Frågor kring schema för 6 veckors tjej
TorsMamma! Jag läste ditt 3 månaders schema i en annan tråd, som jag förstår körde du 12 45 2 45? Jag funderar eftersom Smillas skarvande blir värre och värre, kanske ska jag ta ned hennes morgonlur till 45 minuter?
Jag kör:
07 morgon och äta
08,30-10 sova lur 1,5 tim
10-12 vaken och äta
12-14 sova lur 2 tim
14-16 vaken och äta
16-1645 sova lur 45 min
1645-19 (men hon pallar oftast bara till 1845) vaken, äta, bada, kvällslurk, sova natt
2230 äta i sömnen (hon vaknar aldrig självmant, tänkte ta bort den om nån vecka eller två)
04 äta i sömnen (ställer klockan och väcker)
Jag såg att du körde:
07 morgon
08.45-09.30 sova 45 min
11.30-13.30 sova 2 tim
15.30-16.15 sova 45
18.50 Skratt och gonatt 19 natt.
04. matas i sömnen
Kanske hennes krångel dagtid med skarvar försvinner om jag kortar ner första luren? De andra tiderna ser nämligen bättre ut för hur hennes egen rytm är (tänker på 11,30 och 15,30 för där brukar det vara jobbigt bägge sista halvtimmarna fram till 12 och 16). Vet inte hur vi skulle klara 16.15-19 men man kan väl slänga in en 5 minutare i värsta fall ett tag tills hon klarar hela vägen?
Det känns faktiskt som att ovan schema är helt rätt för oss. Jag tror jag kör på det! Fast det är klart, hon är inte 3 mån förrän om 2 veckor - är det för tidigt tycker du? Jag kan ju liksom inte bara prova en dag utan ändrar jag så måste jag ju köra på det en vecka nu. Tyckte bara att det såg så bra ut när jag hittade det i nån tråd där du svarat!
Jag kör:
07 morgon och äta
08,30-10 sova lur 1,5 tim
10-12 vaken och äta
12-14 sova lur 2 tim
14-16 vaken och äta
16-1645 sova lur 45 min
1645-19 (men hon pallar oftast bara till 1845) vaken, äta, bada, kvällslurk, sova natt
2230 äta i sömnen (hon vaknar aldrig självmant, tänkte ta bort den om nån vecka eller två)
04 äta i sömnen (ställer klockan och väcker)
Jag såg att du körde:
07 morgon
08.45-09.30 sova 45 min
11.30-13.30 sova 2 tim
15.30-16.15 sova 45
18.50 Skratt och gonatt 19 natt.
04. matas i sömnen
Kanske hennes krångel dagtid med skarvar försvinner om jag kortar ner första luren? De andra tiderna ser nämligen bättre ut för hur hennes egen rytm är (tänker på 11,30 och 15,30 för där brukar det vara jobbigt bägge sista halvtimmarna fram till 12 och 16). Vet inte hur vi skulle klara 16.15-19 men man kan väl slänga in en 5 minutare i värsta fall ett tag tills hon klarar hela vägen?
Det känns faktiskt som att ovan schema är helt rätt för oss. Jag tror jag kör på det! Fast det är klart, hon är inte 3 mån förrän om 2 veckor - är det för tidigt tycker du? Jag kan ju liksom inte bara prova en dag utan ändrar jag så måste jag ju köra på det en vecka nu. Tyckte bara att det såg så bra ut när jag hittade det i nån tråd där du svarat!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Jag smyger in
Jag kan varmt rekommendera 12-45-2-45, då får du bara en lur att jobba med ev skarvar. Du bar ju till v 43 och det kan du i schematankar plussa på på hennes ålder, är du med? Jag bar till 41+6 och märker att alla ändringar behöver göras enligt hennes BF.
Elle
Ahh, så klart att man kan tänka så! Det tänkte jag inte på, men det förklarar ändå en del saker med att hon känns så tidig med vissa saker. Och då behöver jag inte känna så mkt för att jag börjat med lite risgröt sista målet samt blandat 50% majsvälling i ersättningen heller
Tack Elle!
Tack Elle!
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
-
Gäst
Hej! Läser noga din tråd eftersom Abbe är nästan jamngammal (dock född i v 40...)!
Åh, har du börjat med majsvälling och risgröt
. Här längtar vi så vi blir tokiga efter något mer mättande, eftersom det Abbe tycker flaska är tråkigt. VIlket jag tycker är lite tråkigt (och störigt, eftersom han helflaskas).
Hur tas majsvällingersättningsmixen emot? Fast iofs, Abbes mage klarar inte ens Babysemp så vi harvar fortfarande med Lemolac-blask
.
Kram Jenny
Åh, har du börjat med majsvälling och risgröt
Hur tas majsvällingersättningsmixen emot? Fast iofs, Abbes mage klarar inte ens Babysemp så vi harvar fortfarande med Lemolac-blask
Kram Jenny
Hej JennyH!
Ja, jag brukar läsa på din tråd också just för att de är precis jämngamla!
Jag provade först med risgröt på burk och det tyckte hon var suuuuper!
