar.
Sedan äter han och somnar inom 15-30 minuter. Hm... Här är bekymret. För det går inte att truga när han har somnat. Han kniper igen munnen och plutar med underläppen. Och han vaknar och är hungrig efter 1,5 timmar.
Jag har gjort det ett par gånger och det är samma resultat. Om jag ska få i honom mer mat, så måsta han vakna till, vilket tar en kvart till och så äter han istället i ungefär en timme (inkl. sömnen). Då sover 2,5-3 timmar till. Vilket gör 4 timmar från start till start på målen.
I morse höll jag på i en timme, dvs. det var 3 timmar från start till start.
Frågan är hur jag ska göra? Se till att nattmålet blir så sent så att det är nära morgon (som vi inte har satt till någon särskilld tid än).
Nästa fråga är om jag ska börja styra upp saker och ting över huvud taget. Det känns så. Samtidigt som jag har svårt att komma underfund med honom. Han har inga tydliga tider. Men det kanske då det är dags för oss att just ge honom tider.
Han är 5 veckor och 11 dagar tidigt född. Det märks inte i övrigt, de där 11 dagarna. Han växer så det knakar, är stark i nacken, fäster blicken och allt man kan förvänta sig.Börjar också få hormonprickar, som kommer runt en månad.
Jag har funderat på ett schema:
08-9.30 morgonmål (inkl lämning av Vera till dagmamma kl 9)
10-11.30 Sova
11.30-13 Mat
13-15 Sova
15 Mat
16.30-18.00 Sova
19.00 mat
20 Sova (brukar inte bli så mycket sömn här)
22 nattmål
04 nattmål
08 Morgon
Synpunkter, tankar? Så småningom försvinner 22-målet helt.
Jag har inte varit så strikt och duktig som jag hade hoppats, så jag har gett honom napp lite väl ofta. I början var det verkligen bara när han sög och sög och sög och spottade ut maten. Då kändes det befogat. Ibland på skötbordet för att inte skrämma slag på sig själv om man behöver byta innan han är helt mätt.
Men så har vi smugit dit den oftare och oftare när han inte kommer till ro eller när han vaknar på "fel" tid. Det gör honom troligen lite förvirrad för han gillar ju att tutta och suga, så han letar ju när han inte får den.
Men nu måste den bort! I alla fall när han sover.
Sedan var det ju dethär med att jag ska vara ensam med båda barnen i helgen. Vet inte om jag orkar ens att tänka på att få honom att sova vidare när han väl har vaknat till. Att stå och vagna mitt i natten utan att ha chans att sova igen på dagen.
Så det kanske ändå är lika bra att suga på schemat ett par dagar. Gå åt det håller och styra upp när maken kommer tillbaka...
Dethär känder väldigt långt. Hoppas någon orkar ta sig igenom och komma med konstruktiva synpunkter
/LO
PS. Nu somnade han till slut efter att ha stånkat och stönat bra länge. Säkert 20 minuter. Det är också ett litet "problem". Det känns som han har svårt att komma till ro. Men han skriker inte, men han vrider och vänder sig, hackar med huvudet som han letar mat. Fast han har ätit tills han absolut inte vill ha mer efter konstens regler...
Eller troligen för att bolla lite tankar fram och tillbaka. För nu behöver vi börja styra upp livet för mini-man.
Han gör det inte själv, vilket jag trodde att dom gjorde, bara man gav förutsättningar
Ivar börjar sova längre direkt efter nattmålet, som pågår länge. Han äter och äter och äter, vilar en stund och äter och äter och äter. Men det kanske vi får köpa, i alla fall ett tag till.
Alltså det är ett kvällsmål på 1,5 timme och sedan en nattslurk på det inom en inte alltför lång tid.
Sedan sover han runt 4 timmar, inatt 5. Och om jag kämpat hade han säkert klarat 6 timmar.
Sedan äter han och somnar inom 15-30 minuter. Hm... Här är bekymret. För det går inte att truga när han har somnat. Han kniper igen munnen och plutar med underläppen. Och han vaknar och är hungrig efter 1,5 timmar.
Jag har gjort det ett par gånger och det är samma resultat. Om jag ska få i honom mer mat, så måsta han vakna till, vilket tar en kvart till och så äter han istället i ungefär en timme (inkl. sömnen). Då sover 2,5-3 timmar till. Vilket gör 4 timmar från start till start på målen.
