Nytt kurbarn (Advarsel: Langt Innlegg)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
*Lucia*

Nytt kurbarn (Advarsel: Langt Innlegg)

Inlägg av *Lucia* »

Hei!

Beklager langt innlegg (i tillegg på norsk), men håper noen tar seg tid til å lese alt. Er veldig i tvil om hvordan jeg/vi skal gjennomføre kuren... :cry:

Kom over boken til AW på babyshop her i Norge, og ble overbevist. Jeg har syntes ferber-metoden har hørtes så fæl ut, og man føler seg da så hjelpeløs.
Vi har en sønn på 7 måneder. Han er strengt tatt en drøm å legge på kveldene - noen ganger kaver han litt før han sovner, men som regel går det greit. Han har i det siste begynt å våkne oftere og oftere på kveldstid (før vi voksne legger oss).
I går prøvde jeg å puffe han (ja jeg vet, tjuvstarting skal ikke skje... :oops: ), og responsen uteble ikke :D . Han roet seg med en eneste gang - ville nok helst bli puffet i søvn ja... :? Men hver gang jeg stoppet, våknet han til og skrek enda verre... Så, jeg krøp til korset og ordnet en flaske til han som han fikk. Etterpå sovnet han med en gang igjen...
Det jeg egentlig lurer på, er om han er for liten til å avvennes nattamming? Har jo lest motsatt. (i går var det bare 4 timer siden han fikk nattslurken sin - vet han har sovet opptil 7 timer før han har våknet og vært sulten)

I dag våknet han litt over halvsju, men vi stod ikke opp før ti på sju og da var han storfornøyd - men ikke sulten (nattmat ca 0430). Nå, 0840, sover han igjen, og har sovet siden ca 0815 - da var han stuptrøtt igjen. Han responderte bra på puffingen nå også ( :oops: ), men jeg måtte puffe/stryke han i søvn... Han har før vært vant til å sovne på brystet/magen min, så har vi sovet sammen på sofaen, så det er strengt tatt ikke annen forandring enn at han ligger i senga i stedet for oppå meg.

Jeg vet ikke akkurat nå hva jeg egentlig lurer på, bare at jeg måtte få alt dette ned på papiret. Måtte få det ut til noen.

Han har brukt å få nattslurken på voksensengekanten i mørket inne på soverommet og så blir han lagt i senga si (våken som regel), og da finner han roen nokså fort som regel. Jeg har tenkt på hvordan det skal gå når flaska skal bort...

Tusen takk for at du har lest alt sammen - og unnskyld hvis det ble litt usammenhengende! Håper på noen gode råd og svar!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen hit! :D

Gossen din är absolut redo för att sova 12 timmars nätter utan mat, jag kurade min son när han var 4 månader och han klarade det så fint!

Äter han "vanlig" mat under dagarna?

Hur ser tilltänk schema ut? Om du vill kan vi slå våra kloka huvuden ihop och fundera ut ett riktigt bra, som passar er familj.

Jag tycker absolut att en shn-kur kan vara på sin plats, men först ska det läsas på tills ögon blöder.

Vi finns här för råd, stöd och pepp! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Han får mest MME fortsatt, men spiser noe grøt og vi har også begynt å gi han middag på glass. Men han har ikke noe særlig apetitt på dagen. På natta spiser/drikker han godt.

Jeg puffet som sagt på han i går kveld for at han skulle roe seg, og det funket. Er det noe i veien for at jeg kan bruke dette frem til jeg starter kuren (hvis han ikke roer seg på kveldstid - men det gjør han som oftest), eller vil det forvirre ham ytterligere når kuren først starter? Det funker også å stryke han på ryggen for å roe han - da er det ett par stryk og så sover han igjen (så sant han ikke er sulten)

Har ikke tenkt så nøye på skjemaet, men han våkner selv rundt 07:00 og vi legger ham 19:00, så det passer bra å ta utgangspunkt i det.