Så fyllde jag på med några teskedar katrinplommon för att vara på säkra sidan. Hela nätterna pruttas det hej vilt
men hon verkar inte få det minsta ont i magen i alla fall.
Då provade jag först att ta hälften majsvälling och hälften Nan2 (jag såg på en annan tråd att några gjorde så med sina 3-månaders tvillingar så jag "stal" deras idé) och det går väl bra förutom att hon inte verkar tycka att det är så jättegott.
och då blir problemet att hon inte vill dricka så mycket istället och vi vill jag ha fullproppade ungar som är jättemätta.. Så därför kör jag bara ett mål med det nu för att hon ska få vänja sig vid smaken.
När burken med risgröt tog slut så köpte jag istället risgröt med banansmak på kartong och det älskar hon
så att man får hålla igen själv! Jag har provat lite att ge henne på dagen strax före lunchluren men tänker flytta det till kvällen istället. Ska snart plocka bort 22,30 målet så då är det nog bra om hon får lite gröt tänkte jag. Verkar inte heller påverka magen negativt på nåt sätt. Men som sagt, jag är noga med att ge katrinplommon varje dag.
Just nu är annars min stora utmaning hur mycket hon skarvar.. Idag när hon skulle sova sin 1130-1330 somnade hon så fint själv, sover i ett sträck till 1220 och sen vaknade hon, jag vagnade till när hon grät, slutade efter 2 sek när hon slutat gråta, hon började direkt igen, jag vagnade 2 drag, hon slutade när jag vagnade, så fort jag slutade började hon gråta, vagna 2 drag igen osv. Så höll jag på till 1315 när hon äntligen somnade och sov till 1330. Hon har aldrig sovit 2 hela timmar rakt igenom, men sista 2 veckorna har det bara blivit värre och värre och nu börjar hon se trött ut på dagarna för att hon inte sover tillräckligt. De två timmarna idag blir ju liksom inte två timmar. Men det är ju bara att kämpa på - det finns ju liksom inga alternativ!
Kram Kajsa
Ja, jag brukar läsa på din tråd också just för att de är precis jämngamla!
Jag provade först med risgröt på burk och det tyckte hon var suuuuper!
Då provade jag först att ta hälften majsvälling och hälften Nan2 (jag såg på en annan tråd att några gjorde så med sina 3-månaders tvillingar så jag "stal" deras idé) och det går väl bra förutom att hon inte verkar tycka att det är så jättegott.
När burken med risgröt tog slut så köpte jag istället risgröt med banansmak på kartong och det älskar hon
Just nu är annars min stora utmaning hur mycket hon skarvar.. Idag när hon skulle sova sin 1130-1330 somnade hon så fint själv, sover i ett sträck till 1220 och sen vaknade hon, jag vagnade till när hon grät, slutade efter 2 sek när hon slutat gråta, hon började direkt igen, jag vagnade 2 drag, hon slutade när jag vagnade, så fort jag slutade började hon gråta, vagna 2 drag igen osv. Så höll jag på till 1315 när hon äntligen somnade och sov till 1330. Hon har aldrig sovit 2 hela timmar rakt igenom, men sista 2 veckorna har det bara blivit värre och värre och nu börjar hon se trött ut på dagarna för att hon inte sover tillräckligt. De två timmarna idag blir ju liksom inte två timmar. Men det är ju bara att kämpa på - det finns ju liksom inga alternativ!
Kram Kajsa
-
Gäst
Hmm, låter jobbigt med skarvar... Abbe har inte skarvat så väldigt, ibland 1-2 gånger, ibland inte alls, ibland 100, haha! Tack för mat-info. Har idag köpt Nutramigen, men efter dagens bvc-besök
så får den nog vara oöppnad och så kör vi Lemolacen ett tag till.
Men nu har vi avvecklat både innevagnen och nappen, så vi får väl se hur det blir i fortsättningen
. Skriver mer i Abbe-tråden.
Kram!
Men nu har vi avvecklat både innevagnen och nappen, så vi får väl se hur det blir i fortsättningen
Kram!
Ett tips för lite hårda magar är att blanda i någon tesked messmör i ersättningen/vällingen (det man kör). Ger mild, lite söt smak och lagom effekt. Många barn blir ju tvärtom mot oss, hårda i magen när det handlar om lite mer fiberrikt.
Waldemar (Walle) 07-01-08
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
(39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Hej hej!
Tänkte göra en liten lägesrapport! Den lyder: Allt går strålande!
\:D/
3-månaders schemat jag "stal" från TorsMamma funkar helt perfekt - stort tack!
Lite småstrul kvar på den långa luren, men det är så lite att det faktiskt inte räknas tycker jag. Ibland när hon vaknar under långa luren så har hon bajsat mitt i luren
men som AW brukar säga - det tar vi inget extra för
. Då brukar jag byta på henne i vagnen utan att vända henne om - det ni! Fast igår hade jag satt blöjan bak och fram men jag ville inte störa och trixa mer så den fick vara så tills luren var slut
Hon verkar ha en bra och utvecklad mage för nu kan jag ge henne massor av risgröt som hon älskar! Så det får hon en måltid som jag sen sköljer ner med 50% majsvälling och 50% Nan2. Denna blandning får hon för övrigt på alla mål nu. Sist trycker vi i några teskedar katrinplommonpure också för säkerhets skull. Jag brukar ha messmör i vällingen också - det tipset fick jag här på forumet!
