Rörig, "egenkomponerad" sömnkur. Behöver hjälp att

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lin78

Rörig, "egenkomponerad" sömnkur. Behöver hjälp att

Inlägg av Lin78 »

Hej!

Vår historia: Lilla S 7 månader har haft svårt att somna hela sitt liv. Hon hade kolik de första 3 månaderna och fick för lite mjölk av mig i början (tills vi fick hjälp att styra upp det med pumpning och ersättning så att hon blev MÄTT). Det ledde till att hon i början inte ville släppa bröstet och hon sov med bröstet i munnen. När hon väl blev ordentligt mätt kunde hon sova utan bröstet i munnen hela tiden, men det var jättesvårt att få henne att somna. Vi bar och bar. Hon blev ofta trött tidigt på kvällen (runt 18-19), men hon kom inte till ro förrän ca 21:30. På natten vaknade hon ofta och fick bröstet. Jag var ju också mån om att bröstmjölken skulle öka och hade fått höra att den ökar extra bra genom nattamning. Därför försökte jag inte minska på dessa. På dagarna sov hon ett tag ganska bra i vagnen (men det tog ganska lång tid för henne att somna. Jag vagnade och vagnade). Det blev allt svårare att få henne att somna i vagnen och då började jag bära henne i bärsele tills hon somnade och lade sedan ner henne i vagnen. Då blev det mycket lugnare och mindre skrik. MEN snart började hon vakna när jag lade ner henne och till slut sov hon bara i bärselen. Det var också svårt att få henne att sova några längre sovpass. Ofta blev det bara 20-40 minuter. Så vi hade en situation som såg ut så här:

Sov ca 3 ggr per dag i bärsele eller ammades till sömns i sängen
Tog ca 2-3 timmar att lägga henne med mycket bärande
Vaknade ca 1 ggr/timme i början av natten och sedan ca var 3:e timme.
Somnade ca 21:30 och vaknade runt 7

Jag läste på om sömn och olika sömnmetoder. Jag har även läst SHN-boken och sett dvdn. Hur som helst vågade jag inte genomföra kuren på mage och efter ett samtal på BVC så provade vi 5-minutersmetoden. Men jag lade in vissa delar från SHN-kuren så jag övade på en rytmisk godnattramsa som jag körde stenhårt med under kuren. Nu har vi hållit på ca 6 dagar och S sover numera i egen säng i eget rum. Hon somnar efter 6-10 minuter (jag går in och ramsar 2-3 ggr under denna tid). Sedan sover hon oftast gott hela natten (gnyr till någon gång bara) och vaknar någon gång mellan 6 och 7. Vill tillägga att jag upplever att ramsan "tar". Hon tystnar oftast direkt. När jag har ramsat klart börjar hon ibland skrika (ganska lugnt) igen, men brukar lugna sig ganska snart, annars ramsar jag igen. Och hur sover hon då? Jo lilltjejen älskar naturligtvis att ligga på mage. Dagssömnen fortsätter att krångla. Jag antecknar hur hon sover och försöker få till fasta tider, men det går inte så bra. 2 ggr har jag lyckats få henne att somna i vagnen (stort framsteg för oss!) genom vagning + en dags-ramsa. Övrig tid sover hon i selen. Nu känner jag att jag saknar verktyg för att strya upp hennes sömn och hoppas på att få hjälp här, även om vi har börjat i lite fel ände om man utgår från övertygelsen i detta forum. Hoppas att någon vill hjälpa mig lite ändå!

Så här ser en ungefärlig dag ut för oss:

6:30 vaknar, ammar en hungrig tjej
7:30 gröt (har inte så stor aptit nu)
9 sover ca 20-40 minuter
10:30 Lunch, lagad mat + fruktpuré, ammar
12 sover ca 20-40 minuter
13:30 mellanmål fruktpuré, ibland gröt, ammar
15 sover ca 30-60 minuter
16:30 Middag, lagad mat, fruktpuré + amning
18:15 Pyjamas, amning + ersättning (gillar inte välling än), tandborstning, läsa saga
19 Läggning, godnattsång, går ut med ramsa gånger 4
19:08 ca somnar

När hon ska somna på kvällarna så känner jag att detta SKA fungera. På dagarna känner jag inte denna självklarhet utan känner mig bara osäker. Jag har funderat över buffning i spjälsängen, men tycker att det är svårt att nå ner ordentligt eftersom vi har sänkt botten nu då hon blivit mycket rörligare.
Detta skulle jag behöva hjälp med:

1. Upprätta ett bra schema. Tror att hon fortf behöver tre dagslurar. Har dock jättesvårt att få henne att sova längre pass, men hon skulle nog behöva det för hon blir trött när hon har varit vaken i ca 2 timmar.

