Nu skall här sovas!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Härligt att höra! =D>

Dagslurarna brukar ju krångla ett tag efteråt, men de blir nog snart bättre.
Korta ner läggningen ikväll, solfjädra bara precis så mycket som behövs och sen ramsa ut, så att ni inte fastnar i långa kvällsdiskussioner med sonen :)

Men visst är det fantastiskt att det faktiskt är så lite :!: som behövs för att få småttingarna att sova som folk. Synd att man själv inte tog tag i det här tidigare :oops: Jag är också så innerligt glad över att jag hittade hit för fyra år sedan. Och för evigt tacksam att Anna herself tog sig tid för oss då. :heart:

Och jaa, visst är det skönt att sova! Men GUUUUUD vad trött man blir när man får sova ordentligt och släpper på allt det där spända man haft innan för att hålla sig vaken. Jag ska nog gå och lägga mig tidigt ikväll :D
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
:D

Japp, ikväll är det kort solfjädring som gäller!

Haha, känner igen tröttheten efter 2:a natten, ögonen går i kors, jag hade svårt att komma ihåg saker å jag mådde nästan lite illa, nästan som bakfylla, men det var det väl värt :D

Jag läste om din lille vad bra det går, smart kille det där :wink:

Ps. jag har nu beställt "Barnaboken" och "Mommo". AW verkar ju kunna det där med barn :wink:

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Mommo är en fantastisk bok! Redan på sidan 10 hade jag både skrattat högt och blivit rörd till tårar och resten av den slukades fort, fast den är så tjock! Du har härlig läsning att se fram emot!
Barnaboken är ju lika fantastisk den och borde finnas i alla hem. Det kapitel jag haft mest nytta av är trotskapitlet, så det rekommenderas varmt när det är dags för det om några år. Det är fantastiskt hur Anna har lyckats beskriva de olika åldrarnas små egenheter i varje kapitel. Riktigt rolig läsning! :) AW rules!

Vart beställde du Mommo förresten? Hade för mig att den var slut överallt! Hade tänkt köpa en till min mamma, men hittar den ingenstans.

Jag kände mig bakis i morse faktiskt. Hade ont i kroppen och i huvudet. Jag antar att det blir så när spänningarna släpper. Jag märker på Alex också att han är mer alert och mer rörlig faktiskt nu efter två nätters god sömn. Han sitter stadigare och fungerar bättre över lag faktiskt. Barn är ju inte gjorda av något annat än oss, så man kan ju efter genomgången kur verkligen förstå hur de har mått och hur mycket bättre de mår nu.
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Jag beställde den på adlibris.com, den kostar 2 selmor. Jag ser mycket fram emot att läsa den!

Har precis haft en riktigt arg Jakob på middagsluren. Han somnade relativt enkelt och vaknade efter 45 min å skall då sova ytterligare 45 min. Icke, jättearg å rullade över till rygg, jag ramsade först flera gånger som inte tog å så en solfjäder ca 10 min, som inte tog, sen buffning - lugn, men somnade inte om så jag buffade lugn och tog upp honom. J började skrika igen och först efter vi börjat äta förstod jag varför HUNGRIG! :cry: Jag har 3.5 h mellan lunch som är smakis + amning och middag som är gröt + amning. Han åt inte så mycket på smakisen å det ledde kanske till att han var för hungrig för att sova sista 45 min. Men det är väl en polett som också skall trilla ned, att äta på utsatta tider :?: :? .

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Mommobok till mamma är beställd! 8)
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej igen!
Jag behöver lite vägledning, allför strulig läggning :cry:

Liten allmän redogörelse av dagen:
Vi har varit ute i 2 omgångar idag. J åt gröt och dessert vid 16:00 och ammades 18:00. Lek å skratt i ca 10 min. Läggning 18:35.