Sen får hon ett mål med mosad banan också, det är det sista målet innan kvällsslurken.
Hon fortsätter sova nätterna som en riktig stjärna
Hon får en flaska vid 22,30 och den tänkte jag ha kvar tills i början av augusti då hon är 3 månader. Sen står klockan på väckning 04 och hon får en flaska som hon slurkar i hur snabbt som helst och så sover vi tills alarmet ringer kl 7 och då vill hon oftast sova mer men se då är det dag så det blir inget med det
Så här går jag omkring och är bebismamma och alldeles utsövd!
Så just nu har jag inga frågor alls och då brukar jag istället roa mig med att sitta och läsa alla andra trådar som finns här på forumet och lära mig en massa utav det.
Tack Elle och TorsMamma för att ni är så härliga och göra sådana insatser!
{|=
Kram Kajsa
Tänkte göra en liten lägesrapport! Den lyder: Allt går strålande!
3-månaders schemat jag "stal" från TorsMamma funkar helt perfekt - stort tack!
Lite småstrul kvar på den långa luren, men det är så lite att det faktiskt inte räknas tycker jag. Ibland när hon vaknar under långa luren så har hon bajsat mitt i luren
Hon verkar ha en bra och utvecklad mage för nu kan jag ge henne massor av risgröt som hon älskar! Så det får hon en måltid som jag sen sköljer ner med 50% majsvälling och 50% Nan2. Denna blandning får hon för övrigt på alla mål nu. Sist trycker vi i några teskedar katrinplommonpure också för säkerhets skull. Jag brukar ha messmör i vällingen också - det tipset fick jag här på forumet!
Hon fortsätter sova nätterna som en riktig stjärna
Så just nu har jag inga frågor alls och då brukar jag istället roa mig med att sitta och läsa alla andra trådar som finns här på forumet och lära mig en massa utav det.
Tack Elle och TorsMamma för att ni är så härliga och göra sådana insatser!
Kram Kajsa
Idag sov Smilla sin första 12 timmars natt 3 mån och 3 veckor gammal!
Jag har matat på rejält med mat länge nu, hon äter både gröt och majspure på dagtid utöver välling. Jag kan inte ens minnas när hon vaknade kl 4 för att äta sist, utan jag har vaknat av alarmet kl 4 och gått upp och matat henne i sömnen. Sen har hon sovit som klubbad till kl 7 när alarmet ringer.
Så jag tänkte att nu är det dags att plocka det sista målet nattetid. Första natten vaknade hon vid strax före 6 och gnölade lite, grät en skvätt, fick några drag med vagnen och somnade om några minuter. Sen höll vi på så fram till kl 7 då vi gjorde morgon. Inga stora sammanbrott eller så alls.
Natten till igår var andra natten och då var det lite strul mellan 5-7 men hon somnade i alla fall till slut om och vaknade igen kl 7. Och sen nu i natt sov hon som en stock från kl 19 igår kväll tills jag väckte henne några minuter över 7 imorse. Kalasduktig skrutta!
Hon sover fortfarande i vagnen både dagtid och nattetid så nästa steg blir väl att hon får sova i spjälsängen, men jag tror det får avvakta ett tag tills 12-timmars nätterna sitter.
Dagarna funkar också kanonbra med 45 2 45 och detta behåller jag ju nu i nån månad till.
Jag är så glad! Tjoho!
Kram Kajsa
Jag har matat på rejält med mat länge nu, hon äter både gröt och majspure på dagtid utöver välling. Jag kan inte ens minnas när hon vaknade kl 4 för att äta sist, utan jag har vaknat av alarmet kl 4 och gått upp och matat henne i sömnen. Sen har hon sovit som klubbad till kl 7 när alarmet ringer.
Så jag tänkte att nu är det dags att plocka det sista målet nattetid. Första natten vaknade hon vid strax före 6 och gnölade lite, grät en skvätt, fick några drag med vagnen och somnade om några minuter. Sen höll vi på så fram till kl 7 då vi gjorde morgon. Inga stora sammanbrott eller så alls.
Natten till igår var andra natten och då var det lite strul mellan 5-7 men hon somnade i alla fall till slut om och vaknade igen kl 7. Och sen nu i natt sov hon som en stock från kl 19 igår kväll tills jag väckte henne några minuter över 7 imorse. Kalasduktig skrutta!
Hon sover fortfarande i vagnen både dagtid och nattetid så nästa steg blir väl att hon får sova i spjälsängen, men jag tror det får avvakta ett tag tills 12-timmars nätterna sitter.
Dagarna funkar också kanonbra med 45 2 45 och detta behåller jag ju nu i nån månad till.
Jag är så glad! Tjoho!
Kram Kajsa