I morse höll jag på i en timme, dvs. det var 3 timmar från start till start.
Han är 5 veckor och 11 dagar tidigt född. Det märks inte i övrigt, de där 11 dagarna. Han växer så det knakar, är stark i nacken, fäster blicken och allt man kan förvänta sig.Börjar också få hormonprickar, som kommer runt en månad.
Jag har funderat på ett schema:
08-9.30 morgonmål (inkl lämning av Vera till dagmamma kl 9)
10-11.30 Sova
11.30-13 Mat
13-15 Sova
15 Mat
16.30-18.00 Sova
19.00 mat
20 Sova (brukar inte bli så mycket sömn här)
22 nattmål
04 nattmål
08 Morgon
Synpunkter, tankar? Så småningom försvinner 22-målet helt.
Men så har vi smugit dit den oftare och oftare när han inte kommer till ro eller när han vaknar på "fel" tid. Det gör honom troligen lite förvirrad för han gillar ju att tutta och suga, så han letar ju när han inte får den.
Men nu måste den bort! I alla fall när han sover.
Sedan var det ju dethär med att jag ska vara ensam med båda barnen i helgen. Vet inte om jag orkar ens att tänka på att få honom att sova vidare när han väl har vaknat till. Att stå och vagna mitt i natten utan att ha chans att sova igen på dagen.
Så det kanske ändå är lika bra att suga på schemat ett par dagar. Gå åt det håller och styra upp när maken kommer tillbaka...
Dethär känder väldigt långt. Hoppas någon orkar ta sig igenom och komma med konstruktiva synpunkter
/LO
PS. Nu somnade han till slut efter att ha stånkat och stönat bra länge. Säkert 20 minuter. Det är också ett litet "problem". Det känns som han har svårt att komma till ro. Men han skriker inte, men han vrider och vänder sig, hackar med huvudet som han letar mat. Fast han har ätit tills han absolut inte vill ha mer efter konstens regler...
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
TorpSara
Jag skulle satsa på att styra upp nätterna. Innan två månader ÄR det skakigt, och får så vara.
Sätt sex timmasnatten om du vill, truga på vid nattmålet, håll honom så vaken du kan och mata i allt som går. Det ger sig relativt fort, jag tror att det kommer att gå mycket snabbare bara om ett par veckor.
Tack! Snälla Sara!
Och tack för utförlig konsulting via msn
Vi ska jobba med natten och truga mat även då
Och lugna oss med schema!
/LO
Och tack för utförlig konsulting via msn
Vi ska jobba med natten och truga mat även då
Och lugna oss med schema!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Äh, nu är jag förvirrad igen - eller Ivar. Inatt sov han 3,5 timmar första och 4,5 (med god hjälp efter 3,5) andra. Och efter ordentligt trugande så hade han svårt att komma till ro.
Imorgon bitti åker maken bort över helgen, så nu kommer jag bara köra på och göra det som känns rätt just för stunden. Landar inte det i något bra så får vi kämpa med 6-timmarsnatt nästa vecka.
Igår ville Vera leka med Ivar. Det går sådär tänkte jag. Men hon ville att vi skulle lägga honom på lekmattan. Hon la sig bredvid. Han gnölade en del men då visade hon något och pratade med honom och han tystnade nöjt.
Ljuvligt med syskon
Idag är hon hos dagmamman. Hon var så lycklig över att få vara där. Skulle börja först den 1 sept. men det finns inga barn i närheten. så idag och två dagar nästa vecka ska hon vara där.
Nu är det fika.
/LO
Imorgon bitti åker maken bort över helgen, så nu kommer jag bara köra på och göra det som känns rätt just för stunden. Landar inte det i något bra så får vi kämpa med 6-timmarsnatt nästa vecka.
Igår ville Vera leka med Ivar. Det går sådär tänkte jag. Men hon ville att vi skulle lägga honom på lekmattan. Hon la sig bredvid. Han gnölade en del men då visade hon något och pratade med honom och han tystnade nöjt.
Ljuvligt med syskon
Idag är hon hos dagmamman. Hon var så lycklig över att få vara där. Skulle börja först den 1 sept. men det finns inga barn i närheten. så idag och två dagar nästa vecka ska hon vara där.
Nu är det fika.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum