Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

:shock: :( Men lilla Lussi då. Ajajaj. Tålig brud. Inte behöver föräldrarna ha dåligt samvete, det kan hända den bästa. Hur var det nu: En gång är ingen gång. Eller?

Tack för komplimangen! Och för att du orkar läsa igenom mina långa stycken, haha!

Hur går det i namn-fabriken med lilla miss L? Några nya på lut? Intressanta kombinationer? Vattumanska förslag?

Jag är också impad av släktträdet, *frieda*. Urbefolkning. De är nåt att skryta med i plugget sen. 8)

Och Benji är ju för söt! Klart man vill kolla in pop cornen.

Hur går det med flytt? Sandviken? Eller Gävle? :D

Själv har jag ägnat en timme åt att göra lär-kort a la Hege. (Vad kallas de på svenska?) 22 ät-svampar och 17 skogs-träd. Snart ska jag hugga in på tavlor av Picasso, Matisse och Chagall. Det är kul bara att göra dem. Mitt problem är att komma ihåg att använda dem med barnen, haha!

Kram på er! Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Halloj!

Har läst NÄSTAN allt ni skrivit - och det var inte litet!

Äntligen - får jag väl lov att säga - är vi färdiga med semestrandet. Iallafall jag. Jag hoppas litet på att mannen och barnen ger sig iväg en sväng nästa vecka till stugan. Jag måste börja jobba och tycker att det skulle vara FANTATISKT att få vara alldeles ensam i huset. Semester och gemenskap = toppen! MEN en och annan kväll alldeles för sig själv borde vara varje människas rätt.

Nu har vi badat i åtta dagar och jag är mer än nöjd. Regnet idag var faktiskt välkommet - fullständigt kravlös dag. Jag kunde inte ens tvätta allt eftersom att det inte gick att hänga ut tvätten! SKÖÖÖNT!

Nike och jag verkar ha en sak gemesam! Bara det att hon inser det litet tidigare än jag... :lol: Jag har fått mitt livs komplimang i gynstolen. En gynekolog slog ihop händerna av förtjusning och jublade:
- Vilka FIIIINA slemhinnor! 8) :lol: :!: :shock: :shock:
- Tack, sa jag... :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för tröst Jannika :heart: Igår var Lussi som vanligt igen och verkade ha hämtat sig från den mentala chocken. Istället fick hon som plåster på såren massiv uppbackning från sina killkusiner, 3 och 6 år och mycket förtjusta i Lussi. De hade helst velat ta med henne hem :heart:

Jag hade ett sådant där magiskt ögonblick med barnen igår. Det var efter att Lussi sovit fm-lur. Vi satt i dubbelsängen Leia. Lussi och jag och flickorna matade varandra med russin, ett åt Leia, ett år Lussi etc. i sann rättviseanda :wink: Gos och mys och skratt. Leia bad mig hjälpa henne byta t-shirt. Jag kom ihåg att hon varit ute och hälsat på pappa när han jobbade och att det då regnat lite. Men tröjan var bara fuktig så jag tyckte hon kunde ha kvar samma. Hon insisterade och jag kände på ryggen istället. Plaskblött. "Men oj Leia vad det har regnat på dig :shock: ". "Nä det har inte regnat på mig, jag har hällt vatten på mig själv". Ljuvligt med gosiga sommarbarn. Sen luktar de extra gott denna årstid också :heart:

Jannika: Namnfabriken :?: Jo vi är fortfarande inne på samma förslag som sist 8) (om du inte minns, helt förståeligt så mycket du får utstå som "our personal adviser in matters concerning names" så pm:ar jag dig). Fast jag kan inte förmå mig att ta till mig namnet fullt ut innan jag fått se lilltösen. Bara titta lite och sen tror jag att det kommer att kännas bra.

Vad superduktig du är som gör de där korten (även om jag skrattade gott och igenkännande åt din kommentar om att minnas) :thumbsup: Var hittar du bilderna :?:

K-ina: Hoppas att du får den där veckan som du vill :D Jag skickar lite regn till dig idag också så behöver du inte heller klippa gräset, åka och bada eller sitta och umgås i solen :roll: :wink: 8) Äh jag fattar precis vad du menar. Ibland längtar man efter sin vanliga vardag hur mysigt det än är med avbrott.

