Hjälp med pågående kur och resa

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
linisen

Hjälp med pågående kur och resa

Inlägg av linisen »

Vi är nu inne på dygn 4 i kurandet av vår lilla son på 6,5 månad. Första natten tog det 20 min innan han somnade med hjälp av buffning. Sedan sov han skönt till 23, varefter han sedan vaknade med 10 min mellanrum eller mer - hela natten! Och behövdes buffas till lugn varje gång. Min sambo, som började, var helt slut. Min son verkade däremot förvånansvärt pigg, men sov bra på sina lurar (i vagn utomhus) enligt schemat. Däremot ville han amma länge, länge varje gång det var dags för mat och grät när han åt den gröt och puré han annars älskar. Till saken hör att han innan vi började med kuren (och anledningen därtill) ammade han minst en gång i timmen hela natten lång sovandes brevid mig. Kanske därför denna amningshysteri?

Natt 2 gick inte mycket bättre. Nattningen gick på 20 min. Den började dock med att vi bråkade inför vår son istället för att skratta och att jag sedan ryckte upp stackarn för att han skrek så (jag vet - skäms på mig!) Därefter vaknade han redan efter 45 min och fortsatte så fram till 02. Här lyckades min sambo i vart fall lugna honom med endast solfjädern och sen ramsa. Vid 03.45 var enda gången han enbart ramsade och då sov han i två timmar i stäck (den nattens längsta pass!). På dagen hade lillkillen ingen aptit knappt alls och ramlade när han satt, vilket inte har hänt på länge.

Så gick jag på natt 3. Började med tillrättaläggande, solfjäder, ramsa x4. Han skrek! Ramsa x 6. Skriket ökade. Gick in och buffade kort, ramsade x 6. Fick upprepa proceduren, sen somnade han. Allt tog en kvart. Sen vaknade han vid 21.15, men somnade om på 4 min mha av ramsan. Här växte mitt självförtroende! Wow, vi kommunicerar ju verkligen! Vaknade till kort (eller gnällde i sömnen?) men tog hand om det själv vid två tillfällen fram till 03.40. Fick då ramsa i två omgångar x 4, men han somnade efter 6 min. Vid 05, räckte det inte med ramsa så jag fick ta till buffning. Han låg då hopknölad nere vid fotändan av sin spjälsäng :) Sötis... Somnade om på 7 min. Sen från 06.18 gnällde eller skrek han ända fram till 07. Försökte med dammsugare, tystnad, ramsa... men inget hjälpte så jag fick buffa honom lugn i omgångar. Vänta in min sambo och sedan göra glad morgon 07.15 (en kvart för tidigt mot schemat).

Dag 3 har han sovit sina sovpass bra, men vill fortfarande helst bara amma. Katrinplommon- eller andra fruktpureer gick emellertid bra. Så nu till natt 4 tog läggningen nästan 20 min igen :( och fick buffa i 2 min, efter att ha ramsat x 4 i fyra omgångar, för att få honom sovlugn och somna med ramsan. Känns som ett bakslag... Trodde att poletten med ramsan hade trillat ner natt 3. Kanske att jag var för snabb med att ramsa och buffa? Men han skrek ju bara mer och mer. Riktigt ledsen lät han :(

Känner att jag behöver lite hjälp av erfarna SHN-kurare här på forumet för att stärka Attityden. Min sambo är mycket skeptisk och tycker mest att det är jobbigt att kura, vilket inte gör saken lättare. Ska jag fortsätta kura själv framöver? Eller är det bättre att få honom att klara av att kommunicera med ramsan också så att även hans självförtroende stärks. Innan natt 3 kände vi oss så uppgivna att jag bara ville ge upp.

Nu har han vaknat igen... Har ramsat i 3 omgångar, men gråter fortfarande. Hjälp!
mamma till guldklimpen 0712
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, välkommen hit :lol: och grattis till beslutet att kura, de jobbiga nätterna ni har nu kommer ni aldrig ha igen, när ni är klara kommer hela familjen sova gott om natten.

