Tillbaks igen!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Första dagen på kuren har gått helt ok. Alexander har varit JÄTTETRÖTT hela dagen och lite smågrinig pga det. Aptiten har väl varit sådär. Han har inte varit så intresserad av smakisarna eller gröten som han brukar vara, utan vill mest bli ammad.

Lurarna däremot har fungerat otroligt bra! :lol:
Första luren. Jag lägger honom strax före 9 för då är han så trött att han nästan somnar sittandes. Jag solfjädrar en stund och ramsar ut. Han protesterar vilt och får en högljudd ramsa till svar som han accepterar. Somnar själv kl 9 prick :D Tror inte det tog tio minuter ens. Han sover sina 45 minuter utan problem.
Andra luren. Även långluren funkar fint och lilleman somnar själv fem i 12 efter en solfjäder och en ramsa. Sover 1½ timme och vaknar själv på utsatt tid.
Tredje luren. Läggs glad i sängen 15.30 Solfjäder, ramsa ut, sen protest. Påminnelseramsa 15.32 Bekräftelseramsa 15.34.

Jag lägger honom 18.58, ger en solfjäder (som inte var tillräckligt lång kände jag direkt när jag släppte och gick ut). Han skrek upp sig och ramsan tog inte så jag gick in och gav en solfjäder till. Den funkade fint och jag kunde snart ramsa mig ut. 19.07 sover han.

Utvärdering: Jag VET att det är för tidigt att utvärdera något alls faktiskt. Vi har precis börjat och kan stöta på många problem de kommande dagarna/nätterna, men jag vill ändå tro att Alexander faktiskt har fattat galoppen ganska omgående. Det känns skönt att ha skippat buffandet redan och bara använda solfjädern som krisverktyg. Det känns skönt att det räcker med den och att ramsan verkar börja ta. Däremot så är han lite ledsen när jag väcker honom efter lurarna och det är svårt att få honom glad innan jag tar upp honom. Jag gissar att det beror på att han faktiskt inte alls vill vakna, utan sova mer eftersom han är så trött.

Nu ska jag själv lura lite i soffan, för jag fick bara en timmes sömn i morse. Maken har lovat att väcka mig vid minsta pip från sonen.
Izabelle 040416 - kurad i oktober 04 och sover säkert sedan dess
Alexander 080228 - Minikurad juli-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Däremot så är han lite ledsen när jag väcker honom efter lurarna och det är svårt att få honom glad innan jag tar upp honom. Jag gissar att det beror på att han faktiskt inte alls vill vakna, utan sova mer eftersom han är så trött.
Jag personligen skulle ta upp honom fortfarande sovandes och väcka honom i famnen. Då slipper du få att han är ledsen när han ska tas upp. Om han börjar beklaga sig i din famn så låtsas som om det regnar. Prata på glatt om ditten och datten och visa något intressant. De små brukar komma av sig och efter ett par dagar brukar klagandet vara ett minne blott. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Åh tack för bra tips! Skall absolut prova det under morgondagen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :D

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Andra natten på kuren har passerat och följande har hänt:

19.07 Alexander somnar

22.45 Maken väcker mig (som somnat i soffan) eftersom Alexander "låtit lite". Jag rusar dit och gluttar i dörrspringan, bara för att finna min son djupt sovandes i sängen. :sleep: Om det var något så har han tagit hand om det själv.

05.55 Alexander vaknar och ser sig omkring, men är lugn och tyst. Jag låter honom ligga och grunna lite på vad som hänt egentligen. Han har ju faktiskt sovit 10h och 45 minuter i ett sträck!!! \:D/ Jag räknar med att han kommer att bli hungrig och börja protestera om en liten stund.

06.05 Jag gör ”husljud” och sätter på diskmaskinen (gammal högljudd sak) och Supertrion på Nickelodeon åt storasyster. En titt in på Alexander visar att han sover!

En halvtimme återstår av andra natten och jag är övertygad om att det här kommer att gå riktigt riktigt bra. :lol: Och min son, ja han är ju alldeles fantastisk!! :heart: Vad skönt för honom att han sovit så gott!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wow!!!! Fast vi var aldrig oroliga om man säger så! Här hade vi en med koll på läget direkt.

Fantastisk rapport! Du hade ju på känn att han redan hade fattat efter första natten. Underbart!

:-({|=

Kram Tinis
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Dagen har förflutit bra, men lillkillen är såå trött. Det märks att han har en del sömn att ta igen!
De två första dagslurarna kräver en extra påminnelseramsa var innan han somnar, men jag inser att det är skrattet-till-gonattet jag brister på, och kittlar och skrattar upp honom inför tredje luren. Lägger rätt, trycker en supersnabb solfjäder över ryggen och ramsa ut. Bekräftar efter någon minut. Ytterligare ett par minuter senare hör jag hur han ligger och babblar lite för sig själv, och smackande suger på tummen. Jag gör ingenting. Tar ett telefonsamtal och fortsätter pyssla med våra byråer. Ett par minuter senare sover han. 8) :lol:

Efter badet och nattslurken ikväll var det Mickes tur att ta vakten och natta Alexander. Det går riktigt bra, men Alexander frågar lite extra eftersom det var pappa som gjorde istället för mamma. Han blir dock lugn när han fick samma svar av Micke som han fått av mig och somnar gott efter kanske 5 minuter.