Kul med komplimangen från gynekologen :wink: :D

:heart: Kram från Nancy
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja superimpad av korttillverkningen!
Och biltjöt. Vi har en gammal toyota Carina. Snart är det vår första besiktning, lite nervöst.
Och utseesnde. Inte mörk och liten. Blond och ganska lång. Vältränad en gång i tiden men nu några extra gravkilon att mysa med. Mörkgröna kattformade ögon, lite samelook för att knyta an till ett annat tema.
Vi har samiskt blod i släkten. Pissi hette den senaste gubben i släktträdet. Pissi!
:lol:

Men nancy, namn! Blir ju jättenyfiken! Och var det ett förlag som bara inte passade på Lussi?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kattklo skrev: Men nancy, namn! Blir ju jättenyfiken! Och var det ett förlag som bara inte passade på Lussi?
Jag blir också jättenyfiken :oops: :roll:
Och så har jag ett förslag, ett L-namn som jag tycker är jättefint: Livia!

Och kattklo är jättesnygg, kan jag intyga :!: Och jag är säker på att gravvekilona klär dig skitbra!

Här regnar det mucho idag - men jag håller med K-ina - det är riktigt skönt! Bara det inte blir för länge, två-tre dagar är nog!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Miar är ju oxå skitsnygg. Du liknades vid en huldra i den här tråden förut va?
Det stämmer.

Jo regn. Men vad tröööött man blir! Det är som om nån har tryckt på mig en 10 kg tung yllemössa.
Gosh.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeeej K-ina! ÄNTLIGEN är du här igen. Mycket saknad. :heart: Klart du med har en snygg snippa, fattas bara annat. :lol:

Nu undrar jag bara var min kära med-gävlebo Ebbab tagit vägen och när Gablex ska få tid med oss igen?

Nancy, jag köpte två affischer på Kolmården för en hundring ihop. På deras avdelning för skog. Det är Skogsvårdsstyrelsen som gjort dem så jag antar att de går att beställa där. Konstnärenas verk har jag klippt ur "pocketböcker" om deras liv som fanns på Moderna muséet i Stockholm. Massor av tavlor i färg presenterade i kronologisk ordning för en hundring boken. Sen har jag köpt en affisch med Sveriges landskap som jag ska klippa lite i snart. Varför inte idag? Här öser regnet ner! Men klistret har tagit slut och då måste jag förstås klä på mig, borsta tänderna och åbäka mig iväg nånstans där de har BÅDE söndagsöppet OCH RX-lim. Ungarna tycker i alla fall att det är himla skoj när vi väl gör det. Vi kör alla fyra små plus pappa på rad på ena sidan av bordet och (över?)entusiastiska mamman på andra, haha! Efter varje serie är det applåder och jubelrop. :lol: Men det blir som sagt inte så ofta. :roll: :oops:

Jag puffar fram min fråga om korten...
(Vad kallas de på svenska?)
Nån som vet? Eller har ett bra förslag!

Magiska russin-möten får man spara i minnet för sämre dagar. Härligt!

För att lindra dina plågor ytterligare i DS-frågan så ska jag berätta om ett av mina värsta...

Vi höll på att laga mat när darlingen kom på att det fattades grädde. Jag gör mig beredd för en vindsnabb tur på cykeln till affären (bara över järnvägen en halv minut från oss). Då kommer Nike ut och vill absolut med. Fort gjort, på med hjälm, upp på cykeln. Då vill Jander också med fast på sin cykel. Eh, lite bråttom. OK, skynda, skynda. Hej då till pappa och Nella genom fönstret och iväg. När vi cyklar på vägen utanför tomten kommer Milo ut från lekstugan där han tydligen huserat och vill också med. Jag ropar att vi bara ska till affären JÄTTEFORT och att han får följa med nästa gång och att pappa behöver hjälp i köket. Jag ser att darlingen tittar ut från köket och pratar med Milo men jag hör inte vad de säger. Vi handlar lite snabbt och åker hemåt. Hemma på trappen står en ledsen Milo och håller en tant i handen. Hon berättar att hon hittat honom på järnvägsspåret! :shock: Men att han visste vad han bodde och hon följde honom hem. Jag fattar ingenting, han skulle ju vara med i köket? Jag säger till tanten att det måste ha blivit ett missförstånd mellan mig och pappan. Hon tittar tveksamt på mig och konstaterar:
-Jaja, det kan hända i de bästa familjer.
(Men hon såg inte ut som om hon tyckte att vi hörde till dem direkt.) :oops:

DET dåliga samvetet tror jag inte att du och vattumannen toppar.