2. Få lite peppning och en övertygelse om att det ska fungera på dagarna!

3. Hur få henne att sova och sova vidare på dagarna. Känns som om jag fastnar i ett evigt vagnande, eller bara bär omkring på henne. Har kollat vagningen på SHN-dvd och övat med vagnen.

4. Har funderingar på att lägga henne på mage direkt vid läggning (nu lägger jag henne på rygg), eftersom hon ändå vänder sig. Då kanske hon hade somnat snabbare.

Är också skeptisk till "skrattet till godnattet". Själv vill i alla fall jag varva ner innan jag ska somna.

Jag önskar ingen utskällning för att jag inte har accepterat hela SHN-kuren rakt av, men jag vill gärna ha lite råd på vägen och har inget emot att låta mig övertygas :-).
Mamma till flicka 071202
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Lin78 och välkommen hit :heart: :D

Vad glad jag är över att du hittat hit till AWs sida. Inte ska jag skälla på dig så här i början. Jag tycker att det är super att du har tagit tag i dotters sömn (även om jag själv inte är en förespråkare av 5 mm.) :wink:

Jag börjar med att svara på dina frågor
1. Upprätta ett bra schema. Tror att hon fortf behöver tre dagslurar. Har dock jättesvårt att få henne att sova längre pass, men hon skulle nog behöva det för hon blir trött när hon har varit vaken i ca 2 timmar.
Ja, du har helt rätt. Dottern behöver fortfarande tre lurar. De flesta har det till 9 månader ungefär.

Kanske det skulle kunna se ut så här:

7.00 vakna och amma
7.15-8.00 ensamlek
8.00 gröt
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellis
15.45-16.30 sova
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 sova natt

Detta är ett schema som är lätt att växa med. Du behöver inte göra så stora förändringar när du sedan drar ner på dagsömnen vartefter hon blir äldre. Vad tror du? :roll: :wink:
2. Få lite peppning och en övertygelse om att det ska fungera på dagarna!
Det är klart att det kommer att fungera på dagarna också. Men som det är nu så har du inte infört verktygen och då är det svårt att hjälpa liten. Därför skulle jag föreslå att du läser på kuren ordentligt och sedan kör den från början, för att introducera alla verktygen inte bara vagning och ramsan. Sedan är det också så att barn som börjar sova som folk på natten tror så här i början att de är utsövda och därför inte behöver sova på dagen. Men inom någon vecka kommer hon att sova även då om du nu ger henne förutsättningarna.
3. Hur få henne att sova och sova vidare på dagarna. Känns som om jag fastnar i ett evigt vagnande, eller bara bär omkring på henne. Har kollat vagningen på SHN-dvd och övat med vagnen.
Se svaret innan. :wink:
4. Har funderingar på att lägga henne på mage direkt vid läggning (nu lägger jag henne på rygg), eftersom hon ändå vänder sig. Då kanske hon hade somnat snabbare.
Absolut tycker jag att du kan lägga henne på mage. :wink:
Är också skeptisk till "skrattet till godnattet". Själv vill i alla fall jag varva ner innan jag ska somna.
Här ligger faktiskt nyckeln till mycket i kuren. Det ska vara roligt att gå och lägga sig och roligt att vakna. Så läs på om skrattet till godnattet och använd det. Du ska se att det kan lösa dina dagproblem. :wink:

Om jag var du skulle jag kura liten för att kunna få tillgång till vektygen. De gör att du aldrig står handfallen utan kan hjäla din lilla att få svar på sina frågor och då kan hon somna lugnt. Vad tycker du? :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lin78

Inlägg av Lin78 »