Berätta lite om era dagar, hur ser schemat ut?

Jag är ingen diplomerad kurare, så jag lämnar det till proffsen som snart dyker upp här. :lol:

Däremot läser jag mellan raderna att ni har ett hungrigt barn :!: kan det stämma? Det är ju ingen lite herre här så han behöver mera mat. Se till att erbjuda goda gröter och pureer INNAN amning, erbjud gröt och vänta och erbjud gröt igen innan du erbjuder bröstet. Snart har poletten trillat ner och han förstår att man ska äta MAT inte "bebis tutt mjölk" viktigt att du inte kompenserar honom med tuttmjölk, han fattar snart galoppen.

Snart kommer kurarna in och hjälper dig inför natten.

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
linisen

Inlägg av linisen »

Vi erbjuder faktiskt gröt eller puré först, men han vill inte ha utan grinar och gråter vid bordet och sparkar för att ta sig ur tripp trappstolen. Och då ammar jag honom istället, så han får i sig nåt tänker jag. Men förstår nog att det är fel. Han lär ju inte heller svälta om han får i sig lite mindre mat en dag till att börja med, innan han förstår galoppen.

Dagschemat ser ut enligt följande:

07.30 Morgon, amning och gröt
09-09.45 förmiddagslur
11 Lunch (puré)
12.20 - 13.50 middagslur
14 Mellanmål (fruktpuré och amning)
16-16.45 eftermiddagslur
17 Kvällsmål (gröt)
18.30 Nattslurk (amning)
19 Bad
19.30 Natt
kiki

Inlägg av kiki »

schemat ser ju kanon ut :lol:

Hur gick det ikväll, efter du skrivit ditt inlägg :?: Ibland kan dom behöva få klura på, på egen hand en kväll, så är han inte ledsen så avakta =backa se om han löser det själv.

Kristina

Social delaktighet
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bah, Kiki! Vad är det där för trams? Såklart DU kan det här! Blivande diplomater som vi är dessutom! :shock: :D.

Så jag räknar mig kallt till "proffsen" här, linisen! :wink: :D

Hörrdu, det här går väl jättebra! Läs igen vad du skrivit och du kan konstatera att det går precis som det ska, dvs FRAMÅT! Du ska tänka process, inte exakt antal buffningar, vilken dag ni är på osv. Det viktiga är att processen går framåt vad gäller gradvis backande från er (mindre och mindre buff, mer övergång till ramsa som verktyg och mer och mer överlåta åt barnet att klara uppvak själv).

Precis som Kiki skriver är maten jätteviktig nu när han börjar sova natt. Såhär såg mitt 5-6-månadersschema ut (massor med mat som du ser :wink: ):

6:30 Morgon, Mål 1 (amning, vid 6 månader hemlagad gröt)
8-9:30 sova 1,5
10:30 Mål 2 (amning, smakis, vid 6 mån full portion puré)
12-13:30 sova 1,5
14 Mål 3 (amning, vid 6 mån pulvergröt här)
16-16:45 sova 45
17 Mål 4 (pulvergröt, vid 6 mån middagspuré här)
18:45 Nattslurk (Välling)
19:15 sova natt 11 tim och 15 min (hel natt infördes vid 5 mån)

Vad gäller sambons attityd så tycker jag att du ställer ett krav: Antingen är han med eller är han tyst. Vill han inte vara med (för man måste faktiskt vilja och vara övertygad, annars går det inte) så ska han i alla fall hålla sin skepcism lång bort från dig och lilleman. Snart kommer hans erkännande, var så säker! I annat fall kan du ju be honom ta hand om nätterna framöver... :wink:

Så på med attityden nu! Det tar den tid det tar för just er och ert barn, men jag lovar, i mål kommer ni!

Kram Tinis
linisen

Inlägg av linisen »

Tack för peppningen!

Kvällen har gått rätt bra hittills. Han somnade om efter lite buffning då han vaknade i samband med mitt första inlägg. Sen vaknade han till på nytt 21.50, men somnade om själv på ett par minuter :)

Angående maten så tror jag även att han krånglar för att han håller på att få tänder. Han vill helst bara dricka kallt vatten och tugga mot muggen (helst utan pipen på). Han har redan fått två tänder och då betedde han sig likadant.

En annan sak: Vi har inte börjat få honom att lyssna till ramsan på dagslurarna än, utan vagnar honom till sömns. Är det läge att börja aktivt ramsa på dagen också nu? Ville inte börja de första dagarna med risk för att han inte fick någon sömn alls, då nätterna var så jobbiga för honom.

Linisen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Det är inte meningen att han ska vagnas in i sömnen utan bara tills han blir lugn, så det är absolut dags att jobba in dagsramsan nu. Dock kan du vara lite generösare med vagning den första dagen och backa stegvis tills du helt enkelt bara lägger ner och går med ramsan, men som sagt backa i små steg. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
linisen

Inlägg av linisen »

Har börjat med att ramsa idag på dagslurarna. Han förstod inte riktigt... Så efter 30 min så vagnade jag honom till sömns igen i alla fall. :oops: Tänker att jag satsar på natten först. Men det kanske är fel? För allt hänger väl ihop?

Natt 4 gick helt OK. Vaknade bara 5 ggr och sov som längst 6 tim i sträck. Lyckades somna om själv en gång, med hjälp av ramsa två gånger och med hjälp av buffning en gång. Sista gången han vaknade vid 06 gick det inte att få honom att somna om. Försökte med tystnad, Mozart, ramsa, buffning... Han tystande i omgångar fram till sju då han gallskrek. Så jag buffade honom lugn, ramsade mig ut och gick sen in och gjorde glad morgon så snabbt jag kunde innan nästa skrik. Hur ska man agera framåt morgonkvisten? Lillkillen verkar ju inte trött utan närmast förbannad över att han inte får komma upp.

Nu undrar jag även hur vi ska göra när vi ska till Gotland nästa sön, d v s direkt efter uppföljningsveckan. Vi kommer behöva åka bil och färja under sovtid (natt och fm-lur). Ska köpa en resesäng att ta med, men vi har bara ett rum alla tre så frågan är hur vi enklast avskärmar så att lillen får "ett eget rum"?

Tacksam för hjälp!

Kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Dagslurarna följer egentligen kurnätterna, så första dagen så ska du buffa/vagna vid minsta pip, och sedan andra dagen följer även natten och då ska ramsan ta över mer, men var inte rädd att vagna/buffa vid behov, tredje dagen ska ramsan ta över helt.

Men det är inte försent att börja backa med dagslurarna nu, utan följ kuren från dag 1 och backa eftersom.

Tidiga morgnar är ett problem som är vanligt för många och det krävs en stor skopa tålamod och en stor tilltro till barnet, men som regel ska man hålla nere trafiken så långt det går. Ställ en väckarklocka som ska ringa in morgonen samma tid, mörkläggninge ska vara total och om han fastar i klagan som använd dig av hög klassisk musik eller hög husljud typ dammsugare.

Det brukar ta ett par dagar innan poletten trillar ner om att morgonen inte kommer förän klockan ringer, men vara koncekvent med den metod du väler så ska du se att det går över!

Sovtiden på färjan kan tas i vagn eller bilstol exempelvis.

Väl framme kan ni hänga ett lakan på långsidan på resesängen så ser ni inte varandra på natten, det kommer att gå fint!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kiki

Inlägg av kiki »

Mio har ju erfarenhet från Gotlandsfärjor :lol: :lol: många resor har det blivit :lol:

Om vi åker när det är sovtid så bokar vi HYTT, kostar 50 kr extra för hela hytten, vilken kan vara bra för annars pular dom in någon annan, det är 4 persons hytter. Vi mörklägger hytten så gott det går sen tar vi en vila allihopa, ta med kuddar om ni har i bilen :lol: vagn kan vara lite puligt, på den lilla snabba båten finns nästan ingen plats, på den stora är det lite bättre.

