Schemaändring vid 7 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma mia

Schemaändring vid 7 månader

Inlägg av Mamma mia »

Hej på er!

Har börjat fundera lite inför schemabyte vid 7 månaders ålder (visserligen en bra stund dit men känner att jag vill vara väl förberedd och att det nuvarande schemat inte riktigt fungerar 100%) skulle gärna vilja ha lite idéer och input.

Schemat nu (vid 6 månader) ser ut så här:
07.00 morgon med amning, skall försöka fortsätta amma ett tag till vid detta mål, är dock lite orolig för att hon inte alltid blir tillräckligt mätt, ger då ytterligare urpumpad mjölk.

09.00 sova 45 minuter funkar ofta ok även om hon alltid vaknar efter exakt 30 minuter och får sövas om, om det går. Vaknade precis, efter 30 minuter, och skriker otroligt mycket som hon gjort de sista dagarna har nu ramsat och vagnat och ramsat igen och hon verkar ha lugnat sig för nu.

11.00 mat+amning. Är här JÄTTE hungrig, skall sluta amma tillsammans med detta mål snart.

12.30 sover 2 timmar, är jätte trött innan men vaknar även nu efter 30 minuter och sedan ett antal gånger under tiden. Igår var jag "tvungen" :roll: att ta upp henne 1/2 timme för tidigt för jag lyckades inte övertyga henne om att hon skulle somna om.

15.00 Ammar, skall snart byta ut detta mål mot gröt.

16.45 sover 45 minuter, samma procedur som på förmiddagen.

18.00 Gröt

19.00 amning, tänker försöka fortsätta amma här ett tag till.

19.30 natt. Skulle vilja ha 12 timmar natt men vet inte riktigt om det skulle fungera, har svårt att få henne att sova hela vägen fram till morgon redan nu.

Tja detta blev ett riktigt långt meddelande men tar gärna emot idéer på hur jag dels skulle kunna få dagslurarna att fungera bättre, redan nu, och dels hur jag skall ändra schemat vid 7 månader. :D

(Trodde jag ja skriker nu för fullt igen och 10 minuter kvar tills luren är slut :cry: )
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Ni har på kvarten EXAKT samma schema som vi :!: :shock: :lol:
Här kommer lite respons eftersom vi närmar oss 8 mån ålder

:idea: Vi har dragit ned 16.45-luren till 20 min (det visade han tydligt själv) i övrigt inga förändringar faktiskt. Även om vår kille också började vakna efter 30-35 min på fm-luren vid ungefär samma ålder som er lilla. Det har han fortsatt med. Är han nöjd får han ligga kvar till 45 min, men annars får vi honom nöjd och tar sedan upp honom.

:idea: Kl 11 har vi fyllt på maten med en slurk innan 2-timmarsluren. Ibland har det behövts, ibland inte. Kl 15 har han ätit enbart mat men nu, sedan en vecka tillbaka, så har jag fått fylla ut målen med ersättning.
Det måste vara någon tillväxtperiod eller inte för plötsligt är han jättehungrig och tyvärr räcker tålamodet (hans) inte till för att äta sig mätt på purén. :( Han klämmer i sig 3/4-1 liten barnmatsburk + några skedar frukpure, ett smörgåsrån och vatten till sedan får vi inte i honom mer. Eftersom han varit gnällig efter maten så har jag testat att ge honom en flaska ersättning som avslutning på måltiden och döm om min förvåning när det har gått ned 100 ml av det också. :shock:
Det är hela tiden en konflikt här mellan att få sig tillräckligt så att magen är mätt och att genomföra en måltid utan alltför mycket gråt och strul... :roll:
Han har även varit jättehungrig på morgonen nu så någon morgon har jag fått ge ersättning också eftersom min kropp ställt in sig på amning morgon och kväll vid det här laget.

:idea: På långluren vaknade Simon en låång period efter 35 min och troligen var det så att han vaknade redan efter 30 min men inte hördes för ofta kunde han vara riktigt vaken och svår att söva om när han väl gav ljud ifrån sig. Jag "kurade" bort det på 5 dagar. Gick ut efter 25 min och när han började göra första lilla rörelsen med handen och/eller huvudet så vagnade jag eller gick en liten bit. Nu sover han hela luren, eller åtminstone fram till marginalkvart utan uppvak. :D

:?: Skriker hon vid läggningarna på dagslurarna?
Det kan förklara att hon också vaknar med skrik. Vi hade jätteproblem med läggningarna på dagtid några veckor. Här körde vi också en liten kur. När vi lagt honom i vagnen så busade vi, kittlade honom eller bäst funkade det nog att sjunga "Kulle gullan koko som gök..." (du vet Jokkmokks-Jocke) och kika lite över suffletten när man sa "koko" :wink: :lol:
Nuförtiden är det MYCKET bättre. Se till att hon är glad när ni lägger henne och var också GLAD :D när hon vaknar :!:

:idea: För oss har det inte funkat något bra med ramsningen dagtid. Vet inte vad det beror på. Jag har gett upp :oops: och kör vagning i stället. Okej, det skulle nog bedömas här som att vi fastnat i vagningen, men jag tycker att det är okej för oss att vagna 2-7 min (till och från), vilket är vad som brukar behövas så vi gör det. Nattning fungerar helt friktionsfritt.
Nuförtiden är han så nyfiken så man får ha suffletten uppe även inne :roll: och vagna med enhands-solfjäder mellan dragen om du förstår... :roll: Annars sticker huvudet upp hela tiden och han kan inte koppla av.

:idea: Vill du ha 12 timmar natt så går det förstås alldeles utmärkt. Att lägga tidigare ger inga problem på morgonen. Se bara till att hon är riktigt, riktigt mätt på kvällen och att det är KOLSVART i rummet för att hindra tidig morgon. Det händer för oss också förstås men han svarar fint på ramsning bara det är mörkt i rummet :!: De två senaste morgnarna har vi haft problem med kardborren till mörkläggningen :twisted: och här är det dagsljus nattetid :twisted:

:!: Sätt inte prestige i att hon måste sova :!: Du ska ge henne förutsättningarna att sova de timmar hon behöver. Det finns ingen mening med att hon ska skrika om hon vaknar 10 min innan utsatt tid, det är ju inom marginalkvart. :D Vaknar hon 30 min innan som igår, så skulle jag gå ut och gå med vagnen för att få till ett omsomnande ( i alla fall försöka...) så att man inte riskerar tidigare och tidigare uppvak.

På tal om långt inlägg.... :roll: Vad vill jag då ha sagt med det här? Jo, att vi inte har märkt någon större skillnad från 6-7 mån mer än att han fick en period på ett par veckor då han behövde MER sömn (vi använde marginalkvartarna och la en halvtimme tidigare på kvällen ibland) och att en period har kommit nu då han verkligen ökat sitt matbehov.

Det skadar nog inte heller att inte ha så stora förväntningar om det här med att komma upp i en hel ordentlig måltid. :roll: Jag har satt gränsen vid att bara erbjuda den mat jag tagit fram, samt sysselsättning (bröd att äta, plockmat) och funkar det inte så fyller jag ut med ersättning. Tids nog så löser det väl sig i alla fall antar jag.

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mindy!

Tack för många bra infallsvinklar! Har kört min lilla dagskur den sista veckan men det har inte alls hjälpt, får väl helt enkelt fortsätta nöta även om det känns lite svårt just nu, vet inte riktigt vad det är jag inte fattar :roll: eftersom hon blir så ledsen när hon vaknar (låter verkligen ledsen inte arg eller frågande :? . Skall dessutom lägga Agnes inne på långluren idag och se om det hjälper henne att sova lite längre, vad tror ni om det?

Hon är inte speciellt ledsen vid läggningen på dagen utan blir det (värre och värre för varje dag) när hon vaknar efter 30 minuter.

