Ni har på kvarten EXAKT samma schema som vi
Här kommer lite respons eftersom vi närmar oss 8 mån ålder

Vi har dragit ned 16.45-luren till 20 min (det visade han tydligt själv) i övrigt inga förändringar faktiskt. Även om vår kille också började vakna efter 30-35 min på fm-luren vid ungefär samma ålder som er lilla. Det har han fortsatt med. Är han nöjd får han ligga kvar till 45 min, men annars får vi honom nöjd och tar sedan upp honom.

Kl 11 har vi fyllt på maten med en slurk innan 2-timmarsluren. Ibland har det behövts, ibland inte. Kl 15 har han ätit enbart mat men nu, sedan en vecka tillbaka, så har jag fått fylla ut målen med ersättning.
Det måste vara någon tillväxtperiod eller inte för plötsligt är han jättehungrig och tyvärr räcker tålamodet (hans) inte till för att äta sig mätt på purén.

Han klämmer i sig 3/4-1 liten barnmatsburk + några skedar frukpure, ett smörgåsrån och vatten till sedan får vi inte i honom mer. Eftersom han varit gnällig efter maten så har jag testat att ge honom en flaska ersättning som avslutning på måltiden och döm om min förvåning när det har gått ned 100 ml av det också.
Det är hela tiden en konflikt här mellan att få sig tillräckligt så att magen är mätt och att genomföra en måltid utan alltför mycket gråt och strul...

Han har även varit jättehungrig på morgonen nu så någon morgon har jag fått ge ersättning också eftersom min kropp ställt in sig på amning morgon och kväll vid det här laget.

På långluren vaknade Simon en låång period efter 35 min och troligen var det så att han vaknade redan efter 30 min men inte hördes för ofta kunde han vara riktigt vaken och svår att söva om när han väl gav ljud ifrån sig. Jag "kurade" bort det på 5 dagar. Gick ut efter 25 min och när han började göra första lilla rörelsen med handen och/eller huvudet så vagnade jag eller gick en liten bit. Nu sover han hela luren, eller åtminstone fram till marginalkvart utan uppvak.

Skriker hon vid läggningarna på dagslurarna?
Det kan förklara att hon också vaknar med skrik. Vi hade jätteproblem med läggningarna på dagtid några veckor. Här körde vi också en liten kur. När vi lagt honom i vagnen så busade vi, kittlade honom eller bäst funkade det nog att sjunga "Kulle gullan koko som gök..." (du vet Jokkmokks-Jocke) och kika lite över suffletten när man sa "koko"
Nuförtiden är det MYCKET bättre. Se till att hon är glad när ni lägger henne och var också GLAD

när hon vaknar

För oss har det inte funkat något bra med ramsningen dagtid. Vet inte vad det beror på. Jag har gett upp

och kör vagning i stället. Okej, det skulle nog bedömas här som att vi fastnat i vagningen, men jag tycker att det är okej för oss att vagna 2-7 min (till och från), vilket är vad som brukar behövas så vi gör det. Nattning fungerar helt friktionsfritt.
Nuförtiden är han så nyfiken så man får ha suffletten uppe även inne

och vagna med enhands-solfjäder mellan dragen om du förstår...

Annars sticker huvudet upp hela tiden och han kan inte koppla av.

Vill du ha 12 timmar natt så går det förstås alldeles utmärkt. Att lägga tidigare ger inga problem på morgonen. Se bara till att hon är riktigt, riktigt mätt på kvällen och att det är KOLSVART i rummet för att hindra tidig morgon. Det händer för oss också förstås men han svarar fint på ramsning bara det är mörkt i rummet

De två senaste morgnarna har vi haft problem med kardborren till mörkläggningen

och här är det dagsljus nattetid

Sätt inte prestige i att hon måste sova

Du ska ge henne förutsättningarna att sova de timmar hon behöver. Det finns ingen mening med att hon ska skrika om hon vaknar 10 min innan utsatt tid, det är ju inom marginalkvart.

Vaknar hon 30 min innan som igår, så skulle jag gå ut och gå med vagnen för att få till ett omsomnande ( i alla fall försöka...) så att man inte riskerar tidigare och tidigare uppvak.
På tal om långt inlägg....

Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo, att vi inte har märkt någon större skillnad från 6-7 mån mer än att han fick en period på ett par veckor då han behövde MER sömn (vi använde marginalkvartarna och la en halvtimme tidigare på kvällen ibland) och att en period har kommit nu då han verkligen ökat sitt matbehov.
Det skadar nog inte heller att inte ha så stora förväntningar om det här med att komma upp i en hel ordentlig måltid.

Jag har satt gränsen vid att bara erbjuda den mat jag tagit fram, samt sysselsättning (bröd att äta, plockmat) och funkar det inte så fyller jag ut med ersättning. Tids nog så löser det väl sig i alla fall antar jag.