Tveksam till vårt nuvarande schema!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
FlowerGirl2

Tveksam till vårt nuvarande schema!

Inlägg av FlowerGirl2 »

Lillkillen kurades för två månader sedan och nattsömnen går nu (oftast) fint. Nu är han (i morgon) 8 månader och jag börjar märka att han drömmer mycket och vaknar därför till lite då och då men det är hanterbart med verktygen. Tycker dock fortfarande inte att vi har den klockrena kommunikationen oss emellan när jag ramsar och han är ledsen på natten, känns inte som han ens lyssnar då, utan det kan ta upp till en timme innan han somnar :(

Till det största problemet, dagsömnen går det sisådär med och oftast var det em luren som spökade så då tog vi helt sonika bort den och ökade istället på fm luren. Det kändes jätteskönt att få ner lurarna till två då det var en kamp varje gång och vi kände oss väldigt låsta, men nu tycker jag schemat blir lite haltande och jag vet inte om det har med den borttagna luren att göra men nu har lillen oxå svårt att sova hela 1,5 tim luren utan vaknar ofta efter 45 min- 1 tim. Behöver därför behöva lite synpunkter på vårt schema så det blir någon ordning och reda igen :)
Schemat ser nu ut så här:
07.30 väckning, frukost
9.30-10.30 fm lur
11.00 lunch
13.00-14.30 lur
14.30 mellanmål
18.00 middag
19.30 sova.

Konstigt nog är den enklaste luren fm luren då han trots allt sov 2 tim tidigare - känns konstigt???
Spontant känns det som om man ska flytta fram em luren nån timme men då spricker ju mellanmålstiden och mat var 3,5e timme funkar inte längre. Är fyra mål mat om dagen fortfarande fullt tillräckligt för en 8 månaders?

Tidigare såg schemat ut så här:
07.30 väckning, frukost
9.30-10.15 fm lur
11.00 lunch
12.30-14.00 lur
14.30 mellanmål
16.30-17.15 em lur
18.00 middag
19.30 sova.

Vi vill gärna behålla väckning och nattningstiden och skulle gärna se att vi klarade oss på 2 lurar, är detta möjligt eller är det för tidigt för en 8 månaders kille? Som det ser ut nu så blir em väldigt lång utan att vila.

Snurrigt inlägg med mycket frågor jag vet, men jag har samlat på mig hela semestern :)
Så sammanfattningsvis:
1) Varför "lyssnar" han inte på min ramsa/blir lugnad när han rädd(??) vaknar upp ur en dröm? Vad gör jag för fel?
2) Tips om schemat!
3) Klara han sig på 4 mål om dagen? (frukost: amning, gröt, katrinplommon, lunch: barnmat, katrinplommon, mellanmål: fruktpure, smörgås, katrinplommon, middag: gröt, katrinplommon)

Tacksam för råd!
/Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Jenny
Att ha två lurar vid 8-månader är vanligt. Många byter ner från tre till två någon gång i 7månadersåldern för att slippa en ändring mitt inne i 8-månadersångesten. Och kanske är det den som visar sig genom oroliga nätter och mycket drömmar?
I vilket fall som helst tillhör drömmar livet och vardagen och om han kurades för två månader sedan så ska han i möjligaste mån lämnas att ta hand om sina uppvak själv, utan verktyg. Någon gång måste man dra gränsen och inse att man inte längre har ett kurbarn utan en säker sovare.
Men är det ledset och frågvist ska han självklart ha betryggande svar - allra helst om han vacklar lite nu i sin 8-månadersångest.
Ge honom lite mer space och lämna honom lite mer ifred så löser sig nätterna så småningom. Avvakta in i det längsta (innan vargtimmarna) med att ramsa. När det känns som att nu MÅSTE jag gå in och buffa/solfjädra - DÅ ramsar du. Och den tar om du ser till att den tar. Det handlar om attityd! Han är kurad sedan två månader och han vet vad som gäller. Förmodligen stör du mer än du gör nytta vilket kan vara anledningen till att han inte tar emot ramsan.