Jorå, jag minns de senaste namn-förslagen men undrade mest om de kvarstod eller om vattumannen fått nån ny lysande idé. :wink:
katten skrev:Och utseesnde. Inte mörk och liten. Blond och ganska lång. Vältränad en gång i tiden men nu några extra gravkilon att mysa med. Mörkgröna kattformade ögon, lite samelook för att knyta an till ett annat tema.
Vi har samiskt blod i släkten. Pissi hette den senaste gubben i släktträdet. Pissi!
:lol: :lol: Tänk vad fel man kan ha. Och det är inte första gången för min del. Elle tex såg inte alls ut som jag hade föreställt mig när vi träffades i Gastsjön. Men jag trodde hennes nick uttalades ELL inte ELL-E. Det blir ju en annan energi.

Pissi? :shock: :lol: Antagligen från latinets Pisces (= fisk). Typ nästan Jesus. Eller? :wink:

Kraaaaam!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Milo :shock: Jösses vilken chock. :shock: Men vilken tur att alt gick bra. Jo, det händer vist i de bästa familjer. Vet just flera där liknande hänt och där just den ena tror at den andre har barnet och vise versa.

Ni är så duktiga med korten. Har liksom aldrig fått till det med sådant. Hm...kanske till hösten.

Säger som Kattklo - regn blä. :wink: Mår bäst i solen.

Och kan också då instämma i att Mia och Kattklo är hur tjusiga som helst. Båda med en stor utstrålning och skönhet både ute och inne. Men det är häftigt just med utseenden och hur man föreställer sig. Det är oftast på rösten, typ i telefon, som jag skapar mig en riktig föreställning. Själv är jag liten och blond och då förstås blåögd. :D :wink: Nu också med gravidkilon borta. :D

Har en liten medhjälpare här vid datorn och eftersom tangenterna lätt flyger så avslutar jag.

JennyH - är öppen för alla alternativ. Finns här hela dagen och fixar gärna lunch och fika. En liten Abbe tror jag nog vi ska kunna hålla. Mer än gärna. Lite bebislängtan.

Ha en go dag alla :heart:
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker vädret är juvligt. Inte behöver man gå ut, inte behöver man svettas som en dåre - även om jag gör det ändå...
Och familjen är också inne och håller mig sällskap när jag maraton-ammar. :D

Och nu kommer nog inga besök idag i alla fall. Tre dagar i rad har varit lite för mycket.

Åh vad jag längtar efter er allihop :heart: när jag läser vad ni skriver. Vore kul att kunna träffas allihop på ett galet läger, men det blev inte så iår i alla fall. Inte för mig.

Nästa år kommer jag nog på kurkurs i alla fall. Hoppas några av er är med då!

Och jag skrattar åt era härliga barnhistorier (Milo, Anton, tonårstjejer...). Att man "gör bortsig" som förälder tror jag att man ska notera, reflektera över och tacka (vem/vad man nu tackar i såna situationer) att inget allvarligt hände.
Men det är svårt att glömma.
Jag tror inte jag har gjort något allvarligt misstag med Ivar än, men just nu lever jag i någon konstant oro över att något ska hända. Inte så konstruktivt.
Men mest väntar jag på att han ska bajsa. Det är längesedan nu - många dagar... Han får ju en del ersättning, så jag funderar på om allt är som det ska. Men han klagar ju inte heller, så det borde inte vara katastrof...

Nu ska jag vila!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
K-ina

Inlägg av K-ina »

Men Milo då!!! :shock:

Vi hittade Gustav med en kompis i trampbilen ute på den stora vägen i våras... Jag skällde som en bannhund eftersom att båda två VET att det var fel. Men... samtidigt så skrattade jag inombords när de talade om, i munnen på varandra, att det inte var farligt eftersom att de körde på kanten av vägen och de skulle ju inte så långt... Bara till Thailand! :shock: :lol: 8)