Sen på rummet, har jag hört folk som stoppar resesängen på toaletten :lol: om ni bor på hotell kan det ju vara ett alternativ, ni kommer lösa det perfekt.

Kanske vi kan ses :lol: var ska ni vara? vi är på Östra gotland och har ju en bit till överallt :lol: :lol: :lol:

kramar Kristina

Social delaktighet
linisen

Inlägg av linisen »

Tack för tipsen!

Kicki, vad kul att ni också ska till Gotland! :) Vi ska vara strax söder om Visby. Inget hotell utan en stuga med två sovrum, varav två vuxna och 7 mån-barn sover i det andra rummet :D Hur långt är det över till östra?

Hytt alltså... då får vi försöka boka om :) Har nu öppen salong. Vi ska åka en tidig färja vid 07.30, vilket innebär att vi kommer få dra upp honom och ut i bilen mitt i natten. Hur hanterar man det på bästa sätt? För han kommer nog vakna... Kruxet är att det inte finns några färjor med plats för bil kvar som går på dagen, utan antingen avgår den tidigt eller så kommer den fram sent, mitt i natten.

För övrigt så tog nattningen 20 min ikväll igen. Han skrek som en stucken gris :cry: och det enda som hjälpte till slut var att buffa honom tills han nästan somna och sen ramsa ut. Har vi fastnat i buffningen tror ni? Men han är för arg/förtvivlad för att höra ramsan.

Kram L
kiki

Inlägg av kiki »

Vi åker ofta 7 färjan, vi bor i norrtälje så vi har en stund i bil, ibland somnar hon om ibland inte, vi lyfter upp ur sängen och bums in i bilen i pjamas och nattblöjan :lol: vi har mycket mutor, välling och majskrokar om det blir sura miner. Åker ni båda familjerna på samma färja så boka in 2 vuxna och 2 barn i hytten och resten ekonomiplats. Det blir billigast sen kan ju en vuxen hänga i hytten med sovande bebisar och de andra sitta i resurangtorget. Låt det bli som det blir med sömnen, en gång ingen gång, är dom vakna i bilen till färjan kan dom ju få marginalkvartar på båten.

Vi är ju här nu, sen midsommor och stannar hela juli. Gotlandsmamman bor ju utanför Visby vi kanske kan boka in en träff.

Väl i stugan kanske det finns en garderob :shock: eller nåt där barnen kan sova tillsammans :lol: ä ni löser det.

Det kan nog vara att ni fastnat i buffningen, lungna honom med solfjäder tills han blir sömntung, ni har hållt på ett tag nu och måste backa, har ni övat solfjäder på varandra :?: Buffning är krisverktyg nu.

kram Kristina

Social delaktighet
linisen

Inlägg av linisen »

Allt som gick så bra och så i morse efter glad morgon så ammande jag lillen, liggandes i sängen... varpå vi båda somnade och sov till 9. Inser i efterhand att det var mkt dumt, då det var det sättet han för det mesta somnade på innan vi började med kuren. Med trodde att det var skillnad på morgonen. Hela dagen blev upp och ner, sovtider som måltider. Så nu på kvällen så vägrade han lyssna på ramsan och även med buffningen tog det lång tid att få honom lugn (10 min!) vilket tidigare alltid har funkat på ett par minuter. Känns som att vi är tillbaka på ruta 1, fastän det är sjätte natten på kuren nu. Hur ska vi agera?

Kram!

/uppgiven mamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, ett klassiskt bakslag! Inget att oroa sig för, det hör till! :D
Titta framåt, ibland stökar man till det lite för sig, men det stjälper inga lass. Ni är på banan redan i morgon igen om ni bara är lugna och trygga! :thumbsup:
kiki

Inlägg av kiki »

Hur går det linisen :?: Tolkar tystnaden som om att allt går bra men vore ändå kul med en rapport

Kramar Kristina

Social delaktighet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"