Angående schemat så tycker jag personligen att två-lursschemat är svårast att få till bra. Det jag ser i ert nuvarande schema är att sömnen ligger tidigt på dagen och det blir många timmar fram till nattning. En fem-minutare på em verkar det inte vara tal om eftersom ni nyss tagit bort en krånglig em-lur?
Men vad händer om du fördelar vakenpassen lite mer jämt över dagen? Det kommer att bli en tröttis till en början - allra helst första vakenpasset - men det ger sig efter någon vecka. Har han halvtimmes-sömnrytmpass med tanke på timmesluren på fm?

Vad sägs om:
7.30 väckning, frukost
10.30 lunch
11-13 sova
14 mellis
16-16.20 sova (alt. 30 min om han har halvtimmes-rytmpass)
18 middag (kan även intas 17.30)
19 nattslurk
19.30 sova

Det blir "operation hålla vaken" på morgonen ett tag men sen sitter det så fint. Och en längre lur vid den här tiden kan du sen ha kvar läääääänge.
Nattslurken kan komma så tätt inpå middagen som 1h. Det lilla sista ska bara i, i en mage som är proppfull på bredden och tvären efter en hel dag med mat i mängder. Passar det att flytta lite på lunchtid? Med tiden och en-lursschemat kan man förskjuta det framåt igen.

Vill dock att du funderar på att inte byta schema om du inte har kört på det gamla en bra tid och verkligen givit det en chans.

Lycka till!

/Åsa
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack så mycket för ett snabbt svar :). Jag ska verkligen tänka på att inte agera i onödan ifall han vaknar till på kvällen eller natten, men det är väldigt svårt när jag tycker att han låter så ledsen ganska snabbt.

Skönt att veta att det inte är för lite med två lurar per dag i den åldern. Sanningen att säga så har jag inte direkt reflekterat över hur hans naturliga sömnpass ser ut utan gått ifrån bokens förslag på att hålla sig till 20 min, 45 min eller 1,5 tim. Men när jag sedan ville göra mig av med 45 min passet på em i samband med att han åldersmässigt behövde 30 mindre sömn, så kände jag mig "tvungen" att göra om 45 min till 60 min på fm för att det inte skulle bli för lite sömn totalt då dagen.

Angående nattslurken måste jag fråga, är den verkligen nödvändig? Jag ammar klockan sex, sedan får han en stor portion gröt och fruktpure. I början försökte jag ge en nattslurk men han var så ointresserad så jag slutade dels därför och dels för att jag gärna ser att jag får "fasa ut" mig lite ur rutinerna efter klockan sex på kvällen till förmån för sonens pappa. Till saken hör oxå att vår son inte tar flaskan så nattslurken är tvungen att bli amning!

Jag tycker ditt förslag på schema ser jättebra ut men det enda som gör mig lite orolig är att om han nu inte kan/vill sova 1,5 timmar på dagen kommer jag få honom att sova i två timmar då? Angående din fråga om jag har gett schemat en chans så nja vi har försökt ca 14 dagar med det här nya schemat men jag tycker att 1,5 tim luren blir sämre o sämre än tvärtom. Sen är jag lite splittrad till hur jag ska agera om/när han vaknar för tidigt den luren. Har vi honom utanför huset hemma så är det ganska tyst och då står han stilla (då sover han ganska bra), men om vi tex är ute och gör nåt ärende och det är ljud och rörelse så är det väldigt svårt att få honom att fortsätta att sova.

Hälsningar
Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Vill bara flika in med att min snutta inte heller tar flaska och gillar inte välling så nattslurken här är naturell youghurt med lite frukt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
duggan

Inlägg av duggan »

...och jag kan rekomendera banan det sover man gott på! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"