Tack för ditt snabba svar! Jag ska diskutera lite med maken och se om vi kan köra detta. Han var mest motståndare till SHN i början pga magläget. Men nu när hon ändå sover på mage, så borde det ju inte göra så stor skillnad om jag nu skulle lägga henne på mage (tycker jag). Jag återkommer gärna med fler frågor om vi bestämmer oss att köra detta på allvar. Ska då också läsa på lite till så klart!
Mamma till flicka 071202
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Klistrar in mitt svar i den här tråden, så håller vi oss till den :wink: :!:

Hej och välkommen hit till forumet

Inte behöver du vara orolig för att få skäll, du vill ha en förändring och ber om hjälp, såklart ställer vi upp här och försöker hitta en lösning åt dig . Men jag tror du förstår att vi kommer att be dig köra en regelrätt kur, eftersom det är det vi "kan" och vet funkar här på forumet!

Jag tror din historia är rätt vanlig, men till slut inser man att det funkar inte att kånka omkring på sitt barn och att man inte hjälper barnet genom att inte lära henne somna i egen säng av egen kraft!

Angående schema så finns inspiration här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Och såklart kommer det att funka på dagarna också, det viktiga är att man har ett schema som är riktigt genomtänkt och sen inte viker EN TUM från det under kurens första två veckor, utan ger det en ordentlig chans att sätta sig! Att lära henne att sova över skarvarna kan ta sina modiga dagar, då hon aldrig sovit länge på en daglur, men med Målet för ögonen och ett lugnt, stadigt agerande så når man dit! Men se nu kuren som ett jobb, och var beredd att lägga ner tid på att få det att funka, så har du igen det tusenfalt - jag lovar

Skrattet till gonattet fyller en viktig funktion, och ett glatt och nöjt barn sover mycket bättre än ett ledset barn. Har dagen varit lite si och så, så slutar den i alla fall bra, och det är härligt när barnet förknippar sänggåendet med skratt och glädje, istf skrik och tjat!

En annan tanke som slår mig nu är detta:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16253
Tänk vilken möjlighet att få hjälp med både dagar och nätter! Fundera på det, tycker jag!

Så välkommen igen, jag är helt säker på att du kommer att få ALL den hjälp du vill ha här!

Kram Mia

Inlägg av Lin78 »

ilindstrom: En fråga till dig. Vad innebär "ensamlek"? Som jag gör nu får hon vara med när jag dammsuger osv, men sedan kan man ju inte låta bli att sitta och "prata", leka och läsa bok. Förklara gärna vad du menar.
Mamma till flicka 071202
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ensamlek är när barnet leker själv. Hos oss får man välling och så sätts man i sin egen säng med några mycket spännande och kluriga leksaker plus något ätbart. Till en början kör man mycket kort. Den ska avslutas medan liten är nöjd. Vartefter så utökas den. Hos oss just nu är den en timme. Kan varmt rekommenderas. Mina barn älskar det plus att vi vuxna kan få lite sovmorgon. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Lin78

Inlägg av Lin78 »

Har fortfarande inte börjat kura, men funderar fortfarande på att göra det. Läggningen fungerar jättebra just nu. Hon tystnar nästan direkt när jag lägger ner henne. Vi kör ju inte AW-stil här, utan en "nedtrappnings"-ritual med godnattsaga osv. Lägger henne i sängen och sjunger godnattsång. Sista tre kvällarna har hon somnat inom 2 minuter (på mage). Problemet är att morgonen blir tidigare och tidigare. På kvällen är det så lätt att se att hon är trött och vi vet att hon är mätt. Vid 5-snåret på morgonen är ingenting längre självklart. Så jag har tagit upp och ammat, först vid 6, sedan har det blivit halv sex och de sista dagarna har det blivit 5. Och sedan är hon hur vaken som helst. På dagarna sover hon på rygg i vagnen, mha vagning och sova-dag-ramsa. MEN problemet är att hon sover så kort, max 35 min åt gången 3 ggr per dag. Hon orkar vara vaken ca 2,5 timme i sträck på dagen, därefter försöker jag söva henne. På kvällarna är hon trött och gnällig och det är svårt att hålla henne vaken till 19. Ikväll lade jag henne tjugo i sju. F ö är hon en mycket gladare och piggare tjej än tidigare (då hon sov ännu mindre och vaknade många gånger på natten). Dessutom har hon fått bättre aptit :-). Så vi är väl en bit på väg, men jag tror ändå att SHN hade kunnat få det hela att fungera bättre (förhoppningsvis med lite coachning härifrån)!