Visst har de änglavakt ibland de små liven. Gustav har varit ute på liknande äventyr två gånger tidigare - Axel aldrig. De är olika som natt och dag de där två!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag kom på en episod ur mitt eget liv. jag var drygt två och min kusin knappt tre. Vi hade ganska nyligen flyttat in i ett villaområde ganska nära en stor riksväg.
Lekplatsen låg precis bakom huset och vi skulle väl gå dit antar jag.
Men vi ville ut på större äventyr och traskade ut på stora vägen. Där såg en man oss, och tyckte väl att det var olämpligt att små flickor promenerade själva där.
Så han plockade upp oss i bilen och körde hem oss - jag är ganska imponerad över att jag faktiskt visste var jag bodde och kunde beskriva vägen.
MEN historien slutar inte här. Mannen som plockade upp oss hade en skåneflagga på bilen (jag bodde då i närheten av Göteborg). En dam såg honom få in oss i bilen och ringde polisen och anmälde kidnappning.
Hur det gick med den saken vet jag inte, men eftersom vi kom hem så antar jag att han klarade sig rätt bra :D

Mamma hade i alla fall ingen aning om att vi var ute på äventyr förrän vi kom hem.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jannika skrev: Hur går det med flytt? Sandviken? Eller Gävle? :D
Det blir Sandviken först och vischan sen. Vi mellanlandar i en 3:a och ska kika efter hus lite utanför sen. Ett steg i taget :wink: Liiiiteeee för mycket bonn-varning i Sandviken för min smak :oops: Sorry om jag trampade på någon öm :oops: 8-[ Men det finns en montessoriskola och på måndag ringer jag till rektorn på den skolan och frågar om plats. Benji har förtur som gått i montessori sen han var tre år, så hoppas, hoppas, hoppas [-o< Men de hade tydligen rackarns lång kö. De Facto är att jag kommer att bli lite deppig om det inte blir montessori... Jag kan liksom inte tänka mig något annat. Jag har lätt för att "nörda" in mig på vissa saker :oops: :lol:

Tack förresten Nancy och Jannika för imponeringen av "mitt" släktträd. För att spinna vidare på det så kan jag tala om att min man högst förvånade är 2,05 cm lång :shock: Ni kan ju tänka er hur han ser ut bland alla små samer på släktsammanträffanden :roll: :lol:

Ang. Bortsprugna ungar: Det är det värsta jag vet. Det borde vara förbjudet.

Ang. Alla skitsnygga människor a la huldror och Demi Moore, svårt avis :oops: :lol: Kul att alla värsting-snygging-babes hänger på just de här forumet :lol: Synd att man inte är regnbåge 8)

Kram kram :heart:
blomman

Inlägg av blomman »

kattklo skrev:Vi har samiskt blod i släkten. Pissi hette den senaste gubben i släktträdet. Pissi!
Hahahaha! Hur kul som helst! :lol:

Mina barn har *peppar,peppar* inte rymt ännu.. däremot är det ett under att jag inte tappar bort dem jämt och ständigt, eftersom de gärna håller ett avstånd på runt 100 meter ifrån mig och pappan när vi är nånstans. Så är vi i en affär så är de oftast lite halvt borttapade en stund. Varandra håller de ordning på i alla fall!

Jannika, sånt där med järnvägar är ju hur otäckt som helst! Hu.. skönt det gick bra. Skulle han gå efter er eller var han bara ute på strövtåg? De är så försigkomna ibland, di små..
Jag är glad för att det saknas både vatten och järnväg häromkring eftersom mina ofta är ute på picknick och annat på bygden.
Kul att alla värsting-snygging-babes hänger på just de här forumet Synd att man inte är regnbåge
Jag skulle säga att det är tur man inte är det, för då hade man haft svårt att välja! :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

*frieda* skrev: min man högst förvånade är 2,05 cm lång :shock: Ni kan ju tänka er hur han ser ut bland alla små samer på släktsammanträffanden
Hm, inte ens bland samer kan en drygt två cm lång man synas så väl ;) :lol:
Sorry frieda, kunder inte låta bli :oops: 8)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D "Syföreningen märka ord" har talat. = /LO :P :lol:

205 cm eller 2,05 m då. Nöjd :?: :P :lol: Hade inte du en nästan nyfödd bebis att ta hand om :?: :heart:

Min man är precis likadan. Sitter på blocket och garvar åt folk som gör särskrivningar på ord som inte ska vara särskrivna. Igår hittade han en jätte-kul annons: "Barn grindar säljes". Varpå han, pinsam som han är, svarar på annonsen med en förfrågan om hur mycket ett barn kostar :roll: :oops:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"