I natt vet jag en Metalmamma som kommer att sova gott och jag hoppas min son gör det också. :D
duggan

Inlägg av duggan »

Härligt jobbat! Och vad bra att pappa stod lika säkert som den ömma modern! Det här kommer att gå kanoners! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Alexander sov hela natten igen, utan frågor. :lol:
Några minuter före 7 gör vi gomorron för en vaken men lugn och glad kille. Sova är skööööönt! :)
Han har verkligen fått kläm på det här! Nu jobbar vi vidare för att finslipa dagslurarna.
duggan

Inlägg av duggan »

Go Alexander Go! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Dagslurarna har fungerat klockrent idag. :lol:
Aptiten har också blivit bättre och ikväll dubblade han sin grötportion :!: (precis som storasyster gjorde för fyra år sen)

Vid läggningen ikväll uppstod en del frågor, som jag dock inte tror hade så med själva sovningen att göra. Magen hade precis kommit igång efter att ha haft totalstopp i några dagar och maken tänker sig inte för utan lägger på det varma täcket istället för tunna filten vid nattningen. Magen lugnade sig och filten lades på istället, men 20 minuter tog det innan han kom till ro.

Men jag tar det med ro. Jag vet ju att bakslag kan (kommer att?) komma och jag tror mig veta orsakerna till protesterna ikväll. Attityden är fortfarande på topp med andra ord :)
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag skrev precis till din "kompis" MammaPetra och känner att jag måste skriva till dig också! :D

Det är UNDERBART att följa era resor! Ni har den rätta Attityden och rockar helt enkelt fett! Ni presenterar oss exempel på när kuren fungerar precis som den skall - på grund av att ni har tagit er tid att sätta er in i vad det handlar om och agerar som om det här är det enklaste och självklaraste i världen!

Man blir glad av era trådar - men gladast blir nog barnen...!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

TACK kära ÅsaB för de fina orden!!
Vi har ju bara gjort som vi har blivit tillsagda! B) Men jo, Attityden är verkligen på topp här. Jag tappade den någonstans runt tre månader, men nu är den återfunnen och skall aldrig släppas igen. Och den har verkligen fått sig en boost av alla glada hejarop här på forumet!
Ett stort TACK tillbaka alla som kommenterat, hjälpt och hejjat på! :heart:
Metalmamman
Kontakt:

Inlägg av Metalmamman »

Efter fyra nätter och fyra dagar får väl kuren anses avslutad och också väldigt lyckad. Den har fått önskad effekt, Alexander sover nätterna igenom, och sover sina lurar på dagen, och får därmed all den sömn han behöver.

Vi hade ett litet bakslag (som väntat) i morse, då han vaknade nästan en timme för tidigt. Han låg och gnölade trots ramsor x flera, så till slut får jag bara storma in och tjoa gomorron när han varit tyst en pytteliten stund för att bryta denna ledsamma svada. Inom marginalkvart dock. Vi får hoppas att det här var en engångsföreteelse, annars får vi lägga mer krut på morgnarna. Jag insåg efteråt att jag överkoncentrerat rätt rejält och ramsat alldeles för ofta i morse, istället för att gå upp och göra husljud. I morgon blir det dammsugaren om han gnölar :)

Han var otroligt hungrig i morse (vilket han säkert kom på när han vaknade till på morgonkvisten och inte kunde somna om pga.), trots att han åt riktigt ordentligt igår kväll och har varit väldigt hungrig idag med. Mina bröst har inte riktigt hängt med i svängarna och har nog dragit ner lite på produktionen då han inte åt alls lika mycket och ofta som han brukade innan under de första dagarna på kuren. Vi får bara hoppas att de fattar galoppen nu när han vill ha lite mer. Aptiten har verkligen ökat i takt med sovandet! Vi kommer att introducera välling på morgonen med start i morgon, då han har svårt att hålla sig mätt mellan första och andra målet.
MammaPetra

Inlägg av MammaPetra »

Dammsugaren är bra 8)

Aptiten ja, man hinner ju knappt att lassa in nästa skopa innan missnöje ljuder :wink:

Å det som kommer in, kommer ut...
Jag kan ju knappt hålla mig för skratt när han sitter där å krystar, stönar å stånkar :lol:
Å det är ju inte lite som kommer ut... å gärna upp över blöjkanten på bodyn, som när den dras över huvudet smetar bajs över rygg å hår :roll:

Hälsningar Petra
Mamma till Jakob, född 080130
Tim, född 090816
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"