Lära 4-åring komma tillrätta

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mammajenny

Lära 4-åring komma tillrätta

Inlägg av mammajenny »

Hej,
vet inte om detta ämne ligger under rätt tråd, men på ett sätt handlar det ju om fostran i självbevarelsedriftens ädla konst :)

Vi bor mitt i Sthlm på en hårt trafikerad gata. Rör oss i kollektivtrafiken. Går i stora affärer. Då och då läser man om det Ofattbara, Otänkbara - att barn kommer bort, går vilse, kidnappas. Min första impuls är såklart att inte tänka på det (det händer inte oss! :roll: ) men nu skulle jag vilja förbereda min 4-årige son på hur han tar vara på sig själv i några olika situationer och hoppas på kloka råd från er.

1. Vi kommer från varandra i kollektivtrafiken. Jag, eller han, hinner inte av tunnelbanan och en av oss åker iväg

:?: Förslag: Stanna kvar på hållplatsen alt åk till nästa hållplats och gå av där. Sitt stilla på bänk precis där du går av. Jag kommer och hämtar dig. Vänta på mig och prata inte med någon.

2. Vi kommer ifrån varandra i en stor affär.

:?: Förslag: gå fram till en kassa och prata med en tant som du tycker ser snäll ut. Säg att du tappat bort mamma/pappa och stanna med henne hela tiden tills jag kommer.

3. Vi kommer ifrån varandra utomhus, på gatan, på en lekplats, i skogen...

:?: Förslag: Sätt dig nånstans, var stilla, jag hittar dig. Va??? Känns lite tunt :-k

Jag är en hönsmamma som verkligen inte låter sonen vandra av på egen hand, vill helst se honom nästan varje sekund men dels är han i en fas där han snabbt kan springa fram(iväg) till nåt han tycker ser spännande ut, dels måste jag ju släppa honom ur sikte vid nån tidspunkt och då måste han ju veta hur han ska agera om nåt händer? Har också beställt infoband (armband med namn och mobilnummer) som vi ska ta på honom när vi går ut.

Blir plötsligt rådvill... Kanske ska jag inte ta detta nu? Inte skrämma upp honom? Vad tycker ni och hur har ni gjort, och i vilken ålder?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dina förslag är utmärkta - för äldre barn (sex, sju). Men en fyraåring håller man i handen vid varje steg i den röriga, farliga stan, precis som man får hålla en liten hund kopplad. En liten fyraåring kan aldrig släppas ur sikte annat än inom hemmets fyra väggar.

Det som inte får hända kan naturligtvis hända ändå. Men din sista fundering är riktig. Han är för liten för den här sortens förebyggande information. Han kan inte ta den till sig. Han skulle bara höra och begripa att någonting farligt kan hända, därför att du inte fanns kvar som hans beskyddare här i världen. Små barn vet att de är hjälplösa utan vuxenvärldens beskydd. Jag tror han skulle haka upp sig på faran för livhanken. Han kan inte förstå hur ni skulle kunna "komma ifrån varandra". Han skulle antagligen undra VARFÖR inte du skulle vara kvar hos honom och var du då skulle vara, och varför det :?: :!:

Lär honom sitt hela namn, ditt hela namn och adressen hem. Det är mycket nog.

Och håll honom i handen :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Kära kloka Anna :D
Tack för dina ord. Vad skönt att vi kan låta världen vara god ett tag till!
Namn och adress kan sonen redan. Och infobanden presenterar jag som ett urtjusigt armband helt enkelt, klart man vill göra sig fin när man ska ut på stan :wink: :lol:
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Perfekt :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Två små semlor

Inlägg av Två små semlor »

Sååå bra!!!! Jag har just börjat tänka på detta och här fick jag ju svaret direkt på silverfat!

Namnet sitter, då ska vi bara öva på adressen!

Kram på er!
Mamma till tjejsemla -04 och pojksemla -06
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"