Enligt Anna Så behöver en 7-8 månaders 14,5 timmar och 9-11 14 timmar.
Kepigt det där med maten men jag skulle ändå sattsa på att få i honom gröt i samband med frukosten strax innan han ska sova fm-luren så att lunchen kan flyttas närmare långluren. Tror att det är där problemet ligger med att han vaknar efter 45 minuter och inte somnar om.
Vi hade i stort samma tider som du har jigar. Jag kunde inte heller ge gröt på morgonen ( [-( ) så jag fyllde upp med en skvätt välling innan långa luren under en kort övergångsperiod.
Rätt snart brukar de sova lite senare förmiddagslur (eller i vart fall bli piggare innan ...)och då hinner man få in en andra frukost, och då kan man flytta lunchen till 11. Det blir ett kanonschema som man kan ha i stort sett hela barndomen!
Det är bra om man kan ha 3-4 timmar innan huvudmålen, så jag skulle inte försöka stöka in en gröt vid 9.30.
Hej och tack för svar och tips.
senaste perioden har det konsekvent varit så att han vaknar efter 45 min på andra passet, istället för 1,5 h som han sovit tidigare. Sen är det lite olika när han somnar igen. För att kunna flytta på lunchen lite längre fram ska jag följa rådet att fylla upp med lite välling antingen direkt innan han sover sitt första pass eller direkt när han vaknar så jag kan flytta lunchen till kl 11.00
jag tror att det blir svårt och ge vällingen innan han somnar men han tar helt klart emot välligen kl 9.30 när han vaknar (har testat några gånger)
6.30 vakna, Frukost (välling/ersättning)
8.00 - 9.30 sova
9.30 (extra frukost, välling)
11.00 mat lunch
12.00- 12.45 sova
14.30 mat välling/ersättning)
16.00 -16.45 sova
17.00 mat (gröt eller matpure)
19.00 nattslurk
19.30 Godnatt
Med detta schemat får han 11 timmars natt sömn och 3 timmars dagssömn, totalt 14 timmar.
Han har senaste tiden konsekvent sovit runt 14 timmar och inte mer så jag tror det blir svårt att tvinga in en extra halv timme nånstans. Vag tycker ni med antal gånger jag ger ersättning/välling?
Senaste dagarna har jag testat och ge riktig matpure istället för gröt och det känns att han blir mättare på det. Vet inte om det är en känsla men dom dagarna jag gjort så har han sovit bättre hela natten.
Jag har ingen aning hur pass mättande gröt är egentligen så han kanske behöver ha riktigt middag istället för gröt nu när han snart är 7 månader gammal.
tacksam om ni skriver vad ni tycker.
kram
Jigar
prins nr 1 född 25 januari 2008. Kurades 17 maj 2008 (för nattsömn)
prins nr 2 född 8 juli 2012. Tack Anna för barnaboken och det här forumet
Hej
Läst tråden med intresse, då jag har en son (4 mån) med samma problem. Vaknar alltid "för tidigt" på morgonen och sover bara korta pass på dagen (max 45 min).
Det här med ramsandet fungerar så där för oss ,men jag ska faktiskt prova Mozart jag också
Ska man vara "strängare" när det gäller sömntiden på dagen?? När han vaknar efter 45 min brukar jag ta upp honom (försökt att vagna honom i ro - så att han ska sova sin 1,5 h - men det fungerar sällan) Får han ligga blir han bara argare och argare.... // MVH Mia
Jag skulle dels täcka sufletten så detärmörkt i vagnen (om det inte är det redan) och sedan skulle jag "sätta" dagsramsan (ung enligt lathund kurnatt 2) och sedan jobba med ramsan i skarvarna, det gjorde jag och dom tre första dagrana upprättade vi bara dialog och han sov inte en minut mer än dom vanliga 45 min iaf, men efter det började han somna om och vakna och fråga, men redan efter en dryg vecka sov han hela 2 h passet ute i vagnen.
Man måste välja en strategi och hålla sig till den ett tag innan man får utdelning, så mitt tipsär att bestäma ett tillväga gångsätt och håll dig till det, även om det inte funkarpå en gång.
mhh , när jag tänker efter lite så har vi nog slarvat med dagsramsan för jag kan inte säga att den sitter riktigt och det beror nog på att vi har överramsat och överramsat. Nattramsan sitter jättebra och han svarar på den. Det tog dock ett tag men vi behöver nog kura lite från början för att dagsramsan ska sitta.
Ska läsa på dag två för shn igen för att påminna mig.
Idag testade jag att ge gröt kl 7.35. Han åt gröten och sov sen strax efter 8 och sov sen hela passet. Första passet brukar dock aldrig vara problem.
Nu var det meningen att jag skulle skjuta på lunchen till kl 11 men han var väldigt grinig kl 10.30 så jag var tvungen att ge lunch redan då. Han var hungrig. Det kanske blir bättre med tiden och jag kan flytta fram klockslaget lite i taget.
hej ,
enligt vårt schema ska ju min son sova 11 timmar natt.
19.30 till 6.30 på morgonen.
Senaste två veckorna har han konsekvent vaknat kl 6.00 och somnar inte om igen. Jag har vid ett antal tillfällen gett ett par pangramsor och han har somnat om igen men för att vakna igen efter bara 10 minuter. Det händer att han är orolig och gråter lite när han vaknar men oftast är han glad och jollrar för sig själv tills vi går in till honom och säger godmorgon.
Jag skulle ändå vilja få honom och sova till 6.30.
Jag har läst om detta i andra tråd tidigare men kan inte hitta det just nu.
Är det pangramsa som gäller?
Tänkte att jag kanske ska i en hel vecka konsekvent ge pangramsa så fort han vaknar?
Har ni några andra tips tar jag gärna emot det.
Han sover tre lurar på dagen, 2 x 1 h, 30 min + 30 min så totals ska det bli 14,5 timmar.
Tack för hjälpen.
jigar
tänkte lägga till att dagslurarna fungerar rätt bra nu.
Det är som att han är inställd på det nu.
Han är jätte jätte trött runt kl 8 och vill sova sina 1,5 timmar och sen är han jätte jätte trött igen runt kl 12 och sover ytterligar 1,5 timmar.
Sista luren får han kl 16.30 till 17.00 annars klarar han sig inte fram till kl 19.30.
Så det verkar inte som han sover för mycket under dagen. Det händer dagar då han sover mindre men då är han väldigt grinig.
/Jigar
Det kanske inte syns att jag har ställt en fråga angående uppvak vid 6 istället för 6.30.
Min fråga står lite längre upp så jag vore jätte tacksam om jag fick några tips eller svar på om jag gör rätt i att fortsätta ge pangramsa och ramsa vidare tills han sömnar så vi kan få honom och sova till 6.30 och inte vakna 6.00 som han gör varje dag numera.
tack
Jigar
En pangramsa tror jag är en bra strategi, lägg gärna en liten stund tidigare på kvällen, upp till 30min, gördet ett par dagar och en pangramsa vid första pip. Sömn föder ju sömn du vet!
tack för ditt svar.
Så du menar att om jag skulle lägga honom kl 19 istället för 19.30 kommer hjälpa till att få honom och sova fram till 6.30 alltså tom längre än 11 timmar som är planerat?
eller missuppfattar jag detta?
ska jag göra det bara några dagar för att prova?
känner mig lite osäker eftersom jag inte förstår resonemanget.