Men jag kommer inte att börja förändra något förrän efter den 16/8. Vi ska nämligen på 2 bröllop (2 och 16 aug) och då ska farmor och farfar natta lillan. Eftersom själva nattningen fungerar bra nu vill vi inte riskera att ändra på det inför dessa 2 kvällar. Så tills den 16 augusti tänkte jag ägna mig åt att läsa på. Har dock lite frågor och funderingar.

1. Nu somnar hon ju så snabbt på kvällen. Ska jag ändå köra igång med buffande direkt när/om vi kör kuren?

2. Hur gör jag på dagtid? Som det är nu så lyckas jag inte få henne att somna om hur jag än vagnar och ramsar. Jag känner att jag fastnar... Tycker att det verkar obekvämt att lägga henne på mage i sittvagnen (som iofs har fullt liggläge, men huvudändan blir nog ändå liiite uppåtvinklad). Borde jag buffa henne i sängen då i stället? Känner mig så osäker på om detta verkligen kommer att fungera på dagtid. Känns som om jag kommer att få stå och buffa resterande sovtid efter att hon har sovit sina 30 minuter).

3. Hur lång tid brukar det ta innan dag-, respektive nattsömnen fungerar?

Även om S nu sover mer än någonsin så sover hon för lite. Idag blev det 18:45-5:00, samt 30 +30 + 15 min under dagen, tot 11 h 30 min (om jag har räknat rätt).

Får inte ngn support från mannen vad gäller detta. Han har inte läst på, men är t ex kritisk till den "våldsamma" vagningen. Ändå så tycker han också att kl 5 är för tidigt att vakna, så han kommer nog inte att hindra mig från att köra detta heller.

Vet att det var något mer jag skulle fråga, men det har helt fallit bort...

Just det! Runt den 16:e augusti kommer S vara 8,5 månad. Ni skrev innan att de behöver 3 dagslurar tills ca 9 månader. Hur gör jag om jag börjar kura vid 8,5 månaders ålder? Börjar jag med 3 lurar och byter schema senare? När bör jag i så fall justera schemat?

Tacksam för råd!
Mamma till flicka 071202
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och vad roligt att höra ifrån dig. :D
1. Nu somnar hon ju så snabbt på kvällen. Ska jag ändå köra igång med buffande direkt när/om vi kör kuren?
Jag skulle följa kuren från dag ett, men det betyder inte att du buffar henne vid läggning, bara om hon ställer frågor. Här gäller det att bygga upp skrattet till godnattet ordentligt för att de tidiga uppvaken ska upphöra och sedan arbeta in ramsan. :wink:
2. Hur gör jag på dagtid? Som det är nu så lyckas jag inte få henne att somna om hur jag än vagnar och ramsar. Jag känner att jag fastnar... Tycker att det verkar obekvämt att lägga henne på mage i sittvagnen (som iofs har fullt liggläge, men huvudändan blir nog ändå liiite uppåtvinklad). Borde jag buffa henne i sängen då i stället? Känner mig så osäker på om detta verkligen kommer att fungera på dagtid. Känns som om jag kommer att få stå och buffa resterande sovtid efter att hon har sovit sina 30 minuter).
Jag har planat ut liggläget i sittvagnen mha. handukar, som vi bygger upp den med. Kanske lite rörigt men jag hoppas du förstår. Antingen gör du så eller så förlägger du även daglurarna till sängen. Gör det som känns bäst för dig. Sedan följer du lathunden. Det är meningen att du ska arbeta in en dagramsa.
Väldigt individuellt. SHN är en process som tar olika lång tid för olika familjer att genomföra.
Just det! Runt den 16:e augusti kommer S vara 8,5 månad. Ni skrev innan att de behöver 3 dagslurar tills ca 9 månader. Hur gör jag om jag börjar kura vid 8,5 månaders ålder? Börjar jag med 3 lurar och byter schema senare? När bör jag i så fall justera schemat?
Jag skulle sätta ett niomånadersschema till lilla damen redan då. Det är bra om man inte ändrar i schemat första månaden.

Vad bra att du nu läser på och förbereder dig väl. Läs gärna trådar här på forum så ser du att de som förberett sina kurningar väl klara sig galant och kuren sätter sig väldigt snabbt. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Lin78

Inlägg av Lin78 »

Hej!

