Vår historia: Lilla S 7 månader har haft svårt att somna hela sitt liv. Hon hade kolik de första 3 månaderna och fick för lite mjölk av mig i början (tills vi fick hjälp att styra upp det med pumpning och ersättning så att hon blev MÄTT). Det ledde till att hon i början inte ville släppa bröstet och hon sov med bröstet i munnen. När hon väl blev ordentligt mätt kunde hon sova utan bröstet i munnen hela tiden, men det var jättesvårt att få henne att somna. Vi bar och bar. Hon blev ofta trött tidigt på kvällen (runt 18-19), men hon kom inte till ro förrän ca 21:30. På natten vaknade hon ofta och fick bröstet. Jag var ju också mån om att bröstmjölken skulle öka och hade fått höra att den ökar extra bra genom nattamning. Därför försökte jag inte minska på dessa. På dagarna sov hon ett tag ganska bra i vagnen (men det tog ganska lång tid för henne att somna. Jag vagnade och vagnade). Det blev allt svårare att få henne att somna i vagnen och då började jag bära henne i bärsele tills hon somnade och lade sedan ner henne i vagnen. Då blev det mycket lugnare och mindre skrik. MEN snart började hon vakna när jag lade ner henne och till slut sov hon bara i bärselen. Det var också svårt att få henne att sova några längre sovpass. Ofta blev det bara 20-40 minuter. Så vi hade en situation som såg ut så här:
Sov ca 3 ggr per dag i bärsele eller ammades till sömns i sängen
Tog ca 2-3 timmar att lägga henne med mycket bärande
Vaknade ca 1 ggr/timme i början av natten och sedan ca var 3:e timme.
Somnade ca 21:30 och vaknade runt 7
Jag läste på om sömn och olika sömnmetoder. Jag har även läst SHN-boken och sett dvdn. Hur som helst vågade jag inte genomföra kuren på mage och efter ett samtal på BVC så provade vi 5-minutersmetoden. Men jag lade in vissa delar från SHN-kuren så jag övade på en rytmisk godnattramsa som jag körde stenhårt med under kuren. Nu har vi hållit på ca 6 dagar och S sover numera i egen säng i eget rum. Hon somnar efter 6-10 minuter (jag går in och ramsar 2-3 ggr under denna tid). Sedan sover hon oftast gott hela natten (gnyr till någon gång bara) och vaknar någon gång mellan 6 och 7. Vill tillägga att jag upplever att ramsan "tar". Hon tystnar oftast direkt. När jag har ramsat klart börjar hon ibland skrika (ganska lugnt) igen, men brukar lugna sig ganska snart, annars ramsar jag igen. Och hur sover hon då? Jo lilltjejen älskar naturligtvis att ligga på mage. Dagssömnen fortsätter att krångla. Jag antecknar hur hon sover och försöker få till fasta tider, men det går inte så bra. 2 ggr har jag lyckats få henne att somna i vagnen (stort framsteg för oss!) genom vagning + en dags-ramsa. Övrig tid sover hon i selen. Nu känner jag att jag saknar verktyg för att strya upp hennes sömn och hoppas på att få hjälp här, även om vi har börjat i lite fel ände om man utgår från övertygelsen i detta forum. Hoppas att någon vill hjälpa mig lite ändå!
Så här ser en ungefärlig dag ut för oss:
6:30 vaknar, ammar en hungrig tjej
7:30 gröt (har inte så stor aptit nu)
9 sover ca 20-40 minuter
10:30 Lunch, lagad mat + fruktpuré, ammar
12 sover ca 20-40 minuter
13:30 mellanmål fruktpuré, ibland gröt, ammar
15 sover ca 30-60 minuter
16:30 Middag, lagad mat, fruktpuré + amning
18:15 Pyjamas, amning + ersättning (gillar inte välling än), tandborstning, läsa saga
19 Läggning, godnattsång, går ut med ramsa gånger 4
19:08 ca somnar
När hon ska somna på kvällarna så känner jag att detta SKA fungera. På dagarna känner jag inte denna självklarhet utan känner mig bara osäker. Jag har funderat över buffning i spjälsängen, men tycker att det är svårt att nå ner ordentligt eftersom vi har sänkt botten nu då hon blivit mycket rörligare.
Detta skulle jag behöva hjälp med:
1. Upprätta ett bra schema. Tror att hon fortf behöver tre dagslurar. Har dock jättesvårt att få henne att sova längre pass, men hon skulle nog behöva det för hon blir trött när hon har varit vaken i ca 2 timmar.
2. Få lite peppning och en övertygelse om att det ska fungera på dagarna!
3. Hur få henne att sova och sova vidare på dagarna. Känns som om jag fastnar i ett evigt vagnande, eller bara bär omkring på henne. Har kollat vagningen på SHN-dvd och övat med vagnen.
4. Har funderingar på att lägga henne på mage direkt vid läggning (nu lägger jag henne på rygg), eftersom hon ändå vänder sig. Då kanske hon hade somnat snabbare.
Är också skeptisk till "skrattet till godnattet". Själv vill i alla fall jag varva ner innan jag ska somna.
Jag önskar ingen utskällning för att jag inte har accepterat hela SHN-kuren rakt av, men jag vill gärna ha lite råd på vägen och har inget emot att låta mig övertygas