Vad gäller maten är hon en mästare på att äta. :D Äter kl. 11.00 drygt en hel liten burk mat samt fruktpuré samt att jag ammar henne lite. Det var den lilla amningsslurken jag tänkte byta ut mot vatten till maten och kanske lite mer mat om det behövs.
Vad brukar du ge för mat kl 15.00 respektive 18.00? Funderar på om det skall vara gröt vid bägge tillfällena nu till att börja med?

Hälsningar
Mamma mia
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Allting kan man inte begripa, det har jag märkt. De har sina funderingar och vi gör ju vårt bästa att finna svaren men vissa svar kanske inte finns - eller så är det bara de själva som kan lösa saken.

När insomningen krånglade för oss så fick jag till slut lov att skala bort mina frågor (som smög runt i huvudet trots att jag trodde att jag inte frågade). Det hjälper MIG att tänka;
Okej, nu har vi den här situationen :!: Det är min uppgift att hjälpa honom till ro :!: Jag gör det - punkt slut.
Jag kopplar liksom bort känslorna lite, även om det kan låta hemskt. Tänker att han har fått mat, pussar, kramar, social delaktighet, ny blöja. Nu ska ge det enda han därtill behöver - SÖMN. Självklart!

:idea: Simon sover garanterat alltid KORTARE tid inne. Men, det behöver ju inte vara så för Agnes förstås. Men...den friska luften är välbehövlig och skön. :D

Kl 11 har han fått matpuré, Kl 15 någon annan matpuré eller så en mosad banan och fruktyoughurt (finns från 5 mån och uppåt). Kl 18 ger vi gröt med fruktpuré. Det är en bra kvällsmat tycker jag men funkar självklart vilken tid som helst.
Lyckost dig att hon är så matglad! :D Eller, det är väl egentligen Simon också men han "krånglar" ändå. Han är också som mest hungrig kl 11. Äter hon mat så behöver du ju inte amma. Det är bara att stoppa in så mycket som går ner!
Vad jag ville ha sagt med mina påfyllningar med ersättning var att man enkelt skulle ha kunnat tro att han var mätt så som han uppträdde vid matningen. Men att det går ned dryga 100 ml ersättning talar ju för motsatsen och gnälligheten efter måltiden försvann.

Det är ju bra att íntroducera vatten nu inför sommaren. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Så har nu dagen gått. De korta lurarna har slutat i "katastrof" Agnes vaknar efter exakt 30 minuter och gråter otröstligt varken ramsa eller vagning hjälper får tillslut ta upp henne fast hon gråter. :cry:
en långa luren lade jag henne inne i sängen och hon pep endast till efter 30 minuter somnade sedan om och fick väckas efter 2 timmar! :shock: :D

Vet inte riktigt vad jag skall göra med de korta lurarna, några fler idéer?
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hoppas att du får kloka svar av någon annan också!

Hur skulle det vara med
30 min + 2 tim + 30 min + 12 tim natt?

Det blir visserligen inte Annas sömnrytm på kortpassen...men fixar hon det utan att bli för trött emellan så är det ju helt okej!
Vad bra att det gick så fint att sova inne! :D

Mitt enda råd angående de ledsna uppvaken är att finnas där och vara betryggande glad när hon vaknar så att hon inte hinner skrika upp sig och bli orolig. Jag tänker mig att ta upp henne per omgående, nästan innan hon vaknat - för det bästa vore ju att få väcka henne de här passen - men jag förstår att det kan vara lurigt då hon sover så kort tid. :roll:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej igen Mindy!

Tack för ditt stöd och dina bra synpunkter under dagen! :) Har nu gjort upp en plan för morgondagen: 8) :wink: när det gått 25 minuter tar jag vagnen och går en sväng för att få henne att sova över 30 minuters skarven. Långluren får bli inomhus igen.

Tack igen!
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vill inte "klydda" till Mindys utmärkta svar men reagerade spontant på att det är lååångt mellan första och andra målen... Många små älsklingar är verkligen inte särskilt hungriga direkt på morgonkulan utan aptiten brukar komma ett par timmar senare, då många sätter in "en andra frukost". Det kan vara därför hon inte sover fulla tiden - lilla magen är för tom :?:

Jaja, nu HAR jag klyddat till det. Felåt :!: En synpunkt bara om du ändå gör om schemat. Men jag kan verkligen ha fel :oops: :oops:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Anna!

Tack för ditt svar! Kan kanske vara så att hon är hungrig men i så fall är det samma sak på eftermiddagen och då är det ju "bara" knappt två timmar sedan hon åt. Det som är gemensamt dock är att dessa båda kortlurar är efter de två mål jag ammar varje dag, kanske blir hon inte mätt på detta? Jag har försökt ge henne tillägg efter amningen men hon vill oftast inte ha... :?

Kan jag ge henne ett mellanmål vid strax före 9? Skall detta i så fall vara bröstmjölk eller något annat? Eller skall jag göra om hela schemat? Vet bara inte riktigt hur det skulle se ut, käns som jag måste ändra på alla tider och det kanske inte är så bra så här kort efter det att vi börjat med schema? Många nya frågor blev det :wink: :)
Tar gärna emot förslag på lösningar! :lol:
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nu dyker jag upp här igen :wink:

Tack Anna! :D "Klydda", är det något man gör i Gastsjön det? :wink: :lol:
Hur du nu kan tro att du klyddar... :D

Mamma mIa
Jag vet att en del ger t ex gröt ungefär samtidigt som man själv äter frukost, alltså ganska kort tid efter det att man ammat, vilket man kanske gör i sängen direkt efter Morgon.
Själv föredrar jag att ha frukosten (min alltså) kladdfri så länge som det är möjligt... :roll:

Mellanmål :!: Till mig har Anna svarat att man k-a-n lägga in ett mellanmål, bara man vet varför man gör det. (Vi hade ett litet sådant före långluren när jag hade svårt att tajma in mattiderna med sovtiderna och mätt mage).
Om det är möjligt så skulle jag ändå undvika det i det längsta för att hon ska äta så bra som möjligt vid varje mål. Vill hon inte ha ersättningen så är hon ju inte hungrig.
Simon äter i två omgångar under ca 45 min på morgonen (7.15-8.00) så därför blir det inte så långt till 10.45-11.00.

Rapportera i morgon! :D
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mindy!

Ja så var det då dags för ny dag, nya tag! :wink:

Har idag på morgonen ammat henne 07.00 och påfyllning vid 07.45 samt ytterligare 40 ml urpumpat direkt efter detta. Har även tidigare, sedan ca 1 vecka, tillbaks gett påfyllningen men då efter ca 30 min, hoppas att detta skall göra att hon håller sig mätt lite längre.

Har funderat på lite schema justeringar för att inte få så långt mellan målen samt att få till 12 tim natt. Skulle kunna se ut så här:
07.00 morgon, ammar med påfyllning efter ca 30 min
09.00 sova 45 min
10.30 Mat
12.00-13.30 sova
14.00 Amma (senare mat)
16.30 sova 45 min
17.30 Gröt
18.45 nattslurk
19.00 natt

Vad tror du om dessa schema ändringar?
Återkommer med rapport om hur lurarna går :D :wink:
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Hej!

Jag tycker att det ser jättebra ut! Bara proppa i henne rejält med mat och särskilt vid 10.30 så att du säkerställer middagsluren.
Blir spännande att höra hur dagen gått! :D

PS. Läste en annan tråd igår kväll, vad DUKTIGA ni har varit! :thumbsup:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Jätte sur dotter i vagnen, vill inte ens somna idag! :shock: :cry: brukar i alla fall somna väldigt lätt även om hon vaknar efter 30 minuter men idag... :(
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Sur kan man få vara. Attityd, attityd :!: Det här kommer att ordna sig om än inte på en dag, misströsta inte. :D
Vi kämpade på med de här dagslurs-strulet i 3 veckor...
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jo just, ja :wink: Tänk inte på vad hon VILL och INTE VILL, inte heller på vad hon BRUKAR och INTE BRUKAR. Det här är något som är nu - se det som din uppgift att hjälpa henne till ro och genomför det :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"