Tack för svaren! Jag fortsätter med att läsa på och vänta med att kura ordentligt tills efter bröllopen. Har dock lite frågor ändå kring dagsömnen.

Citat:
Jag har planat ut liggläget i sittvagnen mha. handukar, som vi bygger upp den med. Kanske lite rörigt men jag hoppas du förstår. Antingen gör du så eller så förlägger du även daglurarna till sängen. Gör det som känns bäst för dig. Sedan följer du lathunden. Det är meningen att du ska arbeta in en dagramsa.

Jag försökte också med handdukar, men det gick inte så bra. Hur gör du med selen? Jag försökte utan sele, men hon ställde sig bara på alla fyra och började backa. Och det gick ju inte att försöka vagna henne när hon kunde åka ur vagnen. Lyckas få henne att somna på rygg i vagnen mha vagning + dagsramsa, men lyckas inte få henne att somna om. Men förmodligen går det bättre när jag kurar på riktigt och har läst på bättre :-). Vagnen är inte så optimal ändå. Hon försöker vända sig på mage när hon blir trött, men det fungerar inte så bra i liggvagen pga det jag skrev innan. Om jag väljer att söva i sängen på dagtid under kuren, brukar det sedan gå bra att låta henne sova på rygg/mage i vagnen när schemat har satt sig? Det ger ju en ökad frihet om hon kan sova någon annan stans än i spjälsängen.

Citat: Väldigt individuellt. SHN är en process som tar olika lång tid för olika familjer att genomföra.

Jag undrar mer om det brukar ta dagar, veckor eller månader....

Hälsningar
Caroline
Mamma till flicka 071202
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Caroline!

Smiter in och söker skugga, så jag passar på att svara dig :wink:

Jag har inte sådär jättemycket erfarenhet av vagnsovning på dagarna, jag har haft sängen till mina barn även på daglurarna. Men VISST kan man ha vagnen om man ska ut på utflykt eller så - så gör jag med! Det bästa är att du bestämmer dig för var du oftast tänker förlägga daglurarna, och kör kuren och uppföljningen på den platsen!

Precis som ilindstrom skriver, så är det jätteindividuellt hur lång tid kuren tar, men först har du de fyra kurnätterna då det är jour :wink: och sen ett par veckor för att sätta schemat, så jag brukar säga att en kur tar ca en månad att få till gnisselfritt!
Men för en del funkar allt kuren från fjärde dagen, utan problem!

Vad bra att du förbereder dig i tid och läser på!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Tänkte bara som ett tips. Alla mina barn har tagit sina lurar ute i vagn. Funkar kanon tycker jag. Det magiska för oss är att vi har en gammal hederlig tvillingvagn med fällbar rygg som inte är delad. Den är från slutet av 90-talet och blir som en stor plan säng. Finns ibland på blocket för några hudralappar. Väl investerade pengar. De kan sova på mage, rygg, sidan och snurra run ända tills de är så stora att de inte sover middag längre. Angående selen så har jag en gammal löstagbar. Inte en sån som finns inbyggt i sittdelen. Jag lägger barnet på mage helt enkelt med den på.
Jag försökte också med handdukar, men det gick inte så bra.
Jag vet att endel lägger madrassen från liggdelen ovanpå uppbyggnaden. När jag har mina i sittvagnen (inte tvillingvagnen) så lägger jag en vikt handuk i svanken och sedan en filt som madrass over hela vagnen och ovanpå det ett valt lakan. Blir nästan som prinssesan på ärten. Hoppas något av det här hjälper er. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Lin78

Inlägg av Lin78 »

Ja det där med vagnsovandet är svårt. Jag märker ju att hon vill vända sig, men denna liggvagn med fast sele i kombination med en mycket rörlig tjej är ingen höjdare. Synd, eftersom jag tycker att det är skönt för henne att få frisk luft. Jag har ändå inte gett upp hoppet om att hon ska kunna sova på rygg i vagnen (det ska väl vara ok?). Iom att hon somnar lättare och lättare på rygg i vagnen redan nu. Det gäller "bara" att få henne att somna om. Problemet med dagslurarna är väl att jag är så tveksam till att det kommer att fungera då och har många vargar runt benen.... Nu när jag håller på att läsa på lite inför kurning så dök följande frågor upp:

1. Ska man ha skratt-till-godnatt även på dagen?

2. Hur mycket ska man vagna/ramsa på dagen? Ska man ramsa 4 ggr + bekräftelse?

Slutligen så vet jag inte om jag orkar vänta tills efter bröllopet 16 aug med att kura. Idag har hon varit såå trött och gnällig. Nattsömen är ganska bra, men dagarna..... Läste förresten i en annan tråd om att vissa barn kan ha en sömnrytm på 30 min (även om det var ovanligt) och att man då kan göra ett schema anpassat efter det. Lilla S vaknar 9 gånger av 10 efter 30 min. Undrar om jag ändå ska försöka få till en 45-min-lur?

Hälsningar
Caroline
Mamma till flicka 071202
Lin78

Inlägg av Lin78 »

En fråga till: Om jag bestämmer mig för att förlägga daglurarna till spjälsängen kan jag mörklägga då? Jag har försökt lägga henne i spjälsängen på dagtid, men det har inte fungerat alls. Hon sätter sig på knä, håller i spjälorna. Sedan jollrar hon ett tag för att sedan börjat skrika. Och eftersom jag saknat verktygen för att lugna henne så har det hela havererat där-
Mamma till flicka 071202
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Visst ska hon kunna sova i vagnen. Sovställning blir mindre viktigt när allt sitter också. Jag har kunnat byta mellan vagn och säng, även om det varit klart lättare (och bekvämare för barnet) att sova i sängen. Jag har alltid mörklagt ganska mycket på dagen, det har underlättat mycket.

Skratt är bra inför alla läggningar. Dag som natt.

Ramsar gör man på samma sätt som på natten, dvs besked, påminnelse och bekräftelse allt efter behov. Så småningom ger man kanske bara en enda ramsa (4 verser) som både ger besked och bekräftar.

Jag tror inte du ska tänka så mycket på sömncykler just nu när inget sitter. Inför ett schema utifrån det som brukar vara naturliga sömnpass och utvärdera först efter uppföljningsveckan. Fortsätter hon visa 30-min-tendenser då så kan du fundera på saken.
Lin78

Inlägg av Lin78 »

Jag har läst runt lite här på forumet och måste bara skriva att jag är väldigt glad att jag har hittat hit! Med hjälp av er ska nog detta gå vägen så småningom :-). Ska läsa om SHN-boken nu och sedan kör vi igång 18/8 om allt går enligt planerna. Hade ju funderingar på att börja tidigare, men då vi ska resa bort nästa vecka är det ingen bra idé. Så nu funderar jag lite på möjligt schema. Ni tyckte att jag skulle göra ett 9-månadersschema? Hon är född 071202.

Så här ser en ungefärlig dag ut för oss just nu:

05:30-6 Vaknar någon gång mellan denna tid. Ammar
7 Gröt
8 Promenad med vagnen
8:30-9 Fäller ner i liggläge, somnar ganska lätt, sover 30 min
9:45 ca Lunch, lagad mat (tidig lunch, men det var ju tidig morgon och hon
är HUNGRIG nu)
11:30-12 Sover i vagnen, 30 min
12:30 Mellanmål + amning
14:30-15 Sover i vagnen, 30 min (ibland 45)
15:30 Middag (lagad mat)
18 Gröt, sedan pyjamas, amning, tandborste, läsa, sjunga, slocknar inom 0-4 min på mage i sängen
19 Sova natt, men det blir ofta 18:45 då det är såååå svårt att hålla
henne vaken!

Vid alla sovtillfällen i vagnen behöver jag vagna, men slutar innan hon somnar. Använder också en dag-ramsa. Lyckas ej få henne att somna om när hon vaknar efter 30 min. Måltiderna känns kanske lite täta, men hon blir jättehungrig om jag försöker dra ut på dem till 3-3,5 timme. De senaste dagarna har hon dock börjat äta bättre än tidigare. Hon är vaken 2,5 timmar i sträck innan hon blir trött och jag lägger henne.

Tar gärna emot schemaförslag som vi kan sitta och fila på! Jag funderar på att ta kortluren i vagnen och den långa i sängen, men är lite orolig för hur jag ska orka buffa eftersom botten av spjälsängen är lååångt ner.

Hälsningar Caroline
Mamma till flicka 071202
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"