Forslag: (og hvordan dagen i dag har artet seg)

07:00 Stå opp
07:30 - 08:00 Frokost (han er ikke en frokost-person)
08:30 Som regel trøtt igjen - blund?
10:00 Våkne
11:00 Grøtmåltid
13:00 Blund
13:45 Våkne - MME/middagsglass
16:30 Tomat/brødskive
17:00 10min blund
18:30 bad (hvis han skal bades)
18:30 - 18:45 Nattslurk (MME)
19:00 Seng

Hvis han har vært ekstra trøtt noen dager har vi lagt han tidligere (dvs 18:30, men han sovner ikke før rundt 19:00 likevel)

Det jeg gruer meg mest til er å ta vekk flaska han får på voksensengekanten. Han roer seg så godt med denne, så når vi legger han i sin egen seng er det bare å si natta og gå ut, så roer han seg som regel iløpet av noen minutter.
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Takk for velkomsten forresten :D
Glemte å si det...

Trenger nok mye støtte og god forberedelse på dette:)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Om jag var du skulle jag välja att stryka honom på ryggen istället fram till kuren, det är för att buffning är så himla rogivande så det är lätt att barnen blir "beroende" och buffar man ända in i sömnen så kommer du att få jobba mycket hårdare när du startar kuren , för då ska han bara buffas lugn. Så spar gärna det verktyget till kur starten. Om det går förstås.

En 7 månaders ska ha ca 14,5 h timmar sömn per dygn. Min fovorit schema som man kan ha länge (med små justeringar bara) ser ut ungefär så här.

07:30 - 08:00 Frokost
08:30 - 9.15 Blund 45 min
9.15 Våkne
12:00 - 13.30 Blund 1,5 timme
14.00 Mellan mål
16.00 - 16.20 Blund 20 min
17:00 Äta middag
18:30 bad

Att gossen din äter lite under dagen, och äter dålig frukost är inte underligt, för han äter en hel del på natten, och du skulle kanske inte heller vara så hundrig klockan 7.00 om du ätit under natten. Men när ni kurar bort nattmålen, kommer du att märka en stor skillnad på aptiten, han kommer att äta som en häst! :lol:

MME, är det mjölkersättning, bröstmjölk eller välling?

Jag är helt säker på att det här kommer att gå som en dans för er!

Varför jag valde att flytta långa luren till mitt på dagen , det är för att dom flesta tar bort sista luren (20 min) kring 9 månader och då brukar det behövas en rejällur mitt på dagen för att orka ända till kvällen. Förstår du hur jag tänker då?

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Om jag var du skulle jag välja att stryka honom på ryggen istället fram till kuren, det är för att buffning är så himla rogivande så det är lätt att barnen blir "beroende" och buffar man ända in i sömnen så kommer du att få jobba mycket hårdare när du startar kuren , för då ska han bara buffas lugn. Så spar gärna det verktyget till kur starten. Om det går förstås.

En 7 månaders ska ha ca 14,5 h timmar sömn per dygn. Min fovorit schema som man kan ha länge (med små justeringar bara) ser ut ungefär så här.

07:30 - 08:00 Frokost
08:30 - 9.15 Blund 45 min
9.15 Våkne
12:00 - 13.30 Blund 1,5 timme
14.00 Mellan mål
16.00 - 16.20 Blund 20 min
17:00 Äta middag
18:30 bad

Att gossen din äter lite under dagen, och äter dålig frukost är inte underligt, för han äter en hel del på natten, och du skulle kanske inte heller vara så hundrig klockan 7.00 om du ätit under natten. Men när ni kurar bort nattmålen, kommer du att märka en stor skillnad på aptiten, han kommer att äta som en häst! :lol:

MME, är det mjölkersättning, bröstmjölk eller välling?

Jag är helt säker på att det här kommer att gå som en dans för er!

Varför jag valde att flytta långa luren till mitt på dagen , det är för att dom flesta tar bort sista luren (20 min) kring 9 månader och då brukar det behövas en rejällur mitt på dagen för att orka ända till kvällen. Förstår du hur jag tänker då?

//Malin
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Takk for rask tilbakemelding.

MME er morsmelkserstatning :)

Ble glad da jeg så planen din, for den stemmer da sånn noenlunde overens med hvordan dagene våre er så da blir det ikke så store forandringer på dagtid :lol:

Han bruker vanligvis å sove lenge midt på dagen, men i dag var et unntak da han var svært trøtt. Jeg bruker også å la han sove så lenge han vil på dagen, bare om han får en liten 10minutter på ettermiddagen bruker jeg å vekke han.