Så här gick det:
18:35 Tillrättal, solfjäder ca 3 min, ramsa ut. På utramsning protest.
18:43 Påminnelse
18:46 Påminnelse
18:49 Bekräftar, följt av klagomål
18:51 Bekräftar, skrik
18:53 Påminnelse
18:56 Påminnelse
18:57 Bekräftar, föjt av klagomål
18:59 Påminnelse
19:01 Bekräftar, följt av klagomål
19:04 Påminnelse
19:05 Här är han mycket upprörd - har vänt sig på rygg och ligger på tvären, lägger tillrätta, solfjäder i 10 min - lugn, ramsa ut
19:10 Bekräftar - Tyst!

När jag påminner så tystnar han, antingen under själva ramsningen eller strax efter, så han lyssnar på mig, och jag anpassar mitt tonfall till hans och vad jag anser om "diskussionen" tex nu räcker det, eller tröttsamt, nu är det bra osv. Sen verkar det som om det blir en fight om sista ordet :wink: Ska jag låta honom få sista ordet?, har läst att han aldrig ska ta med sig skriket in i sömnen utan bekräftelsen. Jag tolkar som att han är förbannad eller får någon slags livskris.

Under natt 3 och 4 har buffning använts, och solfjädern ganska litet och mycket kort. Kan det vara det som gör honom förbannad, att jag inte buffar?

Vad tror ni om läget?

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Ja gossen frågar antagligen vart buffningen tog vägen, han vill ha mer!

Det kan kan utläsa från din redogörelse är att du har stått med öronen utan för dörren och jag skulle valt att ge en ramsa och dra på ordentligt med husljud ( typ dammsugare)och gå till dom 17 andra korna och 8 bebisarna. Överkoncentration hjälper ingen. han behöver inte frukta vargen för med höga husljud hör han även att du faktiskt vaktar för vargen.

Så backa, backa och våga lita på gossen!

Släpp överkoncetrationen och när han tystnat kan du bekräfta, då vet han att mamma har koll på läget! Här kan man sova tryggt! -utan buffning :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej Malin!
Haha, överkoncentration, tja om jag tittar på tiderna så har du ju helt rätt :!: Åh jag som har läst, flera gånger, att inte "stå vid dörren", alltså inte heller att sitta vid köksbordet :wink:

Då kör jag eller pappaCalle så imorrn, när alla korna och barnen flyttat in :shock:

Tack å bock :D

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och livskriser är vanliga. Mot dem hjälper bäst en liten skvätt musik, verktygande ömma gör sig i allmänhet inte besvär. Låt honom tystna själv efter en sån kris och bekräfta sedan om du inte vill att hans egen klagan ska vara det sista han hör.
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej TorpSara!
Hmm, skönt att höra, det skär ju lite i mamma-:heart:.
Tack å bock för råd och förklaring :D

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
Läggningen igår har jag beskrivit, å resten av natten då? Tja, det hände ingenting och J sov som folk och väcktes 06:00 \:D/

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Åh, vad kul det är att följa er resa!!! Det går ju som på räls! :D

Jag säger som de andra - akta dig för överkoncentrationen! Din son får reagera och protestera lite, det är helt ok. Han börjar lära sig det här och måste nu också lära sig att morsan inte står och trycker bakom dörren - för det kan ju orsaka lite svaj i tryggheten :!:

Trygghetsljud - oj, så mycket det är värt! :) På med tv, radio, tvättmaskin, dammsugare... Låt dina tankar vandra BORT också - du hör om han ropar på hjälp! Jag lovar. Diska, dansa, släpp taget. Kan du släppa taget, då kan han!

Jag vet, det är skitsvårt. Oj, så jag stod där vid dörren. :roll: Fortfarande, mer än ett år efter att min son kurades, har jag fortfarande ett öra vaket lyssnande. Men samtidigt är tvn på, ofta ihop med en skiva i köket. Jag sliter fram symaskinen och mullrar på med den. Diskar och skvätter. Sjunger och dansar. Gör vad jag måste och vill. Lyssnandet kan jag inte stänga av, men jag kan lyssna med hjärnan, inte hjärtat. Viktigt :!:

Och han somnar, fast förvissad om att vi håller koll. Och sover bra, med ljud, liv och rörelse omkring sig. Grannarna kan slagborra (och gör så OFTA) och han bara sover. :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Hej!
6:e natten, redan, vad tiden går :!:

Ojojoj redan i morse flyttade alla korna och barnen in, å ingen hade hunnit ge varken kor eller barn frukost :wink: så J fick sig en tillrättal, solfjäder, ramsa ut samt dammsugare. J gick igång men det tog inte lång tid innan han tystnade och jag kunde ge bekräftelse. Det tog klockrent! Så överkoncentrationen från köksbordet med elefantörat är borta :D

Å då efter klockrena 3 dagslurar tycker jag ju att det borde gå likaväl på kvällen, men icke. J lades 18:33, gick igång och så även dammsugaren, 18:49 bekräftelse, 18:51 bekräftelse, 18:53 bekräftelse - tyst :D Det är dock en förbättring med 15 min :!: Å så gick jag in å tittade till lilla pyret, han hade hamnat på tvären så jag lade honom tillrätta och gick ut, lilla älsklingen.

Men jag är nöjd, ingen buffning, han fick ta hand om problemet själv, vilket han gjorde (jag tyckte inte att han lät direkt värre än i går), å inga långdragna diskussioner.

Hälsningar Petra
Tim, född 090816
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Jag tar lärdom av era fina resultat, och kanske lånar några av dina kor och ungar i morgon om sonen får för sig att vakna i ottan igen :D

Som vanligt - härlig läsning!!
pappaCalle

Inlägg av pappaCalle »

I dag har solen lyst över vårt lilla hus och vi har jagat getingar med el-racket. mammaPetra tyckte synd om den första som sprakade till i nätet på vårt lilla plastracket men när en blev närgången med Jakob byttes blicken till något som jag inte skulle vilja se i en mörk gränd 8-[ Hon jagade ifatt den med en leopardnblick och bzzz....getingen var grillad :twisted: Därefter återgick vi till att dela en liten flaska cava i solen på terassen innan middagen.

Efter middagen som för Jakobs del bestod av havregröt med en äppel- och gurksmothie till efterrätt (läskande i hettan) så badade vi i tvätthon. När vi skulle klä av J för badet hade det pressats upp bajs över kanten (han stånkade på ordentligt i sin barnstol efter middagen)

En sidoavvikelse men Jakob bajsar nu så in i bänken att det nästan jämt kommer upp på ryggen. Man ser hur han blir inåtvänd och stonkar och trots att jag försöker tänka på att inte greppa honom så att det trycks upp så kan man ge sig :twisted: på att han lyckats trycka upp det över blöjkanten. :shock: (det är ju inte längre den kesoliknande crème fraiche doftande bajsen utan jag undrar ärligt talat hur en så liten kropp får plats med så mycket s**t.)

I alla fall pappaCalles tur att lägga i dag. Det går helt perfekt!

\:D/

In, leker säger god natt, ner i säng, rättar till armar och ben, kort solfjäder som avslutning och perfekt timing för att gå ut med en ramsa......inte ett ljud :heart:

jag höll ärligt på att flyga iväg så uppblåst som jag blev (retade mammaPetra lite eftersom jag inte kunde låta bli och började vispa en vaniljvisp som skulle gå till den paj vi bakat under dagen...hushållsljud har ju visat sig kanon. Klar med vispningen och fortfarande upprymd så bara skjuter jag visparna i diskhon. de träffar den tomma cavaflaskan och allt brakar ner i diskhon :-# (mammaPetrablick x 10) ........ fixar han det? kanske, kanske...OAaaaaaaaOAAaaaa!!!!

Nej det gjorde han inte. :oops:

Men kuren har satt sig för fem minuter senare så somnade han i alla fall :P
Pappa till Jakob, född 080130
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"