I dag sov han fra ca 17:05 til 17:20, så da ble det 15min.

Da skal jeg skrive ut skjemaet, og henge det på nesen min :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Brukar man ge "välling" till barn i norge?, om ni har välling så skulle jag rekomendera att ge välling till nattslurk, för det är kraftigare än MME och jag tror att han då även sover bättre.

Om man ska kunna sova gott om nätterna krävs en mätt mage, sikta på ca 1000 ml föda under en hel dag, då kommer han sova gott!

:heart: //Malin
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Er litt usikker på hva velling er. Den grøten vi lager er ikke så tykk, så den blir nesten velling-aktig.
I kveld fikk han grøt litt sent, fra 1800 til 1830. Han var stuptrøtt da vi la han klokka sju, men roet seg ikke før nå litt før 20:00. Han skrek ikke, men holdt sirkus i senga :lol:

Når det gjelder leggerutiner, så står det jo i boka at man skal le hele veien til senga.
Rett før vi går på soverommet og lager natta, hører vi på nattasang i stua. Dette er et rituale vi gjerne vil holde fast på. Forslaget mitt er at vi hører på nattasang i stua, og etterpå går vi på soverommet og herjer og ler i voksensenga før vi lager natta. Høres dette ut som en bra plan?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Försöker mig på ett svar trots att jag inte kan norska så bra :wink:

Om jag förstår dig rätt så lyssnar ni på en godnattsång innan läggning? Jag tycker ni kan ha kvar den om ni vill, men tidigare, kanske redan innan nattslurken? Hur är sången, är den lugn? Det ska ju vara så lite nedtrappning som möjligt så därför bör den läggas tidigare menar jag. Därefter bus och skoj innan sängen :D .

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Hei :D

Vi hører på en godnattsang før vi legger han ja. Og vi hører på nattasangen før han får nattslurken. Det som er med rutiner nå er at han blir lagt rett etter nattslurken. Så vi må kanskje flytte nattasangen før kveldsstellet på badet slik at den blir forbundet med å gå på badet og stelle seg for kvelden.

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare (og at du strevet deg gjennom norsken min :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Som jag förstår så brukar man inte ge välling till barnen i Norge?

Här i sverige brukar man ge välling ganska tidigt, månge ger det som nattslurk redan vid 4månader och barnet är så nöjt och mätt. Om barnet inte är såförtjust kan man blanda MME/Välling ungefär hälften var, för att vänja sig vid smaken och sedan öka på.

Om ni inte vill ge välling (eller om det inte finns i norge) så skulle jag även erbjuda mosad banan utöver MME, det sover man ockå jätte gott på! :lol:

Ang din norska, så har du säkert lika roligt åt våran svenska, det är likt men inte alltid så lätt att förstå ändå! :wink:

//Malin
*Lucia*

Inlägg av *Lucia* »

Tror ikke det er vanlig med velling i Norge nei, men jeg har hørt om det. Er bare litt usikker på hva det er likevel :lol:

Når deg gjelder regla. Høres dette ut som en grei regle: Natta, natta, natta! Nå skal Brage sove? Er litt usikker på hva jeg skal si...

Når man går ut av rommet, hvor lenge skal man stå utenfor døra/gjenta regle utenfor? Skal man gå inn igjen hvis han ikke roer seg? Etter hvor lenge? (høre på skriket kanskje?) Tar en solfjæra/puffingen igjen da, eller bare regle? Vil han roe seg da?

Mange spørsmål... :lol:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej igen :D

Ramsan: Längden på den tycker jag ser bra ut men den ska inte innehålla barnets namn, och ha en annan ramsa för dagslurarna om den innehåller ordet natt. Jag valde "somna in och sov så gott", den har jag dag som natt. :wink:

När du läst och läst, på forumet och i boken så kommer du att veta hur det hela ska gå till. Mycket buffning första natten, ramsan ska ta över vid andra natten (mindre buffning alltså) och sedan ska bara ramsan ta över. Det kommer att klarna om du läser tills ögona blöder! :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"